Gå til innhold

Going dutch (for de over 40)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Selv er jeg snart 50, og det ville ikke falle meg inn at mannen skal betale for meg på noe som helst måte. Jeg ville selvsagt ikke ikke lagd et stort nummer ut av det om han insisterer, men i hovedsak synes jeg det er rimelig at vi betaler hver for oss. Jeg ser ingen god grunn til at han skal betale for meg når vi begge er voksne mennesker i full jobb. M.a.o, den samtalen du gruer deg til hadde ikke vært nødvendig å ha, for min del. 

Men som en annen nevner, fintelling føles litt kjipt, så jeg synes det er greit at man betaler annenhver gang. Hvis begge er rause så går det opp i opp. 

Når det er sagt, så er mitt inntrykk at enkelte, yngre kvinner har satt utvikling noe steg tilbake. Det har oppstått en selvbevissthet rundt det å "vite sin verdi".  Som følge av det forventes det "grandiose" gester fra mannen og en viss prinsessebehandling. Jeg vet ikke om dette er en trend i kjølvannet av at det er så mange SoMe-nek som unge kvinner følger og lar seg påvirke av. Den amerikanske kulturen er f.eks ganske annerledes enn den vi har her i Norge mtp hva som forventes av mannen. Det finnes nok en del norske kvinner som, dessverre, lar seg inspirere av dette. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Siste date jeg var på så betalte jeg inngang på galleriet vi dro på (det var mitt forslag å dra dit), mens jeg lot han betale kaffen etterpå. og ja, han tilbød å dekke inngangen selv, men jeg avslo siden det var jeg som tross alt ville dra dit, så selvfølgelig betaler jeg da. Det ble ikke noe mer enn den ene daten da, men det hadde ikke noe med betaling eller ikke å gjøre...

Men utover det, jeg tenker at man kan date mye uten at det blir noe problem økonomisk, det er bare hvordan du legger opp datene det. Og det skal nok ikke så mange datene til før du skjønner om hun er av typen som forventer at du skal spandere alt.

Ta de første datene som turdate, evt med medbrakt varm drikke/boller feks (veldig hyggelig), eller en enkel kopp kaffe e.l. Evt en rask øl, det kan nok de fleste ha råd til å spandere (om du ikke dater veldig hyppig selvfølgelig). Og etter et par dater kan du jo invitere hjem på middag. Eller dra på piknik (når det er årstiden til det) Å lage mat til to koster ikke så mye mer enn å lage mat til deg selv. Eller dra på kino og se en film du uansett ville sett (da koster ikke en billett ekstra så mye mer). Eller ta henne med på en aktivitet du driver med ellers også, da blir hun både kjent med det og du gjør noe positivt selv om det ikke skulle bli noe mer etter daten. Jeg har i alle fall begynt å tenke litt sånn, jeg gidder ikke å kaste bort tid, så en date skal alltid være noe som gir meg noe positivt, også om det viser seg at vi er en dårlig match. For de fleste er nå tross alt det. Så som nevnt, sist gang fikk jeg dratt på det galleriet jeg har tenkt på at jeg gjerne skulle vært innom. Vinn, vinn.

Og hvis ikke hun etter et par dater tar initiativ til å invitere på dater hvor hun bidrar eller dekker utgiftene så kan jeg rett og slett si at du dater feil type kvinner.😉

K46

Endret av Engel
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har svært lite datingerfaring. Men startet å date en mann for et par måneder siden. Jeg passet på å gå foran han i køen når vi bestilte kaffe på første date slik at jeg kunne betale for meg selv. Merket at han reagerte på det, men syntes det var greiest slik. 

Vi avtalte så to nye dater. Han foreslo at han kjøpte billetter til den ene og jeg til den andre. Han valgte å betale de dyreste billettene og gav meg i oppdrag om å kjøpe de billigste Det syntes jeg var ok, men stresset litt med prisforskjellen.

Nå er vi i et forhold og det har blitt litt vanskeligere syntes jeg. Jeg vil fremdeles betale for meg selv, men det hindrer oss litt i planleggingen av ting fordi jeg har betydelig dårligere råd enn han.

Jeg er forresten 44. Da jeg datet sist på slutten av nittitallet var det en selvfølge at mannen betalte og jeg syntes det var helt greit. Nå ville jeg syntes det var helt unaturlig.

Endret av Fru2020
  • Liker 1
Gjest Ragnar Danneskjöld
Skrevet

Jeg spanderer gjerne og er en generøs mann, men om jeg merker at det er en forventning og at det aldri blir gjengjeldt, så blir det ikke flere møter.
:) 

Skrevet

Det er helt vanlig å spleise på en date når man er over 40. Det kan være hyggelig å spandere innimellom, men det er også viktig å finne en balanse som begge parter føler seg komfortable med. Du kan prøve å ta opp temaet på en avslappet måte, for eksempel ved å si: "Hva tenker du om å spleise på aktivitetene vi gjør sammen? Jeg synes det kunne vært fint å dele kostnadene og samarbeide litt." På den måten kan dere begge være med på å bidra, og det kan også være en fin måte å se om dere har et fornuftig forhold til penger. Ikke vær redd for å ta opp dette med en potensiell partner - det viser at du er ærlig og har sunne forventninger. Lykke til!

Anonymkode: 67302...a75

Skrevet

Jeg er en kvinne på 43, og jeg foretrekker at man bytter på å betale, eller deler på regninga, i datingfasen og ellers også forresten. Men om en fyr hadde betalt for kaffen min på en date, og så tatt opp i løpet av daten at han ønsker at vi deler likt på kostnadene når vi dater (som det ble snakket om lenger opp her), så hadde jeg jo tenkt at han ikke egentlig ville betale for den kaffen jeg akkurat fikk av han, og jeg ville følt meg veldig beklemt.

Jeg ville heller ikke likt at han tok opp på daten at han ønsker at vi «bidrar likt», fordi for meg er det en selvfølge, og jeg ville ha følt at han mistenker meg for å være en snylter. Jeg tror faktisk jeg hadde blitt såpass ukomfortabel med det at jeg ikke ville ha møtt han igjen.

Jeg tenker du ser fort om dama tilbyr seg å betale sin del eller når det er hennes tur. Hvis du betaler på første møte, så ser du jo om hun tilbyr seg å betale på andre møte.

Anonymkode: f2340...d12

• Nyttig 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Tja. Jeg er alenemor og ikke supergod økonomi. Og jeg må betale barnevakt når jeg skal ut på kvelden.

Så han jeg dater tar det som et selvfølge at når han inviterer meg ut på dyre restauranter så er det han som betaler for det har jeg faktisk ikke råd til.

Han har god økonomi og ingen barn så…

Går vi på cafe, lager mat hjemme eller andre ting så betaler jeg. 

Men har ikke sjanse å spleise på en 2-3000 kr middag og vin pluss gjerne 1200 kr til barnevakt🤷🏻‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er helt vanlig å spleise på en date når man er over 40. Det kan være hyggelig å spandere innimellom, men det er også viktig å finne en balanse som begge parter føler seg komfortable med. Du kan prøve å ta opp temaet på en avslappet måte, for eksempel ved å si: "Hva tenker du om å spleise på aktivitetene vi gjør sammen? Jeg synes det kunne vært fint å dele kostnadene og samarbeide litt." På den måten kan dere begge være med på å bidra, og det kan også være en fin måte å se om dere har et fornuftig forhold til penger. Ikke vær redd for å ta opp dette med en potensiell partner - det viser at du er ærlig og har sunne forventninger. Lykke til!

Litt rart å ta opp dette som tema på første date, før man vet om det blir flere dates 

Anonymkode: 62cd5...6fd

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Litt rart å ta opp dette som tema på første date, før man vet om det blir flere dates 

Anonymkode: 62cd5...6fd

Ja, det skjønner jeg godt! Det kan være bedre å vente med å ta opp dette temaet til dere har blitt bedre kjent og vet om det blir flere dates.

Skrevet

TS her. Mange interessante tilbakemeldinger. 

Jeg er helt enig i at det blir beklemt å ta dette på første date, og spesielt rett etter at jeg har betalt regningen 🤣

Jeg er også enig i at det er slitsomt om man skal dra fram kalkulatoren hver gang. 

Synes også, som noen sier, at hvis jeg legger opp et opplegg etter hva jeg har bestemt så føles det naturlig at jeg dekker det. 

Det er også gjerne slik at jeg tjener litt mer og da kanskje er litt mer spandabel. 

Det ideelle, synes jeg er at dette ordner seg selv ved at man spanderer litt på hverandre eller at den ene sier i fra når den andre har betalt litt ofte at "denne gang er det min tur". Så sitter man ikke og fører regnskap etterpå. 

Det jeg sitter igjen med er at jeg må si i fra hvis det blir for mye enveiskjøring. Men ikke på første date 🤣 Men at det tross al er vanlig i 2023 at begge bidrar 😊

Anonymkode: 59cec...3ef

Skrevet

Om jeg blir bedt på date(middag og vin f eks) så FORVENTER jeg åbli spandert på ja. Jeg ser litt an. 

Jeg ser an om han hinter ang regning eller ser snurt ut over at jeg ikke tilbyr meg. 

Jeg synes mannen tydelig skal si JEG ønsker å spandere dette til deg, nå skal vi kose oss, ta hva du vil. 

MEN om dette ikke er hans intensjon, må det være tydelig fra starten. Da kan han legge mer opp til at dette er for å møtes og bli litt kjent og vi spiser en liten rett. 

Jeg blir ikke med på "kaffe". 

Kaffe kan jeg drikke hjemme. 

Jeg er gammeldags. 

Min eksmann inviterte meg og vårt felles barn ut for å spise på en bra restaurant og vi spiste 3 retter. Jeg tilbød meg å betale for meg selv, men han sa bare JEG spanderer. 

Så jeg er vant til en som behandler meg litt prinsesse. 

Kvinne 48.

Anonymkode: 440da...b85

Skrevet

Normale folk forventer ikke å bli spandert på. Jeg går alltid ut fra at man deler 50/50.

Men: IKKE ta det opp. Det er turnoff.

-Kvinne 42

Anonymkode: 92d27...da4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...