AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #1 Skrevet 29. oktober 2023 Litt i lys av fleire mediesaker i det siste, og til dels mtp min eigen barndom lurer eg på kor vanleg oppdragervold er/har vore. Mao at hensikta med volden var at ein skulle lære å ikkje gjere eitt kvart og ikkje at forelderen berre dengte vilkårleg laust på ein (for å skrive det litt flåsete). Per idag er det ulovleg å bruke fysisk vold mot barn, men det vart pressisert i barnelova fyrst i 1987 at «barnet må ikke utsettes for vold». Mao før det var det i allefall til dels akseptert å refse barnet ved bruk at fysisk vold. Eg er født midt på 80-talet og veit eg ved fleire høve fekk ris på rumpa (mao opa hand, på kle, nok til at det gjor vondt men ikkje voldsomt til blåmerke, men rødt etterpå) som konsekvens av at eg hadde gjort noko gale. Kor vanleg var det? Det eg lure på, når er du født og opplevde du noko form for oppdragervold? Anonymkode: 61dae...9ea
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #2 Skrevet 29. oktober 2023 Født i 1981. Opplevde mye vold, men den var vanligvis mer impulsiv enn det jeg tenker på som oppdragervold. Min mor strevde med sinneregulering. Kan huske å ha blitt straffet mer instrumentelt en gang, ved slag med flat hånd på baken utenpå klær. Hadde ødelagt noe dyrt min far eide. Tror det var den eneste gangen han slo. Anonymkode: ca2a2...6a9 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #3 Skrevet 29. oktober 2023 Født i -76, og har kanskje et vagt minne av å ha blitt tatt i luggen ved ett tilfelle. Om jeg fikk klaps eller noe, så må det ha skjedd da jeg var så liten at jeg ikke husker det. Anonymkode: 97526...179 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #4 Skrevet 29. oktober 2023 Født i ‘95. Aldri opplevd oppdragervold eller annen vold hjemme. Anonymkode: 57edb...59e 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #5 Skrevet 29. oktober 2023 Født 1984- aldri vold og sjeldent kjeft Anonymkode: 0961a...471 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #6 Skrevet 29. oktober 2023 Født i 1976. Fikk skikkelig ris på rumpa (uten klær) en gang da jeg var 4 år. En forferdelig opplevelse. Anonymkode: d6b6c...cda 2
RockyRose Skrevet 29. oktober 2023 #7 Skrevet 29. oktober 2023 Født 92. Aldri opplevd vold i noko form av foreldre. Stefar pleidde å ty til slikt du nemner på sine 2 eldste. Rising og faktisk ein gong han hang dei opp etter nakkekragen på gensaren i 1t. Stebrødrene lo medan det pågjekk, men vil jo tru det stakk lenger enn dei kanskje viste? 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #8 Skrevet 29. oktober 2023 88-modell. Opplevde det i adoptivhjemmet. Min adoptivmor var mye sint og hadde lite impulskontroll. Anonymkode: 9b059...a92 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #9 Skrevet 29. oktober 2023 Født 1975. Fikk et klaps på rumpa av far en gang han prøvde å sove middag og jeg var skikkelig plagsom. Tror han var i halvsøvne og sånt sett er delvis unnskyldt (bærer overhodet ikke på noe nag), men jeg husker det godt. Anonymkode: a8a11...7b8 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #10 Skrevet 29. oktober 2023 Født i 85. Husker at mamma gav meg ris på rumpa. Ble også kløpet i øret eller knipset på fingrene som korreksjon hvis jeg gjorde noe galt. Anonymkode: f8812...236 1
anonymLala Skrevet 29. oktober 2023 #11 Skrevet 29. oktober 2023 86 modell. Hendte med jevne mellomrom og noen ganger uten grunn (som en kunne forstå som barn) opp til 10-års alderen. Mor og bestefar, aldri far. Trenger neppe si hvem jeg har best forhold til i dag. Barn skal gjøre feil, derfor vil den type oppdragelse aldri rettferdiggjøres i mine øyne. 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #12 Skrevet 29. oktober 2023 Født i -75. Utsatt for rett barnemishandling, altså noe ganske mer enn oppdragervold. Men var kanskje oppdragervold familien rundt oss så. Vi er tre søsken som har hatt et ganske vanskelig liv pga dette. Anonymkode: 57ffc...c94 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #13 Skrevet 29. oktober 2023 Født midt på åttitallet. Fysisk straff som jeg kan huske, kan telles på en hånd. Psykisk vold i hopetall. Utelukkende fra mor. Anonymkode: 3a186...d30 1
Bacteria Skrevet 29. oktober 2023 #14 Skrevet 29. oktober 2023 Født på slutten av 60-åra. Fikk visstnok ris på baken en gang som veldig lita , husker det ikke. Vet det fordi min mor fortalte om det på sine eldre dager (angrende). Ellers ikke hverken vold eller kjeftbruk. Hun fortalte også at hun selv (født rundt 1930) kun hadde fått ris EN gang. Hun var ni, og visste ikke hva hun fikk det for fordi faren ikke ville si det(!). Det sa hun bar det verste med hele episoden. Ellers ikke vold av fysisk karakter der heller. Men hun hadde en utrygg oppvekst, pga krig, fattigdom og en far som tydde til flaska i perioder. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #15 Skrevet 29. oktober 2023 Født i -83 Opplevde nok en og annen ørefik, ble tatt hardt i armen og slengt inn på rommet og trusler (forelder gikk mot meg med hevet hånd). Men opplevde nok mer av det som nå ville blitt kalt «mental/psykisk vold» i form av latterliggjøring/utfrysning som straff, eller manglende forklaring på straff («gå på rommet ditt fordi jeg sier det»,»jeg snakker ikke til deg nå», «du oppfører deg som en taterunge» etc.) Vokste opp til å bli ganske normal og led ingen nød, det var bare sånn det var. De var voksne og vi var barn. De gjorde så godt de kunne med de verktøy de hadde, husk at de hadde ofte «verre» oppdragelse. Men er flinkere til å forklare konsekvenser til mine barn, snakker om følelser og er aldri fysisk. Selv om jeg også kan være streng. Jeg kan til og med skrike eller banne -men sier unnskyld, og forklarer i fredstid. Tror ikke barn tar skade av at vi blir sinte eller har følelser. Mine barn tåler i allefall mer motstand og er mindre usikker en hva jeg ser mange på deres alder er. Og de får en sunn balanse av kos, varme, tull, tøys, og motstand. -I motsetning til hva jeg vokste opp med. Anonymkode: deea1...081 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #16 Skrevet 29. oktober 2023 Født -79. Fikk ris på rumpa en gang, jeg var kanskje 6 år. Fascinerende hvor godt jeg husket det egentlig. Anonymkode: c5c5e...0a5 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #17 Skrevet 29. oktober 2023 Født i 87. Jeg har blitt knipset på fingrene en gang som jeg vet om. Mamma har fortalt meg det. Jeg hadde bitt henne. Mamma har kraftig stemme og kunne fort høres sint ut, men jeg har aldri vært redd mine foreldre. Har hatt en god oppvokst i hjemmet, på skolen derimot…. Anonymkode: 67162...5e2 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #18 Skrevet 29. oktober 2023 Født i 1962, aldri opplevd vold. Anonymkode: f777e...c9f
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #19 Skrevet 29. oktober 2023 Jeg er født på 60 tallet. Hente vi fikk et klaps på rumpa. Mor pleide og klype i armen hvis jeg ikke gjorde som hun sa. Hun hadde skarpe negler. Anonymkode: da937...d4c
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #20 Skrevet 29. oktober 2023 Født i 84, kan huske at vi knipset mine småsøstre på fingrene om de gjorde noe de ikke skulle. Men det var oftest når de var babyer og strakk seg etter noe f.eks. Tenkte ikke så mye over det før jeg fikk egne barn og min far knipset baby 6 måneder på handa da hun prøvde å ta noe hun ikke skulle ha fatt i - da sa jeg at slik gjorde vi ikke lenger! Hadde helt glemt det egentlig. Ellers kunne vi bli tatt litt hardt i armen. Anonymkode: c7f6b...6d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå