AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #1 Skrevet 1. november 2023 Hei. Jeg har vært uføretrygdet i 10 år og ikke hatt mulighet til å jobbe. Den siste tiden har situasjonen endret seg noe og jeg tror jeg kanskje har mulighet til å jobbe litt. Men jeg er helt avhenging av tilrettelegging. Er det mulig å få VTA i ordinær bedrift? Har en svoger som driver eget firma og kan muligens få meg en liten stilling der. Hva er kriteriene? Ser også at ved VTA kan du tjene 1G uten trekk i trygden. Det er betydelig mer enn hvis jeg ikke hadde hatt VTA. Anonymkode: 4e0ee...549
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #2 Skrevet 1. november 2023 Kan jeg tjene 1G uten trekk i trygden hvis jeg har VTA/VTAO vedtak? TS Anonymkode: 4e0ee...549
Baktus2024 Skrevet 1. november 2023 #3 Skrevet 1. november 2023 minus skattetrekk.... fordel den sluttsummen utover 12 mnd.....nei.... stay trygda..
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #4 Skrevet 1. november 2023 1 minutt siden, Baktus said: minus skattetrekk.... fordel den sluttsummen utover 12 mnd.....nei.... stay trygda.. Du svarer ikke på noe av det jeg spør om. Og dessuten, vil det lønne seg å jobbe uavhenging av skattetrekk. Anonymkode: 4e0ee...549 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #5 Skrevet 1. november 2023 Ja du kan få jobbe i ordinær bedrift, med en VTAO-avtale. Da betaler Nav en sum til bedriften og setter noen vilkår. Du kan tjene opptil 1G i "bonuslønn". Kontakt ditt lokale Nav kontor å spør om de har midler til dette 😊 Anonymkode: 9aa0e...e1d 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #6 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja du kan få jobbe i ordinær bedrift, med en VTAO-avtale. Da betaler Nav en sum til bedriften og setter noen vilkår. Du kan tjene opptil 1G i "bonuslønn". Kontakt ditt lokale Nav kontor å spør om de har midler til dette 😊 Anonymkode: 9aa0e...e1d Utfyllende info: Bonuslønnen er det arbeidsgiver som betaler. Anonymkode: 9aa0e...e1d
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #7 Skrevet 1. november 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja du kan få jobbe i ordinær bedrift, med en VTAO-avtale. Da betaler Nav en sum til bedriften og setter noen vilkår. Du kan tjene opptil 1G i "bonuslønn". Kontakt ditt lokale Nav kontor å spør om de har midler til dette 😊 Anonymkode: 9aa0e...e1d Takk for svar! Min veileder foreslo VTAO for meg noen år siden. Det hadde vært supert! 1G i bonuslønn er ikke noe å klage over Anonymkode: 4e0ee...549
Baktus2024 Skrevet 1. november 2023 #8 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du svarer ikke på noe av det jeg spør om. Og dessuten, vil det lønne seg å jobbe uavhenging av skattetrekk. Anonymkode: 4e0ee...549 ja det vil lønne seg..men hvor mye...iforhold til tapt fritid...? e jobber jo ikke utelukkende for å betale skatt til staten ... 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #9 Skrevet 1. november 2023 Jobber som arbeidsleder i en VTA-bedrift, og anbefaler deg på sterkeste å jobbe. De jeg jobber med forteller selv at det er givende, lærerikt og de føler seg nyttige. Ta kontakt med NAV, de kan alt om reglene rundt dette Anonymkode: bb207...bb5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #10 Skrevet 1. november 2023 VTO gir ikke ekstra lønn, det er helt opp til arbeidsgiver. Du jobber på en måte for uføretrygden. Arbeidsgiver får 6000 kr og kan selv velge og betale deg noe eller alt i dette i lønn, eller ikke. Avtalen på jobb gjøres mellom deg og arbeidsgiver ev. Nav mtp tilrettelegging ol. VTA er i skjermet bedrift og de lønnes ca 35 kr pr time i tillegg til uføretrygden sin. Ta kontakt med ditt lokale Nav kontor og hør med dem. Det må være ledig plass for begge type plasser, mulig du må vente litt. Anonymkode: d4724...13a 3
Maskinfører Skrevet 1. november 2023 #11 Skrevet 1. november 2023 Når du deltar i et varig tilrettelagt tiltak, beholder du uføretrygden din. Arbeidsgiveren kan betale deg en bonuslønn som du får i tillegg til uføretrygden, men det er ikke et krav. Bonuslønnen kan være inntil 118 620 kroner, som tilsvarer grunnbeløpet i folketrygden. Kjenner en som jobbet i VTA tiltak og de 118 620,- kommer fra NAV selv jobbet han gratis for trygden sin som det står bonuslønn kan utbetales men er ikke ett krav
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #12 Skrevet 1. november 2023 3 minutter siden, Baktus said: ja det vil lønne seg..men hvor mye...iforhold til tapt fritid...? e jobber jo ikke utelukkende for å betale skatt til staten ... Jeg vil jo sitte igjen med mange tusen ekstra hver mnd hvis jeg får bonuslønn på 1G i året. Selv etter skatten er trekt. Anonymkode: 4e0ee...549 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #13 Skrevet 2. november 2023 Men hvor stor stilling? håper ikke det et 100% og rundt 60 kr i timelønn🥹Jeg er syk og hadde ikke pådratt meg mer problem som ville gitt meg ekstra medisinske utgifter. Eller dyr pendling til/fra. Regnestykket må være ok for motivasjonens del. Selv om ts er positiv i dag, kan det holde hardt etter noen mnd med 1/4 lønn😌 Anonymkode: b648f...9e2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #14 Skrevet 2. november 2023 Edit:applauderer hvis det er 6-10 t i uka😅 Anonymkode: b648f...9e2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #15 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men hvor stor stilling? håper ikke det et 100% og rundt 60 kr i timelønn🥹Jeg er syk og hadde ikke pådratt meg mer problem som ville gitt meg ekstra medisinske utgifter. Eller dyr pendling til/fra. Regnestykket må være ok for motivasjonens del. Selv om ts er positiv i dag, kan det holde hardt etter noen mnd med 1/4 lønn😌 Anonymkode: b648f...9e2 Man kan vel ikke akkurat regne med veldig høy timelønn ved VTA…? Pengene bør ikke være det primære motivet her. Anonymkode: e91d0...8f9 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #16 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Kan jeg tjene 1G uten trekk i trygden hvis jeg har VTA/VTAO vedtak? TS Anonymkode: 4e0ee...549 Det stemmer, men husk at da må du basically jobbe 100%. VTA/O har ikke vanlig lønn, men bonuslønn og den er vel på 40-50kr timen eller mindre 🫠 Anonymkode: d96c2...b05
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #17 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Man kan vel ikke akkurat regne med veldig høy timelønn ved VTA…? Pengene bør ikke være det primære motivet her. Anonymkode: e91d0...8f9 Nei, men de fleste vil gjerne slite med motivasjonen ved å tjene 50 kr/t. Særlig hvis reise til/fra blir dyrt, og ekstrakostnad til økte helseutgifter øker. Anonymkode: b648f...9e2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #18 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man kan vel ikke akkurat regne med veldig høy timelønn ved VTA…? Pengene bør ikke være det primære motivet her. Anonymkode: e91d0...8f9 Jeg venter på VTA-plass, og har blitt forespeilet en timelønn på 25 kroner timen. For meg er pengene det primære motivet. Lider av relativt kraftig aspergers, så vet at jeg ikke kommer til å få noe sosial kontakt der. Er rent slavearbeid og utnytting, men det er min eneste mulighet, har ikke annet valg, om jeg vil få litt mer inntekt. Det er lagt opp slik at arbeidsgiverne i VTA kan velge, enten skal du jobbe gratis, eller så skal du få lønn, og den lønna må være på minimum 25 kroner i timen. Anonymkode: e80c5...72b 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #19 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, men de fleste vil gjerne slite med motivasjonen ved å tjene 50 kr/t. Særlig hvis reise til/fra blir dyrt, og ekstrakostnad til økte helseutgifter øker. Anonymkode: b648f...9e2 Ja, det forstår jeg, men dette er ikke vanlige arbeidsplasser. Anonymkode: e91d0...8f9 1
Enmanelskeråhate Skrevet 2. november 2023 #20 Skrevet 2. november 2023 Baktus skrev (På 1.11.2023 den 19.43): ja det vil lønne seg..men hvor mye...iforhold til tapt fritid...? e jobber jo ikke utelukkende for å betale skatt til staten ... I tillegg til mer penger så får man faktisk annet utbytte også i form av sosial omgang, føle at man bidrar, vemner osv osv Det er vel mye bedre enn å sitte hjemme å være syk? 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå