Gå til innhold

Hvorfor er det ikke mer opprør i verden over det som skjer i Gaza?


tutu11

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 hours ago, Callisto83 said:

Det er skremmende å lese så mye naivt og idiotisk som i disse Israel trådene. Nå skaper visstnok Israel islamistisk ekstremisme fordi de rydder opp etter 7 oktober. Vel, da får man spør seg selv. Hvor går denne grensa? Skaper vi i vesten terrorister fordi vi har ytringsfrihet? Skaper vi terrorister fordi det finnes homofile utesteder? Skaper vi kanskje terrorister fordi jenter i det hele tatt får lov til å utdanne seg? Alt dette har blitt angrepet av islamister verden rundt, i terrorangrep, opptil flere ganger. Også i land som har tatt til seg terroristene av humanitære årsaker. Noen av dere har virkelig misforstått.

Sannheten er at mange terrorist spirer kom ut av skapet den 7 oktober, lenge før Israel gjengjeldte.

👍bra skrevet, Callisto !

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Apis said:

Og Israel svarte akkurat slik Hamas ønsket. 

De hadde ikke mye valg, samtidig.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan Francesca Albanese få fortsette som spesialrapportør for de palestinske områdene etter gjentatte uttalelser av denne typen? Hun er totalt uegnet. Hun tror Israel drepte de 7 hjelpearbeiderne med vilje for å sulte befolkningen. 
https://twitter.com/FranceskAlbs/status/1775243387043471706

Hun har blant annet tidligere vist hun tror en jødisk lobby kontrollerer USA, og forsvarte tilsynelatende terrorangrepet mot Israel med å argumentere for at det kom som svar på Israels undertrykkelse. Etter sistnevnte uttalelse fordømte det franske utenriksdepartementet henne på sosiale medier, og det tyske utenriksdepartementet gikk ut i sosiale medier og sa det var en skam som gikk imot alt FN står for. 

Med det bakteppet går det ikke an å sette noe lit til rapporten hennes som konkluderte med at det trolig foregår folkemord på Gaza.

 

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (4 timer siden):

Hvordan kan Francesca Albanese få fortsette som spesialrapportør for de palestinske områdene etter gjentatte uttalelser av denne typen? Hun er totalt uegnet. Hun tror Israel drepte de 7 hjelpearbeiderne med vilje for å sulte befolkningen.

Jeg er enig med henne i at dette er den mest sannsynlige forklaringen. Israel har for lengst vist at de ikke har noen grenser og at de slipper unna med alt.

Albanese har utvilsomt mer innsikt i det som skjer i Gaza enn noen av oss her på et norsk kvinneforum som sitter mette og gode i de trygge sofaene våre og synser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (6 timer siden):

Hvordan kan Francesca Albanese få fortsette som spesialrapportør for de palestinske områdene etter gjentatte uttalelser av denne typen? Hun er totalt uegnet. Hun tror Israel drepte de 7 hjelpearbeiderne med vilje for å sulte befolkningen. 
https://twitter.com/FranceskAlbs/status/1775243387043471706
 

 

Jeg tror hun har helt rett, det er et genuint Israels ønske om å gjøre tilværelsen så håpløst som mulig for den Palestinske befolkningen, slik at de kan bedrive settlerkolonialisme, slik vi ser på Vestbredden. 

Syntes dette var gode betraktninger https://www.dagsavisen.no/debatt/2024/03/29/kan-de-som-har-glemt-det-huske-hvem-jesus-egentlig-var/

Endret av Apis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulovlig verdi skrev (1 time siden):

Jeg er enig med henne i at dette er den mest sannsynlige forklaringen. Israel har for lengst vist at de ikke har noen grenser og at de slipper unna med alt.

Albanese har utvilsomt mer innsikt i det som skjer i Gaza enn noen av oss her på et norsk kvinneforum som sitter mette og gode i de trygge sofaene våre og synser.

Når det gjelder hvem som har innsikt så kan det være verdt å høre på hva Mosab Yousef har å si om saken, han er sønn av en av terroristene som grunnla HAMAS og han er oppvokst med svineriet.

Som han sier så er pro-palestinere her i vesten nyttige idioter for HAMAS, det samme gjelder for barna som blir drept på grunn av denne terrororganisasjonen. De blir nyttige martyrer og jo flere barn som blir drept jo mer støtte til HAMAS fra vestlige pro-palestinere.

De som tror de støtter sivile palestinere støtter i virkeligheten islamsk jihad.

 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ulovlig verdi said:

Jeg er enig med henne i at dette er den mest sannsynlige forklaringen. Israel har for lengst vist at de ikke har noen grenser og at de slipper unna med alt.

Albanese har utvilsomt mer innsikt i det som skjer i Gaza enn noen av oss her på et norsk kvinneforum som sitter mette og gode i de trygge sofaene våre og synser.

Du står fritt til å tro det, men hun er altså FNs spesialrapportør for de palestinske områdene. Da skal man forholde seg til fakta. På nåværende tidspunkt finnes det ikke fnugg av bevis for påstanden hennes om at det er gjort med vilje for å sulte befolkningen, så hun avslører hvor forutinntatt hun er i konflikten. Hun har konkludert med at Israel ønsker folkemord, og prøver å finne en bekreftelse på det i alt. Det er så uprofesjonelt som det kan bli, og alt arbeidet hennes mister troverdighet. Evalueringen hennes var ikke tyngre enn at hun visstnok vet hvordan Israel opererer. 

Dette minner mye om de som også hevdet Israel ønsket at terrorangrepet mot de skulle skje 7. oktober for å kunne gå til motangrep. En slik hendelse med drap av internasjonale nødhjelpsarbeidere er en stor ripe i lakken for Israel, og høster mye kritikk internasjonalt. Men la nå den uavhengige granskingen av hendelsen konkludere med hva som skjedde.

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ikke kunnskap nok til å påstå noe som helst om. Jeg bare gjetter, så ikke skyt meg. Jeg synes det er helt hinsidig grusomt, slik de holder på. Israel har mange fiender i den muslimske verden, og deres brutale krig i Gaza  skyldes panikk for å bli utryddet av disse ekstreme islamistene.  -Sistnevnte har vel alltid hatet jødene, vesten og vestlig påvirkning. 

 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyne skrev (8 timer siden):

Dette har jeg ikke kunnskap nok til å påstå noe som helst om. Jeg bare gjetter, så ikke skyt meg. Jeg synes det er helt hinsidig grusomt, slik de holder på. Israel har mange fiender i den muslimske verden, og deres brutale krig i Gaza  skyldes panikk for å bli utryddet av disse ekstreme islamistene.  -Sistnevnte har vel alltid hatet jødene, vesten og vestlig påvirkning. 

 

Jeg tror «gjetningen» din er ganske spot on. Om ikke Israel hadde hatt et mektig militær og USA i ryggen, hadde de vært borte for lengst. 
 

Legg til at det jødiske folket har vært utsatt for er helt reelt og nesten vellykket folkemord for relativt kort tid tilbake.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel åpner ny havn nord for Gaza og en ny grenseovergang nord i Gaza for nødhjelp. Nødhjelp som leveres ved havna nord for Gaza kan da kjøres direkte inn via den nye nordlige grenseovergangen. 
https://www.theguardian.com/world/2024/apr/05/israel-reopen-erez-crossing-gaza-biden-warning-war-netanyahu-palestine

Jordans leveranser via grenseovergangen Kerem Shalom i sør får også økt kapasitet. 

Informasjon om hvordan levering foregår ved de sørlige grenseovergangene: 

Quote

Humanitarian aid including only food, water, medical supplies and shelter equipment is routed to Egypt and then forwarded to undergo Israeli security screening at either Nitzana or Kerem Shalom Crossings. From there, UN aid is sent to the Gaza Strip via Kerem Shalom, and the rest is sent to Gaza via the Rafah crossing in Egypt. 

A humanitarian aid delivery channel via Jordan is operational, and additional delivery channels are in the planning process. 

 

Endret av Svava
Fjernet det som ser ut som feilaktig informasjon om at nødhjelp hovedsakelig sendes via Rafah
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IDF angriper sivile palestinere som forsøker å få tak i mat uten å utgjøre noen som helst trussel. Hverdagen i Gaza nå.

 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ulovlig verdi said:

IDF angriper sivile palestinere som forsøker å få tak i mat uten å utgjøre noen som helst trussel. Hverdagen i Gaza nå.

 

Ser ikke hvor skuddene kommer fra. Hvordan vet du det ikke var Hamas? De har drept palestinere tidligere og så skyldt på IDF. 
https://www.timesofisrael.com/idf-probe-palestinian-gunmen-killed-gazans-waiting-for-aid-army-did-not-fire/

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Luksusbia

Tror grunnen er at det som skjer i Gaza og Midtøsten i dag desverre har pågått i flere hundre år. Jerusalem er hellig for jøder, kristne og muslimer. Etter andre verdenskrig, da jødene som hadde overlevd holocaust ble flyttet til Israel( på den tiden var Storbritannia pådriver). De skulle få en egen stat, men det som skjedde var at jødene bosatte seg på Palestinsk jord, og drepte de som nektet de å overta det landet Toraen lovet de i jødenes hellige skrifter. Helt siden 1948 har det vært jevnlige blodbad grunnet Israels brudd på respekt for menneskerettighetene og FN. På den annen side blir mange muslimer lært opp til å hate jøder, og Hamas sitt mål er å drepe alle jøder/ fjerne Israel fra kartet. Dette er en av flere pågående kriger i 2024. Jeg tenker at mange mennesker har så mange egne problemer at det er liten plass til å lage opprør for de vonde konfliktene som pågår over hele verden. I USA, sydamerika, Sudan, Kina, Korea, Ukraina, Colombia, Mexico, India, Indonesia, Afghanistan, Somalia+++++ Tror litt av grunnen er at vi for å overleve må ta vard på vår egen familie og vi har ingen makt til å stoppe Benjamin netanjahu? fra å drepe barn og uskyldige på Gaza. Misliker han, men hater Putin, og er redd for hva han vil angripe etter å ha bombet i stykker Ukraina. La oss håpe på det beste, men ikke være naive. Trump 2025 og NATO mot Nord Korea, Kina og Russland kan bli veldig stygt og dødelig desverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel har nå bekreftet at de angrep og drepte 7 hjelpearbeidere i 3 godt merkede biler som hjeleorginasasjonene hadde varslet om, fordi de feilaktig mistenkte at de hadde en terorist med seg. 

Following a misidentification by the forces, the forces targeted the three WCK vehicles based on the misclassification of the event and misidentification of the vehicles as having Hamas operatives inside them, with the resulting strike leading to the deaths of seven innocent humanitarian aid workers. 

https://www.idf.il/en/mini-sites/hamas-israel-war-24/all-articles/conclusion-of-the-investigation-into-the-incident-in-which-7-wck-employees-were-killed-during-a-humanitarian-operation-in-gaza/

Hva tror dere mord av hjelpearbeidere vil bety for matmangelen på Gaza?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (På 2.4.2024 den 18.19):

Delt på aldersgrupper,  så er det faktisk flest palestinske 5 åringer, som blir ofre for Israels gjengjeldelse.  

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/JQ9qWj/doedslisten-fra-gaza-flest-femaaringer-drept

Ingen har bekreftet hvor mange som er døde. Disse tallene er ren gjetning.

Og om tallene viser seg å stemme, hvorfor dør barna og ikke foreldrene? Har Israel selektive AI bomber som søker opp 5 åringer?

 

Ulovlig verdi skrev (På 2.4.2024 den 19.28):

Jepp, IDF ringer opp og advarer på telenettet de har ødelagt. Husk at i denne krigen er det aldri de som slipper bombene sin feil hvis barn dør, det er de dumme barna som er på feil sted til feil tid.

Barna gjør ingenting på egenhånd. De følger bare de voksne. Og når de voksne bruker dem som skjold for å slippe å bli drept, går det desverre utover barna.

Hvor er foreldrene til alle disse døde barna? Man ser hele tiden kvinner og menn i hopetall sitte å gråte med et barn i armene på NRK. Hvor var foreldrene når bomben falt og drepte barnet, men ikke engang gav moren/faren et kutt?

Godhetens tyrrani! Alle skal være så gode, så barmhjertige. Selv mot terrorister, mordere og pedofile.

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror det skjer feil i krig. Hørte fra IDF at 17% av IDF soldater drept i Gaza er drept av IDF selv. Det er vel ca 50 stykker. I alle fall 3 av gislene er drept av IDF.
Nå er 7 hjelpearbeidere drept av IDF. 

Jeg tror det er umulig å ha full oversikt så lenge krigen pågår.

Vi har sett videoer og hørt vitneutsagn fra Gaza hvor Hamas/PIJ bevisst skyter sine egne sivile. De dvs Hamas/PIJ har sikkert også drept sivile ved feil. 

Krig er grusomt, og mennesker dør. Både 6 år gamle småjenter, bestemor som passer familiens barn, hjernevaskede 17 årige terrorister med AK-47, elektrikeren med 4 barn som er kallet inn til militærtjeneste, og en gjeng med 19 åringer som får en granat kastet inn i sin tank når de er i Gaza i landets tjeneste for å hente hjem gisler stjelt av Hamas.

Det vi ikke må glemme er at krigen denne gangen som tidligere ble startet av arabiske jihadister. 

Se på hva disse jihadistene gjør. De bygget terror infrastruktur, for å drepe sivile i Israel, lokke israelske soldater inn i Gaza for å drepe så mange som mulig, de tok hundrevis av gisler til å bruke som skjold. De nekter egne sivile tilgang til bombesikre konstruksjoner, og de nekter dem å dra til «trygge» soner. 
Se på realitetene. 

Det er umulig å gjennomføre krig uten å skade sivile i slike omstendigheter. Det er tragisk, men alternativet er verre. 
Jeg tror oppriktig at de gjør så godt de kan, og jeg tror på de ekspertene som bruker tallene som er ute og kommer frem til at sivile tap er lavere enn i de fleste andre kriger, rett og slett fordi Israel gjør mer for de sivile på fiendens side, enn hva man tidligere har sett i kriger. Det virker. 

Det å spre elendighet og død, er både mål og middel. De har holdt på i 100 år, og det må bli slutt nå. 

  • Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (1 time siden):

Jeg tror det skjer feil i krig. Hørte fra IDF at 17% av IDF soldater drept i Gaza er drept av IDF selv. Det er vel ca 50 stykker. I alle fall 3 av gislene er drept av IDF.
Nå er 7 hjelpearbeidere drept av IDF. 

Jeg tror det er umulig å ha full oversikt så lenge krigen pågår.

Vi har sett videoer og hørt vitneutsagn fra Gaza hvor Hamas/PIJ bevisst skyter sine egne sivile. De dvs Hamas/PIJ har sikkert også drept sivile ved feil. 

Krig er grusomt, og mennesker dør. Både 6 år gamle småjenter, bestemor som passer familiens barn, hjernevaskede 17 årige terrorister med AK-47, elektrikeren med 4 barn som er kallet inn til militærtjeneste, og en gjeng med 19 åringer som får en granat kastet inn i sin tank når de er i Gaza i landets tjeneste for å hente hjem gisler stjelt av Hamas.

Det vi ikke må glemme er at krigen denne gangen som tidligere ble startet av arabiske jihadister. 

Se på hva disse jihadistene gjør. De bygget terror infrastruktur, for å drepe sivile i Israel, lokke israelske soldater inn i Gaza for å drepe så mange som mulig, de tok hundrevis av gisler til å bruke som skjold. De nekter egne sivile tilgang til bombesikre konstruksjoner, og de nekter dem å dra til «trygge» soner. 
Se på realitetene. 

Det er umulig å gjennomføre krig uten å skade sivile i slike omstendigheter. Det er tragisk, men alternativet er verre. 
Jeg tror oppriktig at de gjør så godt de kan, og jeg tror på de ekspertene som bruker tallene som er ute og kommer frem til at sivile tap er lavere enn i de fleste andre kriger, rett og slett fordi Israel gjør mer for de sivile på fiendens side, enn hva man tidligere har sett i kriger. Det virker. 

Det å spre elendighet og død, er både mål og middel. De har holdt på i 100 år, og det må bli slutt nå. 

Dette!👏

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (5 timer siden):

Ingen har bekreftet hvor mange som er døde. Disse tallene er ren gjetning.

Og om tallene viser seg å stemme, hvorfor dør barna og ikke foreldrene? Har Israel selektive AI bomber som søker opp 5 åringer?

 

Barna gjør ingenting på egenhånd. De følger bare de voksne. Og når de voksne bruker dem som skjold for å slippe å bli drept, går det desverre utover barna.

 

Hvorfor dør barn og ikke voksne? 

De er mindre og kastes lenger, de er lavere og mer utsatt for bakke eksplosjoner, har mindre blod volum, hodeskalle, skjelett, muskler er skjørere, dårlig og mangelfullt medisinsk utstyr på Gaza pga destruksjon av sykehus etc... 

Endret av Apis
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (2 timer siden):

Hvorfor dør barn og ikke voksne? 

De er mindre og kastes lenger, de er lavere og mer utsatt for bakke eksplosjoner, har mindre blod volum, hodeskalle, skjelett, muskler er skjørere, dårlig og mangelfullt medisinsk utstyr på Gaza pga destruksjon av sykehus etc... 

Tenk om de bare hadde hatt bomberom….

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...