Gå til innhold

Ensom 14-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jente 14 år. Hatt venner hele barneskolen, men sliter med det sosiale på ungdomsskolen. Alle har funnet sine «klikker» og hun har havnet utenfor. Mye blikking og hun blir ikke inkludert. Hjemme resulterer det i mye gråt, tunge tanker og til tider skolevegring. Hun har ikke blitt invitert til noe i hele høst, og nå er det halloweenfeiring. Skulle ønske foreldrene var mer på banen her, det der «alle eller ingen» gjaldt bare ut barneskolen.

Jenta nekter meg å avtale sosiale ting for henne med andre foreldre/barn, det er flaut. Noe jeg kan ha forståelse for.

Hvordan hjelpe en 14-åring til sosial mestring? For jeg ser jo at hun kan trekke seg fort unna, reagere negativt når hun overtolker at andre ikke vil ha henne med osv. 

Skolen evner ikke å ta ordentlig tak. Det er friminuttene som er verst.

Anonymkode: 8bb7b...80a

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun vil heller ikke invitere til noe selv forresten. For hun tenker at de ikke har lyst til å komme

ts

• Hjerte 1
Skrevet

Mine barn er yngre så jeg har ingen erfaring med dette selv, men kan man melde inkludering som en sak på foreldremøte? Kanskje via lærer hvis man vil gjøre det anonymt? Mulig de andre foreldrene ikke er klar over ekskluderingen?

Anonymkode: e55a7...979

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ellers tenker jeg at det er lurt å være med på en aktivitet eller to, da får man vært sosial og kanskje finner man noen venner der som ikke går på samme skole/samme trinn.

Og kan du snakke med lærer og ev. helsesykepleier? Datteren din vil sikkert ikke at de skal «hjelpe» henne heller, men kanskje kan det være godt at hun får snakke med en voksen som ikke er så nære som dere foreldre, og som også kjenner ungdommene og deres kultur litt bedre?

• Liker 4
Skrevet

(Ser nå du skriver at skolen ikke evner å ta tak, det er veldig leit å høre)

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jente 14 år. Hatt venner hele barneskolen, men sliter med det sosiale på ungdomsskolen. Alle har funnet sine «klikker» og hun har havnet utenfor. Mye blikking og hun blir ikke inkludert. Hjemme resulterer det i mye gråt, tunge tanker og til tider skolevegring. Hun har ikke blitt invitert til noe i hele høst, og nå er det halloweenfeiring. Skulle ønske foreldrene var mer på banen her, det der «alle eller ingen» gjaldt bare ut barneskolen.

Jenta nekter meg å avtale sosiale ting for henne med andre foreldre/barn, det er flaut. Noe jeg kan ha forståelse for.

Hvordan hjelpe en 14-åring til sosial mestring? For jeg ser jo at hun kan trekke seg fort unna, reagere negativt når hun overtolker at andre ikke vil ha henne med osv. 

Skolen evner ikke å ta ordentlig tak. Det er friminuttene som er verst.

Så hva sier lærerne/skolen?

Hva med å vurdere fritidsaktiviteter der hun kan knytte bånd utenom skolen?

• Liker 1
Skrevet

Vi har hatt noe av det tilsvarende med jenten vår som er litt yngre. Hun har heldigvis en del fritidsaktiviteter som blir en positiv motvekt, siden hun har noe å gå til, og møter andre barn der. Spesielt teater har vært gull. 
Det er utrolig tøft å ha det slik som datteren din, og kjempeviktig at hjemme er en trygg havn. Jeg ville unngått å spørre om venner og hvem hun er med og hatt fokus på hvor kjekt du synes det er å være med henne, og hvor mye du setter pris på ulike kvaliteter ved henne. Å bli påminnet at hun ikke lykkes sosialt kan være veldig skamfullt. Jeg ville kommet med forlag om aktiviteter uavhengig av snakk om venner. Er skolebytte et alternativ?

Anonymkode: d0fb8...d08

• Liker 1
Skrevet

Ang Halloween synes jeg det burde vært arrangert noe felles for trinnet, slik at alle fikk mulighet til å bli med. 
Hos oss er det også veldig klikkete, og de mest populære elevene inviterer hverandre til private sammenkomster. 
Her burde foreldrekontaktene prøve å få til et felles opplegg… 
Mitt barn gleder seg til å bli ferdig med ungdomsskolen allerede, h*n går i 8. klasse….

Anonymkode: 23b1e...026

• Nyttig 1
Skrevet

HVA ER GREIA MED BLIKKING?! Herregud.... folk så stygt på hverandre på vår tid og, men nå er det et konsept.

Anonymkode: 5fcc0...347

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ang Halloween synes jeg det burde vært arrangert noe felles for trinnet, slik at alle fikk mulighet til å bli med. 
Hos oss er det også veldig klikkete, og de mest populære elevene inviterer hverandre til private sammenkomster. 
Her burde foreldrekontaktene prøve å få til et felles opplegg… 
Mitt barn gleder seg til å bli ferdig med ungdomsskolen allerede, h*n går i 8. klasse….

Anonymkode: 23b1e...026

Enig i at det kunne vært et fellesarrangement.

