Gå til innhold

Leggetider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker å høre når andre synes det er passelig leggetid for

gutt 13 år og jente 10 år, både i helger og når det er skole

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, jeg har jente på ti, og hun er i seng halv ni når det er skoledag og halv ti i helgene ( men i helgene kan det godt bli litt lengre...)

Skrevet

det vil jeg å gjerne vite!

min sønn på 12 går til sengs 21.30.han blir liggende å lese,og jeg hører han ofte rundt midnatt.altså er han fortsatt våken.er sliiiten å mase!

men han har bestandig sovet lite da...

Skrevet

ups..

dette er på hverdagene.i helgen får han være oppe lengre,gjerne til kl.24.kommer helt an på.

i praksis blir det nesten det samme... :forvirret:

Gjest Bodillen
Skrevet

4-åringen legger seg kl 19.00. Da er han utslitt. I helgene drøyer vi kanskje til 19.30-20.00.

Niåringen legger seg 20.30 i uken og ca 21.30 i helgene.

15-åringen legger seg 22.30 i uken. I helgene legger vi oss ikke bort i når han legger seg, bare når han er hjemme ;)

Barn har forskjellig søvnbehov. Det viktigste er egentlig å ha nogenlunde regelmessig leggetid uka igjennom. Barn som får være oppe til seine natta i helgen sliter med å venne seg til vanlig leggetid i flere dager etterpå, og det går ut over skolearbeidet i mange tilfeller. Det var nylig en sak i VG om akkurat dette.

Skrevet

Skjønner meg ikke på barn, jeg. Deilig å sove :sjarmor:

Skulle ønske jeg hadde leggetid kl 20.00

Ellers husker jeg at jeg forhandlet meg til å være oppe til 2100 da jeg var rundt 10år... og 2130 neste år :ler:

Når det gjelder lesing til midnatt, er det vel ikke noe særlig.. Kanskje du kan si at han får legge seg tidligere når han skal lese? :)

Skrevet

Min åtteåring er i seng til ni på hverdagene, unntatt de dagene han må på sfo om morgenen dagen etter, da er det halv ni.

Tolvåringen er i seng til halv ti på hverdagene.

I helgene varierer det veldig. Mye, faktisk. Men halv elleve bør det være stilt. Vi har nok vært litt slappe i helgene, jeg mer enn min mann. Denne tråden ble egentlig en påminnelse om at jeg har tenkt at det trengs en skjerpings her.

Takk :)

Skrevet

Våre barn på ti og elleve år har leggetid halv ti på hverdagene og rundt halv elleve i helgene.

15-åringen styrer dette helt selv. Hun disponerer kjelleretasjen med tv og data. Eneste krav er at hun er ferdig spist før elleve. Da må hun gå ned til seg selv.

Gjest Gjest_mor2_*
Skrevet

mine er 4 og 6 de deler rom og legger seg likt klokka 19.00 med en lese stund fram til 19.30 da er det "natta" . er sikkert litt tidlig for den på 6 men...er blitt en vane for h*n også.

Skrevet

gjestmor 2, syntes det høres ut som en god vane jeg. vi gjør det slik vi også.

Skrevet

Han på snart 6 er stuptrøtt kl. 19, og legger seg seinest 1930, enten d er helg eller hverdag. Klart d gjøres noen unntak, men de er sjeldne. Fredag så han Idol for for første gang, og han holdt på å kollapse underveis. Sov da hodet traff puta kl. 21.

Hun på 8 !/2 har leggtid kl. 0800 på hverdagen og en halvtime senere i helgene. Noen unntak i helgene gjør vi jo. Hun sovner aldri da. Elsker å lese og leke med småsaker. Det nytter ikke om lyset slokkes kl. 0830. Hun kan ligge å småleke fortsatt ei stund. kan hende hun legger seg for tidlig. Men jeg er redd at hun ville fortsatt å leke ei stund selv om hun la seg senere.

Jeg vet at vi legger ungene tidligere enn de fleste. vår/sommer/høst leker er det ofte slik at naboungene herjer ute lenge etter at våre er sovnet... Unger er forskjellige, og det er jammen voksne også.

Gjest Aimable Amie
Skrevet

Mine tenåringer har ikke leggetider. Men jeg passer på at yngstemann kommer seg i seng innen rimelighetens grenser i ukedagene ... i helgene får han gjøre som han vil ... bare han kommer hjem når jeg sier han skal komme hjem. Eldstemann er myndig og bor i sokkeletasjen - han styrer seg selv. Når han flytter hjemmefra for å studere så overtar yngstemann sokkeletasjen.

Gjest LoisLane
Skrevet

4-åringen legger seg ca 19.30

7-åringen 20.00

9-åringen 20.30

Tenåringen regulerer seg heldigvis selv, men legger seg stort sett mellom 22 og 23 på hverdager. I helgene kan hun være oppe en time eller to senere, mens de yngste legger seg til omtrent vanlig tid.

Skrevet

Her er alle sammen i seng til 20.30, helg som hverdag. De er 5, 10 og 11.

Det hender i ferier o.l. at det sklir ut j.fr jula, men da trenger vi en til to uker for å komme i rett rutine igjen, og jeg vet hvem som får styret med det!

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet

12 og 13 åringene må være i seng med lyset slukket 23 00 på hverdager og rundt 24 00 i helgene, noen ganger senere hvis vi ser på film.

Skrevet

10åringen vår skal være i seng halv ni. Kan lese til ni (hun trenger lite søvn, og sovner alltid sent.)

I helgen avhenger det litt hva vi gjør. som oftest før ti, men er det noe spes kan den dra seg til elleve tiden. Mne som sagt trenger hun lite søvn.

Skrevet

min 3 åring ligger seg mellom 18.30-19 i hverdagen. i helgen er det av og til 20,da er hun kjempe trøtt.

Skrevet

10 åringen legger seg kl 21 på hverdagene og 22.30 i helgene.

8 åringen legger seg kl 20.30 på hverdagene og mellom 21.30 og 22 i helgene.

Gjest LoisLane
Skrevet

Her skriver alle med god og ren samvittighet inn, ser jeg... ;)

Vet om mange unger rundt 10-årsalder som ikke legger seg før i elleve-tida. Mange av disse yter ikke så innmari bra på skolen, for å si det sånn..

Skrevet
Her skriver alle med god og ren samvittighet inn, ser jeg... ;)

Vet om mange unger rundt 10-årsalder som ikke legger seg før i elleve-tida. Mange av disse yter ikke så innmari bra på skolen, for å si det sånn..

Når stesønnen min er hos moren får han legge seg når han vil. Noe som resulterte i at han ikke orket å gå på skolen og skyllte på hodepine. Da hans far og jeg fant ut av det, og pratet med han, skjønte han faktisk at han måtte ta ansvar for egen leggetid hos moren sin. Etter at han begynte å legge seg 21.30 (sent med allikevel bedre enn kl 23.) på hverdagene er han på skolen hele tiden og han har ikke blåå ringer under øynene.

Dessverre går det ikke ann å snakke med moren hans...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...