Gå til innhold

Sosiale normer i svømmehallen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å svømme (råd fra lege). 

Men jeg føler meg som en klums i veien i svømmehallen.

Er det greit at jeg svømmer bryst? Alle de andre svømmer cravl og tar opp betydelig mindre plass enn meg. 

Jeg venter på en ledig bane, og svømmer frem og tilbake 1 time. Med flere folk som kommer, ender vi ofte opp med 2 stk i samme bane. Jeg merker at de venter på meg, for å svømme banen i fred uten meg, og dette stresser meg.
Når de passerer meg er jeg redd for å sparke med bakbena, siden de passerer så nærme, som ender med at takten min blir helt borte. Jeg blir helt presset opp mot kanten (langsiden) av bassenget, og da har jeg ikke plass til å sparke ifra siden jeg treffer veggen med ett av bena. 

Er jeg klumsen som burde gi meg?

Anonymkode: b53b0...6d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt bør du ikke gi deg, om du har funnet en hobby du liker😊 Hør med ansatte ved bassenget om hva normen er om du føler på ubehag rundt dette.

Anonymkode: cdb61...6ee

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må du svømme i bane da? 

Anonymkode: f5217...6f3

Hele bassenget er 6 baner hvor folk svømmer frem og tilbake 🙈

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt bør du ikke gi deg, om du har funnet en hobby du liker😊 Hør med ansatte ved bassenget om hva normen er om du føler på ubehag rundt dette.

Anonymkode: cdb61...6ee

Ja jeg burde høre med de. Har hittil vært for sjenert til å spørre, så tenkte høre her først 😅

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ts

Da tenker jeg du fint har rett på en bane 😊

Men iblant må man selvsagt tåle at man er flere i samme bane. 

Anonymkode: f5217...6f3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ts

Da må du bare svømme slik det passer for deg og så får andre svømme forbi deg. Sparker du de så er det på dem. Kos deg!

Men selvfølgelig må du ta hensyn hvis og når det er mulig, men høres ikke sånn ut på det du forteller. Å holde seg til siden er greit, men du skal ikke slutte for å gi cravlerne svømmehallen alene.

Anonymkode: 0a87b...e5d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir vandt til å dele bane. Hvis du sparker borti noen gjør det ingenting. Såpass må man tale når man deler bane i basseng. Det er bare ubehagelig nå i starten, så gir du mer og mer faen. Ikke stress, alle har like stor rett å være der å svømme i sitt eget tempo 🫶🏼

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ikke svømme der alle andre svømmer. Om det blir problem med plass så spør badevaktene om å lage mer plass. Ellers får du bytte svømmeanlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mamajune11 said:

Du blir vandt til å dele bane. Hvis du sparker borti noen gjør det ingenting. Såpass må man tale når man deler bane i basseng. Det er bare ubehagelig nå i starten, så gir du mer og mer faen. Ikke stress, alle har like stor rett å være der å svømme i sitt eget tempo 🫶🏼

Du høres utrolig trivelig ut å ha foran deg i trafikken 🙈 Har kjørt bak slike mange ganger 😨

Anonymkode: bcc78...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville begynt å svømme i en bane, slik du gjør, og når noen tar meg igjen så slipper man dem forbi. Som i skisporet, man slipper forbi dem som har mer fart. 

Etter hvert går farten opp og problemet blir mindre. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du høres utrolig trivelig ut å ha foran deg i trafikken 🙈 Har kjørt bak slike mange ganger 😨

Anonymkode: bcc78...688

Trafikken som på bilvei eller svømmehall? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bena sparker langt ut til siden bør du jobbe litt med teknikken. Sparket skal være hovedsaklig leggdelen av beina mens du skal forsøke holde lår relativt samlet når du svømmer bryst. Svømmenormer er som bil. Forbisvømmer passerer til venstre, den som blir forbisvømt holder sin høyre og tar helst noe hensyn som å sakke farten. Forbisvømming er irriterende for begge parter der man derfor bruker ha inndeling etter nivå så forsøk å legg deg i en bane med svømmere som ser ut til å ha ca. likt nivå som deg. Crawl er raskere svømmeart enn bryst, så gjerne med andre brystsvømmere. Sørr gjerne badevekt om der er spesielle baner for nivåer. Ofte er der det. 

Anonymkode: d1786...158

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte som en kløne som deg og kjenner meg god igjen på dette med å bli stresset!

Hovedregelen som 90% følger og som 10% irriterende ikke vet, er å holde til høyre.  Som nevnt over får de som svømmer raskere ta deg igjen på venstre side. Jeg pleier å stanse litt opp i brede tak akkurat i forbipasseringsøyeblikket.

Kan også sterkt anbefale deg å gå på kurs (svømmehallen har helt sikkert) for å lære crawl. De fleste på kurset er like uvant eller enda dårligere vant enn deg i vann! Å knekke koden med crawl og fokusere på teknikk over hastighet gjør svømmingen både mer moro, mindre slitsom men samtidig mer effektiv treningsøkt. Win win. Og er du en som må holde deg for nesa under vann for å unngå panikk kan jeg si at det venner du deg av egen erfaring raskt av på kurset! 

overrasket at Svømmehallen ikke har delt inn banene også, mellom mosjon/ sakte, hurtig og rask svømming.

Anonymkode: 1daf8...9d8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver alltid å velge den banen der andre svømmer saktest. Jeg tror de fleste forsøker å finne en bane der farten er mest mulig lik sin egen, fordi da blir det færre forbisvømminger.  Hvis farten er ganske lik så er det plass til mange i samme bane. Når man svømmer saktest blir man forbisvømt av og til, men de som svømmer forbi vet at det er slik det fungerer og har ingen problemer med det, og de forsøker å legge seg ut såpass at det blir minst mulig kontakt. Noen ganger vil de ta deg igjen med vilje, fordi  å ta innpå og svømme forbi vekker sportsinstinktet. I disse tilfellene er du en fin motiverende faktor for forbisvømmerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke! Du er ikke en klums, og det er flott at du har begynt å svømme etter legens råd. Du har like mye rett som alle andre til å bruke svømmehallen. Svømming bryst er en helt akseptabel svømmestil, og du trenger ikke å føle deg dårligere enn de som svømmer crawl. Hvis det blir trangt i banen, kan du prøve å kommunisere med de andre svømmerne og finne en løsning som fungerer for alle. Ikke gi opp! Fortsett å svømme og nyt treningen din. Du er på rett vei!

Anonymkode: f9c13...68a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
frivis skrev (På 3.11.2023 den 17.25):

Du må jo ikke svømme der alle andre svømmer. Om det blir problem med plass så spør badevaktene om å lage mer plass. Ellers får du bytte svømmeanlegg.

Nå har jo allerede ts sagt det bare er 6 baner i bassenget,så det er ikke en annen plass å svømme.. 

Anonymkode: 07db7...0d4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svøm sånn du liker. I en svømmehall so må man uansett dele på plassen. Du føler deg nok mer komfortabel med det etterhvert. 

Anonymkode: 07db7...0d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Alle må starte et sted, så bare svøm slik du kan. Når du svømmer mer blir du flinkere, og da klarer du også å svømme raskere.

I slike situasjoner pleier jeg å velge en bane med trege svømmere, eller helst en ledig bane. Noen ganger opplever jeg at noen venter på en annen bane eller drar tre i en bane, heller enn å dele med meg. Dette føltes først rart, men så forsto jeg at de svømte mye raskere enn meg, og derfor ikke passet med meg.

Jeg håper du klarer å fortsette med svømming, for det er super trening. Selv måtte jeg slutte pga eksem.

Anonymkode: 3b643...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Så bra du har tatt opp svømming, det er en super form for aktivitet. 

Jeg er tidligere svømmer og svømmer nå innimellom bare for å variere litt på treningen. Det er allerede mange gode tips her i tråden: 

- hold til høyre! Dette er det aller viktigste. Og som noen skriver her, så kan man vær litt grei å gjør litt mindre tak i det en passerer, men det er jo ikke alltid så lett å få med seg. 

- velg den banen som passer ditt tempo. Første bane er for de 'tregeste' også fordeler man seg utover etter nivå. Altså skal de  raskeste svømme sammen og de tregeste svømme sammen. Det er kanskje vanskelig å vurdere i starten, men det er lov å flytte seg underveis. Hvis det er veldig mange i en bane og få i andre er det til en viss grad lov å avvike fra dette for å få jevn fordeling. Her må alle bruke hodet og fornuften. 

-ikke stå og heng i enden av bassenget. Trenger du en kort pause, står du klint opp i hjørnet, slik at de som svømmer får god plass til å vende. 

Poenget mitt med å skrive dette er at de som har drevet med svømming har utallige timer i bassenget, hvor de har delt bane med andre. De vet når og hvordan vi skal passere andre, og det går helt fint så lenge alle holder seg til ovennevnte "regler". 

Anonymkode: ad022...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...