Gå til innhold

Barna mine respekterer meg ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, nå mister jeg bare tålmodigheten og blir sint og hever stemmen med en gang. Hvordan kan jeg snu dette. Hvordan kan jeg få de til å ønske å høre på meg? Orker ikke dette. 7 og10 år. Kommet i en veldig ond sirkel, hvor så mye av tiden bare er negativ med de. Spesielt med eldste. Hvert eneste steg om morningen fra å kle på, pusse, spise, kle på yttertøy, ta på sko…..nå har jeg sagt at jeg kjører når vi må dra, og da må han være klar. Orker ikke mase lenger

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gir du barna konsekvenser? Ellers blir det masse mas og «tomme trusler». De må erfare at du mener det du sier. 

Anonymkode: e212c...6c0

• Liker 4
Skrevet

Håper du får mere ordentlige svar enn kritikk. Det er så mange foreldre her som tror de har "skjønt det", fordi det tilfeldigvis fungerer med deres unger, og så tror de at det må være andre foreldre det er noe galt med når de sliter. 

Anonymkode: 281a9...4ad

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjenner til det... barnet på 9 er også slik som må gis beskjeder. Kle på deg, etc. Det er nok mye av personligheten. Går i sine egne tanker. Det andre barnet mitt er ikke slik.

Anonymkode: ce1ce...dab

Skrevet

Du kan ikke kreve respekt fra barn, men man må sette seg i respekt.

Hvis man blir sint så har man allerede tapt. Det er forskjell på å være sint, og det å heve stemmen og være streng og tydelig. 

Med barn må man være bestemt, og ikke gi barna et valg, men ha en tydelig forventning på hva de skal. Hvis de ikke følger opp, så må du fortelle hva konsekvensen er, også må du følge det opp.

Dette er jo selvsagt mye lettere sagt, enn å gjøre i praksis.

Men noen tips til hva du kan øve mer på er:

- Ikke rop. 

- Ikke bli sint på barnet.

- Du kan heve stemmen, men da er det viktig å senke stemmen når du skal gi beskjeden. Hvis du holder stemmen hevet, så kan barnet oppleve deg som sint eller bli utrygg på deg.

- Gi korte og konkrete beskjeder.

- Aldri gå inn i en diskusjon med barnet, du setter premissene, ikke barnet.

- Hvis de ikke følger beskjed, fortell rolig hva konekvensen blir.

- Følg alltid opp konsekvenser, barnet må lære at det ikke bare er tomme trussler.

Det er forskjell på barn, men det betyr ikke at noen barn ikke går an å oppdra.

Et barn speiler alltid sine foreldre eller måten de blir oppdratt på. 

Når noe går galt skal man ikke plassere skyld på barnet, det er voksne sitt ansvar å veilede barnet. Da må man heller evaluere seg selv og tenke «hva gjorde jeg som fungerte», «hva gjorde jeg som ikke fungerte».

Anonymkode: ff519...40e

• Nyttig 3
Skrevet

Hva med å ta de med på råd? Sett dere ned og snakk om at ting ikke er så hyggelige hjemme lengre, mamma blir ofte sint (og det vil hun egentlig ikke), du har lyst til at dere skal ha det koselig sammen. Og hva kan vi gjøre sammen for at det skal bli bedre? 

Barn er kloke og reflekterte, og enklere å samarbeide med når de føler seg hørt og sett. De føler nok at ting ikke er så greit de heller, og vil nok gjerne løse opp i ting. 

Anonymkode: 4048e...d21

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Man får respekt ved å vise respekt. 

Anonymkode: 91c7b...543

• Liker 1
Skrevet (endret)
IANIAN skrev (9 timer siden):

Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, nå mister jeg bare tålmodigheten og blir sint og hever stemmen med en gang. Hvordan kan jeg snu dette. Hvordan kan jeg få de til å ønske å høre på meg? Orker ikke dette. 7 og10 år. Kommet i en veldig ond sirkel, hvor så mye av tiden bare er negativ med de. Spesielt med eldste. Hvert eneste steg om morningen fra å kle på, pusse, spise, kle på yttertøy, ta på sko…..nå har jeg sagt at jeg kjører når vi må dra, og da må han være klar. Orker ikke mase lenger

Slutt å tenk at det handler om respekt, du bare hisser opp deg selv ved å tenke sånn, noe som gjør det vanskeligere å bevare roen.

Hør på ordene ikke tonen, så kommer du mye lenger. Det er heller ikke så rart at ting kan ta litt tid når man har med så små barn å gjøre. Se om noen av rutinene kan forbedres.

Endret av Marie Antoinette
Skrevet
IANIAN skrev (9 timer siden):

Da må du gi barna konsekvenser, og være mer tydelig.  Gi de mindre valg.

Her fungerte det vedig godt, iht å skille tydelig med hva som var lov å diskutere og hva som ikke var lov å diskutere.  Feks pussing av tenner, kle på seg, leggetid osv var ikke diskutabelt. Mens hvilken film vo skulle se på , spill vi skulle spille osv er lov å diskutere 

Anonymkode: 8f186...560

Skrevet

Hvordan ser morgenen deres ut? Hvor god tid har dere? Spiser dere frokost sammen? Har tiåringen tilgang på skjerm eller blir han distrahert av andre ting? 

Hos oss fungerer det best med god tid, skjermfri og felles frokost. Små grep kan ha stor betydning.  Her ble det et irritasjonsmoment at jeg måtte mase og mase på at de skulle skifte undertøy fordi det ellers ble glemt.

Da vi endret rutinen til å skifte undertøy om kvelden, ble de mer selvgående og jeg slapp å stå og vente på at de tullet seg ferdig før jeg kunne gå og lage frokost. Siden vi hadde god tid, var det rom for en del tullball før klærne kom på.

Nå er de på alder med dine, og ferdige med å tulle på badet, men de setter fortsatt pris på å ha god tid før de skal ut døra. 

Anonymkode: da830...a56

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva med å ta de med på råd? Sett dere ned og snakk om at ting ikke er så hyggelige hjemme lengre, mamma blir ofte sint (og det vil hun egentlig ikke), du har lyst til at dere skal ha det koselig sammen. Og hva kan vi gjøre sammen for at det skal bli bedre? 

Barn er kloke og reflekterte, og enklere å samarbeide med når de føler seg hørt og sett. De føler nok at ting ikke er så greit de heller, og vil nok gjerne løse opp i ting. 

Anonymkode: 4048e...d21

Dette er det du skal gjøre. Sett dere ned sammen på ettermiddagen, lag en hyggelig setting etter at alle er mette og har slappet av litt og ta praten om hvordan dere kan gjøre ting bedre. Lag gjerne litt kakao eller annen kos som gjør det lettere å ha en hyggelig samtale. Prat respektfullt til hverandre.

Anonymkode: 407b6...36b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan ser morgenen deres ut? Hvor god tid har dere? Spiser dere frokost sammen? Har tiåringen tilgang på skjerm eller blir han distrahert av andre ting? 

Hos oss fungerer det best med god tid, skjermfri og felles frokost. Små grep kan ha stor betydning.  Her ble det et irritasjonsmoment at jeg måtte mase og mase på at de skulle skifte undertøy fordi det ellers ble glemt.

Da vi endret rutinen til å skifte undertøy om kvelden, ble de mer selvgående og jeg slapp å stå og vente på at de tullet seg ferdig før jeg kunne gå og lage frokost. Siden vi hadde god tid, var det rom for en del tullball før klærne kom på.

Nå er de på alder med dine, og ferdige med å tulle på badet, men de setter fortsatt pris på å ha god tid før de skal ut døra. 

Spise frokost sammen på morgenen det har jeg aldri gjort før skolen starter. Da sitter vi for oss selv å spiser. Orker ikke sitte å små prate når jeg er trøtt på morgenen. 

Anonymkode: f1db9...378

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spise frokost sammen på morgenen det har jeg aldri gjort før skolen starter. Da sitter vi for oss selv å spiser. Orker ikke sitte å små prate når jeg er trøtt på morgenen. 

Anonymkode: f1db9...378

Det passer kanskje ikke for alle, men det kan være en ting å prøve når man er kommet i et dårlig spor. Om all kommunikasjon om morgenen er gjentatte beskjeder og diskusjoner, kan det hende det virker positivt å koble seg litt på barna med positiv småprat også, selv om det skulle kreve litt innsats. 

Blir morgenen grei når dere sitter hver for dere, er det ingenting i veien for å fortsette med det. 

Skrevet

Da er det bare å begynne å fjerne goder. Mobilen først så spillkonsoller. De føyer seg kjapt når de ikke får heroinen sin.

Anonymkode: 7c901...6f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...