Gå til innhold

Så bekymret for barnet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tiåring som jeg føler jeg glir mer og mer fra. Han er eldstemann i en søskenflokk på tre. De to andre trenger naturlig nok foreldrene mye mer enn eldstemann. Han har gradvis begynt å tilbringe mer og mer tid på rommet sitt. Låser seg inn og gamer fra han kommer hjem fra skolen og til langt over leggetid. Kommer ut til middag, men har nærmest sluttet å gjøre lekser, vil ikke lenger delta på fritidsaktiviteter og bruker mindre og mindre tid med venner. 

For noen år siden hadde vi gode rutiner. Nå er spilletid, lekser, leggetid, fysisk aktivitet, sosial omgang og enkle oppgaver i huset grunnlag for heftige krangler. Det ligger klær og håndklær slengt rundt i omtrent alle rom, brukt service tårner seg på rommet hans og det blir mangler i skapene på kjøkkenet. Når han har lagd mat står det alltid et kaos igjen på kjøkkenbenken og på bordet. Det er altså null evne til å rydde etter seg og uansett hvor ofte vi snakker om det, går det ikke inn.

Nå er nesten all dialog preget av at han er sint (og at vi klager på for mye spilling, lekser som ikke er gjort og ekstremt med rot). Vi er også bekymret for hans psykiske og fysiske helse når han nå ikke lenger ønsker å spille håndball slik han har gjort i mange år, han vil heller ikke begynne med en ny idrett, han sier han er for sliten til å være sammen med venner og spilling tar all hans tid. Ser for meg at han innen kort tid er venneløs, overvektig og spilleavhengig. Har ikke inntrykk av at det har skjedd noe alvorlig som har ført til dette. Det har skjedd gradvis.

Skjønner at han muligens er på vei inn i tenårene, men må det virkelig bety at vi skal miste helt den gode relasjonen vi en gang hadde med han? 

Anonymkode: f8f43...a56

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er ti år. Han trenger foreldrene like mye som de to yngre, men på en annen måte. Her må dere skjerpe dere tenker jeg. Bygge relasjon, ta dere tid til kun ham. Det er jo helt uakseptabelt at en tiåring har meldt seg ut av hele familien og livet generelt. Du får i det aller minste begynne å game litt med ham.

Anonymkode: 42b4e...66a

• Liker 34
  • Nyttig 8
Skrevet

Her er det dere som bestemmer. Selvsagt møter dere sinne og frustrasjon om det lille av tid dere bruker med han er klaging på spill og rot.

ta middagen utendørs? Inviter venner med barn på hans alder hjem på middag i helgene? Dra UT i helgene for da kan han ikke spille. På ettermiddagen så kan alltids du eller far ta med han ut av huset, mens den andre blir hjemme med de to andre? Det kan være å sykle en tur, gjøre noen ærend, trene sammen? Det kan være å dra på cageball, innebandy, paddel?

Legg til rette for at han kan ta med venner hjem, så de evnt kan spille sammen en kveld? Jeg har stor tro på at det er bedre å spille sammen enn alene (med kommunikasjon over nett).

Anonymkode: 9ddc6...2c8

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Hele innlegget ditt er jo et soleklart argument mot påstanden om at de andre trenger dere mer enn ham. Han trenger dere åpenbart! Mer enn han får nå! Mer kjærlighet, mer samvær, mer kos! Sett av tid så han får være sammen med en av dere uten de andre søsknene.

Skrevet

Hvorfor lar dere han spille, er det for at dere selv spiller? Mener ikke være frekk. 

Vet at samfunnet har endra seg fra da jeg hadde barn i en alderen, eller egentlig ikke, men en time daglig var maks med spilling. 

Et foreldrepar jeg kjenner, var bekymret, helt til barnet ble på topp ti lista i Fourtnite. De innså at de måtte ha et helt team rundt hen. 

Og millionene har rent inn. 

Men tilbake til saken. Jeg ville nektet hen å spille. I alle fall i lengre tid. Selv spilte jeg av og til etter leggetid i smug. 

Rot på rommet ville jeg oversett. 

Velg dine kamper. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres litt ut som han er spilleavhengig, eller mulig deprimert. Han er 10 år så dette burde ennå ha mye og si i livet og sette grensene. Det er også viktig og sette av tid til han bare alene. Jeg tenker og få hjelp til hvordan dere skal møte han er viktig. Det at han blir sint når han ikke får spille hele tiden, låser seg inne. Jeg har ungdom i hus, det brukes en del tid på dette, men dem har ikke den holdningen eller bruker såpass mye tid som din. Se om dere har familieteam i kommunen, dem har veiledning, psykolog til barn og div annet dem kan hjelpe til med. 
jeg hadde Ihvertfall ikke feid dette under teppe som han er snart tenåring. Jeg har en på 12 snart 13, han må ha en fritidsaktivitet, liker han ikke den ene så må den erstattes med noe annet. Spille hele kvelden får selv ikke han lov til. Og det er viktige og snu det nå, få hjelp til det. Fordi det blir ikke bedre 

Anonymkode: e8fb5...1a0

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Jytte skrev (3 minutter siden):

Hvorfor lar dere han spille, er det for at dere selv spiller? Mener ikke være frekk. 

Vet at samfunnet har endra seg fra da jeg hadde barn i en alderen, eller egentlig ikke, men en time daglig var maks med spilling. 

Et foreldrepar jeg kjenner, var bekymret, helt til barnet ble på topp ti lista i Fourtnite. De innså at de måtte ha et helt team rundt hen. 

Og millionene har rent inn. 

Men tilbake til saken. Jeg ville nektet hen å spille. I alle fall i lengre tid. Selv spilte jeg av og til etter leggetid i smug. 

Rot på rommet ville jeg oversett. 

Velg dine kamper. 

Trenger ikke å nekte ham å spille. Min gutt er 14. Han får spille "så mye han vil", men noen krav har vi. Han skal fortsatt gå på baskettrening to dager i uken. Han skal spise måltidene med oss. Han skal selvfølgelig gjøre lekser, han skal lese iallfall ti minutter for dagen, og bli med meg på noen kveldsturer med hunden i løpet av uken. Han skal også delta på arrangement med klassen, og bli med til besteforeldre i ny og ne. SÅ vanskelig kan det ikke være å kreve det samme av en 10 åring. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kan ligge sosiale problemer bak, men min erfaring er at humør og tiltakslyst sterkt påvirkes perioder det har blitt for mye spilling her, så det kan være han bare er kommet i en dårlig rutine. Uansett blir det vanskelig å avdekke eventuelle andre problemer om han har meldt seg helt ut av familien og forsvinner inn i gamingen. 

Han er bare ti år. Frem til han er 13, har dere muligheten til å ha foreldrekontroll på både spillkonsoller og apper på mobilen hans. Det ser ut som han nå er så oppslukt at han ikke klarer forholde seg til avtaler om spilletid, så jeg tror dere kommer lengst med å ta en skikkelig samtale om hvordan han har det og hvorfor dere nå gjør tiltak. Og så installerer dere foreldrekontroll som kun gir tilgang en viss tid. 

Det blir nok rabalder av en annen verden, så ikke gjør det om dere ikke har overskudd til å sette av mye tid til tiåringen fremover. Gi ham tilbud om andre aktiviteter og vær der for ham. Ikke still ytterligere krav. Tapet av ubegrenset spilling er nok i starten.

Forhåpentligvis kommer han ut av krisen og klarer logge seg inn på resten av livet utenfor skjermen. Da kan dere begynne å nøste i om det er underliggende problemer, og planlegge hvordan hverdagen skal se ut fremover. 

Anonymkode: ea2eb...478

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Denne gutten opplever jeg trenger å bli sett ❤️.

Det er de voksnes ansvar å bygge relasjoner ❤️

Vil dere ha rett eller vil dere bevare relasjonen?

Ved å gi det gutten deres trenger så har jeg tro på at han kommer sakte men sikkert tilbake ❤️.

Dog kommer han til å trenge mye tid og kjærlighet fra dere ❤️

Tenker at lekser og skole kommer i andre rekke faktisk ❤️. Høres ut som han har mye uro inni seg ❤️. Barn kan ofte da ty til skjerm siden det øker dopamin nivået i hjernen. Så nei det er ikke rart at gutten deres gamer så mye når dere bare klager på han ❤️. Høres ut som han har det vondt.

Hadde dere som voksne mennesker likt å blitt klagd på hvis dere hadde hatt det vondt?

Vet selvfølgelig ikke årsaken. Sier bare hva jeg tenker om situasjonen ❤️. Håper jeg tar feil dog jeg tror ikke det ❤️.

Elsk meg når jeg fortjener det minst ❤️

Det er da jeg trenger det mest ❤️

Psst har lagt ut innlegg om div følelser og hvordan klare å stå i dette for det kan være vanskelig ❤️.

Jeg tenker ikke at jeg er bedre enn dere bare annerledes ❤️. Viktig for meg å få fram ❤️

Min bønn til dere

vær så snill og hjelp gutten deres ❤️

Han trenger dere 💙

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Hadde hivd ut spillkonsollen! 

Kastet den ut og aldri latt den komme tilbake

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Aiai, er han bare 10? Hvorfor får han holde på sånn? Det er vel dere foreldre som styrer dette - å la ham holde på sånn med unnskyldningen «småsøsken krever all vår tid» er omsorgssvikt, TS. Barnet er avhengig og trenger grensesetting og tilstedeværende voksne som alle andre barn, og dere gjør det bare verre ved å kjefte de få gangene dere prater med ham. Snart orker han vel ikke gå på skolen heller, og dere orker/gidder ikke ta kampen pga småsøsken? 

Dere får i en periode deler dere og bytte på å ta dere av hhv 10-åringen og de to småsøsken. Skru av internett mens han er våken, ta bort tv/spillemaskin på rommet hans (10-åringer trenger ikke egen pc på rommet - gå over til PlayStation i stua og spill sammen), sett begrenset skjermtid på telefon, ta bort nøkkel til rommet så han ikke kan låse døra - evt ta av døra, premier god oppførsel, gå på tur og spis middag ute, spill fotball med alle tre barn, gå på kino, gå på bowling, kjør gokart, dra på paintball, klatrepark, escaperoom, badeland, sykkeltur, freesbeegolf, hyttetur osv osv osv osv osv.

Og ikke minst: gjør leksene sammen, ha dialog med skolen og andre ift hvordan barnet faktisk har det. Utdanning er kjempeviktig! Er barnet ditt deprimert? 

Anonymkode: 638eb...d2f

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Han er 10 år. Hadde du ikke nevnt alderen hadde jeg trodd du snakket om en 15-16 åring.

En 10 åring trenger ennå klare grenser og massevis av omsorg.

Kan en av dere være med inn i spilleverden litt? Har erfaringer med at når barn slutter på fritidsaktiviteter for å dedikere hele tiden til noe annet kan man nå inn til dem ved å lære mer om den nye hobbyen. Tenker det er helt ok å slutte på håndballen, men er det andre fritidsaktiviterer han kan interessere seg for, eller er han såpass sosial med vennene via spill at det ikke er nødvendig? 

• Liker 5
Skrevet

Vær foreldre og sett grenser. Hvorfor har han nøkkel og kan låse seg inne på rommet? 

Ha faste tider til gaming og flytt det ut fra rommet hans. Fjern det helt gjerne for en periode så han får endret fokus. 

Lekser må prioriteres. Når han er så ung bør dere se over eller være tilgjengelig når han gjør leksene. 

Så er det å stå i grensesetting.

Anonymkode: b907a...031

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er helt innafor å stille krav til at barn og ungdom må delta på en organisert fysisk aktivitet i uken. 

De trenger faktisk å bevege på seg. 

Som andre sier, må dere også sette av tid til å gjøre noe alene med gutten minst en gang i uken. Trenger ikke være stort om han ikke vil, han kan bli med å skifte dekk på bilen eller gjøre ærender om han ikke klarer å finne på noe han vil gjøre.

Og en gang i uken gjør dere felles familieaktivitet. Svømmehall, museum, tur i skogen etc. 

Anonymkode: c961e...25b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det kan ligge sosiale problemer bak, men min erfaring er at humør og tiltakslyst sterkt påvirkes perioder det har blitt for mye spilling her, så det kan være han bare er kommet i en dårlig rutine. Uansett blir det vanskelig å avdekke eventuelle andre problemer om han har meldt seg helt ut av familien og forsvinner inn i gamingen. 

Han er bare ti år. Frem til han er 13, har dere muligheten til å ha foreldrekontroll på både spillkonsoller og apper på mobilen hans. Det ser ut som han nå er så oppslukt at han ikke klarer forholde seg til avtaler om spilletid, så jeg tror dere kommer lengst med å ta en skikkelig samtale om hvordan han har det og hvorfor dere nå gjør tiltak. Og så installerer dere foreldrekontroll som kun gir tilgang en viss tid. 

Det blir nok rabalder av en annen verden, så ikke gjør det om dere ikke har overskudd til å sette av mye tid til tiåringen fremover. Gi ham tilbud om andre aktiviteter og vær der for ham. Ikke still ytterligere krav. Tapet av ubegrenset spilling er nok i starten.

Forhåpentligvis kommer han ut av krisen og klarer logge seg inn på resten av livet utenfor skjermen. Da kan dere begynne å nøste i om det er underliggende problemer, og planlegge hvordan hverdagen skal se ut fremover. 

Anonymkode: ea2eb...478

Dette. Men  ts svarer ikke på om hun eller mannen selv spiller mye. 

Skrevet
Jytte skrev (2 minutter siden):

Dette. Men  ts svarer ikke på om hun eller mannen selv spiller mye. 

Jeg tipper de hadde mye tid til dette barnet frem til de fikk to småbarn til. Da ble det mye styr med de små, foreldrene ble slitne, og eldste ble satt foran skjermen. Sannsynligvis økte kravene til gutten selv om han kanskje ikke var klar for det. Typ "nå må du klare å dra alene til håndballtrening" selv om han kanskje ikke var enig i det. Eller "nå er du så stor at du klarer å gjøre leksene uten vår hjelp", dette hører jeg myye som lærer. Så gikk årene, og de mistet litt kontakten med ham rett og slett. Veldig trist! 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Rucula skrev (11 minutter siden):

Hadde hivd ut spillkonsollen! 

Kastet den ut og aldri latt den komme tilbake

Da håper jeg du tåler juling 💙.

Spørs om ikke barnet hadde flydd på deg i sinne 💙.

De kan bli ganske så sinte serru 💙

Så er du ikke redd for å evt bli slått/sparket så be my guest ❤️.

Jeg hadde ikke turt det. Er altfor glad i meg selv her ❤️

Bygge relasjon først ❤️

Så kan du sette grenser ❤️

Hva kom først?

Høna eller egget? 

Slutt å gi råd hvis du ikke har peiling ❤️.

Skikkelig troll er du ❤️

Psst bare bring it on....

Men da MÅ du faktisk begrunne svara dine ❤️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Irak skrev (1 minutt siden):

Bygge relasjon først ❤️

Hva kom først?

Høna eller egget? 

Skikkelig troll er du ❤️

Ikke meg som skrev dette, men gutten trenger helt tydelig avvenning, han spiller hver dag på låst rom fra han kommer fra skolen og til langt over sengetid. Han lager mat selv og spiser på rommet og roter som den verste tenåringen. Jeg tenker at spillemaskinen bør ut jeg også, om så bare for en periode. Tiåringer er ikke så modne i hodene sine at de klarer å stå imot en fristende datamaskin på rommet sitt som de har fått beskjed om å ikke bruke. Det er som å sette frem kokain til en misbruker og si «ikke rør». 

Mener det du skriver er like naivt som å tro at en ekstra fritidsklubb løser all kriminalitet på Mortensrud. «De stakkars barna» på 14 som raner og banker opp folk og truer de med macheter og skytevåpen. Ja, dialog og omsorg er veldig viktig, men det trengs nok en grad av intervensjon også. 

Anonymkode: 638eb...d2f

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Irak skrev (5 minutter siden):

Bygge relasjon først ❤️

Hva kom først?

Høna eller egget? 

Skikkelig troll er du ❤️

Hva skjer med måten du skriver på ❤️

Å kalle folk et troll med hjerte bak ❤️

Du må definitivt lide av ett eller annet, ingen skriver på denne måten ❤️

Og hva mener du med bring it on? Du virker ustabil ❤️

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Frisk luft og lekser før han får spille. Ingen skjerm etter kl. 21. Fjern da disse fra rommet, og pass på at du har oversikt over hvor de er. Sett av god tid til å være sammen med han.

Anonymkode: 8d457...ac1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...