AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #1 Skrevet 3. november 2023 Min fastlege er en dyktig fyr, men forleden hadde han sagt noe til en pasient som fikk meg til å undre litt.. Denne pasienten er en venn av meg og har jobbet med vektredusjon over tid. Har vært ekstremt flink og gått ned over 30 kilo nå, men merker at det blir tyngre og tyngre selvsagt, og da hadde fastlegen sagt at de fleste må holde vekten i min 3 år for å ha en varing nedgang fordi kroppen er slik at den alltid vil tilbake til det høyeste punktet hvis ikke. Altså at de som sliter meg jo-jo vekt kanskje motarbeides av egen kropp. Er det noen som har noe mer informasjon rundt dette? Anonymkode: 84995...b2c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #2 Skrevet 3. november 2023 Det du beskriver er en vanlig oppfatning innenfor vektkontroll og vektreduksjon. Det refereres ofte til som "jo-jo-effekten," hvor personer som går ned i vekt ofte opplever at de legger på seg igjen etter en stund. Dette fenomenet kan være knyttet til en rekke faktorer, inkludert biologiske, metabolske og atferdsmessige. Her er noen viktige poeng å vurdere: 1. Metabolismens endringer: Når noen går ned i vekt, kan kroppens metabolisme redusere seg for å tilpasse seg den lavere vekten. Dette kan føre til at det kreves færre kalorier for å opprettholde den nye vekten, og derfor kan vekten komme tilbake raskere hvis man begynner å spise som tidligere. 2. Hormonelle faktorer: Hormoner som leptin og ghrelin, som regulerer sult og metthetsfølelse, kan også påvirkes av vektreduksjon. Dette kan føre til økt sult og redusert metthetsfølelse, som gjør det vanskeligere å opprettholde vekttap. 3. Atferdsmessige faktorer: Mange mennesker som har gått ned i vekt, kan oppleve at de etter en stund vender tilbake til gamle spisevaner og aktivitetsnivåer som førte til vektøkningen. Dette kan bidra til å forklare vektoppgangen. Det er imidlertid viktig å merke seg at jo-jo-effekten ikke er uunngåelig, og det finnes mennesker som har lykkes med å opprettholde vekttap over tid. Dette kan oppnås gjennom langsiktig endring av livsstil, inkludert sunnere kostholdsvaner og regelmessig fysisk aktivitet. Å få støtte fra helsepersonell, som ernæringsrådgivere eller personlige trenere, kan også være nyttig for å opprettholde vekttap. Det er viktig å huske at vektkontroll og vektreduksjon er komplekse prosesser, og resultatene kan variere fra person til person. Det er ingen enkel formel for å unngå jo-jo-effekten, men ved å fokusere på bærekraftige livsstilsendringer og å oppsøke støtte og veiledning når det er nødvendig, kan man øke sjansene for å oppnå varig vektreduksjon. Det er også viktig å konsultere en helsepersonell for personlig rådgivning og oppfølging når man arbeider med vektreduksjon og vedlikehold. Anonymkode: 08bfe...cc0 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #3 Skrevet 3. november 2023 Ja det stemmer, og det er også grunnen til at man må ha vært vektstabilt i minst 2 år før man får fjernet overflødig hud på det offentliges regning. Anonymkode: e6e3f...1bf 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå