AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #1 Skrevet 31. oktober 2023 Jeg skal på min første samtale med leder på Onsdag. Gruer meg litt. Jeg har en kollega som jeg takler dårlig pga lav arbeidsmoral. Hun gjør ikke arbeidsoppgaver bra nok bestandig. Slunter unna og setter seg med mobil i garderoben. Vi har en sjef som er klar over dette, men gjør ikke noe. Bør jeg ta det opp med leder? Er ikke bare jeg som ser dette. Leder sier bestandig at vi må ta opp problemer med henne. Og dette er ett problem. Vi er flere som irriterer oss over dette Anonymkode: 3619c...b13
Rosa Gnom Skrevet 31. oktober 2023 #2 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skal på min første samtale med leder på Onsdag. Gruer meg litt. Jeg har en kollega som jeg takler dårlig pga lav arbeidsmoral. Hun gjør ikke arbeidsoppgaver bra nok bestandig. Slunter unna og setter seg med mobil i garderoben. Vi har en sjef som er klar over dette, men gjør ikke noe. Bør jeg ta det opp med leder? Er ikke bare jeg som ser dette. Leder sier bestandig at vi må ta opp problemer med henne. Og dette er ett problem. Vi er flere som irriterer oss over dette Anonymkode: 3619c...b13 Jeg har det lignende på jobb. Vi har en som sluntrer unna,men ingenting blir gjort. Det jeg har funnet som fungerer best er faktisk å slutte å irritere seg og gjøre jobben sin. Jeg er ikke sjefen hans heller. Jeg har nevnt det til sjefen ved tidligere anledning. Han gjør ikke noe med det. Da ser jeg heller ingen grunn til at jeg skal bry meg. Så ville ikke nevnt det i medarbeidersamtale. Bare hev deg over det rett og slett. 2 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #3 Skrevet 31. oktober 2023 Må være slitsomt å legge seg oppi andres dårlige moral. Må jo være en fulltidsjobb bare der. Anonymkode: 7c158...9e9 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #4 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må være slitsomt å legge seg oppi andres dårlige moral. Må jo være en fulltidsjobb bare der. Anonymkode: 7c158...9e9 Når ikke jobben blir gjort, så klarer jeg ikke å legge det fra meg. Spesielt når vi andre av og til må gjøre de oppgavene Anonymkode: 3619c...b13
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #5 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Når ikke jobben blir gjort, så klarer jeg ikke å legge det fra meg. Spesielt når vi andre av og til må gjøre de oppgavene Anonymkode: 3619c...b13 Vel, det hjelper vel egentlig ikke å irritere seg, eller? Det blir jo bare et irritasjonsmoment og påvirker jo kun deg. Gjør det du skal å la kollegaen sine oppgaver være. Om dere er ferdig med deres oppgaver bør det ikke være noe problem å hjelpe kollegaer? Eller er det egentlige problemet at du får lite pauser? Anonymkode: 7c158...9e9
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #6 Skrevet 31. oktober 2023 Er det mulig å la kollegaens oppgaver ligge eller er det en jobb hvor det ikke går? Anonymkode: 3b843...7da
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #7 Skrevet 31. oktober 2023 Det kommer jo litt an på hva leder legger opp til og hvordan medarbeidersamtalen forløper. Jeg ville tatt det opp dersom det påvirker din arbeidsdag negativt, men da hadde jeg garantert tatt dette opp med kollegaen min på tomannshånd først. Dersom du velger å ta det opp så mener jeg det er viktig å ha gode eksempler på at vedkommende sluntrer unna. Mange eksempler. Særlig dersom det stemmer at hun ikke gjør arbeidsoppgaver bra nok, dette må underbygges med konkrete eksempler. Du må også fortelle hvordan dette skaper problemer for deg og hvorfor du irriterer deg. I tillegg må du snakke utelukkende for deg selv, ikke trekk inn kollegaer eller at også andre legger merke til det. Dine kollegaer må selv ta dette opp med leder dersom det er et problem også for dem. Anonymkode: 5934a...9fb
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #8 Skrevet 31. oktober 2023 Ja ta det opp med leder! Vi har en slik kollega på jobb, og det ødelegger for resten av oss Anonymkode: 9fa6f...402
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #9 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja ta det opp med leder! Vi har en slik kollega på jobb, og det ødelegger for resten av oss Anonymkode: 9fa6f...402 Har dere tatt det opp? Ble det gjort noe tiltak? Anonymkode: 3619c...b13
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #10 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skal på min første samtale med leder på Onsdag. Gruer meg litt. Jeg har en kollega som jeg takler dårlig pga lav arbeidsmoral. Hun gjør ikke arbeidsoppgaver bra nok bestandig. Slunter unna og setter seg med mobil i garderoben. Vi har en sjef som er klar over dette, men gjør ikke noe. Bør jeg ta det opp med leder? Er ikke bare jeg som ser dette. Leder sier bestandig at vi må ta opp problemer med henne. Og dette er ett problem. Vi er flere som irriterer oss over dette Anonymkode: 3619c...b13 Har fortsatt til gode å høre at dette ikke er et lederansvar. Anonymkode: c33dd...9b7
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #11 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har fortsatt til gode å høre at dette ikke er et lederansvar. Anonymkode: c33dd...9b7 Hva mener du? Anonymkode: 3619c...b13
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #12 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva mener du? Anonymkode: 3619c...b13 At det helt klart er leder sitt ansvar å ta dette opp med den det gjelder. Leder har personalansvar, ikke dere øvrige ansatte. Kontakt leders leder eller rådfør med tillitsvalgt eller fagforening om det ikke når frem. Anonymkode: c33dd...9b7 1
Nekinn@ Skrevet 31. oktober 2023 #13 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skal på min første samtale med leder på Onsdag. Gruer meg litt. Jeg har en kollega som jeg takler dårlig pga lav arbeidsmoral. Hun gjør ikke arbeidsoppgaver bra nok bestandig. Slunter unna og setter seg med mobil i garderoben. Vi har en sjef som er klar over dette, men gjør ikke noe. Bør jeg ta det opp med leder? Er ikke bare jeg som ser dette. Leder sier bestandig at vi må ta opp problemer med henne. Og dette er ett problem. Vi er flere som irriterer oss over dette Anonymkode: 3619c...b13 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har fortsatt til gode å høre at dette ikke er et lederansvar. Anonymkode: c33dd...9b7 Begge deler er en sannhet med modifikasjoner. Det vil alltid være lederen som har det øverste ansvaret for et godt arbeidsmiljø. Men det fratar ingen et individuelt ansvar for å bidra til dette. Mange har en oppfatning av av alt man er misfornøyd med skal man bar gi beskjed til leder om også fikser hun/han det. Om min erfaring er representativ (og jeg påstår ikke det sånn umiddelbart) så er det en person som alle irriterer seg over, ingen sier noe til personen men snakker seg imellom og sier kun ifra til leder. Og forventer at det kun er leder som er ansvarlig for dette og gjør ingenting aktivt selv for å bedre situasjonen. ALLE har et felles ansvar for at alle har det bra på jobb - et godt arbeidsmiljø vil aldri bli godt om det er en enkeltperson sitt ansvar. Og sladrer DU om kollegaene dine på gangen, så kan du være sikker på at kollegaene snakker om DEG på gangen, når du ikke er der. Jeg forstår at det er vanskelig og ubehagelig å fortelle noen at de ikke gjør jobben sin - men tenk selv TS, hva om leder tok deg inn til samtale og forteller deg at alle dine kollegaer syntes du gjør en dårlig jobb? Da vil muligens du føle deg mobbet og uthengt og slik fortsetter det. Det er ingen optimal vei til å bygge et godt arbeidsmiljø, man må våge og tåle endel ubehageligheter, man må stå i det - på sikt så vinner alle om det blir gjort på riktig måte og om alle bidrar. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #14 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): At det helt klart er leder sitt ansvar å ta dette opp med den det gjelder. Leder har personalansvar, ikke dere øvrige ansatte. Kontakt leders leder eller rådfør med tillitsvalgt eller fagforening om det ikke når frem. Anonymkode: c33dd...9b7 Jeg tror ikke at leder vet det. Kun hun som har ansvaret. Men hun gjør ikke noe. Anonymkode: 3619c...b13
Rosa Gnom Skrevet 31. oktober 2023 #15 Skrevet 31. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når ikke jobben blir gjort, så klarer jeg ikke å legge det fra meg. Spesielt når vi andre av og til må gjøre de oppgavene Anonymkode: 3619c...b13 Jeg har det på akkurat samme måte. Vet hvordan du føler det. Det er alt annet en gøy.. Det han ikke gjør, det må vi andre gjøre
Rosa Gnom Skrevet 31. oktober 2023 #16 Skrevet 31. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tror ikke at leder vet det. Kun hun som har ansvaret. Men hun gjør ikke noe. Anonymkode: 3619c...b13 Da ville jeg faktisk nevnt det ved en senere anledning. Bare for å gjøre leder klar over det,men Ikke på medarbeider møtet ditt. Det kan faktisk være litt vanskelig å ta opp også. Kan hende at du setter deg i ett dårlig lys om du ikke legger det frem riktig. Kan fort mistolkes som baksnakking. Så du må gjøre det ordentlig hvis du skal si noe. Endret 31. oktober 2023 av Rosa Gnom
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #17 Skrevet 31. oktober 2023 Synes fint du kan nevne det, så lenge du gjør det på en ok måte. Men det kan jo være at leder allerede har prøvd å gjøre noe, selv om det ikke ser slik ut. Enkelte ansatte kan ha behov for tilrettelegging som du ikke får vite noe om. Det kan se ut som den ansatte er lat, men hen har kanskje innvilget pauser feks. Anonymkode: f2ed9...cc8
Miss91 Skrevet 1. november 2023 #18 Skrevet 1. november 2023 Om det påvirker deg/din arbeidsmengde eller mulighet til å prestere syns jeg su skal ta det opp. Om det bare er irritasjon og noe du egentlig ikke har noe med syns jeg du skal ta det ved en annen anledning. Husk konkrete eksempler.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #19 Skrevet 1. november 2023 Ingen vits å ta det opp når hun uansett sier at dere må snakke med henne selv, det er jo ikke akkurat sånn at medarbeidersamtaler endrer personligheten til leder. Medarbeidersamtaler er i 99% av tilfellene kun en formalitet og egentlig unødvendig tidsbruk, for det kommer svært sjelden endringer ut av det. Det er en liten pause, kanskje en kaffekopp og litt drodling - gjerne om det samme som man snakket om i fjor eller året før (hvis man har jobbet der lenge). Ikke forvent noe annet enn det. Anonymkode: 20fbb...12d
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #20 Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Når ikke jobben blir gjort, så klarer jeg ikke å legge det fra meg. Spesielt når vi andre av og til må gjøre de oppgavene Anonymkode: 3619c...b13 hvis du kan dokumentere at du får ekstrajobb som du utfører kan du ta opp dette med arbeidsoppgavene, men jeg ville vært forsiktig om jeg var deg i min aller første samtale om å gå til angrep på en kollega uansett hvor mange andre som evt måtte irritere seg osv.. Det du kan dokumentere som går på jobbutførelse og måloppnåelse for egen del kan du med fordel ta opp. Eksempelvis hvis det ikke naturlig hører til under din stilling å vaske rommene 45 til 55 men fordi det ikke blir gjort har det falt på deg osv så kan du si at de ekstra 10 rommene er krevende å rekke over på timeplanenen du har.. Anonymkode: b08d8...74a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå