AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #1 Skrevet 29. oktober 2023 Det er en annen tråd om at elektrikere ikke ønsker å ta på seg slike type jobberog dermed tar veldig mye betalt, så jeg tenkte at vi kunne dedikere en tråd der vi deler gode ressurser slik at man kan lære seg å gjøre dette selv. Hva slags utstyr trenger man for å henge opp en lampe hjemme?Vet man kan måle om det finnes strøm i ledningene før man tar i de, f. Eks.. Hva slags utstyr er bra å skaffe seg om man vil lære seg dette? Anonymkode: 56daa...609 2
K.B. Skrevet 29. oktober 2023 #2 Skrevet 29. oktober 2023 Det kjedelige ved å kommentere her er vel at tråden blir stengt, da kun sertifisert elektriker nå har lov til å gjøre slikt arbeid. Men siden du spør, så skal det ikke mye til, sunn fornuft, dvs. ta sikringen, skrujern, stjerne og flat, kabelstripper/klipper og riktige skruer, kanskje en drill og muligens et vater er alt du trenger. Det er ikke vanskelig på noen måte og du finner videoer på YouTube om emnet. 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #3 Skrevet 29. oktober 2023 Det er ulovlig å gjøre dette selv. Anonymkode: 08ab6...cd1 1
Motelvibes Skrevet 29. oktober 2023 #4 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er ulovlig å gjøre dette selv. Anonymkode: 08ab6...cd1 Sprøyt 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #5 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er ulovlig å gjøre dette selv. Anonymkode: 08ab6...cd1 Hvis du skal koble en lampe i en stikk/dcl uttak kan du gjøre det selv. Hvis du må begynne å fikle med ledninger og koble de sammen med lampes ledninger er det ulovlig. Anonymkode: 02e89...520 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #6 Skrevet 29. oktober 2023 Motelvibes skrev (2 timer siden): Sprøyt Nei. Ts skriver om utstyr for å måle strøm i ledninger osv, altså er det ikke snakk om å henge en lampe i taket og koble til stikkontakt. Anonymkode: 08ab6...cd1 2
A new man Skrevet 29. oktober 2023 #7 Skrevet 29. oktober 2023 Da vil jeg tipse om byggebolig.no. Det har de tråder om alt elektrisk.
newman01 Skrevet 30. oktober 2023 #8 Skrevet 30. oktober 2023 17 hours ago, AnonymBruker said: Det er ulovlig å gjøre dette selv. Anonymkode: 08ab6...cd1 Man kan gjøre ganske mye selv. Men man bør skjønne hva man driver med, og risikoen ved å gjøre det galt. Kan jeg lage skjøteledninger selv? I følge lovverket har du lov til å lage skjøteledninger. Kan jeg henge opp mine egne lamper? I følge lovverket har du lov til å henge opp egne lamper, der du kopler lampen til strømnettet med en kontakt, eller i egne skrutilkoplinger (sukkerbit), som regel for taklamper. Du kan også legge lampettledning med kontakt i enden, evt. med bryter på kabelen på vegg eller forbryter Kan jeg henge opp mine egne utelamper? Som for andre lamper, har du i følge lovverket lov til å henge opp egne lamper, der du kopler lampen til strømnettet med en kontakt, eller i egne skrutilkoplinger (sukkerbit). Spørsmål og svar - Røa Elektriske AS - Røa Elektriske AS (roaelektriske.no) Lovdata er litt tungt lesestoff, så forenklede artikler er ofte bedre. 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #9 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 29.10.2023 den 16.24): Det er ulovlig å gjøre dette selv. Anonymkode: 08ab6...cd1 Jeg snakker så klart om de enkle jobbene elektrikere ikke ønsker seg. De som man kan gjøre selv. Anonymkode: 56daa...609 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #10 Skrevet 31. oktober 2023 Dette er det su har lov å gjøre som ufaglært Sitat Hva kan du gjøre? Ikke-faglærte kan bare utføre mindre arbeider i forbindelse med elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, dersom slikt arbeid utføres sikkerhetsmessig forsvarlig. Med mindre arbeid menes: a) Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording b) Tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording c) Tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere d) Tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt e) Montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg f) Utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom: g) Effekten ikke overstiger 200 VA h) Monterings- og bruksanvisning følges nøye i) Hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll j) Tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt. Anonymkode: b4c80...f26
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #11 Skrevet 17. november 2023 Dersom det er lagt opp til lampe med sukkerbit eller waco-klemme så er det jo ikke noe hokus pokus. Trenger ikke måle strøm, slå av strømmen og koble til etter farger/symbol. Jording til jording (den som er gul og grønn), brun til brun, blå til blå. Kan være andre farger involvert også sikkert, men er dette jeg har støtt på i min lille erfaring her. Ser det annerledes ut så ringer jeg elektriker 😅 Men jeg har montert flere lamper selv hvor dette har vært utgangspunktet/fremgangsmåten. Eneste utstyret jeg har brukt er ledningstripper eller tang, for å klippe ledning til rett lengde og få ut de små ledningene inni isolasjonen, (de nevnte grønne/brune/blå) som skal kobles i sukkerbit til tilsvarende farger. Ellers så gjelder det jo å feste den så den ikke faller ned såklart, som med ethvert møbel eller gjenstand du henger i tak og vegger, da kan du for eksempel behøve slagbor om du skal feste i betong, gipsskruer til gipsvegg osv. Anonymkode: ae35e...5fd
AnonymBruker Skrevet 17. november 2023 #12 Skrevet 17. november 2023 ikke noe hokus pokus. Bare å koble riktig. Jeg har iallfall ikke greid å koble feil:) Finnes sikkert på Youtube om du er usikker. Anonymkode: 1d4f9...986
newman01 Skrevet 17. november 2023 #13 Skrevet 17. november 2023 Med unntak av jordingen spiller det egentlig ingen rolle hvilken farge som går til hva. Bare tenk på stikkontakter, spiller ingen rolle hvilken vei støpselet settes i kontakten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå