Trampe Skrevet 27. januar 2006 #1 Skrevet 27. januar 2006 Min sykdomshistorie kort fortalt (skal prøve) mai 2004: tannlegen min (offentlig tannlegekontor) forteller meg at jeg mest sannsynlig må trekke mine to visdomstenner nede pga at det kommer til å bli hull i dem. mai 2005: henvisning til kjevekirurgi sendt på de to tennene. Det er hull i begge. juli 2005: jeg mottar brev fra kjevekirurgien om at de har mottatt henvisning, og at behandlingstiden er to år. 24. januar 2006: en bit faller av den ene tanna, jeg ringer kjevekirurgien og får fortgang i behandlingstida. Får time 23. februar. 26. januar 2006: En stor bit faller av samme tann. Hele krona er på tur vekk, og det gjør veldig vondt. Morgenen i dag: Jeg ringer kjevekirurgen, og blir henvist til min tannlege. Hun har ikke mulighet til å ta meg inn pga sykdom hos de andre tannlegene på klinikken. Hun gir meg to telefonnummer til private tannleger som visstnok skal kunne hjelpe meg. Jeg har brukt morgenen på å ringe rundt, og har endelig fått napp hos en privatklinikk. Jeg skla inn i dag halv tre. Men såklart er det ikke garantert at jeg får tanna trukket, fordi det da var en grunn til at jeg ble henvist til kjevekirurgien. Tanna ligger dypt, og dette kan bli vondt ja.. I tillegg irriterer det meg at jeg nå må betale full pris til den klinikken som skal ta meg inn. På sykehuset må jeg bare betale egenandelen pga henvisningen... Det kan fort bli en tusenlapp i tillegg. Dette ble da ikke så kort allikevel - men jeg lurer nå på et par ting. Kvalifiserer ikke ei knekt visdomstann som akutthjelp? Har ikke tannlegen min da plikt til å ta meg inn? Har hun rett til å gi meg noen telefonnummer og be meg ringe? Eller er det bare jeg som syter og synes synd på meg selv?
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #2 Skrevet 27. januar 2006 Bor du i Oslo-området? Trodde slike tilfeller kvalifiserte til å dra på tannlegevakta på Tøyen? Men hvor mye det koster der vet jeg ikke..DU kan jo ringe å høre?
Trampe Skrevet 27. januar 2006 Forfatter #3 Skrevet 27. januar 2006 Tøyen er nok litt for langt unna! Nei, jeg bor ikke i nærheten av Oslo. Men finnes det ingen regler som sier at man har krav på akutt hjelp uansett hvor man bor hen? Man må da ikke bo i Oslo for å få det...?
Gjest Gjesta Skrevet 27. januar 2006 #4 Skrevet 27. januar 2006 Beklager, jeg kan ikke hjelpe deg jeg heller. Men jeg hadde time hos en av endo-spesialistene i kommunen da jeg gikk på vgs., skulle rotfylle den bakerste (den før visdomstennene). Da jeg var til undersøkelse fant jeg ut at jeg ikke ville rotfylle, jeg ville heller trekke den. Tannlegen ble sur, men jeg fikk gå. En stund senere fikk jeg enormt vondt i tannen, jeg har hatt mye vondt i mitt liv, men dette vil jeg si er oppe blant topp fem av "vondter", dessuten var det påskeo g alt var stengt - bortsett fra nevnte tannleges kontor. Jeg ringte da dit og kollegaen tok telefonen. Han sa at hun hadde ledig time og snakket så med hun. Da hun spurte hvilken pasient det var og han nevnte navnet mitt sa hun at hun nektet å behandle meg! Man skulle jo tro de har avlagt en ed ala det jeg tror legene gjør; at de skal hjelpe der de kan osv (nå kan ikke jeg den lege-eden da), men jeg vet ikke. Hva med å ringe tannlegeforeningen? http://www.tannlegeforeningen.no/
Trampe Skrevet 27. januar 2006 Forfatter #5 Skrevet 27. januar 2006 Jeg har jo fått hjelp da, eller - jeg håper jeg har fått det. Skal inn til en privat tannlege nå halv tre. Jeg bare lurer på om min faste tannlege har lov til å avvise meg blankt når jeg trenger akutt hjelp. Men takk for tipset, Fjompe! (hvor har du henta det nicket fra, forresten?)
Gjest Gjesta Skrevet 27. januar 2006 #6 Skrevet 27. januar 2006 Jeg har jo fått hjelp da, eller - jeg håper jeg har fått det. Skal inn til en privat tannlege nå halv tre. Jeg bare lurer på om min faste tannlege har lov til å avvise meg blankt når jeg trenger akutt hjelp. Men takk for tipset, Fjompe! (hvor har du henta det nicket fra, forresten?) ← Joda, jeg hadde også kontaktet en privat tannlege, men tror tannlegeforeningen vet hva de har lov til å gjøre og ikke Fjompe er et kallenavn jeg hadde som barn
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #7 Skrevet 27. januar 2006 Har de ikke kapasitet, så har de ikke kapasitet, og så lenge man da får plass hos andre tannleger, må man nok ta til takke med det. Men de vurderer jo hvor akutt hvert enkelt tilfelle er, og ut ifra det vil vel tannlegen din hjelpe deg så godt han/hun kan.
Trampe Skrevet 27. januar 2006 Forfatter #8 Skrevet 27. januar 2006 De vurderte meg ikke i det hele tatt. Jeg sa at visdomstanna var knekt i to, og at jeg hadde veldig vondt. Hun sa hun ikke kunne hjelpe. Ferdig med den saken. Jeg skjønner at de har mye å gjøre, men det var are merkelig å bli blankt avvist på den måten. De private tannlegene jeg ringte til reagerte også på dette. Jeg må forresten operere ut tanna. Har fått time i morgen.
Gjest Betty Boop Skrevet 27. januar 2006 #9 Skrevet 27. januar 2006 De bør i det minste kunne ta deg inn for å gi en eller annen form for smertelindring. Tannpine er et helvete. Selv er jeg tilknyttet et tannlegesenter. Dersom min faste tannlege ikke har anledning så finner de en annen. Har inntrykk av at de har timer til rådighet for akutte tilfeller, eller at de rydder plass til det. Man kan jo bli gal av sånne smerter. Bodde tidligere i en annen by. Også da tilknyttet et tannlegesenter. Samme servicen der. Lover og regler på området vet jeg desverre lite om. Lykke til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå