Gå til innhold

IVF privat eller offentlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi går offentlig, men ikke på Østlandet. Opplever god informasjonsflyt, enkelt å få kontakt med dem, ikke noe lang ventetid (syns jeg). Vi ventet ca 4 mnd fra henvisning til første time, deretter 2 sykluser før oppstart hvis jeg husker rett. 

Ved mislykket forsøk eller Sa/Ma har jeg alltid fått vite med en gang når de antar at jeg kan gå i gang igjen. Jeg hadde en MA for 6 uker siden, men den nye planen for mitt neste innsett har lagt klar på helsenorge i 3 uker allerede. For meg som liker å ha litt kontroll og vite hva som kommer er akkurat det kjempe nyttig. 

De er hyggelige, tar seg tid. Har samme lege hver gang jeg er der og som oftest samme sykepleier også. Er nok varierende opplevelse på mitt sykehus også, men det tror jeg det er på alle. Noen er fornøyd, andre ikke.. Men sånn er det privat også virker det som. 

Vi har valgt å gå offentlig i første omgang og håper det er nok. Hvis ikke så har vi muligheten til å gå privat etterpå om vi ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 11/12/2023 at 11:45 PM, Helene90 said:

Vi går offentlig, men ikke på Østlandet. Opplever god informasjonsflyt, enkelt å få kontakt med dem, ikke noe lang ventetid (syns jeg). Vi ventet ca 4 mnd fra henvisning til første time, deretter 2 sykluser før oppstart hvis jeg husker rett. 

Ved mislykket forsøk eller Sa/Ma har jeg alltid fått vite med en gang når de antar at jeg kan gå i gang igjen. Jeg hadde en MA for 6 uker siden, men den nye planen for mitt neste innsett har lagt klar på helsenorge i 3 uker allerede. For meg som liker å ha litt kontroll og vite hva som kommer er akkurat det kjempe nyttig. 

De er hyggelige, tar seg tid. Har samme lege hver gang jeg er der og som oftest samme sykepleier også. Er nok varierende opplevelse på mitt sykehus også, men det tror jeg det er på alle. Noen er fornøyd, andre ikke.. Men sånn er det privat også virker det som. 

Vi har valgt å gå offentlig i første omgang og håper det er nok. Hvis ikke så har vi muligheten til å gå privat etterpå om vi ønsker. 

Hvilket sykehus er dette?

Anonymkode: d55a6...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilket sykehus er dette?

Anonymkode: d55a6...7e0

Jeg tilhører Fertilitetssenteret ved Haukeland universitetssykehus. Men jeg vet også at ikke alle der har samme opplevelse som meg. Men min opplevelse der er kun positiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble henvist offentlig i september, fikk beskjed om at vi fikk komme inn innen slutten av februar, men fikk første time for noen dager siden istedenfor (rett etter å ha levert blodprøvene). Vi starter IVF der på første syklus (om et par dager).

Trenger ikke nødvendigvis ta lang tid i det offentlige, men det varierer nok veldig utifra hvor man går og hvordan de vurderer situasjonen deres. 

Vi er på fertilitetsklinikken Sør, i Porsgrunn. 

Et vennepar har samtidig dårlig erfaring derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, MariaIsabel said:

Vi ble henvist offentlig i september, fikk beskjed om at vi fikk komme inn innen slutten av februar, men fikk første time for noen dager siden istedenfor (rett etter å ha levert blodprøvene). Vi starter IVF der på første syklus (om et par dager).

Trenger ikke nødvendigvis ta lang tid i det offentlige, men det varierer nok veldig utifra hvor man går og hvordan de vurderer situasjonen deres. 

Vi er på fertilitetsklinikken Sør, i Porsgrunn. 

Et vennepar har samtidig dårlig erfaring derfra.

Jeg tro det er viktig å huske på at majoriteten har opplevelser med Rikshospitalet, hvor det er LANG ventetid.

Jeg ble henvist 7 måneder før deg i det offentlige og har ikke fått første forsøk enda. 

Hadde jeg visst dette på forhånd hadde jeg jo gjerne vurdert å dra til f. eks Porsgrunn, men jeg ble ikke forespeilet så lang ventetid første gang jeg snakket med Riksen. 

Anonymkode: 435ca...176

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg tro det er viktig å huske på at majoriteten har opplevelser med Rikshospitalet, hvor det er LANG ventetid.

Jeg ble henvist 7 måneder før deg i det offentlige og har ikke fått første forsøk enda. 

Hadde jeg visst dette på forhånd hadde jeg jo gjerne vurdert å dra til f. eks Porsgrunn, men jeg ble ikke forespeilet så lang ventetid første gang jeg snakket med Riksen. 

Har skjønt på forumet her at Riksen har spesielt lang ventetid ja ... 

Vurderte egentlig å bytte dit fordi vi bor nærmere der, men vi fikk time før vi rakk å bytte, og er glad for det nå. 

Håper du får kommet i gang snart også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, MariaIsabel said:

Har skjønt på forumet her at Riksen har spesielt lang ventetid ja ... 

Vurderte egentlig å bytte dit fordi vi bor nærmere der, men vi fikk time før vi rakk å bytte, og er glad for det nå. 

Håper du får kommet i gang snart også! 

Ja, min store frustrasjon er at jeg får inntrykk av at Riksen ikke klarer/vil innrømme hvor lang ventetiden faktisk er. På første samtale ble jeg nærmest lovet et forsøk før jul og at de hadde god kapasitet, men så får jeg ikke svar på meldinger og får ikke forsøk før jul. Tror du skal være veldig glad du endte opp med Porsgrunn. 

For meg har det vært så belastende å gå rundt og tro vi skal få forsøk innen x dato, for så å skjønne at det får vi ikke. Vi går privat nå og ser om det går mens vi er i køen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, min store frustrasjon er at jeg får inntrykk av at Riksen ikke klarer/vil innrømme hvor lang ventetiden faktisk er. På første samtale ble jeg nærmest lovet et forsøk før jul og at de hadde god kapasitet, men så får jeg ikke svar på meldinger og får ikke forsøk før jul. Tror du skal være veldig glad du endte opp med Porsgrunn. 

For meg har det vært så belastende å gå rundt og tro vi skal få forsøk innen x dato, for så å skjønne at det får vi ikke. Vi går privat nå og ser om det går mens vi er i køen. 

Jeg blir utrolig utålmodig bare av å vente på at mensen skal komme så vi kan komme i gang, så forstår at det må være veldig slitsomt å gå og vente lenge på å starte, og så ikke høre noe ... 

Husk at det går an å bytte sykehus! Lykke til, uansett om det blir sykehusbytte eller privat! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk privat med en gang fordi vi hadde oppsparte midler og jeg hadde lave eggreserver for alderen og hadde litt dårlig tid. Jobbene vi hadde før vi fikk barn var lite fleksible, så det betydde også mye å kunne si, det passer for oss å begynne med forsøket den syklusen, eller time onsdag mellom 10 og 12, hadde vært fint, og så fikk vi det. 

Vi hadde en veldig god opplevelse. Men et vennepar av oss som fikk hjelp hos Riksen, hadde også en god opplevelse. Jeg kjenner flere som har gått offentlig som har vært fornøyde, så det er ikke svart-hvitt. Men ventetiden kan være lang, det var den for vårt fornøyde vennepar også. 

Anonymkode: 20e6e...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...