Gå til innhold

Brillestøtte en vits?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hedda-78 skrev (8 minutter siden):

Nei, beløpet ble trekt direkte av summen i kassen hos optikeren. Optikeren søker brillestøtten refundert selv, jeg som kunde trengte ikke å gjøre noe. Men jeg tror det kommer an på om optikeren har refusjonsordning, eller noe sånt.

Ja, dette stemmer. Optikeren søkte støtte til datteren min sist vi var der, så jeg trengte ikke å gjøre noe. Dette var for ca. 2 mnd siden.

Anonymkode: 722b8...de1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, styrken er 7 og 7,5. Så jeg spurte i butikken hvorfor glass ikke ble dekket. Dette ble dekket før. Svaret var kun innfatning ble delvis dekket nå med nye regjering. 

Anonymkode: 1cb81...5bf

Stemmer ikke. Kjøpte nye briller til minsta i september. Vi hadde med et ark fra øyelegen, ga det til optikeren og vi fikk dekket etter satsen vi kvalifiserte for. 

Anonymkode: dd44b...536

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Har alltid fått dekket briller til barn. Nå er støtten nærmest borte. Fikk dekket 700 kr av innfatning og ingenting på brilleglass. Summen kom på 6300 kr. Hvorfor dekkes ikke brilleglass lengre? 

Men hvorfor mener du at andre skal betale for briller til ditt barn?

Anonymkode: 94207...ae6

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

De fucker opp alle ordningen, snakk om å utjevne forskjeller. Barna som kommer fra fattige familier vil slite med både syn og tenner slik politikken har blitt, er lite forskjell på blått og rødt.

Er ikke rart kriminaliteten er på vei opp.

Anonymkode: 13fa4...37f

Du tenker folk blir mer kriminelle om de ikke har tannregulering? 

Anonymkode: 3e547...547

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men det startet med at Høyre kuttet i støtten.

Og de fikk grisekjeft, men nå gjør AP og SP det samme. Vi MÅ stramme inn utgiftene i dette landet! 

Anonymkode: dea94...c80

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Barn tilhører samfunnet også, de er i hovedsak foreldrenes ansvar men samfunnet er tjent med at barn for eksempel kan få en utdanning. Syn er praktisk for barn i utdanning. De som ikke ser må gjerne ha andre tiltak som også koster penger.

Anonymkode: e30d0...560

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn tilhører samfunnet også, de er i hovedsak foreldrenes ansvar men samfunnet er tjent med at barn for eksempel kan få en utdanning. Syn er praktisk for barn i utdanning. De som ikke ser må gjerne ha andre tiltak som også koster penger.

Anonymkode: e30d0...560

Heldigvis går sterkt svaksynte barn utenom barnebrilleordningen og får brillene sine dekket som hjelpemidler. Da dekkes glass, tilpasning av brille (også bytte til annen nesebro, bøyler til ørene o.l.) og inntil 700 kr av prisen for innfatning.

Anonymkode: 178bc...475

Skrevet

Ja, denne ordningen provoserer meg veldig. Den forrige ordningen dekket mer.

Tenner får barn dekket til 18 år, svak hørsel får til og med voksne dekket høreapparat  100%. Men briller, det dekkes ikke 100% for barn med så dårlig syn at de er tilnærmet blind uten. Vi betaler 5 sifferet beløp i året til våre barn som ikke har et godt liv uten briller. Ene må 10 cm nært et speil for å se noe uten briller for eksempel.

Vi har økonomi til det, men tenk alle de familiene som IKKE har råd til det?

«Beklager lille venn, vi må velge mellom om du skal se skoleboka, eller middag til familien». Hva med å kutte andre ordninger og la barna få se, slik at de kan lære å lese, skrive, se hvordan ting virkelig ser ut, og at de ikke havner i boksen «utenforskap» fordi de ikke mestrer verden, for DET koster samfunnet MYE mer. 

• Liker 2
Skrevet
Tingelling skrev (41 minutter siden):

Ja, denne ordningen provoserer meg veldig. Den forrige ordningen dekket mer.

Tenner får barn dekket til 18 år, svak hørsel får til og med voksne dekket høreapparat  100%. Men briller, det dekkes ikke 100% for barn med så dårlig syn at de er tilnærmet blind uten. Vi betaler 5 sifferet beløp i året til våre barn som ikke har et godt liv uten briller. Ene må 10 cm nært et speil for å se noe uten briller for eksempel.

Vi har økonomi til det, men tenk alle de familiene som IKKE har råd til det?

«Beklager lille venn, vi må velge mellom om du skal se skoleboka, eller middag til familien». Hva med å kutte andre ordninger og la barna få se, slik at de kan lære å lese, skrive, se hvordan ting virkelig ser ut, og at de ikke havner i boksen «utenforskap» fordi de ikke mestrer verden, for DET koster samfunnet MYE mer. 

Foreldre har jo ansvaret for briller til barna på linje med klær og sko da. Det er ikke staten som har ansvaret. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Foreldre har jo ansvaret for briller til barna på linje med klær og sko da. Det er ikke staten som har ansvaret. 

Da kan det bare kuttes i tannlege også da for barn?🙈

• Liker 1
Skrevet

Ble det ikke endring i den tidligere ordningen fordi folk fikk utbetalt støtte fra nav før de hentet brillene? Mener jeg leste en gang at mange aldri hentet barnebrillene hos optiker, men fikk refusjon hos nav likevel? 

Anonymkode: 805dd...fc6

Skrevet

Kjøpte nye briller til minste i vår. Betalte hele beløpet i butikken, men fikk igjen så å si alt fra Nav 8 uker etterpå. 7 i styrke🤔

Anonymkode: 8be69...b80

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du mener barn ber om å få bruke briller? At de liker å ha dårlig syn? Siden briller koster fra 5000 kr og oppover så bør rike Norge støtte dette ja. Ingen barn vil ha briller! De kan bli mobbet og de må sjekke øynene ofte. Hører man dårlig derimot så blir høreapparat og alt dekket. Mener du hørselshemmede skal betale selv også????

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Kjøpte nye briller til minste i vår. Betalte hele beløpet i butikken, men fikk igjen så å si alt fra Nav 8 uker etterpå. 7 i styrke🤔

Anonymkode: 8be69...b80

Sender vi inn selv da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du tenker folk blir mer kriminelle om de ikke har tannregulering? 

Anonymkode: 3e547...547

Man trenger ikke over være over gjennomsnittet intelligent for å forstå at alt henger sammen. Nå folk i samfunnet blir fattigere og forskjellene øker så blir det mer kriminalitet. Briller koster penger, for vår del så betaler vi rundt 20000 hver gang vi trenger nye par. Nå trenger ikke vi tannregulering men har venner som betaler 25000 på laveste sats. Tiltak som skulle redusere forskjellene blir redusert og tatt helt vekk noe som gjør at barn av fattige familier faller enda med utenfor og større sjanse for å havne i feil miljø. Alt henger sammen.

Alt er flott for oss som faktisk har penger men for de som alltid lever på et minimum så går de lei og da øker kriminaliteten. Det er jo et problem i alle de større byene at barn raner barn.

Briller og regulering er veldig synlige forskjeller. Er et barn i klassen til mitt barn som ikke har fått nye briller siden første klasse for da var det gratis. Alle ser at når barnet nå blir 13 så er det veldig små briller... Når foreldrene selv ikke bruker briller så virker det som om de ikke skjønner hvor viktig det er. Tannregulering vil være for de med penger og som prioriterer det, noe som og viser igjen, bare de med penger som fortjener rette tenner.

Barn skal ikke måtte lide for at de er født inn i fattige familier er mitt poeng, de har ikke bedt om å komme til verden.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ååå, jeg har verdens fineste optiker som da hun skjønte situasjonen bare sa, men da får vi det til til 700kr❤️ De kostet mye mer de brillene😭

Anonymkode: 5c018...c27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...