Gå til innhold

Støtter egentlig mennesker likestilling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Støtter ikke de fleste egentlig likestilling, bare når det er til fordel for dem?

 

Anonymkode: 5bf02...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde folk støttet likestilling så hadde vi ikke måtte snakke om det i 2023. Vi er alle noen j egoister som velger det som gangner oss selv. Menn og kvinner er like ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du egentlig spør om er om mennesker er altruistiske eller egoistiske? 

Hvis jeg skal ta meg den frihet og svare på det så vil jeg si at vi er begge deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mennesker som gruppe gjør ikke det. Fordi likestilling handler ikke kun om menn og kvinner som grupper. Det handler også om andre grupper.

Anonymkode: 7e31b...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Støtter ikke de fleste egentlig likestilling, bare når det er til fordel for dem?

 

Anonymkode: 5bf02...43d

Tror du må utdype litt mer hva du mener? 

Jeg hadde en fysisk jobb hvor vi var omtrent 30/70 kvinner og menn. For oss på begge sider var det viktig med likestilling mellom kjønn fordi jobben krevde erfaring, teknikk, kunnskap, smidighet og styrke. Og rundt det som handlet om smidighet og styrke så hadde vi både syltynne menn som ikke kunne løfte spesielt tungt, og tykke menn som ikke kunne klatre, og kvinner som løftet likt som det som kunne forventes av en sterk mann. 

Det var helt latterlig å møte menn som mente at de burde gjøre jobben istedenfor en kvinne på grunnlag av kjønn i vår jobb. Slike folk varte ikke lenge! 

 

Når det gjelder lik lønn for likt arbeid er det jo enda mer opplagt at det ikke burde være noen forskjell. 

Jeg forstår ikke helt hva du mener når du sier at det kun er viktig når det er til fordel for noen. Likestilling er alltid viktig, på alle plan. Ja bortsett fra det å være den som føder og ammer. Og det faktum at vi har forskjellige utfordringer med kroppen vår. Menn får prostatakreft kreft, mens kvinner har problemer i livmor osv. Forskjellig oppbygning gjør oss noe forskjellige fra hverandre. Og det er greit. At vi er forskjellige altså. Men det skal ikke ha noe å si for lønn og arbeid, og vi bør ikke bli satt inn i kjønnsrollene ut i fra gamle tradisjoner med patriarkalske undertoner. 

Små ting som at jeg har lyst til å kjøpe min egen øl er viktig for meg, hater det når menn spanderer bare fordi jeg er kvinne. Det er fortsatt litt sånn, "nei, du får ikke lov å spandere på meg, jeg er mann. Men jeg skal tvinge deg til å bli påspandert av meg fordi du er kvinne" 🙄

Jeg sørger ofte for å spandere tilbake uten at de vet så det ikke blir noen diskusjon.

Anonymkode: 66cac...e41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis folk ikke støtter likestilling så er det noe med ideen eller praksisen rundt likestilling som virker truende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...