Gjest Gamle Alex Skrevet 27. januar 2006 #1 Skrevet 27. januar 2006 Enkelt og greit Hva ville dere hatt på et spekemat bord?
Gjest gjest 0 Skrevet 27. januar 2006 #2 Skrevet 27. januar 2006 Spekeskinke/westfaler dyrekjøtt mårpølse fenalår rødvinspølse En sort pølse (toten eller haug) og noe enkelt som fårepølse/salami får de enkle eller barn.
Gjest Liten Tapir Skrevet 27. januar 2006 #3 Skrevet 27. januar 2006 Rømme Skjørost Flatbrød hMandelpoteter eller potetsalat Melon
Gjest Gamle Alex Skrevet 27. januar 2006 #4 Skrevet 27. januar 2006 Hva er skjørost? Takk for innspill
Gjest gjest 0 Skrevet 27. januar 2006 #5 Skrevet 27. januar 2006 Ja melon (gjerne honningmelon) og potetsalat er gode tilbehør. Ikke glem majonaise (Og flatbrød for de som liker det.) Jeg ville kanskje servert loff hvis det er meningen at man skal spise seg mett på det.
Gjest Gamle Alex Skrevet 27. januar 2006 #6 Skrevet 27. januar 2006 Eggerøre? Er det noen som kan noen triks, er jo ikke vanskelig å lage men den blir ofte så dvass
Gjest Liten Tapir Skrevet 27. januar 2006 #7 Skrevet 27. januar 2006 Hva er skjørost? Takk for innspill ← Nei, det er vel... eh, kokt skummet surmelk med løype, tenker, jeg.... ? Hvit "pulver"-ost Ligner litt på tørr pultost av utseende, men er mildt på smak og uten karve. Hm... Kanskje det er et lokalt fenomen...? Eggerøre hører med, ja. Og meierismør. Men ikke loff
Gjest gjest 0 Skrevet 27. januar 2006 #8 Skrevet 27. januar 2006 Ja eggerøre må du selvfølgelig ha! Jeg blander bare eggene lett i bolle, har oppi bittelitt vann og salt, og så steker jeg.. Tror det avhenger av hvor mye vann du bruker... :klø: Nå fikk jeg vanvittig lyst tpå spekemat....
Gjest Embla s Skrevet 27. januar 2006 #9 Skrevet 27. januar 2006 Eggerøre: har ingen tips annet enn at man kan piske eggene litt før du har de i stekepannen. Også er det godt og pent med dryss gressløk over! På spekebord ville jeg hatt: Flatbrød, kanskje et par typer? Rømme Potetsalat Melon: spesielt honningmelon! Eggerøre Ulike typer spekemat; fenalår, spekeskinke, ulike pølsetyper.
Gjest gjest 0 Skrevet 27. januar 2006 #10 Skrevet 27. januar 2006 Nei, det er vel... eh, kokt skummet surmelk med løype, tenker, jeg.... ? Hvit "pulver"-ost Ligner litt på tørr pultost av utseende, men er mildt på smak og uten karve. Hm... Kanskje det er et lokalt fenomen...? Eggerøre hører med, ja. Og meierismør. Men ikke loff ← Nei jeg vet at loff egentlig ikke hører med, men hvis man skal spise spekemat som middag må man vel han noe som fyller magen litt :klø:
Nilma Skrevet 27. januar 2006 #11 Skrevet 27. januar 2006 Eggerøre? Er det noen som kan noen triks, er jo ikke vanskelig å lage men den blir ofte så dvass← Definitivt eggerøre! Et tips for kjempegod eggerøre er å ha i noen ekstra eggeplommer, f.eks 4 hele egg + 2 eggeplommer. Da blir den ekstra gul og fyldig.
Gjest Liten Tapir Skrevet 27. januar 2006 #12 Skrevet 27. januar 2006 Nei jeg vet at loff egentlig ikke hører med, men hvis man skal spise spekemat som middag må man vel han noe som fyller magen litt :klø: ← Flatbrød er da mere mettende enn loff, er det ikke...? Det synes jeg. Loff er jo bare luft Tror heller jeg ville hatt et grovt hjemmebakt brød da, i såfall. Noen steder brukes det vel rømmegrøt til spekematen...
Gjest Gamle Alex Skrevet 27. januar 2006 #13 Skrevet 27. januar 2006 Takk nilma,det var smart. Flott innspill, skriver og skriver men hvorfor ikke loff?
Malama Skrevet 27. januar 2006 #14 Skrevet 27. januar 2006 Ikke loff til spekemat.... det hører slett ikke til. Spekemat krever grovere brød. Til "kosemat" så er det flatbrød som er tingen. Det er godt det Men det trengs en del for å bli mett da, selv med eggerøre og melon. (men potetsalat hjelper. Bare så dumt jeg ikke liker det da... Men det gjør nytten til spekemat ja!) Loff og spekemat blir bare full kræsj for meg. Ellers tror jeg de andre har fått med det meste jeg ville hatt der.
Frøken Labb Skrevet 27. januar 2006 #15 Skrevet 27. januar 2006 Spekemat. Visste ikke at det var regler for hvilket tilbehør man kan ha til spekemat. Jeg har alltid fått servert det med loff og en grønn salat, i tillegg til alt det andre dere har nevnt. Jeg synes i hvertfall det passer fint med den lette salaten til den fete maten, og loff metter jo godt. Jeg "må" ha: -potetsalat -eggerørre -loff -grønn salat -flatbrød Om du vil ha en litt fyldigere eggerøre kan du bytte ut vannet med fløte. For å få en mindre dvass eggerøre må den steke lenge, slik at mye av væsken fordamper.
Gjest Embla s Skrevet 27. januar 2006 #16 Skrevet 27. januar 2006 Takk nilma,det var smart. Flott innspill, skriver og skriver men hvorfor ikke loff? ← Jeg syns ikke brød hører hjemme på et spekebord i det hele tatt. (Med unntak av flatbrød som er et must!). Men må du ha brød, så ta i allefall ikke loff! Det blir helt feil. man kan jo spørre seg hvorfor det er slik, jeg har ikke noe godt svar, annet enn at det ikke er vanlig på spekebord. Blir litt som å putte gullerøtter i fårikålen. Sikkert ok, men ikke vanlig! (tom for gode argumenter )
Gjest Gamle Alex Skrevet 27. januar 2006 #17 Skrevet 27. januar 2006 Dette har jeg aldri tenkt på -at loff er helt feil. Hva man ikke lærer påKG
Nilma Skrevet 27. januar 2006 #18 Skrevet 27. januar 2006 Om du vil ha en litt fyldigere eggerøre kan du bytte ut vannet med fløte. For å få en mindre dvass eggerøre må den steke lenge, slik at mye av væsken fordamper. ← Nei, nei, nei! Du må for guds skyld ikke steke eggørøren lenge, da blir den tørr og ekkel. Helst skal den jo være litt "blank" når du tar den av platen, altså ikke helt gjennomstekt. Men fløte i stedet for vann er en god idé.
Gjest Embla s Skrevet 27. januar 2006 #19 Skrevet 27. januar 2006 Dette har jeg aldri tenkt på -at loff er helt feil. Hva man ikke lærer påKG ← Ja, ikke sant Kanskje det er fordi loff er "pinglete og fint" mens spekemat er mer rustikt og røft at det passer dårlig?
Gjest gjest 0 Skrevet 27. januar 2006 #20 Skrevet 27. januar 2006 jeg synes loff passer fint til spekemat jeg... Vil du ha det så serverer du det! (det finnes ingen fasit på hva folk liker nemlig )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå