AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #1 Skrevet 31. oktober 2023 Mann her. Hva er vanlig når det gjelder å spandere på daten og hvordan tar man opp dette med å spleise?? Dilemmaet mitt er at jeg synes det kan være hyggelig å spandere innimellom. Men jeg kan ikke og vil ikke sponse alle aktiviteter og liker ikke å bli tatt for gitt. Skal jeg spandere alt hele tiden så tror jeg det blir lite dating. Jeg vil sette av penger til reisekassa så jeg kan reise rundt og oppleve ting og forventer egentlig at dama også har et såpass fornuftig forhold til penger hun også. Så litt samarbeid hadde vært fint. Har vært på dates med en hvor jeg synes hun tok vel lett på å bli spandert på hele tiden. Blir nok ikke noe mer der, men startet jeg det hele feil? Noen tanker? Jeg merker jeg vegrer meg for å spørre om å spleise. Er kanskje gammeldags. Synes ikke selvjeg er gjerrig. Anonymkode: 59cec...3ef 1 3
ESFP Skrevet 31. oktober 2023 #2 Skrevet 31. oktober 2023 Jeg tenker du fint kan spandere en kaffe eller lignende på første date, det kan ikke ødelegge en reisekasse. Så kan du i løpet at denne daten si akkurat det du skriver her og spørre hva daten din synes om fordeling av utgifter i en datingfase. Noen kvinner vil ha menn som spanderer alt, andre har de samme tankene som deg. I vår alder må vi være ferdig med å tolke, og heller være ærlige om hvem vi er og hvilke verdier vi har. Er du åpen og ærlig er det enklere å "luke bort" dem som ikke passer tidlig. 7 4
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #3 Skrevet 31. oktober 2023 1 minutt siden, ESFP said: Jeg tenker du fint kan spandere en kaffe eller lignende på første date, det kan ikke ødelegge en reisekasse. Så kan du i løpet at denne daten si akkurat det du skriver her og spørre hva daten din synes om fordeling av utgifter i en datingfase. Noen kvinner vil ha menn som spanderer alt, andre har de samme tankene som deg. I vår alder må vi være ferdig med å tolke, og heller være ærlige om hvem vi er og hvilke verdier vi har. Er du åpen og ærlig er det enklere å "luke bort" dem som ikke passer tidlig. Takk. Nei, selv ikke en middag ødelegger reisekassa. Jeg bare sliter med å finne en måte å innlede den samtalen på som ikke får meg til å føle meg gjerrig. Anonymkode: 59cec...3ef 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #4 Skrevet 31. oktober 2023 Jeg liker ikke spleising og fintelling. Ber jeg med noen ut så betaler jeg. Om det er venninner eller familie. Neste gang kan det gå andre veien feks. Men jeg betaler gjerne. Anonymkode: effcf...bff 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #5 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk. Nei, selv ikke en middag ødelegger reisekassa. Jeg bare sliter med å finne en måte å innlede den samtalen på som ikke får meg til å føle meg gjerrig. Anonymkode: 59cec...3ef Rett kvinne vil ikke tenke du er gjerrig 😊 Anonymkode: 7a21d...3c7 3
Snurri Skrevet 31. oktober 2023 #6 Skrevet 31. oktober 2023 Kvinne, snart 43. Jeg forventer på ingen måte å bli spandert på og er i grunnen mest komfortabel med å dele slik du foreslår (i hvert fall hvis vi snakker mer enn en kaffe). Jeg tilbyr meg alltid å ta halvparten eller min del, enten med at vi betaler hver for oss eller at den som ikke betaler vippser den andre. Slik har jeg gjort det siden typen og jeg starta å date, så kan vi likevel begge spandere på den andre ved spesielle anledninger/feiring. 5
ESFP Skrevet 31. oktober 2023 #7 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk. Nei, selv ikke en middag ødelegger reisekassa. Jeg bare sliter med å finne en måte å innlede den samtalen på som ikke får meg til å føle meg gjerrig. Anonymkode: 59cec...3ef En kvinne som har de samme tankene rundt økonomi og deling som deg, vil bli glad av åpenheten og sårbarheten du viser ved å tørre å snakke om dette. Du vil bare skremme bort dem som ønsker å finne en mann som betaler alt. 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #8 Skrevet 31. oktober 2023 Jeg tenker at dersom den jeg dater ber med og organiserer, tar meg med til et spesielt sted, noe litt utenom det vanlige for å gi meg en opplevelse - da er det gromt å bli spandert på. Da blir det noe man husker. Og dersom mannen hadde spurt om å dele regninga i en slik situasjon hadde jeg også husket det... Med negativt fortegn dessverre. Jeg hadde selvfølgelig spandert selv dersom det var jeg som lekte kar og inviterte til noe utenom det vanlige. Men dersom det er en litt mer lav-terskel date på en hvilken som helst random plass så hadde jeg automatisk tilbydd meg å enten betale, dele eller "ta neste" uten å se på det som noe negativt. Anonymkode: b78bc...735 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #9 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk. Nei, selv ikke en middag ødelegger reisekassa. Jeg bare sliter med å finne en måte å innlede den samtalen på som ikke får meg til å føle meg gjerrig. Anonymkode: 59cec...3ef Menneh..... må DU Innlede samtalen? Jeg hadde aldri bare latt noen spandere, uten å tilby å dele. Det er dårlig folkeskikk,.... Anonymkode: cf75c...a51 6
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #10 Skrevet 31. oktober 2023 Dere spanderer på hverandre annenhver gang dere treffes. Anonymkode: 32316...5c2
AnonymBruker 42 Skrevet 31. oktober 2023 #11 Skrevet 31. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hva er vanlig når det gjelder å spandere på daten og hvordan tar man opp dette med å spleise?? Er ikke noen "dÆiting-spesialist", og kan vel ikke si hva som er vanlig annet enn med bakgrunn i egen erfaring, men det jeg er vant med er at man tilbyr seg å betale for seg selv, eller betaler for neste dÆit.. Det er vel ikke noen forskjell på om man er mann og kvinne lengre? Endret 31. oktober 2023 av AnonymBruker 42 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #12 Skrevet 31. oktober 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at dersom den jeg dater ber med og organiserer, tar meg med til et spesielt sted, noe litt utenom det vanlige for å gi meg en opplevelse - da er det gromt å bli spandert på. Da blir det noe man husker. Og dersom mannen hadde spurt om å dele regninga i en slik situasjon hadde jeg også husket det... Med negativt fortegn dessverre. Jeg hadde selvfølgelig spandert selv dersom det var jeg som lekte kar og inviterte til noe utenom det vanlige. Men dersom det er en litt mer lav-terskel date på en hvilken som helst random plass så hadde jeg automatisk tilbydd meg å enten betale, dele eller "ta neste" uten å se på det som noe negativt. Anonymkode: b78bc...735 Dette er jeg 100% enig i. Jeg kan finne på å gjøre sånt. Finne på noe spennende. Kanskje til og med som overraskelse, og da er det selvfølgelig jeg som betaler. Det er mer på det jevne jeg tenker vi deler på det, enten ved at vi spleiser eller spanderer om hverandre. 19 minutter siden, ESFP said: En kvinne som har de samme tankene rundt økonomi og deling som deg, vil bli glad av åpenheten og sårbarheten du viser ved å tørre å snakke om dette. Takk. Får prøve det.. Anonymkode: 59cec...3ef 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #13 Skrevet 31. oktober 2023 Må du ta det opp? Jeg hadde synes det hadde vært litt merkelig førstedate tema. Er det da ikke bedre å heller gå ut med de flere ganger, og hvis det viser seg at de aldri betaler så går du bare videre? Anonymkode: f5946...4c8 2
ESFP Skrevet 31. oktober 2023 #14 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Må du ta det opp? Jeg hadde synes det hadde vært litt merkelig førstedate tema. Er det da ikke bedre å heller gå ut med de flere ganger, og hvis det viser seg at de aldri betaler så går du bare videre? Anonymkode: f5946...4c8 Han må ikke ta det opp, det kommer an på hvilket type forhold han vil ha. De fleste kvinner over 40 er lei av menn som ikke tør å være åpen og ærlig. Kvinner er lei av å kjenne at de er med i en test uten å vite kriteriene for om man lykkes i testen eller ikke. Menn som tør å snakke om forventninger, ønsker, drømmer osv fra første date er vinnerne i datingmarkedet. Menn som er direkte og åpen om hvem de er og hva de ønsker fra første stund, skaper en setting der kvinnen også tør å være åpen og ærlig. 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #15 Skrevet 31. oktober 2023 ESFP skrev (2 minutter siden): De fleste kvinner over 40 er lei av Det er mulig det. Men er du sikker på at du ikke bare projiserer dine preferanser på «de fleste»? Jeg er ikke spesielt utleverende, men de gangene jeg har vært det har det ikke vært noen suksess. Jeg er som en løk. Skrell av lag for lag så gråter du av det du finner. Anonymkode: 42497...42f 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #16 Skrevet 31. oktober 2023 Jeg ville foretrukket at de første datene var gratis for begge, feks turdate. Er det kaldt kan man kanskje gå innom en kafé. Hvis man kjenner at man ønsker å bli bedre kjent, så tenker jeg at økonomi kan dras opp som tema før vi gjør noe veldig dyrt. Jeg er tilhenger av å være i et forhold der vi kan snakke åpent sammen, men og spandere på hverandre. Preferanser for hva man liker å gjøre, hvilke restauranter man liker, og hva man ønsker å bruke penger på er greit å ha vært innom. Anonymkode: b7c9d...8ab
ESFP Skrevet 31. oktober 2023 #17 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er mulig det. Men er du sikker på at du ikke bare projiserer dine preferanser på «de fleste»? Jeg er ikke spesielt utleverende, men de gangene jeg har vært det har det ikke vært noen suksess. Jeg er som en løk. Skrell av lag for lag så gråter du av det du finner. Anonymkode: 42497...42f Tja, godt mulig jeg projiserer. Men jeg har også i tankene alle de kvinnene jeg har snakket med og det jeg har lest om temaet. Hva mener du med utlevering? For meg er ikke utlevering det samme som å være trygg nok i seg selv til å tørre å snakke om forventninger, verdier, ønsker og planer for fremtiden. Utlevering er sjelden positivt tidlig i en datingfase. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #18 Skrevet 1. november 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Dere spanderer på hverandre annenhver gang dere treffes. Anonymkode: 32316...5c2 Det høres jo enkelt ut, men en periode kan det bli mange 1. dater, og om man da ender opp med å betale først hver gang så kan det bli dyrt i lengden (ikke om det bare er en kopp kaffe da). Jeg tilbyr meg alltid å dele, så kan jeg heller spandere etter hvert om det blir flere dates (K47). Generelt er jeg ikke veldig glad i å bli påspandert. Anonymkode: a6967...a7a 2
Tvist Skrevet 1. november 2023 #19 Skrevet 1. november 2023 Jeg hater at mannen betaler, i alle fall om man ikke er sikker på hva man vil. Tilbyr meg alltid å betale, men noen ganger insisterer han. Synes egentlig det er dårlig å ikke tilby seg å dele regningen (fra dama sin side). 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #20 Skrevet 1. november 2023 Veldig mange kvinner forventer at mannen betaler. Noen sier til og med at det er turn-off dersom mannen begynner å snakke om dette. Det er en svært gammeldags holdning. Likevel er det evolusjonært forståelig. En mann som gladelig betaler kan være med på vise at han er en som tar ansvar for økonomien og kan bidra der. Det er viktige aspekter i et forhold. I dag hvor det er tilnærmet likelønn så bør det ikke bety noe, men genetikken vår er vanskelig å endre. Så i de aller fleste tilfeller så vil en spandabel mann bli ansett som mer attraktiv enn en som er "gjerrig" Anonymkode: a587e...73a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå