Gå til innhold

Toro er egentlig genialt.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kan ikke si jeg har blitt servert hjemmelaget lasagne hos noen heller, som smaker som den faktisk skal smake.

Folker aner ikke hvordan de skal lage en ekte ragú en gang 😏

Anonymkode: 781fa...b0c

Gjør ingenting, så lenge den er god.

Anonymkode: 4a190...238

• Liker 3
Skrevet

Smaken er ok? Ok 🤣😅

Anonymkode: 690db...f34

Skrevet

Ja det er det :) 

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Deter veldig greit å ha noen Toroposer i skapet, bare tilsette vann og koke. Det hender at jeg tar en pose Gul ertesuppe, en pose frossen lapskausblanding og litt ekstra vann. Plutselig blir det en hel gryte med middag i en fei. med eller uten en en pølsebit.

Vanligvis liker jeg å pusle med matlaging, men det er ikke noe forbud mot enkle løsninger når det passer bedre.

Endret av Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om du legger godviljen til så er det moussaka ;)

Anonymkode: 1ad6f...cf3

Nei, virkelig ikke 😅 Det er pastasaus med fløtepotet, aldri i livet om det smaker moussaka. Kanskje den ligner på Toros variant, men DET er i hvert fall ikke moussaka.

Anonymkode: db181...e10

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kan ikke være så usundt heller, 

Jo.Mat i pulverform er skjeldent bra for helsa.

Anonymkode: b7628...480

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bare hyggelig! Om du trenger studier som beviser årsakssammenheng for hvert eneste livsvalg du skal ta så har du mer enn nok å gjøre tenker jeg! 😄

Nokon hevda at desse studia eksisterte, og då må det vere forventa at dei kan legge dei fram. Mine val i livet er lite relevant, men eg har mykje å gjere, ja!

• Liker 2
Skrevet

Helt absurd at enkelte har så lite interesse for å ta best mulig vare på egen helse 😶

Anonymkode: 6c545...1f7

• Liker 2
Skrevet

Når jeg ligger i et kcalunderskudd og er ei skikkelig saus-gæl, så synes jeg Toro sauser har vært en redning. Det finnes mange sauser med veldig lite kcal per 100ml og sauser man kan tweake til at de evt blir lavere i kcal.

Bortsett fra det så bruker jeg bare Toro lasagne da jeg synes lasagne fra bunnen er veldig vanskelig! Hender jeg har en meksikansk gryte i skapet bare fordi det er kjekt en dag man ikke orker å lage noe😊

• Liker 1
Skrevet

Tja, syns vel ikke akkurat at TORO er genialt. Bruker det ikke ofte, og da bare sauser eller supper. Men som mange andre, har jeg en tom isboks med TORO i en skuff. Pimper dem som regel opp. Peppersaus med en skvett fløte og kraft fra biffsteking i panna syns jeg faktisk er god 🙂

Anonymkode: a19f7...b38

• Liker 1
Skrevet
Gud skrev (17 minutter siden):

Nokon hevda at desse studia eksisterte, og då må det vere forventa at dei kan legge dei fram. Mine val i livet er lite relevant, men eg har mykje å gjere, ja!

https://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614(23)00099-7/fulltext

Her er den opprinnelige studien. Jeg har ikke tid til å lese noe annet enn konklusjonen, men der står det svart på hvitt. 

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Så du ikke gjennomgangen av Toro-produktene?

Anonymkode: 4a190...238

Joda, av dama som jobber for Toro. Som f.eks unngikk å forklare hvorfor konsistensmiddel er problematisk (flere har vist påvirkning på tarmflora hos forsøksdyr, samme type forskning som i utgangspunktet "godkjente" stoffene men de ble ikke testet for tarmflorapåvirkning da). Og så tør hun å svare at det er helt ufarlig med konsistensmiddel, den gjør bare at oljen ikke renner ut, når konsistensmidler er i verstingkategorien av disse stoffene som tilsettes pluss erstatter faktisk råvare (her fisk). Det er jo nettopp f.eks derfor man bør velge makrell i tomat på boks, som har mer fisk og ingen konsistensmiddel, og som kun er prossesert. Og koster mindre! Eller at snakker så fint om nugatti, men det er da vitterlig mulig å lage den på en bedre måte også. Tomatsuppen ble også fremstilt med gullkant som om den tilsvarer råvarer som bare er tørket, men ingredienslisten viser en helt annen historie. Fra toro sin nettside: tomat 26 %, maisstivelse, hvetemel, sukker, salt, skummetmelk, rapsolje, aroma, løk, gjærekstrakt, fargestoff (paprikaekstrakt).

