Gå til innhold

Så tynn du har blitt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått ned endel i vekt, ca 20% av opprinnelig kroppsvekt. Dette begynner å bli ganske synlig, selv om jeg fortsatt har en bmi på ca 25 og er i øvre sjikt av normalvekt. Jeg har hele mitt voksne liv vært ganske overvektig, med litt variasjon selvsagt. 

Nå begynner kommentarene å komme fra enkelte naboer, kollegaer osv. Jeg syns det er så frekt og invaderende og vet ikke hva jeg skal svare. Det kommer helt ut av det blå, og gjerne med mange andre rundt. Jeg er egentlig ganske sjenert og syns det er ubehagelig.

Sannheten er at jeg nå tar bedre vare på meg selv, og det er det jeg pleier å svare. Likevel gir de seg ikke, selv om jeg prøver å skifte tema. Tar jeg medisiner, er jeg syk, spiser jeg ikke, trener jeg for mye? 

Noen tips til hva jeg kan svare for å få de til å bry seg mindre om min kropp og mer om viktige tema?

Anonymkode: cfd86...9cb

• Liker 2
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Dette er veldig privat for meg! " 

Er lov å sette grenser.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har gått ned endel i vekt, ca 20% av opprinnelig kroppsvekt. Dette begynner å bli ganske synlig, selv om jeg fortsatt har en bmi på ca 25 og er i øvre sjikt av normalvekt. Jeg har hele mitt voksne liv vært ganske overvektig, med litt variasjon selvsagt. 

Nå begynner kommentarene å komme fra enkelte naboer, kollegaer osv. Jeg syns det er så frekt og invaderende og vet ikke hva jeg skal svare. Det kommer helt ut av det blå, og gjerne med mange andre rundt. Jeg er egentlig ganske sjenert og syns det er ubehagelig.

Sannheten er at jeg nå tar bedre vare på meg selv, og det er det jeg pleier å svare. Likevel gir de seg ikke, selv om jeg prøver å skifte tema. Tar jeg medisiner, er jeg syk, spiser jeg ikke, trener jeg for mye? 

Noen tips til hva jeg kan svare for å få de til å bry seg mindre om min kropp og mer om viktige tema?

Vel, jeg er i samme situasjon. Gått ned over 20% av kroppsvekta, men ikke et eneste menneske bemerker det. Og det er VELDIG synlig.
Gått fra 80 kg til 63 kg. Det er ganske leit at ikke en eneste person legger merke til det. Ikke en gang familien min sier noe. Mammaen min, tanter og onkler sier null! Heller ingen kollegaer sier noe. 

Anonymkode: 4c541...586

• Liker 2
  • Hjerte 6
Skrevet

er vel bedre enn å høre "Så feit du har blitt"

Folk bryr seg mye om utseende. Om du er lei, så må du sette de på plass. 

Anonymkode: c0ce7...705

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vel, jeg er i samme situasjon. Gått ned over 20% av kroppsvekta, men ikke et eneste menneske bemerker det. Og det er VELDIG synlig.
Gått fra 80 kg til 63 kg. Det er ganske leit at ikke en eneste person legger merke til det. Ikke en gang familien min sier noe. Mammaen min, tanter og onkler sier null! Heller ingen kollegaer sier noe. 

Vektnedgang er vanskelig for oss rundt. Du og hi ønsker totalt forskjellige reaksjoner fra oss. Vanskelig å vite hvordan man skal reagere 

Anonymkode: ae0a5...ba0

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vektnedgang er vanskelig for oss rundt. Du og hi ønsker totalt forskjellige reaksjoner fra oss. Vanskelig å vite hvordan man skal reagere 

Ja, og det forstår jeg. Men for meg er det likevel leit. Har lagt ned masse innsats for min egen helse, og er så glad for deg jeg har fått til. Men likevel sårt at ikke mine nærmeste sier noe en gang. Får meg til å tenke at ingen bryr seg, dessverre. 

• Liker 2
Skrevet

Man spør ofte fordi man kanskje vil bry seg, på en god måte. «Du har blitt tynn, er du syk eller har det skjedd noe?»😳😳

De er ofte bare omsorg i det spørsmålet også. 🥰

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

er vel bedre enn å høre "Så feit du har blitt"

Folk bryr seg mye om utseende. Om du er lei, så må du sette de på plass. 

Anonymkode: c0ce7...705

Man kommenterer ikke andres vekt og kropp punktum.

Anonymkode: 1f2f0...dfb

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om man synes det er så vanskelig, så kan man Kansje ikke si noe, hva tror du om det? Eller man kan si, så fin du var i dag. Man trenger ikke gaule ut så tynn du er blitt. Det er bare slitsomt for vedkommede og alle rundt, fordi det er så tydelig at man sier noe direkte rettet mot kroppen til en person. Jeg tenker at npr man er voksen så har man lært seg litt stil og litt sosial IQ og har litt filter og forstår konsekvenser av hva man sier. 🙂

• Liker 2
Skrevet
FrkSolsikke skrev (5 minutter siden):

Man spør ofte fordi man kanskje vil bry seg, på en god måte. «Du har blitt tynn, er du syk eller har det skjedd noe?»😳😳

Helt enig, men når da jeg svarer: "Neida, ingen grunn til bekymring. Jeg har bare mer overskudd til å ta vare på meg selv enn tidligere". 

Burde det ikke da vært nok? Problemet er at de er så nysgjerrige og gir seg ikke...

Det er det jeg sliter med. Har ikke lyst til å være frekk mot folk jeg må ha et godt forhold til. Jeg blir bare så paff og mister munn og mæle når jeg står i situasjonen...

• Hjerte 1
Skrevet
FrkSolsikke skrev (6 minutter siden):

Tja, jeg har vært tynn hele livet. Likevel får jeg til stadig kommentarer som "så tynn du er!". Eh, ja, som alltid, tenker jeg. Enkelte hinter til og med om spiseforstyrrelse. Omsorg? Nei, bare ekle folk. Har man vært tynn hele livet, så skyldes det genetikk, ikke psykisk sykdom. 

Anonymkode: e4e00...611

Skrevet

Det høres kanskje ut som om problemet er mer at de spekulerer i årsaken enn at de kommentere på at du har blitt slankere? Kan du ikke bare svare «ja, jeg har begynt å spise sunnere», så får du kanskje punktert spekuleringen med å gi de den faktiske grunnen. Det høres jo ut som om disse menneskene har omsorg for deg og er bekymret.

Anonymkode: b85b4...a80

• Nyttig 1
Skrevet

"Det er privat, og ikke noe jeg har lyst til å prate om". Det bør holde, men gjør ikke alltid det. Jeg sier bare mhm, og bytter tema veldig tydelig. Fortsetter de å mase (som heldigvis ikke har skjedd) ville jeg vurdert å si noe ala "ser du fortsatt er overvektig, hva spiser du for tida for å holde kroppen din slik? Er det helt heldig da? Bør du ikke kutte litt?". På et tidspunkt må man slenge noe tilbake som de får føle på egen kropp.

Har fått kommentarer som "du må spise mer" hele livet mitt. Nei, jeg MÅ ikke spise meg stappmett så jeg får vondt til hvert måltid, selv om du gjør det. Det er en grunn til at jeg alltid har vært normalvektig.

Det er utrolig slitsomt at folk skal blande seg. Om du f.eks er syk er ikke det noe alle har noe med, og ikke minst er det ikke noe man ønsker å prate om hele tida.

Anonymkode: 51665...8db

• Liker 3
Skrevet

Ta deg sammen. De er jo bare bekymret for deg! Det er helt normalt å bekymre seg for at vekttap kan skyldes sykdom. De kan ikke vite at du slanker deg, sørlig ikke når du ikke sier det!

Anonymkode: a4799...c0c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, og det forstår jeg. Men for meg er det likevel leit. Har lagt ned masse innsats for min egen helse, og er så glad for deg jeg har fått til. Men likevel sårt at ikke mine nærmeste sier noe en gang. Får meg til å tenke at ingen bryr seg, dessverre. 

Om jeg ser at noen ser godt ut, så sier jeg, du ser godt ut. Vet ikke om det er bra alltid men får som regel positive kommentarer på det. 😅 

Kansje du kan begynne med å si noe fint om andre først, om du synes at det ikke er kultur for å gjøre det i din familie og krets. Kansje du kan starte et nytt mønster? 

Jeg tror det er sånn at om andre ikke gir oss den sunne fine samtalen vi ønsker, så må vi vise hvordan vi vil ha det selv. Lære de opp, på en måte. Akkurat som du har gått ned i vekt, kan du jo jobbe med måte du snakker til andre. Kansje på en måte du skulle ønske de snakket til deg? 

Og en annen ting er, du går ned i vekt for din egen del. Du blir sunn for din egen del. Husk det når du ser deg i speilet og er glad. Da kan du si du er fin, jeg har gjort en god jobb. 

Tror vekt er en følsom greie for mange. Husker når jeg gikk ned 20 kilo etter min graviditet så syntes mange at det var vanskelig. Spesielt mine eks svigerøstre, selv om de selv var slanke, så ble jeg på ny en slags konkurrent. Det er muligens litt sjalusi ute å går når noen går ned i vekt. Mange folk er rare og tenker sånn,og plasserer sin selvverd i rare ting som utseende, prestasjoner, og føler seg usikre når deres plass i rangeringen blir truet. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ta deg sammen. De er jo bare bekymret for deg! Det er helt normalt å bekymre seg for at vekttap kan skyldes sykdom. De kan ikke vite at du slanker deg, sørlig ikke når du ikke sier det!

Og det er helt greit om bekymring er årsaken. Likevel, syns du det er greit å utbasunere sånt rundt lunsjbordet med kollegaer rundt? Eller i forbifarten ved postkassa? Jeg syns det er frekt og upassende og vet ikke hva jeg skal svare for å få slutt på samtalen som dreier seg om min kropp. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde det slik for noen år tilbake, og det var utrolig kjipt, så føler virkelig med deg💙 Jeg klarte ikke klekke ut noen gode svar, men noen samtaler bare forlot jeg. Ble lei meg og frustrert når mange spurte og det toppet seg. 
Syns du svarer klokt. Stopper det ikke da ville jeg kanskje sagt med et smil «du jeg har ikke så mye mer spennende å si om kroppen min jeg altså»

• Hjerte 2
Skrevet
lillevill skrev (9 minutter siden):

Om man synes det er så vanskelig, så kan man Kansje ikke si noe, hva tror du om det? Eller man kan si, så fin du var i dag. Man trenger ikke gaule ut så tynn du er blitt. Det er bare slitsomt for vedkommede og alle rundt, fordi det er så tydelig at man sier noe direkte rettet mot kroppen til en person. Jeg tenker at npr man er voksen så har man lært seg litt stil og litt sosial IQ og har litt filter og forstår konsekvenser av hva man sier. 🙂

Måten nå var vel dette svar til hun som synes det er leit når det ikke blir kommentert

til ts: jeg har det likt. Jeg har et anstrengt forhold til egen kropp, og har alltid syntes det har vært ubehagelig når andre har komme tett vektnedgang. 
spesielt nå i det siste har det vært vanskelig fordi jeg vet at jeg fremdeles ligger 30 kg over normalvektig, og vektnedgangen de kommenterer er på under 10 kg…

jeg velger å tenke at selv om jeg synes det er ubehagelig så mener de det bare godt. Til nærmeste familie har jeg sagt rett ut at selv om det er ment som et kompliment så synes jeg det er veldig ubehagelig og da har de forstått og sluttet å si noe. 

Anonymkode: 2bcf4...a7c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Av egen erfaring, nei, det er ikke bare slik! Folk er skruppelløse på hva de tillater seg å si om man er blitt tynn.
-Oi du er blitt tynn, du var penere før!

-Nå får du ta resten av fredagskaka, så tynn som du er!

Det er ikke særlig ok.

• Hjerte 2
Skrevet
FrkSolsikke skrev (22 minutter siden):

Det må du ihvertfall ikke si. Bare om du faktisk kjenner de godt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...