Gå til innhold

Toro er egentlig genialt.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gud skrev (20 minutter siden):

Dette var posten eg kommenterte i første omgong. Eg kan ikkje sjå at det kan tolkast på ein annan måte enn at det finst forskning som viser at UPM fører til negative helseeffekter.

God nok til kva? Den er vel god nok til det den har som hensikt? Å vise at inntak av UPM i større grad skjer samtidig med ulike sjukdommar enn inntak av mindre prosessert mat.

Det synes jeg er en veldig bokstavelig måte å tolke det på.

Du synes ikke det er påfallende at sannsynligheten for ulike sykdommer er større hos folk med høyere inntak av ultraprosessert mat? 

Anonymkode: db181...e10

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det synes jeg er en veldig bokstavelig måte å tolke det på.

Du synes ikke det er påfallende at sannsynligheten for ulike sykdommer er større hos folk med høyere inntak av ultraprosessert mat? 

Korleis var det meint da?

Kva eg synest om UPM er vel lite interessant?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kan tro hva du vil, men hvorfor skittkasting på McDonald's også? Du er ikke snobbete "liksom"? Jeg spiser mye heller på McDonald's, enn på de fleste såkalte gourmet restauranter. Intet slår en dobbel cheesburger fra McDonald's 😊

Anonymkode: 8104e...4a2

Altså mcdonald er noe av de tristeste burgerne i verden, mer tørt, tynt og smakløst kjøtt skal man jammen lete lenge etter, trenger ikke være veldig jålete for å mene det tror jeg, tar gjerne en burger på et enkelt gatekjøkken og til og med BK, men mc’d nei takk

Skrevet

Joda, Toro-gryter og lasagne smaker ganske godt, men dessverre gir de fleste meg eksplosiv diaré. Heldigvis er det ikke vanskelig å lage både gryteretter og lasagne fra bunnen. Kokkejævel har bl.a oppskrift på Bali kyllinggryte, orientalsk gryte og italiensk gryte som smaker helt likt Toro-variantene.

Anonymkode: 8790b...c09

Skrevet

Trolletråd

Anonymkode: 119d7...fc9

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, jeg tilhører ikke Toros pr.avdeling. Jeg er en vanlig mann som har fått øynene opp for disse posene fra Toro. Smaker jo kjempegodt, er forholdsvis billige, og kan lagres lenge slik at det går an å kjøpe mye på salg. Kan ikke være så usundt heller, er jo bare tørkede råvarer. Og kjempebra for miljøet. Tenk på hvor mye forurensende transport som unngås fordi de ikke frakter masse vann. 

Bare tørkede råvarer?? Hvilken toro er det du snakker om her?

Bali kyllinggryte: Løk, paprika, maisstivelse, eple 10 %, ananas 9 %, sukker, karri 5 %, salt, modifisert potetstivelse, proteinekstrakt av soya , hvetemel, olje (solsikke, raps), aroma, , syre (sitronsyre), bukkehornkløver, sitron, krydder, glukosesirup, hvitløk

Stroganoff gryte: Løk 18 %, tomat 16 %, maisstivelse, hvetemel, olje (solsikke, raps), salt, sukker, sjampinjong 4 %, glukosesirup, paprika 2 %, aroma, fargestoff (ammoniert karamell, paprikaekstrakt), modifisert maisstivelse, sennepsfrø, hvitløk, sort pepper, syre (sitronsyre), gjærekstrakt.

Tomatsuppe Tomat 26 %, maisstivelse, hvetemel, sukker, salt, skummetmelk, rapsolje, aroma, løk, gjærekstrakt, fargestoff(paprikaekstrakt).

Og ellers smaker de jo bare salt og uggen toro-smak.

Anonymkode: 4dc8e...5e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bare hyggelig! Om du trenger studier som beviser årsakssammenheng for hvert eneste livsvalg du skal ta så har du mer enn nok å gjøre tenker jeg! 😄

Tviler på at det er det vedkommende mente. Men når du kommer med en artikkel som liksom skal bevise noe, er det jo greit at den refererer til noen studier😅 

Men merkelig at tråden utviklet seg til at alle som hater ultraprosessert mat/Toro tok over tråden, når ts sitt utgangspunkt var å fremsnakke Toro. Og som han skriver; det er ikke så usunt med Toro. Helt greit innhold, selv om alle skjønner at hjemmelagd fra bunn av nok vil være mer næringsrikt (om man bruker nok gode råvarer). Jeg vet jo for eksempel om noen som lager en «gryte» av kjøttdeig, tomatpure, vann og litt krydder og serverer med ris. Da vil en Toro gryte være mye mer næringsrikt. 

Dessuten er Toro helt topp om man bor alene, ikke orker å styre så veldig på kjøkkenet og heller ikke orker å ha x antall råvarer i hus for å lage middager. Man kan ha to tanker i hodet, selv om man misliker ultraprosessert og/eller Toro. 

Anonymkode: 233b4...de4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

😅 

Jeg vet jo for eksempel om noen som lager en «gryte» av kjøttdeig, tomatpure, vann og litt krydder og serverer med ris. Da vil en Toro gryte være mye mer næringsrikt. 

Dessuten er Toro helt topp om man bor alene, ikke orker å styre så veldig på kjøkkenet og heller ikke orker å ha x antall råvarer i hus for å lage middager. Man kan ha to tanker i hodet, selv om man misliker ultraprosessert og/eller Toro. 

Anonymkode: 233b4...de4

Nei, Toro er ikke sunnere eller mer næringsrikt enn en gryte av kjøttdeig, tomatpuré, vann og krydder. Men kan høres ut som det smaker omtrent like dårlig…

Til det siste du skriver, det er utrolig trist at du normaliserer at single mennesker skal leve på usunt søppel 💔

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingenting imot Toro, men er igrunnen veldig sjelden jeg bruker det. Og når jeg lærte meg hvor enkelt og hvor mye bedre det er med lasagne fra bunnen så har jeg ikke brukt Toro sin noe mer. Men om man skan lage skikkelig lasagne fra bunnen så blir det igrunnen ganske dyrt med alle råvarene. Ivertfall om man mangler alt. Da kan jeg igrunnen tenke meg at Toro blir billigere. Så om man ikke nrr seg om smaken så skjønner jeg at folk velger Toro. 

Anonymkode: 708f5...612

• Liker 1
Skrevet

Bryr*

Anonymkode: 708f5...612

Skrevet
Artmo3 skrev (13 timer siden):

Tja, lag en lasagne av topp kvalitet, da blir Toro veldig billig. Lager jeg en lasagne uten noen som helst kompromisser, så koster det fort 4-500kr, men det er mange middager da 

I alle dager. Kjøper du Wagu biff hos slakteren som du kverner til kjøttdeig i denne lasagnen? En god lasagne med mozarella/parmesan osv. koster maks 300 kr, og da har du dratt på i alle retninger og valgt dyreste produkt.

Anonymkode: 5cf0f...59e

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor alt dette fokus på ultraprossesert? Skal konspirasjonsteoriene bestemme hva vi skal spise også nå?

Jeg skjønner at ikke alle har samme smak, men for meg smaker dette veldig godt. 

Og innholdsfortegnelsen? Ja, jeg har akkurat lest én av dem, ingenting der som skremmer det minste.. 

Folk er hysteriske.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo.Mat i pulverform er skjeldent bra for helsa.

Anonymkode: b7628...480

Gammel myte.

Anonymkode: 4a190...238

• Liker 1
Gjest Menelaos
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei, jeg tilhører ikke Toros pr.avdeling. Jeg er en vanlig mann som har fått øynene opp for disse posene fra Toro. Smaker jo kjempegodt, er forholdsvis billige, og kan lagres lenge slik at det går an å kjøpe mye på salg. Kan ikke være så usundt heller, er jo bare tørkede råvarer. Og kjempebra for miljøet. Tenk på hvor mye forurensende transport som unngås fordi de ikke frakter masse vann. 

Dette er nøyaktig hva en fra Toros pr. avdeling ville sakt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Joda, av dama som jobber for Toro. Som f.eks unngikk å forklare hvorfor konsistensmiddel er problematisk (flere har vist påvirkning på tarmflora hos forsøksdyr, samme type forskning som i utgangspunktet "godkjente" stoffene men de ble ikke testet for tarmflorapåvirkning da). Og så tør hun å svare at det er helt ufarlig med konsistensmiddel, den gjør bare at oljen ikke renner ut, når konsistensmidler er i verstingkategorien av disse stoffene som tilsettes pluss erstatter faktisk råvare (her fisk). Det er jo nettopp f.eks derfor man bør velge makrell i tomat på boks, som har mer fisk og ingen konsistensmiddel, og som kun er prossesert. Og koster mindre! Eller at snakker så fint om nugatti, men det er da vitterlig mulig å lage den på en bedre måte også. Tomatsuppen ble også fremstilt med gullkant som om den tilsvarer råvarer som bare er tørket, men ingredienslisten viser en helt annen historie. Fra toro sin nettside: tomat 26 %, maisstivelse, hvetemel, sukker, salt, skummetmelk, rapsolje, aroma, løk, gjærekstrakt, fargestoff (paprikaekstrakt).

Vet ikke med deg, men det er ikke de ingrediense jeg bruker når jeg lager en tomatsuppe. Og den ingredienslisten er jo ganske næringsfattig i forhold til en ekte tomatsuppe. Egentlig veldig krise at toro fikk stå der og snakke vissvasset sitt uten at noen fikk komme med tilsvar for å opplyse om andre siden av mynten og påpeke at det der var et ypperlig eksempel på hvordan industrien får holde på å fremstille produktene de lager med tanke profitt foran kvalitet og helsepåvirkning som bedre enn de egentlig er.

Det er jo nettopp pga det der at NOVA klassifiseringen ble laget. Så man kan studere påvirkningen av disse tingene toro selvfølgelig vil at skal være uproblematisk. Og selvom hun fra helsedirektoratet hardnakket påstår at det ikke finnes nok forskning så konkluderte forskrene som nettopp gikk gjennom tilgjengelig forskning på UPF (og siden har det allerede kommet mer) for bakgrunn til de nye nordiske kostrådene at det er nok forskning av god nok kvalitet, og så tydelig sammenheng mellom UPF og uhelse, at de anbefalte å komme med råd i kostrådene om å begrense bruken av upf og velge råvarebasert mat i steden. At de som utarbeidet rådene ikke tok den anbefalingen og bevisgrunnlaget til grunn er jo veldig merkelig, men gjør ikke forskningsgrunnlaget dårligere. Og at norske helsedirektoratet står på den holdningen de gjør er også veldig merkelig. Det er ikke som ernæringsforskningen på rødt kjøtt og mettet fett f.eks er bedre kvalitet på (heller motsatt) for ernæring er vanskelig å forske på generelt. Men sammenhengen UPF og uhelse er veldig tydelig til tross for det. 

Anonymkode: 355c2...dbf

Her var det mye tompreik og svada.

Anonymkode: 4a190...238

• Liker 2
Annonse
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (2 timer siden):

Altså mcdonald er noe av de tristeste burgerne i verden, mer tørt, tynt og smakløst kjøtt skal man jammen lete lenge etter, trenger ikke være veldig jålete for å mene det tror jeg, tar gjerne en burger på et enkelt gatekjøkken og til og med BK, men mc’d nei takk

Må si meg enig. Spiste BigMac for første gang på sikkert to år i går, to små (mye mindre enn jeg husker dem) tørre karbonader. Har McDonald's tapt seg så mye? 

Anonymkode: 1ad6f...cf3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, Toro er ikke sunnere eller mer næringsrikt enn en gryte av kjøttdeig, tomatpuré, vann og krydder. Men kan høres ut som det smaker omtrent like dårlig…

Til det siste du skriver, det er utrolig trist at du normaliserer at single mennesker skal leve på usunt søppel 💔

Du burde virkelig holde deg for god til å kalle god mat for søppel. Det vitner rett og slett om manglende folkeskikk. Mange nok i Norge sliter med økonomien, om ikke du skal gi dem dårlig samvittighet for ikke å velge dyre råvarer, og stå på kjøkkenet i timesvis. Jeg spiser Toro fordi det først og fremst er godt. Men også fordi det er forholdsvis rimelig og etter min mening sundt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ikke billigere enn å lage maten fra bunn selv.

Smaken er rimelig blass, så man må tilsette mye selv...da kan man like godt lag det selv.

Og inneholder masse man egentlig ikke bør ha i kroppen.

Kjekt som en del av et nødlager....men ikke til noe annet 

• Liker 1
Gjest Refreng
Skrevet

Hilsen sjefen i toro?

Jeg overspiser alltid på toro, så har funnet ut at det er noe med den maten som demper metthetsfølelse eller på andre måter gjør at jeg spiser for mye. Kjøper det aldri lenger

Skrevet
Honey Dew skrev (4 timer siden):

Folk er hysteriske.

Her må jeg faktisk si meg enig med deg!

Jeg bruker ikke mye Toro, men jeg har som regel etpar "rett i koppen"supper liggende til dager der det frister med noe varmt som ikke er kaffe. Og så bruker jeg Toro pizzafyll når jeg lager pizzaboller. Det gjør jeg neon ganger i året.

Jeg tror det er mye jeg utsettes for som er atskillig mer skadelig enn de få Toro-produktene jeg putter i meg, og jeg orker rett og slett ikke å forholde meg til alle ortorektikerne som dukker opp i så og si hver eneste tråd her inne!

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...