Gå til innhold

Overvektsepidemien i Norge

Gjest Refreng

Anbefalte innlegg

Gjest Refreng

Det at over halvparten av nordmenn er overvektige er en sykdom og epidemi. Det er ikke latskap som er årsaken, det er sykdom som gir overspising og manglende metthetsfølelse. Vi blir forgiftet av maten vi spiser og det er på tide at vi bannlyser maten som gjør oss syke. Det er på tide at vi opplyser nordmenn om at det har noe å si hva de spiser. At det de spiser kan påvirke bakteriaflora i magen, påvirke humør, påvirke vaner. Vi kan ikke spise toro og lignende matvarer som har innholdsstoffer som mater dårlige bakterier magen som påvirker overspising. Som gir høyere risiko for sykdom senere i livet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har, om ikke bannlyst, men aktivt oppfordret til å unngå ultraprosessert mat, f.eks i Brasil. Her i Norge så beskytter vi produsentene av denne "maten", dermed blir det dessverre opp til befolkningen å velge det bort. Men for å være ærlig så virker det ut som en tapt kamp. Denne "maten" har blitt så normalisert i ethvert kosthold i dag. Der kommer latskapen, unnskyldningene, "tidsfella" og den utbredte kosekulturen inn. 

Anonymkode: 8ccb9...b04

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart hvor feite vi Nordmenn har blitt..

Man legger skikkelig merke til det når man har vært i utlandet noen uker og så kommer tilbake til Norge

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (På 2.11.2023 den 20.58):

Det at over halvparten av nordmenn er overvektige er en sykdom og epidemi. Det er ikke latskap som er årsaken, det er sykdom som gir overspising og manglende metthetsfølelse. Vi blir forgiftet av maten vi spiser og det er på tide at vi bannlyser maten som gjør oss syke. Det er på tide at vi opplyser nordmenn om at det har noe å si hva de spiser. At det de spiser kan påvirke bakteriaflora i magen, påvirke humør, påvirke vaner. Vi kan ikke spise toro og lignende matvarer som har innholdsstoffer som mater dårlige bakterier magen som påvirker overspising. Som gir høyere risiko for sykdom senere i livet

Amen, sister!
Begynte å lage min egen kombucha for 6 måneder siden. Og etter det har vekta gått jevnt og trutt nedover. At tarmflora skulle ha mye å si for meg som allerede hadde et helt vanlig, sunt kosthold hadde jeg aldri trodd.

Anonymkode: ddc95...c80

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overflod gir fedme, høres ut som at vi sulter ihjel i media men det ser jo ikke sånn ut😂

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enmanelskeråhate skrev (1 minutt siden):

Overflod gir fedme, høres ut som at vi sulter ihjel i media men det ser jo ikke sånn ut😂

Ultraprosessert mat (og drikke) som er laget for å overstyre metthetsfølelsen og i tillegg skader tarmfloraen, gir fedme.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refreng skrev (På 2.11.2023 den 20.58):

Tror du ikke det blir gitt råd om kosthold og finnes et tonn av informasjon om dette på nett? De VIL ikke høre. Det er om å gjøre å få hjem dagens Pepsi max og junk. 

Anonymkode: a4189...8e4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror du ikke det blir gitt råd om kosthold og finnes et tonn av informasjon om dette på nett? De VIL ikke høre. Det er om å gjøre å få hjem dagens Pepsi max og junk. 

Anonymkode: a4189...8e4

Tull. «De» blir utsatt for massiv reklame om å spise denne usunne maten, samme hvor man går, på TV, radio, kino, overalt. Det er strenge restriksjoner på reklame for og salg av alkohol og tobakk, men skadelig ultraprosessert mat er det fritt frem for, og det meste av markedsføringen er også rettet mot barn. Helt utrolig at det er lov! 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser nesten bare Toro, liker ikke å lage mat og spiser ikke sånn kjempe sunt ifølge "jeg slakter, lager alt mat fra bunnen av og spiser ikke sukker osv" folkene på kg. Likevel har jeg en bmi på 19 er over 40 og har ikke lagt ut bunaden min siden konfirmasjonen. Lager nesten ikke noe mat og middager fra bunnen av og synes Findus, Toro mm er helt knall i hverdagen. Spiser 3 måltider om dagen men ferdigmat og foodora er helt utmerket. Har aldri vært overvektig. 

Anonymkode: d041d...f7f

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.11.2023 den 22.38):

Folk lapper innpå for mye. Easy as that.

Anonymkode: 6cb1e...894

Lapper? 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg spiser nesten bare Toro, liker ikke å lage mat og spiser ikke sånn kjempe sunt ifølge "jeg slakter, lager alt mat fra bunnen av og spiser ikke sukker osv" folkene på kg. Likevel har jeg en bmi på 19 er over 40 og har ikke lagt ut bunaden min siden konfirmasjonen. Lager nesten ikke noe mat og middager fra bunnen av og synes Findus, Toro mm er helt knall i hverdagen. Spiser 3 måltider om dagen men ferdigmat og foodora er helt utmerket. Har aldri vært overvektig. 

Jeg lager noe mat fra bunn, men det meste er dessverre halvfabrikat og ultraprosessert, dessverre. Jeg sier dessverre fordi jeg ønsket at jeg var flinkere, spesielt siden jeg har barn (de er store nå og har overlevd).

Men i likhet med deg er jeg ikke overvektig og ingen andre i familien heller. Jeg holder fast ved at det er mengden og hyppigheten vi spiser nåtildags som er roten til problemene. Vi går og gomler og småspiser hele dagen, og får i oss mangle flere kalorier på den måten. Og vi blir støttet i å gjøre det fordi samfunnet tror at mennesker trenger mellommåltider, på-farten-barer, «en neve» nøtter, osv hele tiden.

Anonymkode: 4754a...c63

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

og bestefaren min levde frisk, uten hjemmehjelp og uten så mye som en  fast medisin, til han var 96 selv om han røykte i 80 år. Gratulerer til dere begge! 

Anonymkode: 9acb9...ef5

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo mengdene som er problemet.. alle jeg kjenner som liker ultraprosessert mat pg spiser mye av dette er tynne som fliser, men de spiser ikke så mye sikkert ;) 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske kostholdråd: Brød, melk, brød, melk, brød, poteter, poteter, poteter, melk, brød og veldig sukkerholdig frukt, som appelsin. 

Det er mer c vitamin i paprika, enn i appelsin. 

Anonymkode: 06adf...20a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp på halvfabrikata og sukker og er normalvektig i dag. Det handler om et fornuftig kosthold med normal mengde mat og regelmessig trening. 

Anonymkode: e8b91...578

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg holder fast ved at det er mengden og hyppigheten vi spiser nåtildags som er roten til problemene. Vi går og gomler og småspiser hele dagen, og får i oss mangle flere kalorier på den måten. Og vi blir støttet i å gjøre det fordi samfunnet tror at mennesker trenger mellommåltider, på-farten-barer, «en neve» nøtter, osv hele tiden.

Kunne ikke vært mer enig. Når man summerer opp all denne småspisingen så kan det fort bli en del kalorier. 

Jeg testet ut å kutte ut alt av småspising/mellommåltider. Spiste meg god og mett ett par ganger om dagen (sikkert 800-1000 kalorier per måltid). Raste ned 11kg på 3 måneder. Noe jeg nesten trodde var umulig etter uttalige slankeforsøk. I tillegg fikk jeg utrolig god oversikt og kontroll på matinntaket. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt riktig at kostholdet vårt kan ha stor innvirkning på helsen vår. Maten vi spiser kan påvirke både fysisk og mental helse, inkludert vekten vår. Det er viktig å være oppmerksom på hva vi spiser og hvordan det påvirker kroppen vår. Å spise et balansert kosthold med næringsrik mat kan bidra til å opprettholde god helse og forebygge sykdommer. Det er flott at du er bevisst på dette og ønsker å opplyse andre om viktigheten av et sunt kosthold. Sammen kan vi jobbe mot å forbedre folks helse og velvære.

Anonymkode: 90839...7b2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det folk trenger er ren og frisk luft gullerøtter og hardt brød og gnage på for tennene  fjell og vidde  villmark og  skau og bruke beina på  i fri og frisk natur langt bort fra sivilisasjon og usunn mat klokken begynner og bli fem på tolv for kroppen 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. En ny tråd hvorfor man legger overvekt og fedme ansvaret over på matvareprodusentene og bort fra seg selv. 🤪

Hva med å heller lære folk å ta ansvar for egen helse selv. Slutte med unnskyldninger. 🤷

Om man er overbevist om at f. eks ultraprosesert mat er grunnen til overvekt. Ok, slutt å spis slik mat. Man er selv ansvarlig for det man putter i seg. De fleste har lært hva som er sunt og usunt. Og alle har god tilgang til info på nettet. 

Jobbet meg til å bli slank. Hadde jeg derimot fortsatt med å overspise på chips og sjokolade som jeg gjorde en periode da jeg gikk inn i overvekt kategorien så hadde jeg vært i fedme kategorien i dag. 

Heldigvis hadde jeg vett til å ta ansvar og gjøre nødvendige tiltak isteden for å komme med unnskyldninger. Den mentaliteten er sentral for å holde vekten også. 

Anonymkode: 04bc6...736

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...