Gå til innhold

Oslo er det nærmeste Norge har en by


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oslo er en liten landsby, men det er uansett det eneste stedet i Norge som er nærheten av en by. Noe som nok er grunnen til at mange utenfor Oslo hater Oslo.

 

Anonymkode: 3cce4...e07

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oslo er en liten landsby, men det er uansett det eneste stedet i Norge som er nærheten av en by. Noe som nok er grunnen til at mange utenfor Oslo hater Oslo.

 

Anonymkode: 3cce4...e07

Javel, takk for opplysningen..🙄

Anonymkode: eceec...7b5

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det handler mest om at Oslo-folk er ekstremt navlebeskuende, og veldig Ignorante om resten av landet. Dette merkes jo også i politiske avgjørelser hvor f.eks. MdG som det urbane partiet det er viser komplett uvitenhet om det å bo i distriktene.

En kan kalle det en forakt for Oslo-folk mer enn at det handler om byen i seg selv.

Anonymkode: 4b735...4d1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Oslo er en liten landsby, men det er uansett det eneste stedet i Norge som er nærheten av en by. Noe som nok er grunnen til at mange utenfor Oslo hater Oslo.

 

Anonymkode: 3cce4...e07

Er du ruset? 

Selv om byer i Norge er mindre enn  byer i mange andre land så er det allikevel byer. Er det for lite for deg så reis til et land med større byer. Så enkel

Anonymkode: 4f6a2...a42

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror det handler mest om at Oslo-folk er ekstremt navlebeskuende, og veldig Ignorante om resten av landet. Dette merkes jo også i politiske avgjørelser hvor f.eks. MdG som det urbane partiet det er viser komplett uvitenhet om det å bo i distriktene.

En kan kalle det en forakt for Oslo-folk mer enn at det handler om byen i seg selv.

Anonymkode: 4b735...4d1

Oslo folk er vel stort sett ikke fra Oslo egentlig. Jeg tror ikke jeg kjenner noen her som faktisk er fra byen. De aller fleste er fra en eller annen utpost i bygdenorge og er vel ganske glad i hjemstedet sitt og ikke spesielt ignorante.

Så nei,  tror ikke det er så mye hold i din påstand. Og mdg`s uvitenhet om bygdelivet gjenspeiler nok ikke Oslo-folk generelt.

Anonymkode: 1969f...ed3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok,  takk for info. I tillegg finnes det mange kaker, i mange varianter. Også en spennende info å ta med seg.

Anonymkode: eb623...042

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tror det handler mest om at Oslo-folk er ekstremt navlebeskuende, og veldig Ignorante om resten av landet. Dette merkes jo også i politiske avgjørelser hvor f.eks. MdG som det urbane partiet det er viser komplett uvitenhet om det å bo i distriktene.

En kan kalle det en forakt for Oslo-folk mer enn at det handler om byen i seg selv.

Anonymkode: 4b735...4d1

De fleste som bor i Oslo kommer ikke fra Oslo, og veldig mange av dem - meg selv inkludert - vet veldig godt hvordan det er å bo i distriktene. Jeg har aldri hørt én eneste person bosatt i Oslo snakke negativt om distriktene noen gang i løpet av de ti årene jeg har bodd her. Har derimot hørt veldig mange som bor i distriktene snakke negativt om Oslo, enkelte uten at de noen gang har vært der en gang. Utrolig merkelig at så mange i distriktene går rundt og tror at Oslo-folk snakker ned distriktene hele tiden når det overhodet ikke stemmer - det er heller de som er opphengt i å konstruere et fiendebilde som mangler rot i virkeligheten. 

