Gå til innhold

Folk med kattunger, resurssvake??

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke alle er ressurssvake, men jeg vil påstå at svært mange er rimelig ansvarsløse. Et uhell kan skje, men det er egentlig ikke noe problem å unngå at en hunnkatt blir drektig hvis man bare tilegner seg et minimum av kunnskap om katter. Blant annet er enkelte veldig raske med å slippe ut små katter på egenhånd og venne dem til å løpe fritt rundt ute fra ung alder. Hvis de da plutselig oppdager at katten har blitt kjønnsmoden, så får de jo et problem hvis de er sent ute med å kastrere og må holde katten inne for å unngå drektighet. Mange med hannkatt driter i å holde den inne mens de venter på time til kastrering, for de har jo hannkatt og får ikke kattunger i hus. Noen bare ignorerer at katten løper rundt og parer seg med alle hunnkatter i nabolaget.

Løsningen er enkel: ikke slipp kattunger fritt ut på egenhånd før de er kastrerte. Gå eventuelt tur med dem i sele mens de er små så de venner seg til å være ute, men vent til den er kastrert (og grodd) før man slipper den ut helt på egenhånd. Problem løst og ingen uhell skjer.

Anonymkode: 6921e...e4c

Den yngste kattemoren vi har fått inn, var rundt 6mnd, altså en kattunge selv ennå. 

Ikke slipp ut kattunger i det hele tatt, de har ikke stedssans, og kan gå seg bort. Dette skjer med veldig mange unge katter.

Anonymkode: d6036...63b

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det er nok en del kattunger som kommer fra slitne hjem. Men det betyr jo ikke at de ikke trenger et godt hjem.

Det er mange av oss som håper på lover som kan hjelpe på dette med å eie en katt. Krav om chip, krav om vaksiner ol. det hadde absolutt vært en god ting om det skjedde. Men slik er det dog ikke enda.

Da finnes det en del hjem med katter, der kattene ikke blir kastrert for det er for dyrt. Er en gunn for at jeg liker når veterinærklinikker har slike kampanjeperioder der det er billig å få utført det. Oftest kjører de det på kloklipp, men har sett for kastrering et par ganger.

Jeg håper du finner en kattunge som du kan redde. Jeg kjenner noe som har hatt flere kattunger fra «belastede» hjem, og det har blitt til helt fantastiske katter.

Anonymkode: 3d513...dff

Det er ingen som tviler på at katter fra slike hjem kan bli bra katter.

En ønsker at folk skal slutte å ta imot katter fra folk som bare lar katten sin vandre rundt og bli stadig få kattunger eller stadig sette kattunger på andres katter for at de folkene skal ta til vett og få kattene sine sterilisert. Først da får en stoppet den voldsomt voksende populasjonen av hjemløse katter. 

Så det beste for fremtidens katter er at de som ønsker seg katt skaffer dette gjennom organisasjoner eller private som tar kastrerer og setter på katten chip før de selger de. Og som da kun selger ukastrerte katter til folk som skal drive seriøs avl.

• Liker 1
Skrevet
Mt3 skrev (8 minutter siden):

En ønsker at folk skal slutte å ta imot katter fra folk som bare lar katten sin vandre rundt og bli stadig få kattunger eller stadig sette kattunger på andres katter for at de folkene skal ta til vett og få kattene sine sterilisert. Først da får en stoppet den voldsomt voksende populasjonen av hjemløse katter. 

Så det beste for fremtidens katter er at de som ønsker seg katt skaffer dette gjennom organisasjoner eller private som tar kastrerer og setter på katten chip før de selger de. Og som da kun selger ukastrerte katter til folk som skal drive seriøs avl.

Hva skjer om ingen tar inn disse kattungene? Jo de fleste havner på gata, noen knyter dem i en pose og kaster dem i grøfte. Noen tar luftgeværet og skyter de. Noen drar ut i skogen og forlater dem.

Det å ikke gi slike kattunger et hjem, det er ikke løsningen for det vil mest sannsynlig medføre flere ville katter, ukastrerte katter, som formerer seg som bare det.

• Liker 3
Skrevet
tussi680 skrev (5 timer siden):

Det koster penger for noen. 

Da må man rett og slett droppe å ha dyr. Har man ikke råd til å kastrere, har man ikke råd til å ha katt. Det er ikke en menneskerett å ha kjæledyr. Det samme gjelder bil: har man ikke råd til å betale forsikring eller vedlikehold, så har man ikke råd til å ha bil. Det er ganske logisk.

Anonymkode: fdbd4...854

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva skjer om ingen tar inn disse kattungene? Jo de fleste havner på gata, noen knyter dem i en pose og kaster dem i grøfte. Noen tar luftgeværet og skyter de. Noen drar ut i skogen og forlater dem.

Det å ikke gi slike kattunger et hjem, det er ikke løsningen for det vil mest sannsynlig medføre flere ville katter, ukastrerte katter, som formerer seg som bare det.

Det som da burde skje med disse kattungene som folk da ikke lenger får gitt bort er at de selv leverer de til organisasjoner som tar imot og omplasserer dyr, at de leverer de til veterinær som kan sterilisere eller avlive. 

Skrevet

Jeg tror mange fortsatt har en gammeldags holdning til katter og kattehold. De bryr seg ikke om hva som er anbefalt osv. "Det gikk jo bra før, så hvorfor alt dette styret nå" fikk jeg høre av kollegaer. 

Anonymkode: 8876b...358

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Mt3 skrev (22 minutter siden):

Tanken er god, men jeg tviler sterkt på at det hadde funket, slike folk bryr seg ikke.

Mt3 skrev (5 minutter siden):

Det som da burde skje med disse kattungene som folk da ikke lenger får gitt bort er at de selv leverer de til organisasjoner som tar imot og omplasserer dyr, at de leverer de til veterinær som kan sterilisere eller avlive. 

Tror du virkelig at slike folk hadde betalt for å avlive/kastrere? Enten hadde dem tatt livet av dem selv, eller bare hevet dem ut. Det er en grunn til at det popper opp kattekolonier.

Skrevet

En mulighet er jo å ta en kattunge mot at eier sterilisere mor 

Vi tar ikke inn private katter men gjør noen unntak innimellom. F eks kan vi ta inn kattunger mot at eier steriliserer mor som et absolutt krav. Trenger de hjelp kan vi hjelpe mot en egenandel, men å ta imot en katt slik at de tenker det går greit med neste kull også, det blir for dumt 

• Liker 3
Skrevet
Mt3 skrev (8 minutter siden):

Burde skje ja. Burde skje er slik man ønsker verden var, ikke hvordan ting faktisk er.

Organisasjoner har ikke plass til alle. De sier nei, de sier de ikke har kapasitet. Det er ikke mulig å få levert hva som helst der, når det allerede er et hav av hjemløse syke katter som de tar inn. Friske og fine kattunger som kun trenger et hjem får ofte ikke plass.

Og levere til veterinær for kastrering eller avlivning. Om eiere ikke bruker penger på å kastrere forelder katten, tror du de bruker penger på kattungene.

Vi lever ikke i den verden der det er en løsning på katteproblemet vi har. Akkurat nå så finnes det mange kattunger som trenger et hjem. Det er fint å adoptere fra dyrebeskyttelsen ol. da vil de få plass til enda et dyr. Men kattungene som fødes hvert år i mange hjem trenger også at noen velger de.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tanken er god, men jeg tviler sterkt på at det hadde funket, slike folk bryr seg ikke.

Tror du virkelig at slike folk hadde betalt for å avlive/kastrere? Enten hadde dem tatt livet av dem selv, eller bare hevet dem ut. Det er en grunn til at det popper opp kattekolonier.

Men det hjelper heller ikke å fortsette å muliggjøre at de ufrivillig avler flere katter.

Så klart så må tilslutt også stat/fylke/kommune ta grep og kreve at alle katter har chip, og at kun registrerte oppdrettere kan få ha ustriliserte dyr f.eks, enda enklere om en går etter hannkatter og sørger for at alle frittgående hannkatter er sterilisert.

• Liker 1
Skrevet
Mt3 skrev (2 minutter siden):

Men det hjelper heller ikke å fortsette å muliggjøre at de ufrivillig avler flere katter.

Så klart så må tilslutt også stat/fylke/kommune ta grep og kreve at alle katter har chip, og at kun registrerte oppdrettere kan få ha ustriliserte dyr f.eks, enda enklere om en går etter hannkatter og sørger for at alle frittgående hannkatter er sterilisert.

Jeg tviler på at staten gjør noen grep i vår levetid, katter er ikke viktig nok..

En gang fikk vi vite at mattilsynet skulle drepe en kattekoloni samme dag som det skjedde. Noen av våre dro ut dit, og da sto det noen med en løvblåser og skremte kattene ut fra der de gjemte seg, også sto det en politimann og skjøt dem når de kom frem. Og dette var da deres løsning på problemet. Enkelt og greit. Vi fikk stoppet dem, men da hadde de allerede drept rundt 20 katter, vi samlet inn resten, som var noen og 20. Det er sykt og kvalmt!

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg tviler på at staten gjør noen grep i vår levetid, katter er ikke viktig nok..

En gang fikk vi vite at mattilsynet skulle drepe en kattekoloni samme dag som det skjedde. Noen av våre dro ut dit, og da sto det noen med en løvblåser og skremte kattene ut fra der de gjemte seg, også sto det en politimann og skjøt dem når de kom frem. Og dette var da deres løsning på problemet. Enkelt og greit. Vi fikk stoppet dem, men da hadde de allerede drept rundt 20 katter, vi samlet inn resten, som var noen og 20. Det er sykt og kvalmt!

Det eneste staten Norge har å tilby dyr er død, det er kvalmt! Land med langt mindre ressurser enn oss hjelper og redder dyr, mens rike Norge dreper dem!

• Liker 1
Skrevet
Topsi skrev (4 minutter siden):

Det eneste staten Norge har å tilby dyr er død, det er kvalmt! Land med langt mindre ressurser enn oss hjelper og redder dyr, mens rike Norge dreper dem!

Jeg vet det, det er en skam og det er flaut! Og ikke minst forferdelig vondt å se all lidelsen!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er flott å høre at du tar ansvar for å gi kattungen et godt hjem og sørge for dens helse og velferd. Dessverre er det noen mennesker som ikke tar ansvar for sine katter, og det kan være trist å se. Det er viktig å være oppmerksom på slike situasjoner og gjøre grundige undersøkelser før du tar med en kattunge hjem. Jeg håper at du finner en kattunge som passer godt inn i familien din og får et kjærlig og omsorgsfullt hjem. Lykke til!

Anonymkode: c95c9...89e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De kattungene der kommer nok til å bli avlivet eller kastet på gata ja. Men kanskje eier da begynner å tenke litt, og kastrerer kattemor siden han uansett ikke blir kvitt ungene. Slutt å støtte idioter som avler på katter. Kjenner utrolig mange som gjør det. Unnskyldningen er alltid den samme: «Folk står i kø for å få kattunge fra oss!» Hadde ingen kjøpt hadde de blitt tvunget til å slutte å produsere(eventuelt hive ungene på sjøen, men det er begrenset hvor mange ganger man gidder det). 

Anonymkode: 3e1bd...d00

• Liker 2
Skrevet

Her jeg bor er det såååå lite katter tilgjengelig. Hadde jeg fått tak i hokatt ville jeg ventet med å kastrere. Når noen en sjelden gang har kattunger blir de solgt etter at annonsen har vært ute i tre minutter. For min del er jeg over hodet ikke interessert i å betale 15000 for rasekatt. Dyrebeskyttelsen har katter til adopsjon en sjelden gang, men aldri katter som kan funke med barn feks. 

Så ja, selv om det er problemer med for mange katter noen steder er det ikke sånn i hele landet. Man kan fint ta vare på kattene sine uten å kastrere første året. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En bekjent av meg som vi fikk vår katt av, hun fikk et kull på sine før hun kasterte. Oppegående dame med rent hjem og orden i sakene. Annen familie vi kjenner bor på gård og den katten får kattunger titt og ofte, også en oppegående familie med reint hjem og ting i orden. Men selv valgte vi og kastrere våres så fort det var mulig, hun gikk ikke ut heller. Nå har jeg hatt to katter så er jo bekjente vi har fått av. Føler mere hunder er det mange som er ute og kjører som skaffer seg av bekjente. Mulig dem har katter med kattunger hjemme også. Men synd at ofte mennesker som knapt klarer og ta vare på seg selv har dyr. Det finnes nok katter her i verden så får man en katt selv, er det mest ansvarlig og kastrere. Jeg fikk sjokk hvor mange katter det kan bli ut av at du setter et kull på din og hvordan det videre blir mange. 

Anonymkode: a5f21...ddd

Feil. Man er ikke mye "oppegående" dersom man ikke kastrerer kattene. 

• Liker 3
Skrevet

Syns dette var litt av noen slutninger å ta. 

Man kan velge å ha et kull for så å sterilisere uten at man er ressurssvak. 

Anonymkode: d02a8...eb2

Skrevet

Den yngste kattemoren vi har fått inn, var rundt 6mnd, altså en kattunge selv ennå. 

Ikke slipp ut kattunger i det hele tatt, de har ikke stedssans, og kan gå seg bort. Dette skjer med veldig mange unge katter.

Jeg er helt enig, men var ikke helt tydelig.

Jeg vaksinerer ikke mine katter. Jeg har 3. Jeg er i 50-årene, og det er de siste 15 årene det har blitt ekstremt fokus på vaksiner til katt. Dette er selvsagt så klinikkene skal ha enda en inntjeningsmetode. Jeg har hatt katter fra jeg var 7 år, de har gått ute, og aldri vært syke.

Jeg støtter selvsagt kastrering og chip.

Nå er de 3 kattene mine blitt innekatter, og da er det ihvertfall ingen grunn til vaksine.

Anonymkode: 27289...143

Egentlig merkelig tankegang at fokuset på vaksinering er for at veterinærene skal ha enda en inntjeningsmetode. Gjelder dette også vaksiner for mennesker? Eller annen form for behandling? Det finnes nok veterinærer som gjerne vil anbefale masse greier for å tjene penger, men de aller fleste prøver å gi best mulig råd og behandling til dyrene. Grunnen til at det anbefales vaksine er at når kattene går fritt ute er de utsatt for smitte gjennom slåsskamper med andre katter (spesielt ukastrerte katter, som slåss mer). Før var det livets gang at katter ble syk og døde, og så skaffet man seg bare en ny. Verden går fremover, og det gjelder også vitenskapen om dyrehelse, og når det da finnes opp vaksiner som kan forhindre at katten blir alvorlig syk og dør, og i tillegg smitter alle kattene i nabolaget, så tenker jeg at vaksinen er til kattens beste, og ikke bare et forsøk fra veterinærer om å grafse til seg penger.
Tanken om at "det har aldri skjedd meg og mine" og derfor er det ingen vits å forebygge, er også merkelig.

Jeg har pr nå to innekatter og har avtalt med dyrlegen at de kun skal motta den store hovedvaksinen hvert tredje år. Dette fordi innekatter har dårligere immunforsvar enn utekatter, og fordi bakterier/virus kan smitte via skoene våre når vi har vært ute og kommer inn, og kattene ferdes der vi har gått. Sjansen er kanskje liten, men jeg tenker at jeg gladelig betaler prisen for å vaksinere.

Grüner skrev (3 timer siden):

Hvis du skal kjøpe en kattunge, kan du ikke forvente at den er kastrert, da den er for liten ennå.

Egentlig ikke. Kattunger kan kastreres allerede mens de er små. I USA har det lenge vært vanlig blant rasekattoppdrettere å levere kattunger ferdig kastrert når de ikke skal brukes i avl. Stadig flere oppdrettere i Norge gjør også dette, og stadig flere veterinærer gjennomfører kastrering av kattunger ca ved 12 ukers alder (rett før levering til ny eier). Det har blitt forsket på kastrering av kattunger helt ned i 6-7 ukers alder, og ingenting tyder på at de tar skade av tidlig kastrering eller at dette er verre enn kastrering senere.

https://www.dyrebeskyttelsen-norge-vestfold.no/sterilisering-og-kastrering-i-tidlig-alder

Hva skjer når noen tar imot kattungene fordi de er redd for at de skal bli avlivet? Jo, to ting kan potensielt skje:

1. Den som gir bort kattungene erfarer at de alltid får gitt bort kattungene, og gidder ikke kastrere eller på annen måte gjøre noe aktivt for å unngå flere kattunger. De fortsetter bare å produsere kattunger. Ergo blir det stadig påfyll av nye kattunger som står i fare for å bli avlivet på grotesk vis.

2. De nye eierne tar kanskje imot kattene i desperasjon uten å tenke nøye gjennom valget om å skaffe seg katt, fordi de er redd for at kattungene ellers skal bli avlivet på inhuman måte. Noen føler seg kanskje til og med presset til å ta kattungene fordi de får ultimatumet om at "hvis vi ikke får gitt bort kattungene, blir de avlivet i morgen!" Dette gjør at kattungene kan havne i hjem der den nye eieren har gode intensjoner, men ikke klarer å ta vare på katten de neste 15-20 årene. Kanskje har de ikke råd til å kastrere katten eller gi den behandling hvis den blir syk/skadet. I verste fall bli katten avlivet i ung alder likevel.

Har man en hunnkatt som man velger å ikke kastrere, så har man ansvaret når at katten blir drektig og får kattunger. Man kan på ingen måte legge ansvaret over på andre fordi de ikke hjelper dem med å bli kvitt kattungene. Det er heller ikke ok at samfunnet legger noe som helst av dette ansvaret over på andre. Folk som er uansvarlige katteeiere og driter i å kastrere kattene sine, så de stadig produserer nye kattunger som kastes etter gud og hvermann, burde egentlig fratas rettigheten til å ha katt. Det er såpass dårlig dyrevelferd at det burde slås hardt ned på av et dyrepoliti.

Anonymkode: 6921e...e4c

• Liker 2
Skrevet

Man er ikke oppegående om man påtar seg ansvar for et liv uten å anskaffe seg den aller mest grunnleggende informasjon om hvordan ta ordentlig vare på det. Så enkelt. For oss som har satt seg litt inn i problematikken rundt hjemløse katter i Norge er det faktisk helt grotesk at folk ønsker å bidra til all den lidelsen disse dyrene må gå gjennom. 💔 Jeg er veldig uenig i dyrevernsorganisasjonenes metoder, men støtter dem likevel, da de er de eneste som gjør noe. 

Anonymkode: 0da50...533

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...