Gå til innhold

Psykologi: hvorfor blir kvinner så fiendtlig av feminisme?

Gjest Inverto

Anbefalte innlegg

Den opprinnelige feministiske ideologien handler ikke om hat mot menn i det hele tatt, men som med de fleste ideologier, så har det utviklet seg flere forgreninger/retninger over tid, noen av disse er svært ekstreme og ytterliggående.

Dette betyr selvsagt ikke at alle feminister er ekstremister, men det er alltid de som roper høyest som får mest oppmerksomhet.

Jeg definerer meg selv som.feminist, og etter min mening så er ekstremfeminisme ødeleggende for kvinnesaken, og bidrar til en uheldig polarisering mellom menn og kvinner.

Uten at jeg har svaret på hvordan det bør gjøres, tror jeg at vi "klassiske" feminister må komme mer på banen igjen og fronte de opprinnelige feministiske ideene igjen.

Anonymkode: b767b...382

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inverto skrev (1 minutt siden):

Nei. Der er emner jeg har svært sterke og 'adamant' meninger om, og det beklager jeg ikke for.
Heldigvis for deg så er det ikke meg du skal date

Vil du si at dette er noe du også har observert her på Kvinneguiden?
Jeg har lagt merke til at det er ekstremt liten terskel for å bli stemplet som "kvinnehater" her såfall,
men jeg har ikke sett konspirasjonsliknende ytringer så langt

Jeg trenger ikke å date noen, da jeg er gift. Med en mann som identifiserer seg som feminist. Ingen av oss er aggressive og fiendtlige. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den opprinnelige feministiske ideologien handler ikke om hat mot menn i det hele tatt, men som med de fleste ideologier, så har det utviklet seg flere forgreninger/retninger over tid, noen av disse er svært ekstreme og ytterliggående.

Dette betyr selvsagt ikke at alle feminister er ekstremister,
men det er alltid de som roper høyest som får mest oppmerksomhet

Anonymkode: b767b...382

Det er riktig. Som jeg sa i en tidligere kommentar: feminisme er blitt pervertert til ren misandri.
Jeg sa også at der finnes gode feminister, selv om jeg begynner å tvile på om vi
faktisk trenger feminisme i den vestlige verden i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Litt som du gjør her? Er det fordi du er feminist? 🤓

Anonymkode: 54a14...421

Konspirasjonsteorier? Nei, det driver jeg ikke med. Har du noe bedre?

Anonymkode: b2125...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har likestilling her , så det er ikke noe poeng i å kalle seg feminist lenger. Det finnes ikke noe menn kan gjøre, som kvinner ikke kan gjøre. Når det er sagt, så er vel disse klin gærne feministene egentlig femcels. 

Anonymkode: 368bd...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har likestilling her , så det er ikke noe poeng i å kalle seg feminist lenger. Det finnes ikke noe menn kan gjøre, som kvinner ikke kan gjøre. Når det er sagt, så er vel disse klin gærne feministene egentlig femcels. 

Jeg har ikke lest meg så mye opp om femcels.
Men er ikke femcels mer sint på seg selv? At de ikke er attraktiv nokk for menn innen dating?
Trodde femcels handlet kun om dating og romanse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Konspirasjonsteorier? Nei, det driver jeg ikke med. Har du noe bedre?

Anonymkode: b2125...9bd

Noe bedre? Du sier det så godt selv at jeg bare trenger å belyse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (3 minutter siden):

Det er riktig. Som jeg sa i en tidligere kommentar: feminisme er blitt pervertert til ren misandri.
Jeg sa også at der finnes gode feminister, selv om jeg begynner å tvile på om vi
faktisk trenger feminisme i den vestlige verden i dag

Vi gjør desverre det når det kommer til spesielt noen punkter

Retten til abort er kontinuerlig truet

Helse (endometriose og andre plager kvinner har som ikke blir tatt på alvor, før i nyere tid. Visste ikke det fantes, men mange sliter med det. Visste ikke jeg har en livmorhalstapp en gang, så seksualundervisning/biologi er for dårlig)

Seksuel trakkasering og overgrep. En del har blitt bedre, men rettsystemet er fortsatt elendig når det kommer til overgrep. Ei kan være mindreårig og fortsatt blir hun anklaget for å ha blitt misbrukt av en voksen mann på 50??! Det kan finnes videoer av selve overgrepet, å fortsatt blir de frikjennt, det er sykt sykt sykt.

Lønn 

Seksieme. Det møter menn også, men så lenge noen sitter å sier at vi burde bli fratatt stemmerett må vi alltid være på vakt så det ikke blir en sannhet. 

Anonymkode: 782af...e1b

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store norske leksikon sin definisjon av feminisme: 

Feminisme er en fellesbetegnelse for ideologi, idétradisjon, etikk, politikk, og akademisk virksomhet som handler primært om kvinnefrigjøring, men også om frihet, likestilling og rettferdighet for alle.

At du lager din egen definisjon basert på et idiotisk menneske du møtte er jo ditt eget problem. 

Anonymkode: 4e6e8...d6b

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke lest meg så mye opp om femcels.
Men er ikke femcels mer sint på seg selv? At de ikke er attraktiv nokk for menn innen dating?
Trodde femcels handlet kun om dating og romanse

I hovedsak , men de blir vel også veldig sinte på menn og gir menn som gruppe skylden for det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (45 minutter siden):

Youtube er uenig med deg. Mange batshit crazy feminister der ute

Da fuck

Det er såfall èn fornuftig ting du har sagt

Mange batshit crazy menn i verden også, og mange batshit crazy kvinner som ikke er feminister. Det er rett og slett ikke nødvendig å være ekstremfeminist for å være batshit crazy, og man er ikke nødvendigvis batshit crazy fordi man er feminist. 

Så enkelt, og så komplisert. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje vel så interessant å spørre seg om hvorfor menn blir så aggressive av feminisme. For hver "mannehater", så finnes det utrolig mange menn som får full bunntenning av tanken på kvinnerettigheter.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
Trolltunge skrev (10 minutter siden):

Mange batshit crazy menn i verden også, og mange batshit crazy kvinner som ikke er feminister. Det er rett og slett ikke nødvendig å være ekstremfeminist for å være batshit crazy, og man er ikke nødvendigvis batshit crazy fordi man er feminist. 

Så enkelt, og så komplisert. 

Ikke alle feminister er ekstremister.....men alle feminister er sinte, i en eller annen grad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inverto skrev (5 timer siden):

Det har vært en del tråder om feminisme her på KG,
men ingen av dem prøver å komme til bunns i hvorfor dagens vestlige feminister
er så aggressive og fiendtlige. Hva er egentlig psykologien bak dette?
Hvorfor kan de ikke bare være respektable og siviliserte aktivister.
Jeg husker godt den dagen jeg snakket med en feminist på Facebook-chat.
Hun sa at folkemord mot menn, altså å utslette dem, var et "better than nothing"
alternativ på å ende patriarki. Det er jo helt sykt

Så hva er psykologien bak dette?
La oss diskutere

Jeg tror det dels kan komme av at det å bygge en offerhistorie står sentralt for en del "interessegrupper" i dag. Offermentaliteten og historiene fordrer gjerne at det er en overgriper, og dermed må en finne (og bekjempe) denne overgriperen, reell eller ikke. At en "rettferdig kamp" medfører en viss aggresjon er ikke så overraskende, og bidrar nok til noe aggresjon, også der den ikke er så velrettet. 

Samtidig så skal en ikke se bort ifra at "kampen" ofte tiltrekker seg enkelte mennesketyper mer enn andre.

Kanskje har dette endret seg noe fra tidligere tider, der en virker å ha hatt større fokus på å jobbe seg opp og frem og selv ta ansvar for sin situasjon. Det tiltrakk seg kanskje en annen type mennesker og kanskje skapte det handlekraft og ansvarsfølelse, mer enn offermentalitet og aggresjon. 

En kan eksempelvis spørre seg hvilke type mennesker en tiltrekker seg og hvilken mentalitet en fostrer ved å objektivisere kvinner og gjøre dem til offer for diffuse størrelser når kvinner som jobber mindre tjener mindre enn menn som jobber mer i andre jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg definerer meg som feminist etter begrepets opprinnelige definisjon. Jeg har tro på rettferdighet, like muligheter og like rettigheter for både kvinner og menn. Det gjør meg på ingen måte til et mannehatende vesen. Så klart det er noe ekstreme innenfor dette området også. Men det å dømme alle på grunn av noen få ekstremister, det er ikke ok uansett om vi prater om ideologi, religion, kjønn eller hva som helst. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (1 time siden):

Jeg tror det dels kan komme av at det å bygge en offerhistorie står sentralt for en del "interessegrupper" i dag. Offermentaliteten og historiene fordrer gjerne at det er en overgriper, og dermed må en finne (og bekjempe) denne overgriperen, reell eller ikke. At en "rettferdig kamp" medfører en viss aggresjon er ikke så overraskende, og bidrar nok til noe aggresjon, også der den ikke er så velrettet. 

Samtidig så skal en ikke se bort ifra at "kampen" ofte tiltrekker seg enkelte mennesketyper mer enn andre.

Kanskje har dette endret seg noe fra tidligere tider, der en virker å ha hatt større fokus på å jobbe seg opp og frem og selv ta ansvar for sin situasjon. Det tiltrakk seg kanskje en annen type mennesker og kanskje skapte det handlekraft og ansvarsfølelse, mer enn offermentalitet og aggresjon. 

En kan eksempelvis spørre seg hvilke type mennesker en tiltrekker seg og hvilken mentalitet en fostrer ved å objektivisere kvinner og gjøre dem til offer for diffuse størrelser når kvinner som jobber mindre tjener mindre enn menn som jobber mer i andre jobber.

Du vet åpenbart ikke hvordan det er å være kvinne og redd for å oppleve overgrep. 

Det er kjempe mange overgripere i verden, de er høyst reele. Og ikke bare menn heller. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Inverto
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vet åpenbart ikke hvordan det er å være kvinne og redd for å oppleve overgrep. 

Det er kjempe mange overgripere i verden, de er høyst reele. Og ikke bare menn heller. 

Ingen benekter at det er som oftest kvinner som erfarer slik. 
Men jeg tviler egentlig på at de fleste kvinner går å har en konstant overhengende angst
for overgrep hver dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (2 minutter siden):

Ingen benekter at det er som oftest kvinner som erfarer slik. 
Men jeg tviler egentlig på at de fleste kvinner går å har en konstant overhengende angst
for overgrep hver dag

Tror det er vanlig. Kanskje ikke så vanlig som i min grad, for jeg tenker på det vær dag. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (1 time siden):

Ikke alle feminister er ekstremister.....men alle feminister er sinte, i en eller annen grad

Mange av oss feminister er temmelig vanlige mennesker. Selvfølgelig kan vi bli sinte vi også. Kan ikke du? 

Jeg synes det er svært trist at feminisme har blitt et så forvrengt uttrykk. Blitt et skjellsord og liksom noe negativt. Jeg synes ikke menneskeverd, likeverd og likestilling som grunnverdier fortjener det. Jeg nekter likevel å slutte med å kalle meg feminist på grunn av forsøplingen av begrepet. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
Trolltunge skrev (3 minutter siden):

Mange av oss feminister er temmelig vanlige mennesker. Selvfølgelig kan vi bli sinte vi også. Kan ikke du? 

Jeg synes det er svært trist at feminisme har blitt et så forvrengt uttrykk. Blitt et skjellsord og liksom noe negativt. Jeg synes ikke menneskeverd, likeverd og likestilling som grunnverdier fortjener det. Jeg nekter likevel å slutte med å kalle meg feminist på grunn av forsøplingen av begrepet. 

Nei. Det jeg mener er....

Alle som joiner en bevegelse som har som formål å bekjempe urett,
føler sinne eller "resentment" i en eller annen grad. Det kan være underbevisst.
Jeg mener det faktisk er umulig å joine en slik bevegelse uten å føle noe som helst sinne.
Jeg tenker at om en joiner feminisme uten sinne,
så gjør en det bare fordi en kjeder seg og vil slå ihjel tid.
Sinne er et vitalt element

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...