Anonymkode: d2ea2...af1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

De fleste som bor i Oslo kommer ikke fra Oslo, og veldig mange av dem - meg selv inkludert - vet veldig godt hvordan det er å bo i distriktene. Jeg har aldri hørt én eneste person bosatt i Oslo snakke negativt om distriktene noen gang i løpet av de ti årene jeg har bodd her. Har derimot hørt veldig mange som bor i distriktene snakke negativt om Oslo, enkelte uten at de noen gang har vært der en gang. Utrolig merkelig at så mange i distriktene går rundt og tror at Oslo-folk snakker ned distriktene hele tiden når det overhodet ikke stemmer - det er heller de som er opphengt i å konstruere et fiendebilde som mangler rot i virkeligheten. 

Anonymkode: d2ea2...af1

Jeg jobber i Oslo. Det er veldig mye nedsnakking av distriktene her blant de som er herfra. Selvsagt ikke så mye blant innflytterne, se vet tross alt bedre.

Anonymkode: 36498...4d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

det er heller de som er opphengt i å konstruere et fiendebilde som mangler rot i virkeligheten. 

Anonymkode: d2ea2...af1

Hmm… er det positivt eller negativt at dei gjer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Hva er vitsen med slike diskusjoner?  Alle vet vel at kommuner og byer i vårt land har forskjellig størrelse og innbyggertall,og at det er forskjeller mellom land.  vi vet jo også at hovedstaden har spesielle funksjoner og ikke riktig kan sammenlignes med lille Kragerø.

Det har heller ingen hensikt å sette steder opp mot hverandre. Folk trives, bor og bruker hele landet. Noen trives ikke i landet og flytter ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett ligger polariseringen i saker som f.eks. rovdyrforvaltning, vindmøller og samferdsel ofte i by versus land, og som det oftest er med miljøtiltak er det ganske bekvemt å sitte i byene og fortelle hva folk i distriktene skal finne seg i å leve med.

Dette er spesielt provoserende når det skinner igjennom hvor ignorant/lite gjennomtenkt tiltak er, for ikke å snakke om de langtsiktige konsekvensene som for eksempel konsekvensene av å legge ned den tradisjonelle småbruksdrifta i distriktene grunnet vanskeligere og vanskeligere forhold. (https://forskning.no/nibio-naturvern-kulturlandskap/derfor-ma-vi-ta-vare-pa-norsk-kulturlandskap/351615)

Anonymkode: 4b735...4d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Oslo er en liten landsby, men det er uansett det eneste stedet i Norge som er nærheten av en by. Noe som nok er grunnen til at mange utenfor Oslo hater Oslo.

 

Anonymkode: 3cce4...e07

Oslo har over 700.000 innbyggere, Oslo er ikke en liten landsby. 


Tror heller ikke det er så mange som hater Oslo.
Det er nok mange som ikke er særlig begeistret for Oslo, meg selv inkludert. Hater ikke Oslo, bryr meg lite om Oslo, er ikke veldig intressert i å bruke tiden min på å besøke Oslo. Har vært der nok ganger, både med jobb og besøk av familie og venner, bryllup, begravelser etc. 

Kanskje det er det som er vanskelig å akseptere for oslofolk, mye av landet er relativt uinteressert. 

Anonymkode: 6e36d...e8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oslo har over 700.000 innbyggere, Oslo er ikke en liten landsby. 


Tror heller ikke det er så mange som hater Oslo.
Det er nok mange som ikke er særlig begeistret for Oslo, meg selv inkludert. Hater ikke Oslo, bryr meg lite om Oslo, er ikke veldig intressert i å bruke tiden min på å besøke Oslo. Har vært der nok ganger, både med jobb og besøk av familie og venner, bryllup, begravelser etc. 

Kanskje det er det som er vanskelig å akseptere for oslofolk, mye av landet er relativt uinteressert. 

Anonymkode: 6e36d...e8b

Om man ser på byer ute i verden, så er Oslo en liten landsby.

Anonymkode: 3cce4...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 10/29/2023 at 4:56 PM, AnonymBruker said:

Om man ser på byer ute i verden, så er Oslo en liten landsby.

Anonymkode: 3cce4...e07

Amsterdam har 900 000 innbyggere, er det også en "liten landsby" nei. 

Anonymkode: bce8b...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...