Gå til innhold

Til dere som jobber i politiet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min veninnes eksmann er politi, og hun sier hun føler at han følger med på henne og vet ting som hun ikke har fortalt han. Hun begynner å bli litt paranoid av dette. Er det noen reell mulighet for en som jobber i politiet (ledende stilling) å overvåke henne på noen måte? Avlytte eller komme seg inn på telefonen hennes eller lignende? 

Anonymkode: 89df2...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes spyware enhver teknisk kompetent idiot kan få inn på noens telefon og de har hatt tilgang til den. Men dette får han ikke i kraft av å være politi. Å skulle iverksette sånne tiltak er underlagt mye kontroll internt, og det vil han ikke få lov til.

Anonymkode: 01f14...2d1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke mulig å søke en eller annen plass for å sjekke om noen fra politiet har undersøkt rulleblad eller lignende? 

Anonymkode: 35fc1...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

er det ikke mulig å søke en eller annen plass for å sjekke om noen fra politiet har undersøkt rulleblad eller lignende? 

Anonymkode: 35fc1...7ee

Søk i Politiets registre logges, og det har vært tilfeller der noen har blitt bøtelagt for å ha søkt på naboen el lign. Men den type informasjon det her er snakk om er jo ikke kvinnens ruleblad eller status i straffesaker, men inngripende personovervåkning. Det krever godkjennelse fra en domstol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han kan fint klare å overvåke henne. Han kan imidlertid bli straffet dersom han blir tatt for dette.

Anonymkode: 28215...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, han kan fint klare å overvåke henne. Han kan imidlertid bli straffet dersom han blir tatt for dette.

Anonymkode: 28215...f99

Du mener en ansatt i politiet kan iverksette kommunikasjonsavlytting av en han kjenner sånn uten videre? Hvordan i all verden skulle det gå til? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du mener en ansatt i politiet kan iverksette kommunikasjonsavlytting av en han kjenner sånn uten videre? Hvordan i all verden skulle det gå til? 

Newsflash for deg, Naive-Nina. Purken er korrupt.

Anonymkode: d3203...573

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og den korrupte purken må til domstolen for å kunne drive kommunikasjonskontroll. Men domsstolene er sikkert også korrupte... Jeg har ikke tenkt å diskutere med konspiratorikere, det er ikke verdt det.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Er mange lugubre purker der ute, men de er fortsatt ikke allmektige. Relativt få av dem er både drevne hackere og har tilgang til offerets telefon.

Anonymkode: 10f9e...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at en må ha en fullmakt for å starte overvåking etter reglene, men må man det for å fysisk få det til? Eller vil en politimann som jobber med slikt i praksis kunne overvåke hvem han vil? Ville det automatisk bli oppdaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns såklart råtne egg i alle yrker, men han kan ikke gjøre slik og forbli ustraffet om det oppdages. Da er det rett ut av jobben. 

Anonymkode: 1a51b...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/28/2023 at 10:23 AM, AnonymBruker said:

Min veninnes eksmann er politi, og hun sier hun føler at han følger med på henne og vet ting som hun ikke har fortalt han. Hun begynner å bli litt paranoid av dette. Er det noen reell mulighet for en som jobber i politiet (ledende stilling) å overvåke henne på noen måte? Avlytte eller komme seg inn på telefonen hennes eller lignende? 

Det er mulig han som er politi har mer erfaring med å innhente informasjon, snakke med folk, eller at noen ønsker å fortelle han noe om hans ex-kone. 

At han overvåker henne digitalt er mildt sagt usannsynlig, i det minste ikke via vanlige politi metoder, og hadde han gjort det ville han ikke fortalt henne at han vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man vet jo aldri, husker eksen min som er Politi truet meg å overvåke meg hele tiden og oppsøke meg på steder hvor jeg kunne være bla, arbeid, venners hjem, butikk, treningssenter.  Jeg ble alltid veldig obs seint på kvelden fordi jeg var redd for å treffe på ham! 

Anonymkode: d2f56...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan være sprø og ubehagelig, stalke på sosiale medier og snakke med felles kjente, installere spyware og bryte loven, men derfra til å bruke de politimetodene som er underlagt strengest kontroll for å gjøre dette er det langt. I alle fall her i Norge. Spekuler alt dere ønsker, men dette er min vurdering som inntil nylig ansatt i politiet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Vet at en må ha en fullmakt for å starte overvåking etter reglene, men må man det for å fysisk få det til? Eller vil en politimann som jobber med slikt i praksis kunne overvåke hvem han vil? Ville det automatisk bli oppdaget?

Politiet har ikke noen direkte tilgang til telefonen din, det hadde vært et helt enormt demokratisk problem. De må sende en forespørsel til teleoperatøren, som kan gi dem en del data, men skal de ha total oversikt, må de også ha tilgang på selve telefonen.

Anonymkode: 10f9e...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 28.10.2023 den 10.23):

Hva er det han konkret vet? Det skriver du ingenting om.

Som politi blir man god på å lese mennesker, og til å merke seg detaljer. Hun kan skravle om masse, og han husker hva hun tidligere har nevnt. Det, i tillegg til at han har politikolleger og andre bekjente/felles venner som kjenner henne, og som kan nevne at de har møtt på henne diverse steder, at hun har vært med på ulike ting, osv., og ikke minst aktivitet på sosiale medier, alt dette kan samlet sett være tilstrekkelig til at hun får følelsen av at han vet mye om hennes bevegelser.

Det kan også være at hun føler seg litt "viktig" av å "skryte" av at han vet alt om henne, og det bidrar jo også til at hun får baksnakket eksen sin.

Anonymkode: 4159c...c1b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.10.2023 den 19.26):

En som har sett for mye film.

Anonymkode: ed57c...92f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...