Det er så synd.. ungdomsskolen kan være brutal. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har hatt noe av det tilsvarende med jenten vår som er litt yngre. Hun har heldigvis en del fritidsaktiviteter som blir en positiv motvekt, siden hun har noe å gå til, og møter andre barn der. Spesielt teater har vært gull. 
Det er utrolig tøft å ha det slik som datteren din, og kjempeviktig at hjemme er en trygg havn. Jeg ville unngått å spørre om venner og hvem hun er med og hatt fokus på hvor kjekt du synes det er å være med henne, og hvor mye du setter pris på ulike kvaliteter ved henne. Å bli påminnet at hun ikke lykkes sosialt kan være veldig skamfullt. Jeg ville kommet med forlag om aktiviteter uavhengig av snakk om venner. Er skolebytte et alternativ?

Anonymkode: d0fb8...d08

Denne traff litt. Jeg spør nok litt for mye, i håp om at hun skal komme med et positivt svar. Hun krymper seg når hun bare sier at hun har hatt det «vanlig», dvs ikke så bra

ts

• Liker 1
Skrevet
jabx skrev (2 timer siden):

Så hva sier lærerne/skolen?

Hva med å vurdere fritidsaktiviteter der hun kan knytte bånd utenom skolen?

Lærer sier han skal «følge med» og har nok lyst å hjelpe, men evner ikke å se disse «jentemåtene» å stenge ute på. Han oppfordrer til å søke nye venner, ta kontakt med de på trinnet hun ikke kjenner. Jenta mi synes det er vanskelig å være så frampå. 

ts

Skrevet

Hun er med på en fritidsaktivitet, men ikke her i nærheten. Her tilbys det bare ballspill (lite sted), noe hun ikke har funnet seg til rette med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mine barn er yngre så jeg har ingen erfaring med dette selv, men kan man melde inkludering som en sak på foreldremøte? Kanskje via lærer hvis man vil gjøre det anonymt? Mulig de andre foreldrene ikke er klar over ekskluderingen?

Kan hende det må tydeliggjøres mer ja. Har prøvd å lufte temaet for et par foreldre, men får inntrykk av at når deres barn trives så blir ikke viljen til innsats så stor.

ts

Skrevet

Noen tror kanskje at det bare er å "put yourself out there" så er det liksom ufattelig enkelt å skaffe seg nye venninner. Men så forbanna enkelt er det vel nesten aldri i praksis. 

I den alderen kan man fort bli ansett som en "masekopp" og at man forsøker å "egle sin innpå" noen andre. 

Anonymkode: fa78b...45d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

14-åringer kan ikke tvinges til å være venner, så her må hun nesten ta litt tak selv. Enten bli kjent med noen på trinnet hun ikke kjenner så godt allerede, eller så må du hjelpe henne å få venner i andre settinger, type fritdsaktiviteter. Når dere bosetter dere et sted med får valgmuligheter så tenker jeg dere bør være innstilt på å kjøre henne til og fra det hun har lyst til selv om det er lengre unna.

Anonymkode: 90894...bc3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun vil heller ikke invitere til noe selv forresten. For hun tenker at de ikke har lyst til å komme

ts

Hvis hun ikke prøver, så vil hun jo hvertfall ikke få nye venner. Hun må lære seg å prøve og feile.
Be henne invitere de hun ikke kjenner så godt, kanskje også noen fra parallellklassen. Ta med noen fra nabolaget, idretten, barn av dine venner. Når man inviterer fra ulike grupper så er det minst én som kommer. 

Anonymkode: 206ce...2f0

• Liker 1
Skrevet

Har en 14-åring som har lite nettverk utenom skole og fritidsaktivitet og sitter mest alene utenom. Hun får seg ikke til å ta noe initiativ og kan ikke forvente at alle andre skal ta initiativ. Hun er eneste på trinnet på sin aktivitet litt unna. Det er få jenter på trinnet og aldri mer enn to som driver med det samme og de fleste ingenting. Det at min trener 3-4 dager i uka tar tid.  Det har vært noen nye som har kommet lett inn i laget, bedre enn henne, men det skyldes i stor grad at de er utadvendte, åpne og tar initiativ. 

Anonymkode: 4bef7...56b

Skrevet

Høres utrolig kjipt ut ts. Jeg er voksen nå, men hadde det likt da jeg var 13-14 år, plutselig ville ingen av de gamle venninnene mine være med meg (mye baksnakking osv). Det ordnet seg med at jeg fant en annen ny venninne som tok ansvar for meg og tok meg med på ting. Men var veldig kjipt lenge. Til slutt fikk jeg nye venninner, men måtte jobbe aktivt for det lenge. Er skolebytte et alternativ? Steinerskolen? Annen ungdomsskole? 

Anonymkode: abad1...dd7

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres utrolig kjipt ut ts. Jeg er voksen nå, men hadde det likt da jeg var 13-14 år, plutselig ville ingen av de gamle venninnene mine være med meg (mye baksnakking osv). Det ordnet seg med at jeg fant en annen ny venninne som tok ansvar for meg og tok meg med på ting. Men var veldig kjipt lenge. Til slutt fikk jeg nye venninner, men måtte jobbe aktivt for det lenge. Er skolebytte et alternativ? Steinerskolen? Annen ungdomsskole? 

Tror ikke det vil hjelpe å snakke med foreldre når de er såpass voksne barn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...