Vet ikke med deg, men det er ikke de ingrediense jeg bruker når jeg lager en tomatsuppe. Og den ingredienslisten er jo ganske næringsfattig i forhold til en ekte tomatsuppe. Egentlig veldig krise at toro fikk stå der og snakke vissvasset sitt uten at noen fikk komme med tilsvar for å opplyse om andre siden av mynten og påpeke at det der var et ypperlig eksempel på hvordan industrien får holde på å fremstille produktene de lager med tanke profitt foran kvalitet og helsepåvirkning som bedre enn de egentlig er.

Det er jo nettopp pga det der at NOVA klassifiseringen ble laget. Så man kan studere påvirkningen av disse tingene toro selvfølgelig vil at skal være uproblematisk. Og selvom hun fra helsedirektoratet hardnakket påstår at det ikke finnes nok forskning så konkluderte forskrene som nettopp gikk gjennom tilgjengelig forskning på UPF (og siden har det allerede kommet mer) for bakgrunn til de nye nordiske kostrådene at det er nok forskning av god nok kvalitet, og så tydelig sammenheng mellom UPF og uhelse, at de anbefalte å komme med råd i kostrådene om å begrense bruken av upf og velge råvarebasert mat i steden. At de som utarbeidet rådene ikke tok den anbefalingen og bevisgrunnlaget til grunn er jo veldig merkelig, men gjør ikke forskningsgrunnlaget dårligere. Og at norske helsedirektoratet står på den holdningen de gjør er også veldig merkelig. Det er ikke som ernæringsforskningen på rødt kjøtt og mettet fett f.eks er bedre kvalitet på (heller motsatt) for ernæring er vanskelig å forske på generelt. Men sammenhengen UPF og uhelse er veldig tydelig til tross for det. 

Anonymkode: 355c2...dbf

• Nyttig 2
Skrevet
Iridium skrev (20 minutter siden):

Når jeg ligger i et kcalunderskudd og er ei skikkelig saus-gæl, så synes jeg Toro sauser har vært en redning. Det finnes mange sauser med veldig lite kcal per 100ml og sauser man kan tweake til at de evt blir lavere i kcal.

Bortsett fra det så bruker jeg bare Toro lasagne da jeg synes lasagne fra bunnen er veldig vanskelig! Hender jeg har en meksikansk gryte i skapet bare fordi det er kjekt en dag man ikke orker å lage noe😊

Hjemmelaget lasagne er så enkelt som tomatsaus med ønsket innhold, evt. hvit saus om du bruker det og lasagneplater som legges lagvis i form. Det er egentlig kjempelett 😊

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hjemmelaget lasagne er så enkelt som tomatsaus med ønsket innhold, evt. hvit saus om du bruker det og lasagneplater som legges lagvis i form. Det er egentlig kjempelett 😊

Mulig jeg formulerte meg litt feil, det er mer at det er mye jobb å lage fra bunnen av -i hvert fall sånn jeg vil ha det da jeg vil ha ostesaus mellom lagene også om det skal være fra bunnen av. Sikkert enklere om man har mye tid til gode og kan planlegge, men jeg synes Toro sin er veldig god😊

• Liker 2
Skrevet
Iridium skrev (25 minutter siden):

Mulig jeg formulerte meg litt feil, det er mer at det er mye jobb å lage fra bunnen av -i hvert fall sånn jeg vil ha det da jeg vil ha ostesaus mellom lagene også om det skal være fra bunnen av. Sikkert enklere om man har mye tid til gode og kan planlegge, men jeg synes Toro sin er veldig god😊

Det er jeg enig i, er jo en del arbeid 😊

Annonse
Skrevet
Gud skrev (1 minutt siden):

Dette er en assosiasjonsstudie. 

Og hva er problemet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Og hva er problemet? 

Nokon hevda at det finst studier som viser ein årsakssamanheng. Eg etterspør desse.

• Liker 4
Skrevet
Gud skrev (1 minutt siden):

Nokon hevda at det finst studier som viser ein årsakssamanheng. Eg etterspør desse.

Om du mener jeg har sagt det så har det nok skjedd en misforståelse. Jeg lurer på hvorfor du mener denne studien ikke er god nok?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke en konspirasjonsteori at å spise mye ultraprossesert er skadelig for helsa. Det støttes av forskning

Dette var posten eg kommenterte i første omgong. Eg kan ikkje sjå at det kan tolkast på ein annan måte enn at det finst forskning som viser at UPM fører til negative helseeffekter.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Om du mener jeg har sagt det så har det nok skjedd en misforståelse. Jeg lurer på hvorfor du mener denne studien ikke er god nok?

God nok til kva? Den er vel god nok til det den har som hensikt? Å vise at inntak av UPM i større grad skjer samtidig med ulike sjukdommar enn inntak av mindre prosessert mat.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...