Gå til innhold

Så tynn du har blitt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ta deg sammen. De er jo bare bekymret for deg! Det er helt normalt å bekymre seg for at vekttap kan skyldes sykdom. De kan ikke vite at du slanker deg, sørlig ikke når du ikke sier det!

Anonymkode: a4799...c0c

Det er naivt å tenke at alle handler ut av godhet.

Uansett, voksne bør bruke takt og tone og profesjonalitet. De buser ikke ut med ting uten å tenke. Ikke rundt lunchbordet i alle fall. Er man bekymret på en real måte, så inkluderer man ikke en hel gjeng med kollegaer. Da tar man en kaffe med vedkommede, men det er sjeldent man har noe som helst med helsen til en kollega å gjøre. 

Er det familie så synes jeg man kan snakke med dem på to mannshånd, spesielt om det er barn i nærheten. For alt man vet så kan personen faktisk være syk, og bryte ut å gråt forran barn feks, det er dårlig takt å tone av personen som spør ut av omtanke. 

Selv om man har omtanke for noen så er ikke det en unnskyldning til å inkludere en stor gjeng og sette en person i en kjip situasjon. 

Om du synes dette er krevende, så er det Kansje best å bare si hei så fin du er i dag. Hva tror du om det? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Noen tips til hva jeg kan svare for å få de til å bry seg mindre om min kropp og mer om viktige tema?

Angående naboer og venner, så hadde jeg sagt, jeg bare spiser sunt. Sunn vanlig mat. Om de spør er det piller, sier du nei, bare spiser sunt. 

Det er også lov å si hadet om du vet at de er innpåslitne. Jeg har noen rare naboer uten filter som jeg holder litt på avstand. 

Ellers vil jeg bare si at det går over. Ikke del for mye. Det har jeg lært meg i livet som en som kan dele litt for mye, så har det sjeldent mye godt med seg. Vær heller litt privat og ikke si det som du ikke vil de skal vite. Om du føler at du kan forsnakke deg, eller begynne med en lang historie fordi du blir nervøs, så kan du øve inn på forhånd hva du vil dele. Som et script hehe. Når scriptet er ferdig, ikke si noe mer. Bare gjenta. Jeg spiser sunt. Og så må du ikke si noe på alt de spør om, det er ikke et intervju. 

Når jeg gikk ned i vekt var det mye knekkebrød og kalkunfilet, fisk, grønsaker feks. Når noen misunnelige i slekta fikk vite det, så lo de av det. Så trist diett osv. Men det var mye større opplegg en som så. Det viser at intensjonen til personen og at jeg sa for mye. Ikke alle vil en godt så ikke si alt til folk som du merker kan være kjipe fordi de blir usikker ovenfor deg. 

Anonymkode: 0b358...4de

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

er vel bedre enn å høre "Så feit du har blitt"

 

Folk bryr seg mye om utseende. Om du er lei, så må du sette de på plass. 

Anonymkode: c0ce7...705

Faktsik ikke, når jeg var tjukk hørte jeg ikke så mye. Men uansett tynn eller tykk om du skal komme med alle meningene er det ikke så gøy og høre. 
Selv har jeg gått ned fra 95, til 70 kilo mangler 2 kilo unna normal vekt. Og jeg har hørt så mye og dette er nær familie. Gud så tynn du har blitt. Kan ikke gå ned mere nå, er jo ingenting igjen av deg. Samme regla hver gang. Jeg vil ned til mellom 60-65 kilo, fordi jeg vil ligge på normal bmi. Har sagt fra flere ganger om jeg velger selv, det beste for mer er og ha en normal bmi. Jeg står der jeg kan få diabetes 2, både pga arv, men tar jeg ikke tak i vekt og kosthold så kan jeg forsatt få det, men at det er viktig og spise bra og sunt. Jeg hadde svangerskapsdiabetes sist, og dem vennene mine som ikke tok tak i kosthold eller vekt, fikk det tilbake dia2 innen 2-5 år. 
men unasett har noen gått ned, si feks ser du har gått ned ser bra ut. Om man absolutt må si noe.

Anonymkode: 82d6e...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Har gått ned endel i vekt, ca 20% av opprinnelig kroppsvekt. Dette begynner å bli ganske synlig, selv om jeg fortsatt har en bmi på ca 25 og er i øvre sjikt av normalvekt. Jeg har hele mitt voksne liv vært ganske overvektig, med litt variasjon selvsagt. 

Nå begynner kommentarene å komme fra enkelte naboer, kollegaer osv. Jeg syns det er så frekt og invaderende og vet ikke hva jeg skal svare. Det kommer helt ut av det blå, og gjerne med mange andre rundt. Jeg er egentlig ganske sjenert og syns det er ubehagelig.

Sannheten er at jeg nå tar bedre vare på meg selv, og det er det jeg pleier å svare. Likevel gir de seg ikke, selv om jeg prøver å skifte tema. Tar jeg medisiner, er jeg syk, spiser jeg ikke, trener jeg for mye? 

Noen tips til hva jeg kan svare for å få de til å bry seg mindre om min kropp og mer om viktige tema?

Anonymkode: cfd86...9cb

Spørsmålene du får har negative implikasjoner, som om det er noe galt med vektnedgangen, men det høres jo ut som du ligger på en sunn vekt. Det ligger nok noe misunnelse bak disse kommentarene. Jeg ville sagt "neida, jeg spiser akkurat passe og tar bedre vare på meg selv nå." Dersom  du svarer hemmelighetsfullt tror jeg de føler at de har fått en slags bekreftelse på at det er noe annet som foregår, og det fortjener de ikke 😉

Anonymkode: c6c74...2ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Vel, jeg er i samme situasjon. Gått ned over 20% av kroppsvekta, men ikke et eneste menneske bemerker det. Og det er VELDIG synlig.
Gått fra 80 kg til 63 kg. Det er ganske leit at ikke en eneste person legger merke til det. Ikke en gang familien min sier noe. Mammaen min, tanter og onkler sier null! Heller ingen kollegaer sier noe. 

Anonymkode: 4c541...586

Bra jobbet, selv der gått ned ganske mye. Men jeg har en i familien som stadig nevner det, men ikke noe koselig. Kan det være at dem har sett seg blind på vektnedgangen din? Det har skjedd meg. Jeg traff kollegaer hver dag, familie ganske ofte også. Og ingen sa noe. Men så var det en som så meg etter en lang stund 3-4 uker. Du har gått ned i vekt,. Men noen bare klarer ikke gi positivt tilbakemelding heller. Med mindre du ikke møter på hun i min familie som mener jeg ikke bør gå ned noe mere, og stadig nå er du for tynn, er ikke noe igjen av deg. Hver gang 😅. Jeg har ikke akuratt blitt så tynn helt ennå. Lurer på hva hun sier om jeg går ned til mellom 60-65 som er ønsket. Er nå 70 og 165 høy

Anonymkode: 82d6e...857

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...