Gå til innhold

Vinter - katta er koko

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en pus på 2,5 år som har begynt å bli veldig slitsom om natta nå som det har kommet snø. Om dagen sover han bare, og om natta liker han å være ute. Spesielt om sommeren. Han har egen kattedør og elsker å sose ute om natta, og sover gjerne også i bedet på sommeren. Deilig å varmt sikkert..

Men nå, sover han inne om dagen, og så når han skal ut å "kose seg" så er det søren meg kaldt og snø. Han har begynt å vekke meg hver natt klokka 2-3-4 tiden og jeg begynner å bli skikkelig sliten. Han har tilgjengelig vann og tørrfôr og får våtfor om dagen. 

Jeg vet ikke hvorfor han vekker meg, men han klorer på senga..Lukker jeg døra så klorer han på døra. Kan være jeg kan "stenge" veien helt på en slags måte, slik at han ikke kommer seg frem til døra da. 

Men begynner å bli ganske sliten av å ikke så sove hele natta ut pga av en katt som "er sur" fordi det er snø ute. :(  Andre med sure katter som vekker dere

What to do ?

Anonymkode: f60ea...566

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker det var sånn i fjor og. Da drev han å testa flere utgangsveier fra leiligheten for å sjekke om "det hadde blitt sommer der" og bare satt å slo og klora på luka si, som om det var luka sin feil at det var kaldt ute.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da drev han å testa flere utgangsveier fra leiligheten for å sjekke om "det hadde blitt sommer der"

😅typisk ! Mine katter gjør det samme !

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan prøve å gradvis snu om på døgnrytmen til pus. 

Sove mindre på dagtid, og aktiviser katten med mye leking om kvelden. 

Anonymkode: 3db52...ec4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
NatNat skrev (Akkurat nå):

Men jeg begynner å bli veldig sliten av å ikke få sove hele natta.. :(

• Hjerte 3
Skrevet

Akkurat samme styret her. 
min satt i gangen kl 4 i natt og hylte av full hals. 
Kylte en pute etter ham og da løp han ut gjennom katteluken. 
Kom ikke tilbake før jeg sto opp kl 7:30 😅 

I fjor hadde jeg faktisk en spruteflaske m vann stående på nattbordet. 
Han lærte fort å la meg være om natten da 😅

Anonymkode: 74274...f2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På dagen jobber jeg jo. Jeg kan jo ikke fare rundt å passe på at pus ikke sover om dagen? 🤪 Jeg kan jo spille musikk da. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

ja ! Jeg har lært alle mine katter over årene til å være aktiv og ute om dagen. Og de legger seg når vi legger oss. (må inrømme at vi legger oss veldig sent)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat samme styret her. 
min satt i gangen kl 4 i natt og hylte av full hals. 
Kylte en pute etter ham og da løp han ut gjennom katteluken. 
Kom ikke tilbake før jeg sto opp kl 7:30 😅 

I fjor hadde jeg faktisk en spruteflaske m vann stående på nattbordet. 
Han lærte fort å la meg være om natten da 😅

Hjelpes. 

Jeg kan jo stenge døren til soverommet, men han skraper på den for å vekke meg. Han gauler helst sikkert også.. Ørepropper er kansje noe, og pakke ene siden av døra inn i noe. 

Skrevet

Ja min skraper også på døren. Våkner jo av det også… 

for meg har det fungert med vann og en pute gjennom luften i ny og ne. 
Men det er en kjip årstid før de slår seg til ro med værforholdene…  

Skrevet

Kompisen hans kom nå ihvertfall så nå måtte latsabben ut å leke. hehe. Når andre katter kan være litt ute i snøen tenker jeg han kan det og. 

Skrevet

Har pus noe å holde på med inne? Klatremøbel, leker, hodebry, fugleTV osv

De maser gjerne når de kjeder seg og ikke finner noe gøy å gjøre. 

Anonymkode: d4764...4cb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har pus noe å holde på med inne? Klatremøbel, leker, hodebry, fugleTV osv

De maser gjerne når de kjeder seg og ikke finner noe gøy å gjøre. 

Anonymkode: d4764...4cb

Nei, jeg han har jo noen men han foretrekker menneskemøbler. Jeg har feks en huskestol han liker å sitte i. 

Jeg kan kanskje skaffe noe nytt da. Men han har ikke vist noe særlig interesse i sånt før. Jeg bor landlig og har stor hage ute med mange gjemmeplasser ( om sommeren ) 

Skrevet

Jeg har faktisk hatt masse katteleker han har vist lite interesse i. Men kan prøve!

Skrevet

Katter liker ikke aluminiumsfolie, vi teipet det på soveromsdøren og da skraper de ikke på døren. Mjauing må man bare overse, det er bedre å *aldri* respondere på noe vis, ingen oppmerksomhet, så slutter de fort. (Ha ørepropper så lenge.) 

Anonymkode: 1ce91...5c1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Katter liker ikke aluminiumsfolie, vi teipet det på soveromsdøren og da skraper de ikke på døren. Mjauing må man bare overse, det er bedre å *aldri* respondere på noe vis, ingen oppmerksomhet, så slutter de fort. (Ha ørepropper så lenge.) 

Anonymkode: 1ce91...5c1

Det skal jeg prøve i kveld :)

Skrevet
NatNat skrev (1 time siden):

ja ! Jeg har lært alle mine katter over årene til å være aktiv og ute om dagen. Og de legger seg når vi legger oss. (må inrømme at vi legger oss veldig sent)

Alle våre katter opp i gjennom årene har også sovet inne om natta. Sommer som vinter. 

Katten vi har nå, "maser" på oss når klokka er rundt 23.00. Da vil hun sove. I senga, sammen med oss. Nåde oss om vi vil sitte i stua noen timer til og se en film. Hun sover rundt 8 timer om natta, bare avbrutt av en (lydløs) liten tur på kjøkkenet for å knaske litt tørrfor og en liten tur på do. Vi våkner aldri når hun tar nattmat. Vi bare ser dagen etter at matskålen er tom og at hun har vært på do. 

Slik har alle kattene våre vært. Ok, bortsett fra en. Han måtte alltid ha med seg yndlingsleken sin når han inntok nattmaten. Yndlingsleken var en lekemus festet på en lang pinne. Så han tråkket av gårde med lekemusen i munnen, mens trepinnen laget en god del lyd når han gikk ned trappa... Løste det etterhvert med å legge teppe i trappa. 

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke om våre katter er spesielt teite, men hos oss har det periodevis hjulpet å sette en tom pc-skjerm pappeske foran døra. Ikke at den dekker helt, og de kan fint klatre oppå den, men det fysiske stengselet av en tom eske fungerte veldig godt da vi hadde behov for den.
Hvis det er mye syting som er problemet, anbefaler jeg å sove med øreplugger.
Selv sover jeg med én øreplugg fordi jeg hører på lydbøker når jeg legger meg (stykkevis og delt insomnia pga kronisk sykdom), så når de to vi har nå står og hyler for å komme inn på soverommet om natta (fordi de ikke har vett på å bare bli der inne når vi lar dem komme inn når vi legger oss) så hører jeg dem ikke.
HrMinya hører dem bare hvis han er i halvsøvne, sover han tungt hører han dem ikke han heller.

Edit; For øvrig har vi en utepus og en innepus om vinteren. Lillesnupp maser om å få gå ut, men så snart hun ser det er både kaldt, hvitt og/eller vått ute, så får hun helt hetta og løper inn i stua. Det hindrer henne ikke fra å mase om å gå ut en time seinere. For hun nekter å tro at det er for dårlig vær for henne, før hun ser beviset ut den åpne døra. At hun kan sitte i vinduskarmen og både se snø, vind og regn, er fullstendig ubetydelig XD

Endret av Minya
  • Liker 1
Skrevet
NatNat skrev (13 timer siden):

Mine også :fnise: 

Anonymkode: 9c854...7f6

• Liker 1
Skrevet

Hvis du jobber hjemmenfra, så sett katta ut flere ganger om dagen. Han kommer nok fort inn katteluka igjen, men da sover han i alle fall ikke hel dagen og blir sannsynlig litt søvnig på natta. 

Katter er herlig rare, men ikke så kult for eier å bli frarøvet nattesøvnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...