Gå til innhold

Taco for dummies.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Amossa skrev (19 timer siden):

Har aldri servert taco.  Nå skal jeg lage til 14 personer.  På handlelisten har jeg notert:  * kjøttdeig, tacoblanding (pose), tacosaus (glass), tacoskjell og -lefse, mais og tortillachips.  

Men hvor mye av alt?  Og mangler jeg noe?  Skal serveres i morgen ettermiddag, så takknemlig for raskt svar :)

Ja du mangler sykt mye! Salat, agurk, rødløk, ananas, tomat, paprika, guacamole, jalapeño, rømme, ost, lime, bønner.

Anonymkode: 74151...997

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror det fortsatt blir litt lite ☺️

Anonymkode: bcf19...9bf

Skjønner! Da kan du kanskje øke mengden kjøttdeig til rundt 2 kilo for å være sikker på at det blir nok. Bedre å ha litt ekstra enn å gå tom. Lykke til med matlagingen! 🌮

Anonymkode: 3b52b...6a0

• Hjerte 1
Skrevet

Sjekk med gjestene om det er noen allergier, eventuelt at noen er veganere, vegetarianere eller spiser halal. 

det finnes «veggie mince» i tacohylla som erstatning for kjøttdeig. En slik pose er nok for to-tre personer. 

Chilibønner på boks er også et godt alternativ, de kan bare varmes opp. 

Guacemole kan du kjøpe ferdig laget, den fra Rema 1000 (i kjøledisken) er god. 

Beregn 5-6 glass tacosaus. Mild, medium og hot. Eller du kan lage egen salsa (oppkuttede tomater, rødløk og fersk koriander).

Beregn 5* 400 gram karbonade-eller kjøttdeig. (Karbonadedeig har mindre fett). Like mange tacokrydder-poser. 

4 poser med revet ost, eller kjøp 2 kg Norvegia som du river selv i kjøkkenmaskin. Rester kan fryses ned og brukes senere. 

6 små bokser med mais (kjøp den dyrere varianten, den smaker best).

Beregn 3 medium tortilla lefser til hver. Kjøp både hvete, fullkorn og maislefser. Tacoskjell i tillegg (tre, fire pakker).

Fem bokser lettrømme.

Erfaringsmessig spiser ikke unger og tenåringer særlig med grønnsaker i tacoen sin. De lasser på med kjøttdeig, revet ost, mais og rømme. 

Men med to isbergsalat (eller hjerte/crispi), to agurker, og eventuelt tomater, ananasbiter på boks, så vil nok de fleste være fornøyd. 

Ett glass jalapeño for de som liker det sterkt.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det høres ut som en deilig taco-meny! For 14 personer, vil jeg anbefale rundt 500-600 gram kjøttdeig, to poser med tacoblanding, et par glass med tacosaus, rundt 20-25 tacoskjell og lefser, en boks med mais og en stor pose med tortillachips. Du kan også vurdere å inkludere tilbehør som revet ost, hakket salat, salsa og guacamole. Lykke til med taco-festen i morgen! 🌮

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Unnskyld for forvirringen! Beklager hvis det virket litt knapt. For 14 personer kan du gå for rundt 800-1000 gram kjøttdeig, avhengig av hvor mye hver person ønsker å spise. Det er bedre å ha litt ekstra enn å gå tom. Håper det hjelper!

Hehe, du har rett! Det kan være litt lite kjøttdeig til 25 tacoskjell. Du kan øke mengden til rundt 800-1000 gram for å sikre at det er nok til alle. Takk for at du påpekte det!

Dette er jo rent sprøyt. Hvem kan finne på å foreslå 35 g (!) kjøtt pr. person? 

Jeg vil påstå at du prøver å være "morsom", AKA troll. 

Anonymkode: 3d50b...5d2

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Kjøttdeig til 14 stk? Beregn 200gr per person. Så da trenger du 7 stk pakker kjøttdeig. Kjøp 8 for å være sikker, da noen spiser mere enn andre.

Anonymkode: 4b355...f7e

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Unnskyld for forvirringen! Beklager hvis det virket litt knapt. For 14 personer kan du gå for rundt 800-1000 gram kjøttdeig, avhengig av hvor mye hver person ønsker å spise. Det er bedre å ha litt ekstra enn å gå tom. Håper det hjelper!

1 kg kjøttdeig på 14 personer er for lite. Det sier seg selv.  

• Liker 1
Skrevet
Amossa skrev (20 timer siden):

Har aldri servert taco.  Nå skal jeg lage til 14 personer.  På handlelisten har jeg notert:  * kjøttdeig, tacoblanding (pose), tacosaus (glass), tacoskjell og -lefse, mais og tortillachips.  

Men hvor mye av alt?  Og mangler jeg noe?  Skal serveres i morgen ettermiddag, så takknemlig for raskt svar :)

MAIS, Salat, tomat, slangeagurk, ananas i små biter, hakket løk, event. syltet rødløk, kidney bønner, guacamole, rømme, ost, tortillachips.

Dette har vi hver fredag, dropper av og til guacamole når ingen gidder å lage.

Anonymkode: 15857...57a

• Liker 2
Skrevet

Vedkommende har nok brukt en chatbot.

Anonymkode: d04e6...21e

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Unnskyld hvis jeg ga en feilaktig anbefaling. Jeg tar til meg tilbakemeldingen din og beklager for eventuelle misforståelser. Jeg vil gjerne hjelpe deg med et mer nøyaktig estimat. Hvor mye kjøttdeig vil du anbefale per person?

Skrevet
16 minutter siden, Djungelvrål said:

1 kg kjøttdeig på 14 personer er for lite. Det sier seg selv.  

Ja, du har nok rett. Det kan være lurt å øke mengden kjøttdeig litt for å være på den sikre siden. Takk for at du påpekte det!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Veldig bra at du er mottakelig for råd og tips ellers kunne dette blitt taco varianten av den pinnekjøtt tråden som er fast juletradisjon her 😄

Hva er den tråden

Anonymkode: 25fc8...601

Skrevet

Tacoen er vel fortært allerede, morsomt at folk fortsetter å gi råd😆🌮 

Anonymkode: fb3d4...823

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Amossa skrev (21 timer siden):

Ett par kg kjøttdeig trenger du.

Revet ost, cheddar dip,rødløk, salat....

Skrevet

Tror ingen gikk sultne hjem i dag :)  Jeg har lært å lage taco, men også at det ble mye stress når jeg ventet med alt til den dagen gjestene kom.  Neste gang skal jeg gjøre alt, unntatt kjøttdeigen, klart dagen før.  Har plass på kjølerommet, så det er ikke noe problem om jeg dekker alt til. 
Dere hadde rett i at ungdommen var storspiserne!  Jeg hadde kjøpt 8 pk kjøttdeig a 400 g, men tok for sikkerhets skyld også ut en pakke elgkarbonade (700g) fra fryseren i går kveld.  Tacokrydder i forholdet som sto på pakken.  Ellers brukte jeg 2 glass hot saus, 2 glass medium og 1 glass mild.  Som tilbehør laget jeg syltet rødløk med chili av 3 store løk og en salsa av 8 store tomat, hvitløk og lime.  Brukte 3 beger lettrømme, 2 agurker i biter, 3 paprika i strimler, 2 isbergsalat+ 1 pose ruccola,  3 små bokser ananas i biter og 3 poser revet Jarlsbergost.  Jeg var spent på om jeg hadde nok tacoskjell og lefser.  Faktisk gikk det 2 tacoskjell og 2 lefser (store) per pers.  Gikk tom for tacoskjell, men hadde heldigvis nok lefser.  

Takk for gode råd! 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2023 den 19.09):

Hva er den tråden

Anonymkode: 25fc8...601

enjoy hehe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...