Gå til innhold

Taco for dummies.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Amossa skrev (Akkurat nå):

7 voksne og 7 barn i alder 12-17 år.  

Jeg tenker også at det ikke er bortkastet om det blir for mye, for det blir spist opp.  Verre om det blir for lite. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Amossa skrev (34 minutter siden):

Har aldri servert taco.  Nå skal jeg lage til 14 personer.  På handlelisten har jeg notert:  * kjøttdeig, tacoblanding (pose), tacosaus (glass), tacoskjell og -lefse, mais og tortillachips.  

Men hvor mye av alt?  Og mangler jeg noe?  Skal serveres i morgen ettermiddag, så takknemlig for raskt svar :)

Kommer litt an på om de er storspisere eller ikke . Ville beregnet minimum 100 gram kjøttdeig til hver . Hadde nok gått for 5 pk kjøttdeig (400 gram  i hver ) . Tre -fire glass tacosaus . Like mange krydderposer som kjøttdeig . 3 pk mais , 3 -løk , to store poser chips , evnt 4-5 små . Beregn 2 lefser til hver . Altså 4 pk med åtte i hver . 1 kg ost evnt ha litt ekstra i reserve . 2 paprika , 2 agurk og 2 isberg . Å 2 bokser rømme 😋

Endret av NiceOrNothing
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Veldig bra at du er mottakelig for råd og tips ellers kunne dette blitt taco varianten av den pinnekjøtt tråden som er fast juletradisjon her 😄

Anonymkode: bcf19...9bf

• Liker 7
Skrevet
Amossa skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker også at det ikke er bortkastet om det blir for mye, for det blir spist opp.  Verre om det blir for lite. 

Enig . Bruker lage pizza av kjøttdeig , ost , tacosaus -restene . Strør oppå taco-chips oppå . Spiser salat-restene ved siden . 

• Nyttig 1
Skrevet
Amossa skrev (25 minutter siden):

Men hvor mye kjøttdeig til 14 pers?  Og bør det være karbonadedeig?  

Karb deigen er dyrere, likeså bra den rimelige med fett , til taco 

• Nyttig 1
Skrevet

Du må regne de barna som voksne for i den alderen spiser de gjerne mye, og spesielt når det er taco. Du må beregne 3-4 lefser pr person. Beregn at du skal ha rester! Det kan du lage mye godt av i ettertid.

Anonymkode: aca99...a83

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Takker dere alle for råd.  Handlelisten er klar.  Forstår også at jeg får det travelt i morgen, for alt dette skal jo stekes, kuttes og gjøres klart :)

• Liker 1
Skrevet

Kjøttdeig/karbonade deig. Regn 100 - 150 g kjøtt på hver. Jeg ville kjøpt 8 pk Kjøttdeig ala 400, da har du litt ekstra å gå på.

8 poser Taco krydder, 3 medium salsa, 2 mild og 1 hot.

Regn 2 lefser på hver, evt 1 Shell + en lefse. Kjøp også tortilla chips i ulike varianter.

Grønnsaker: salat, agurk, paprika, mais, løk. Noen bruker tomater, og sopp også. 

Annet: revet ost, og rømme.

Evt: Guakamale

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Goacemole og ananas er must. Og bønner/linser hvis noen ikke spiser kjøtt. 

Anonymkode: 8699b...7d9

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

To lefser er alt for lite til hver! Til de voksne kanskje ja, men til tenåringer? Nei! De kan lett hive inn på tre lefser. 

Jeg ville også kjøpt tre bokser rømme og ikke bare to. Veldig kjedelig å gå tom for rømme! 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg ville nok satset på 5 pakker kjøttdeig om det er kun voksne som skal spise. Eventuelle rester av tacokjøttdeig kan brukes til mye (eventuelt fryses ned). 

Eventuelt ville jeg også lagd en bønnegryte i tillegg (om du er redd det blir for lite). Det er kjempegodt dipp til nachos, og jeg lager en veldig enkelt gryte. Jeg bruker å finstrimle 1 rødløk og finhakke 1-2 båter hvitløk som freses i olje. Ha oppi en boks drenert og skylt bønner og en boks tomater. Kok opp og smak til med sweet chilisaus. La småkoke i ca. 10 min, ta av varmen. Smakt til med eventuelt mer chilisaus, salt og pepper. Ha oppi så mye revet ost du ønsker, men helst slik at den blir skikkelig «cheezy», og rør rundt til osten er smeltet..  Jeg ville kanskje doblet denne oppskriften (ikke sikkert barna spiser så mye av sånt)

Ville satset på 3 lefser til hver, og noen tacoskjell i tillegg (for de som foretrekker det). Ville også kjøpt inn nachos, men hvor mye kommer helt an på størrelsen på posene. Noen poser er veldig store. Der kan du gratinere noen med ost, og noen server du som de er. 

Om det er snakk om selskap med voksne ville jeg slått til med hjemmelagd salsa/pico de gallo. Men for enkelheten skyld kan du også kjøpe ferdig på glass. Ville da beregnet 3-4 mennesker på ett glass, så 4-5 glass. Siden det er barn til stede kan det være likså greit å bare kjøpe glass, om det er det de er vant med. Barn er gjerne litt sære sånn sett😅

Jeg personlig er også veldig glad i guacamole til taco. Det blir ikke taco uten. Ville nok lagd av 5-6 stykker. Eventuelt kan du lage mer guacamole-krem og spe med litt creme fraiche. Avokadoer er ganske dyre. 

Ellers kjøper du en hodesalat som du finsnitter, 2*3 pk mais (mais er noe jeg ser mange barn lesser på tacoene sine), 2-3 agurk (kommer an på størrelsen, men også ofte populært hos barn), 4-5 rødløk (også ut fra størrelse), tomater (mengde kommer an på størrelse, men kanskje tilsvarende 6-7 store), og masse ost. Iallfall 3-4 pakker med sånn 250g revet ost. Det er ofte populært hos både voksne og barn. Også må du ha rømme/creme fraiche. Beregn 4-5 mennesker per boks. 

Taco er noe mange spiser mye av, særlig i godt selskap og man sitter en stund rundt bordet.

Anonymkode: cb93e...1bf

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Taco er noe mange spiser mye av, særlig i godt selskap og man sitter en stund rundt bordet.

Anonymkode: cb93e...1bf

Din oppskrift på bønnegryte er herved notert :)  Den høres veldig god ut.  Og absolutt smart å ha i tillegg til det andre.  Jeg har justert og korrigert handlelisten min etter hvert som jeg har fått tips.  Tror dette skal gå bra.  

• Hjerte 1
Skrevet

Det høres ut som en deilig taco-meny! For 14 personer, vil jeg anbefale rundt 500-600 gram kjøttdeig, to poser med tacoblanding, et par glass med tacosaus, rundt 20-25 tacoskjell og lefser, en boks med mais og en stor pose med tortillachips. Du kan også vurdere å inkludere tilbehør som revet ost, hakket salat, salsa og guacamole. Lykke til med taco-festen i morgen! 🌮

Anonymkode: 3b52b...6a0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det høres ut som en deilig taco-meny! For 14 personer, vil jeg anbefale rundt 500-600 gram kjøttdeig, to poser med tacoblanding, et par glass med tacosaus, rundt 20-25 tacoskjell og lefser, en boks med mais og en stor pose med tortillachips. Du kan også vurdere å inkludere tilbehør som revet ost, hakket salat, salsa og guacamole. Lykke til med taco-festen i morgen! 🌮

Hææ? 500 gram kjøttdeig til 14 personer?

Anonymkode: 6230f...f2b

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

500 gram kjøttdeig på 25 taco skjell? Hehe

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hææ? 500 gram kjøttdeig til 14 personer?

Anonymkode: 6230f...f2b

Unnskyld for forvirringen! Beklager hvis det virket litt knapt. For 14 personer kan du gå for rundt 800-1000 gram kjøttdeig, avhengig av hvor mye hver person ønsker å spise. Det er bedre å ha litt ekstra enn å gå tom. Håper det hjelper!

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

500 gram kjøttdeig på 25 taco skjell? Hehe

Hehe, du har rett! Det kan være litt lite kjøttdeig til 25 tacoskjell. Du kan øke mengden til rundt 800-1000 gram for å sikre at det er nok til alle. Takk for at du påpekte det!

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hehe, du har rett! Det kan være litt lite kjøttdeig til 25 tacoskjell. Du kan øke mengden til rundt 800-1000 gram for å sikre at det er nok til alle. Takk for at du påpekte det!

Beklager, men du har ikke peiling på matlaging til mange. Bedre å ikke prøve seg på å gi råd. 

2 kg kjøttdeig er et minimum til 14 personer. 

Anonymkode: 082ad...a6e

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklager, men du har ikke peiling på matlaging til mange. Bedre å ikke prøve seg på å gi råd. 

2 kg kjøttdeig er et minimum til 14 personer. 

Anonymkode: 082ad...a6e

Beklager hvis mine tidligere svar ikke var til hjelp. Takk for at du deler din erfaring og kunnskap om matlaging til mange. Jeg setter pris på tilbakemeldingen din!

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Unnskyld for forvirringen! Beklager hvis det virket litt knapt. For 14 personer kan du gå for rundt 800-1000 gram kjøttdeig, avhengig av hvor mye hver person ønsker å spise. Det er bedre å ha litt ekstra enn å gå tom. Håper det hjelper!

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg tror det fortsatt blir litt lite ☺️

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...