AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #21 Del Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Flott. En ny tråd hvorfor man legger overvekt og fedme ansvaret over på matvareprodusentene og bort fra seg selv. 🤪 Hæ? Det blir jo i høyeste grad diskutert hvordan man som forbruker kan velge bort ultraprosessert mat. Anonymkode: ddc95...c80 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #22 Del Skrevet 5. november 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Hæ? Det blir jo i høyeste grad diskutert hvordan man som forbruker kan velge bort ultraprosessert mat. Anonymkode: ddc95...c80 I høyeste grad? 😂Tror du må lese tråden igjen. De fleste i tråden, meg inkludert som spiser ultra prosessert er normalvektige. BMI 20 her. Det handler for de fleste om mengde og hva man spiser. Noe som er blitt mye påpekt. 40% på mye Toro hos coop neste uke. Jeg skal ihvertfall hamstre litt. Greit å ha i ny og ne. Anonymkode: 04bc6...736 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 5. november 2023 #23 Del Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Flott. En ny tråd hvorfor man legger overvekt og fedme ansvaret over på matvareprodusentene og bort fra seg selv. 🤪 Hva med å heller lære folk å ta ansvar for egen helse selv. Slutte med unnskyldninger. 🤷 Om man er overbevist om at f. eks ultraprosesert mat er grunnen til overvekt. Ok, slutt å spis slik mat. Man er selv ansvarlig for det man putter i seg. De fleste har lært hva som er sunt og usunt. Og alle har god tilgang til info på nettet. Jobbet meg til å bli slank. Hadde jeg derimot fortsatt med å overspise på chips og sjokolade som jeg gjorde en periode da jeg gikk inn i overvekt kategorien så hadde jeg vært i fedme kategorien i dag. Heldigvis hadde jeg vett til å ta ansvar og gjøre nødvendige tiltak isteden for å komme med unnskyldninger. Den mentaliteten er sentral for å holde vekten også. Anonymkode: 04bc6...736 Det er begge deler, tenker jeg. For det var jo veldig mye enklere å holde seg slank på 70-tallet, hvor det ikke var boller, pølser, energibarer, muffins, digre sjokoladeplater, osv, på tilbud overalt. I tillegg til all den drikken som ungdommen nå synes det er helt normalt å helle i seg. Før fantes det ikke "energidrikk", iskaffe, iste, juice og andre fruktdrikker i porsjonsstørrelser, ferdig sjokomelk, eller lignende. Det fantes bare brus. Og brus har jo aldri vært sunt, men på den tiden var det ikke noe som sto i kjøleskap klart til å ta med seg, men noe som bare fantes i et litt bortgjemt hjørne om man trengte å kjøpe inn til jul, barnebursdag, eller lignende. To totalt forskjellige verdener. Og som gjorde det ganske enkelt å være normalvektig før, mens det nå kreves veldig mye selvdisiplin for sårbare individer. Så jo, omgivelsene har veldig mye å si. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #24 Del Skrevet 6. november 2023 Lafamiglia skrev (14 timer siden): Det er begge deler, tenker jeg. For det var jo veldig mye enklere å holde seg slank på 70-tallet, hvor det ikke var boller, pølser, energibarer, muffins, digre sjokoladeplater, osv, på tilbud overalt. I tillegg til all den drikken som ungdommen nå synes det er helt normalt å helle i seg. Før fantes det ikke "energidrikk", iskaffe, iste, juice og andre fruktdrikker i porsjonsstørrelser, ferdig sjokomelk, eller lignende. Det fantes bare brus. Og brus har jo aldri vært sunt, men på den tiden var det ikke noe som sto i kjøleskap klart til å ta med seg, men noe som bare fantes i et litt bortgjemt hjørne om man trengte å kjøpe inn til jul, barnebursdag, eller lignende. To totalt forskjellige verdener. Og som gjorde det ganske enkelt å være normalvektig før, mens det nå kreves veldig mye selvdisiplin for sårbare individer. Så jo, omgivelsene har veldig mye å si. For ikke å snakke om at det faktisk ikke er så lenge siden brusflasker på 1,5 liter kom. Det var jo helt utenkelig å ha så store flasker tidligere av noe som man fikk begrenset tilgang til på lørdager, liksom. Både utvalg og størrelser på ting har jo endret seg veldig siden jeg var liten på begynnelsen av 80-tallet. Anonymkode: bd5a2...45d 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #25 Del Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (På 4.11.2023 den 0.00): Jeg spiser nesten bare Toro, liker ikke å lage mat og spiser ikke sånn kjempe sunt ifølge "jeg slakter, lager alt mat fra bunnen av og spiser ikke sukker osv" folkene på kg. Likevel har jeg en bmi på 19 er over 40 og har ikke lagt ut bunaden min siden konfirmasjonen. Lager nesten ikke noe mat og middager fra bunnen av og synes Findus, Toro mm er helt knall i hverdagen. Spiser 3 måltider om dagen men ferdigmat og foodora er helt utmerket. Har aldri vært overvektig. Anonymkode: d041d...f7f Nei, men da har du sikkert ikke problemer med tarmfloraen heller da, slik mange av de overvektige har. Når jeg kuttet nært Pepsi og begynte å lage mat fra bunnen av, har jeg faktisk gått ned noen kilo, fordi mår «virker» kroppen. Alle reagerer ikke på bearbeidet mat, men mange gjør det! Anonymkode: f3d9e...000 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #26 Del Skrevet 6. november 2023 ukjentjente skrev (På 4.11.2023 den 6.19): Er jo mengdene som er problemet.. alle jeg kjenner som liker ultraprosessert mat pg spiser mye av dette er tynne som fliser, men de spiser ikke så mye sikkert «Alle»? Det er nok fordi tarmfloraen deres tåler det! Anonymkode: f3d9e...000 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #27 Del Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (På 5.11.2023 den 13.02): Flott. En ny tråd hvorfor man legger overvekt og fedme ansvaret over på matvareprodusentene og bort fra seg selv. 🤪 Hva med å heller lære folk å ta ansvar for egen helse selv. Slutte med unnskyldninger. 🤷 Om man er overbevist om at f. eks ultraprosesert mat er grunnen til overvekt. Ok, slutt å spis slik mat. Man er selv ansvarlig for det man putter i seg. De fleste har lært hva som er sunt og usunt. Og alle har god tilgang til info på nettet. Jobbet meg til å bli slank. Hadde jeg derimot fortsatt med å overspise på chips og sjokolade som jeg gjorde en periode da jeg gikk inn i overvekt kategorien så hadde jeg vært i fedme kategorien i dag. Heldigvis hadde jeg vett til å ta ansvar og gjøre nødvendige tiltak isteden for å komme med unnskyldninger. Den mentaliteten er sentral for å holde vekten også. Anonymkode: 04bc6...736 Men ser du virkelig ikke hvordan begge disse henger sammen? Matvarebransjen er smarte i sin markedsføring. Det er lett å bli forført. F.eks her står herrelandslaget i langrenn frem og serverer deg mellombarer som et sunt alternativ. Går du inn på produktinformasjonen til disse barene så ser du selvfølgelig at de ikke inneholder noe av næringsverdi, det er så ultraprosessert som det er mulig å bli. Men markedsføringen er forførende kjernesunn. Ja, vi har blitt mer beviste, og jeg håper produsenter av søppelmat taper næringsgrunnlag nå når folk er blitt mer bevisst. Men alle er ikke på internett daglig, og mange tror fremdeles på myten om at norskprodusert=sunt og bra for oss uansett. Anonymkode: 8ccb9...b04 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #28 Del Skrevet 6. november 2023 Lagde bare lettvindt mat før. Byttet til matkasse for 3 mnd siden og da blir det bare fra bunnen av. Spiser samme mengde som før. -10 kg på 3 måneder. Anonymkode: 8e2a6...2cb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #29 Del Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (På 5.11.2023 den 3.04): Ja, det er helt riktig at kostholdet vårt kan ha stor innvirkning på helsen vår. Maten vi spiser kan påvirke både fysisk og mental helse, inkludert vekten vår. Det er viktig å være oppmerksom på hva vi spiser og hvordan det påvirker kroppen vår. Å spise et balansert kosthold med næringsrik mat kan bidra til å opprettholde god helse og forebygge sykdommer. Det er flott at du er bevisst på dette og ønsker å opplyse andre om viktigheten av et sunt kosthold. Sammen kan vi jobbe mot å forbedre folks helse og velvære. Anonymkode: 90839...7b2 AI Anonymkode: 06adf...20a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #30 Del Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (På 4.11.2023 den 0.00): Jeg spiser nesten bare Toro, liker ikke å lage mat og spiser ikke sånn kjempe sunt ifølge "jeg slakter, lager alt mat fra bunnen av og spiser ikke sukker osv" folkene på kg. Likevel har jeg en bmi på 19 er over 40 og har ikke lagt ut bunaden min siden konfirmasjonen. Lager nesten ikke noe mat og middager fra bunnen av og synes Findus, Toro mm er helt knall i hverdagen. Spiser 3 måltider om dagen men ferdigmat og foodora er helt utmerket. Har aldri vært overvektig. Anonymkode: d041d...f7f Det vil alltid finnes unntak. Anonymkode: 869e8...f51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chupacabra Skrevet 6. november 2023 #31 Del Skrevet 6. november 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det vil alltid finnes unntak. Anonymkode: 869e8...f51 Tipper personen du siterer spiser mindre og er i mer bevegelse. Flere av svarene i denne tråden viser hvor lett det er å skylde på alt annen enn seg selv. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 6. november 2023 #32 Del Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Går du inn på produktinformasjonen til disse barene så ser du selvfølgelig at de ikke inneholder noe av næringsverdi, det er så ultraprosessert som det er mulig å bli. Anonymkode: 8ccb9...b04 No veit eg ikkje kva du legg i «næringsverdi», men eg trur ikkje eg er samd. Mellombar skal gi rask energi til dømes etter ei treningsøkt, og det gjer den. Mykje sukker og anna deilig karbo for å fylle på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #33 Del Skrevet 6. november 2023 Gud skrev (1 time siden): No veit eg ikkje kva du legg i «næringsverdi», men eg trur ikkje eg er samd. Mellombar skal gi rask energi til dømes etter ei treningsøkt, og det gjer den. Mykje sukker og anna deilig karbo for å fylle på! Banan er billigere og du får alt det du nevner uten emulgatorer, E-stoffer, industriprodusert olje, stivelse og "fettredusert kakaopulver" Anonymkode: 8ccb9...b04 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #34 Del Skrevet 6. november 2023 Banan: Pluss kalium, vitaminer, jern og sink. Godt for musklene etter trening 👍 Anonymkode: 8ccb9...b04 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 6. november 2023 #35 Del Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Banan er billigere og du får alt det du nevner uten emulgatorer, E-stoffer, industriprodusert olje, stivelse og "fettredusert kakaopulver" Anonymkode: 8ccb9...b04 Ein mellombar kostar 1.67 kr, veg 23 g og gir 95 kcal. For å få 95 kcal frå banan må du ha med deg fem gongar så mykje, og den må koste under 1.50 per hg. Dessutan… påstanden eg først svarte på var at det ikkje er noko nyttig næring i mellombar. Heilt uavhengig av om det finst andre alternativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 6. november 2023 #36 Del Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Banan: Pluss kalium, vitaminer, jern og sink. Godt for musklene etter trening 👍 Anonymkode: 8ccb9...b04 Og nype inneheld flust med C-vitamin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #37 Del Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (På 3.11.2023 den 23.40): Amen, sister! Begynte å lage min egen kombucha for 6 måneder siden. Og etter det har vekta gått jevnt og trutt nedover. At tarmflora skulle ha så mye å si for meg som allerede hadde et helt vanlig, sunt kosthold hadde jeg aldri trodd. Anonymkode: ddc95...c80 Hvordan lager du kombucha? Jeg er elendig på kjøkkenet; er det vanskelig å få til? Anonymkode: 8ffb9...954 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 6. november 2023 #38 Del Skrevet 6. november 2023 On 11/2/2023 at 8:58 PM, Refreng said: Det at over halvparten av nordmenn er overvektige er en sykdom og epidemi. Det er ikke latskap som er årsaken, det er sykdom som gir overspising og manglende metthetsfølelse. Enig men.... Det er utrolig godt, det er ofte billig og det går rask. Tenker Pizza, bøller, bakerverk fra Meny (nam nam) etc... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #39 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (På 5.11.2023 den 13.02): Flott. En ny tråd hvorfor man legger overvekt og fedme ansvaret over på matvareprodusentene og bort fra seg selv. 🤪 Hva med å heller lære folk å ta ansvar for egen helse selv. Slutte med unnskyldninger. 🤷 Om man er overbevist om at f. eks ultraprosesert mat er grunnen til overvekt. Ok, slutt å spis slik mat. Man er selv ansvarlig for det man putter i seg. De fleste har lært hva som er sunt og usunt. Og alle har god tilgang til info på nettet. Jobbet meg til å bli slank. Hadde jeg derimot fortsatt med å overspise på chips og sjokolade som jeg gjorde en periode da jeg gikk inn i overvekt kategorien så hadde jeg vært i fedme kategorien i dag. Heldigvis hadde jeg vett til å ta ansvar og gjøre nødvendige tiltak isteden for å komme med unnskyldninger. Den mentaliteten er sentral for å holde vekten også. Anonymkode: 04bc6...736 Jeg skulle heller ønske at matvareprodusentene lagde bedre mat til oss. Det er faktisk mulig. Stabburet leverpostei har tatt et lite skritt i riktig retning etter forbrukermakt og kuttet karregenan fra produktet og tatt bort flere tilsetninger. Tror det var opp til 30 ingrendienser tidligere i år. Så det er ihvertfall et skritt i riktig retning selv om jeg skulle ønske at den ikke inneholdt så mye vann og at de heller gikk tilbake til oppskriften fra da jeg var liten med mer fett og mye mindre tilsetninger. Det samme med brød. Brød trenger ikke å være ultraprossesert. De kan fint lage prosesserte brød uten så mye tilsetninger. Jeg ønsker rett og slett bedre kvalitet på den maten jeg finner i butikken. Jeg ønsker renere produkter med mer råvarer i. matvareindustrien ønsker å tjene penger og vann koster ikke så mye. Derfor må de bruke haugevis med tilsetninger for å få riktig smak og konsistens slik at de kan bruke mindre av råvaren. Det handler mest om at vi forbrukere kan gjøre informerte valg. Jeg trodde en periode skyr og sånne propuddinger var sunt, helt til jeg begynte å se hva de inneholdt. Da fant jeg fort ut at å spise egg, ost og drikke melk var langt bedre og i grunn billigere. Iskrem er et annet produkt hvor de nesten ikke lenger bruker fløte. Det er skummetmelkpulver, karregenan (E40/) og xantangummi som tilsettes for å erstatte hva som egentlig er råvarene som fløte og egg. Anonymkode: fee75...2d3 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2023 #40 Del Skrevet 7. november 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Men ser du virkelig ikke hvordan begge disse henger sammen? Matvarebransjen er smarte i sin markedsføring. Det er lett å bli forført. F.eks her står herrelandslaget i langrenn frem og serverer deg mellombarer som et sunt alternativ. Går du inn på produktinformasjonen til disse barene så ser du selvfølgelig at de ikke inneholder noe av næringsverdi, det er så ultraprosessert som det er mulig å bli. Men markedsføringen er forførende kjernesunn. Ja, vi har blitt mer beviste, og jeg håper produsenter av søppelmat taper næringsgrunnlag nå når folk er blitt mer bevisst. Men alle er ikke på internett daglig, og mange tror fremdeles på myten om at norskprodusert=sunt og bra for oss uansett. Anonymkode: 8ccb9...b04 Helt klart. jeg har sett de mellombarene i samtlige matpakker både på skole og i idretten. Man blir lurt av markedsføringen og tror disse mellombarene er sunnere en sjokolade. Kunne like godt puttet en new energi sjokolade i matpakka daglig. Anonymkode: fee75...2d3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå