Gå til innhold

Hvordan bli mindre mørkredd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet vet ikke om dette er rett forum, men jeg har lyst til å være mer ute i skogen etter at det er mørkt - gå tur med hunden og jogge. Men jeg sliter med at jeg syns det er skummelt selv om jeg har en sterk hodelykt. Det er jo litt flaut for jeg er en voksen person som burde tåle såpass, men det er nå en gang sånn. Har prøvd å presse meg selv men jeg syns det er kjempeekkelt og jeg syns ikke det går noe framover. 
 

Er det noen som har tips til meg? Går det an å trene seg opp på dette?

Anonymkode: 7edb7...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet vet ikke om dette er rett forum, men jeg har lyst til å være mer ute i skogen etter at det er mørkt - gå tur med hunden og jogge. Men jeg sliter med at jeg syns det er skummelt selv om jeg har en sterk hodelykt. Det er jo litt flaut for jeg er en voksen person som burde tåle såpass, men det er nå en gang sånn. Har prøvd å presse meg selv men jeg syns det er kjempeekkelt og jeg syns ikke det går noe framover. 
 

Er det noen som har tips til meg? Går det an å trene seg opp på dette?

Anonymkode: 7edb7...df4

Tips: skru av hodelykten. Den gjør at du får dårligere nattesyn. 

Anonymkode: db7e6...75b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Tips: skru av hodelykten. Den gjør at du får dårligere nattesyn. 

Anonymkode: db7e6...75b

men det er jo ikke nattesyn som er problemet mitt. Problemet er at jeg er mørkredd. Og det hjelper ikke å skru av hodelykta mot det. 

Anonymkode: 7edb7...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men jeg er godt voksen og jeg tror jeg hadde dødd av hjerteinfarkt hvis noen hadde plassert meg helt alene midt i en mørk skog. 😂

Så du er ikke alene.

Eksponeringsterapi?

Anonymkode: 9349e...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (K27) har akkurat samme. Samboeren tar de aller fleste kveldsturene når det blir mørkt enda heldigvis 😂

Men seriøst; 
Noe som har hjulpet meg veldig mye er å stå opp grytidlig (05.00) for å gå tur med hunden. Det føles mindre skremmende ut for da vet jeg at det blir lyst "snart" eller på et eller annet tidspunkt i hvert fall. Er fortsatt ikke spesielt glad i kveldsturer på høst/vinter enda, men nå klarer jeg i alle fall å gå tur på sen ettermiddag/når det er blitt mørkt og kose meg litt 😊

Går riktignok fortsatt kun på fortauet om kvelden og har ikke våget meg på skogtur på kveldstid, men det er ikke lys langs fortauene der jeg bor i hvert fall så får uansett "øvd" meg 🙈

Anonymkode: d85fa...dd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

men det er jo ikke nattesyn som er problemet mitt. Problemet er at jeg er mørkredd. Og det hjelper ikke å skru av hodelykta mot det. 

Anonymkode: 7edb7...df4

Jo. Fordi hodelykten gjør at du bare ser det som lyses opp, og alt annet blir svart. Uten hodelys vil du se mye mer, og oppfatte mye mindre som mørkt.

Anonymkode: db7e6...75b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler med deg! Jeg er også litt mørkeredd, men jeg bare gir meg over til det. Jeg forteller meg selv «Det finnes ikke spøkelser» og «hvis noen vil ta meg så får de gjøre det». Så puster jeg og går videre 🙈

Anonymkode: c8b8a...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud er slutt og se skrekkfilmer deretter kan du sakte men sikkert venne deg til mørket hva med og senke belysningen innendørs ? For å tilvenne øynene ? 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, det går an å trene seg opp på dette! Det er helt normalt å føle seg litt utrygg i mørket, selv som voksen. Her er noen tips: start med å gå i skogen om dagen for å bli kjent med området. Deretter kan du prøve å gå i skumringen og gradvis øke tiden du er ute i mørket. Ta med en venn eller hunden din for å føle deg tryggere, og bruk gjerne refleksvest for synlighet. Du kan også lytte til musikk eller en podcast for å distrahere deg selv. Husk at det er viktig å føle seg komfortabel, så ikke press deg selv for mye. Ta det i ditt eget tempo og nyt turene i skogen!

Anonymkode: 849c5...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare mer mørkredd av hodelykt fordi skyggene blir ekstra svarte.

Anonymkode: 54630...a8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er sunt å være litt redd😅 Jeg går aldri i skogen alene om kvelden etter at jeg traff en creepy fyr som stoppet meg en gang. 
 

Kan gå med ei venninne eller to eller med typen:) 

Anonymkode: a7077...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært utrolig mørkeredd, så for meg monstre rundt hvert hjørne. Det som hjalp var eksponeringsterapi i trygge omgivelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ex-soldat lever jeg etter "Mørket er min venn" (det stemmer jo ikke lenger, når alle har lysforsterknings utstyr), men kan forstå følelsen av å være mørkeredd :) Jeg går "aldri" med lykt, man ser ingenting utenfor lyskjeglen og det er ubehagelig. 

Først av alt, slapp av og ta kontroll på tankene. Gå gjerne tur i mørket med en venn, uten å snakke. Tipset over om å gå om morgenen, mot soloppgang, var bra. gå i åpent landskap, sitt på en topp, vent på dagen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også slitt med å være mørkredd i skogen. Dvs sliter fortsatt med det, men jobber med saken. Jeg kommer nok aldri til å gå/løpe på stier i skogen her jeg bor når det er helt fullstendig mørkt. Kan ta meg en tur når det begynner å skumre og være på vei hjem når det mørkner. Men orker ikke å dra ut når det allerede er helt mørkt. Også litt fordi det er ganske bratt og mye gjørmete skogen her også, og jeg løper. Men å løpe på skogsvei kunne jeg gjort, det får ikke fantasien til å løpe like løpsk hos meg. Og så har jeg øvd meg på å gå på ski i mørket. Det syns jeg er lettere fordi snøen gjør at det føles lysere. Og jeg skrur ofte av hodelykta, fordi jeg også syns den skaper skygger og gjør meg mer mørkredd. Skogen på sidene av løypa ser også enda mørkere og skumlere ut når jeg har lykt på, syns jeg. Men jeg må bruke den hvertfall i nedoverbakker.

Det som hjalp meg å komme i gang, var å begynne å gå før det var helt mørkt. Og at det skikkelig mørke kom på vei hjem. Og så hører jeg alltid på podcast eller evt lydbok. Særlig podcast med kjente podcast-verter gir en følelse av selskap for meg, så jeg ikke føler meg så alene. Og det har gitt veldig mestring å klare det! Pluss at det jo er mye mørkt om vinteren, så det blir vanskelig å få vært så mye i aktivitet ute hvis man ikke er ute i mørket (bortsett fra at man selvsagt kan løpe langs opplyste gater, da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...