Gå til innhold

Muskelsmerter som har blitt kronisk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er så sliten av mivet. Hatt angst, og derfor depresjon, hele livet. Bruker medisiner, gått til psykolog, men det er en sosial angst jeg ikke klarer å kurere. Har lært meg å leve med det da, men etterhvert har det satt seg fysisk i kroppen. Har nesten ikke familie, noen få venner. Har prøvd så lenge å få større nettverk, men er vanskelig å holde noe over lengre tid. Folk har nok med sitt, eller man har ikke kjemien som trengs. Har ett barn, får så dårlig samvittighet siden vi ikke har særlig familie ellers. Møtte aldri noen for å kunne få flere barn, så det er ikke aktuelt lengre. Vært mye deprimert på grunn av alt. Prøver å være positiv og seøvfølgelig. Er 40 nå, og de siste par årene har smerter i skuldre, nakke og overalt egentlig, blitt værre. Er så redd for hvordan det utvikler seg. Kommer jeg til å klare å jobbe senere. Vet ikke hva jeg vil med dette, er bare så fortvilet.

Anonymkode: 55b46...a14

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig vanlig at angst og depresjon setter seg fysisk i kroppen, og gir muskelsmerter. Det er heldigvis flere ting man kan gjøre med dette. Vær i bevegelse. Gå turer, og tren lett styrketrening. Du trenger ikke på noe helsestudio for å gjøre dette, du kan kjøpe deg et sett med vektmanualer og gjøre helt basic øvelser.

Hvis angsten din er så ille at du ikke klarer å komme deg ut for å gå, kjøpe en stepkasse etc som tar liten plass, som gir kroppen en form for aktivitet. Eller last ned youtbube videoer på tv hvor du kan finne noe treningsopplegg som er riktig for deg. Enkle yogaøvelser hvor det er fokus på pust og tilstedeværelse, er veldig bra. Du kan også finne videoer som lærer deg å fokusere på pust generelt, det er veldig bra for mental helse. 

Ta noen behandlinger hos fysioterapeut som hjelper deg å løsne opp i muskulaturen. Få tilpasset treningsprogram av terapeuten. Vurder også psykomotorisk fysioterapi. 

Anonymkode: e1346...ff4

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er veldig vanlig at angst og depresjon setter seg fysisk i kroppen, og gir muskelsmerter. Det er heldigvis flere ting man kan gjøre med dette. Vær i bevegelse. Gå turer, og tren lett styrketrening. Du trenger ikke på noe helsestudio for å gjøre dette, du kan kjøpe deg et sett med vektmanualer og gjøre helt basic øvelser.

Hvis angsten din er så ille at du ikke klarer å komme deg ut for å gå, kjøpe en stepkasse etc som tar liten plass, som gir kroppen en form for aktivitet. Eller last ned youtbube videoer på tv hvor du kan finne noe treningsopplegg som er riktig for deg. Enkle yogaøvelser hvor det er fokus på pust og tilstedeværelse, er veldig bra. Du kan også finne videoer som lærer deg å fokusere på pust generelt, det er veldig bra for mental helse. 

Ta noen behandlinger hos fysioterapeut som hjelper deg å løsne opp i muskulaturen. Få tilpasset treningsprogram av terapeuten. Vurder også psykomotorisk fysioterapi. 

Takk for svar. Jeg har fått så mye problemer, så gjør rehab/styrkeøvelser for nesten hele kroppen på treningssenter, som jeg har fått av fysio. Hvis jeg skal løsne opp noe må jeg gå til massør og betale masse.
Jeg gjør alt selv om jeg har angst, men kan være mer stille og unnvikende enn andre..Skulle gjerne gått mer tur, men har fått problemer med både hofte og kne. Vet jeg må være i aktivitet likevel, men tør ikke å gå f.eks fjelltur. 
Har så mye problemer at jeg ikke føler jeg har overskudd til å bry meg om jobben..

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar. Jeg har fått så mye problemer, så gjør rehab/styrkeøvelser for nesten hele kroppen på treningssenter, som jeg har fått av fysio. Hvis jeg skal løsne opp noe må jeg gå til massør og betale masse.
Jeg gjør alt selv om jeg har angst, men kan være mer stille og unnvikende enn andre..Skulle gjerne gått mer tur, men har fått problemer med både hofte og kne. Vet jeg må være i aktivitet likevel, men tør ikke å gå f.eks fjelltur. 
Har så mye problemer at jeg ikke føler jeg har overskudd til å bry meg om jobben..

Prøv psykomotorisk fysioterapi som har driftsavtale. En vanlig fysioterapeut har også driftsavtale, de massererer og løsner opp også. Man trenger ikke mange behandlinger på sikt. 

Du trenger ikke gå fjelltur, og hvis du først skal gå fjelltur kan du gå de enkleste turene. Å gå i skogen på merkede stier/lysløyper er også flott. 

Men, igjen, lær deg pusteteknikker og avspenningsøvelser som du gjør gjennom dagen. Bra både for angst og muskelverk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Prøv psykomotorisk fysioterapi som har driftsavtale. En vanlig fysioterapeut har også driftsavtale, de massererer og løsner opp også. Man trenger ikke mange behandlinger på sikt. 

Du trenger ikke gå fjelltur, og hvis du først skal gå fjelltur kan du gå de enkleste turene. Å gå i skogen på merkede stier/lysløyper er også flott. 

Men, igjen, lær deg pusteteknikker og avspenningsøvelser som du gjør gjennom dagen. Bra både for angst og muskelverk. 

Jeg har prøvd psyk fysio før. Hvis jeg gjør avspenningsøvelser sovner jeg, fordi kroppen er trøtt og sliten hele tiden. Føles så håpløst alt sammen

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har prøvd psyk fysio før. Hvis jeg gjør avspenningsøvelser sovner jeg, fordi kroppen er trøtt og sliten hele tiden. Føles så håpløst alt sammen

Så gjør øvelsene rett før sengetid i en periode. Poenget med dem er at på sikt så vil det hjelpe til å roe ned spenninger i kroppen og angst, så hvis du sovner, sov. 

Kognitiv terapi er veldig nyttig, dvs å være bevisst på hva du fokuserer på, og at du ser for deg et annet utfall av situasjoner. 

Kosthold og vitaminer/mineraler påvirker både mental og fysisk helse, både når det gjelder smerter, tretthet, og psykisk. Jeg måtte kutte ut ultraprosessert mat, sukker, junk, osv, og begynte å spise renere. Dårlig mat hemmer næringsopptak og kan ofte bidra til at kroppen trenger mer av f.eks b-12, andre b-vitaminer, d vitamin, omega 3 fettsyrer, magnesium, etc, som er viktig for nervesystem og psykisk helse. Når sjekket du vitaminstatus sist? 

Skrevet

kroppslige smerter som resultat av pykisk belastning er en kjent problemstilling men den eneste som kan hjelpe deg er du selv, ved å være i aktivitet. Du trenger ikke gå timevis i fjellet om psyken don og kroppen sier STOPP, men du MÅ ikke falle inn i en "jeg klarer ikke" tankegang som legitimerer unvikelsen psyken påtvinger deg - bevegelse er nødvendig, selv om det gjør litt vondt. 

Anonymkode: dd742...8bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

kroppslige smerter som resultat av pykisk belastning er en kjent problemstilling men den eneste som kan hjelpe deg er du selv, ved å være i aktivitet. Du trenger ikke gå timevis i fjellet om psyken don og kroppen sier STOPP, men du MÅ ikke falle inn i en "jeg klarer ikke" tankegang som legitimerer unvikelsen psyken påtvinger deg - bevegelse er nødvendig, selv om det gjør litt vondt. 

Anonymkode: dd742...8bd

Jeg mente unnvikende i sosiale situasjoner. Bør egentlig gå tur hver dag, men får ikke tid til det. Og for å komme til skog må jeg sitte i bil, og det gir vondt i ryggen. Å gå på asfalt gir vondt i knær og rygg. Er sliten og lei av jobb, trenger mer tid på å fokusere på meg selv. Så jobben er enda en ting som gjør meg i dårlig humør, i tillegg til lite nettverk, smerter, dårlig hukommelse osv.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mente unnvikende i sosiale situasjoner. Bør egentlig gå tur hver dag, men får ikke tid til det. Og for å komme til skog må jeg sitte i bil, og det gir vondt i ryggen. Å gå på asfalt gir vondt i knær og rygg. Er sliten og lei av jobb, trenger mer tid på å fokusere på meg selv. Så jobben er enda en ting som gjør meg i dårlig humør, i tillegg til lite nettverk, smerter, dårlig hukommelse osv.

Det som menes rundt unnvikelse er din tankegang rundt hva du klarer og ikke klarer. "Det gjør vondt", "sånn og sånn blir for vanskelig". 

Det er veldig viktig med kognitiv trening slik jeg beskrev i min forrige post. Skriv opp hver dag hva som var bra med dagen. Hva som var bra med dagen, avhenger veldig av hvordan du fokuserer. Hva som var bra, kan være noen som holdt opp døren for deg på en butikk, en som smilte til deg, at det var sol, noen ringte deg for å høre hvordan det gikk, du har et sted å bo, du har inntekt og mat på bordet, osv osv.

Jo mer du fokuserer på slike ting, fremfor begrensinger og det som er vanskelig, jo mer mater du underbevisstheten med positivt. Dette hjelper å omprogammere hjernen, noe som er veldig viktig når man sliter med angst og depresjon. Tar opp dette med kosthold og vitaminer/mineraler igjen, for du bør ha fokus på dette også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...