Gå til innhold

Ulike editions av samme oppskrift-en salgsjippo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser bla Petite Knit selger mange oppskrifter på samme genser/ cardigan, men ulike editions; mohair, chunky, etc. Jeg lurer på om jeg virkelig må kjøpe en egen oppskrift for den versjonen jeg ønsker å strikke nå (originalen), når jeg allerede har kjøpt mohair-oppskriften? Med andre ord kan jeg bruke mohair-oppskriften når jeg ønsker å strikke med merinoull.

Tusen takk for svar og evt betraktninger om dette med editions kun er en salgs-jippo?

Anonymkode: 70c35...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sannsynligvis er det litt forskjell i maskeantall, men du bør kunne følge oppskriften med et annet garn om du velger et garn som fyller like godt eller har tilsvarende strikkefasthet. Vil gjette at for å fylle tilsvarende mohair er det brukt to tråder merino? Men strikk en prøvelapp, det enkleste er å finne en garn/pinne kombinasjon som svarer til oppskriften du har.

 

Og ja, det er jo for å selge flere oppskrifter? Men det er en krevende jobb å utarbeide og skalere oppskrifter, så jeg forstår godt hvorfor de gjør det. De produserer jo ikke garnet, og har ikke noe inntjening på hvilket garn man velger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ulike garntypene har ulik strikkefasthet. Forholdet mellom 10cm masker og 10cm rader er også ulikt. Derfor må oppskriften skrives om, noe jeg tror er ekstra krevende i de mer detaljerte enkle oppskriftene.

Du kan bruke en annen garntype med den oppskriften du har, men da må du regne mye mer underveis. For en nybegynner vil det være bedre å kjøpe en ny oppskrift. 

Anonymkode: 02359...3e9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, helt sikkert, tror ikke det er personlig omtanke som gjør det ;)

Men det er nok et marked for det. Både som inspirasjon og som hjelp til oss som ikke er superstrikkere. Sånne som er virkelig flinke til å strikke, kan jo lage egne varianter av hva som helst, men det er mange som ikke har kunnskapene (eller tid, ork, lyst) til å justere oppskriftene for å få en ny vri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du strikker med.det garnet du vil, og så lenge strikkefastheten passer til oppskriften, er det ikke nødvendig å kjøpe en enda en oppskift.

Om du får en helt annen strikkefasthet, vil både maskeantall og annet endres. Det er stor forskjell på 21 masker på 10 cm og 16 masker på 10 cm, og da blir det en ny oppskrift.   Jeg tenker ikke at det er en salgs-jippo.

Om du liker maskestørrelsen/strikkefastheten på mohairutgaven, bare ønsker et annet garn, synes jeg du ikke skal kjøpe ny oppskrift. 

Gå i en garnbutikk og få hjelp til å finne merinoullgarn som passer til strikkefastheten. Kanskje må du endre pinnestørrelse, men det gjør ingenting. Det er strikkefastheten som betyr noe.

Endret av Grønt blad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

[...]

Du kan bruke en annen garntype med den oppskriften du har, men da må du regne mye mer underveis. For en nybegynner vil det være bedre å kjøpe en ny oppskrift. 

Anonymkode: 02359...3e9

Så lenge strikkefastheten er lik den i oppskriften, trenger man ikke regne underveis 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grønt blad skrev (På 28.10.2023 den 13.44):

Så lenge strikkefastheten er lik den i oppskriften, trenger man ikke regne underveis 

Sant det, jeg glemte at det finnes andre garn enn vanlig, chunky og mohair🙈

Anonymkode: 02359...3e9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det kan virke som om ulike editions av samme oppskrift kan være en salgsstrategi. Det er vanlig at designere tilbyr forskjellige oppskrifter for ulike garnkvaliteter, da hver type garn kan påvirke resultatet av plagget. Selv om du allerede har kjøpt mohair-oppskriften, kan det være lurt å kjøpe den opprinnelige oppskriften hvis du ønsker å strikke med merinoull. Dette sikrer at du får de riktige instruksjonene og målene for den spesifikke garnkvaliteten du ønsker å bruke. Det kan virke som en salgsstrategi, men det er også en måte å sikre best mulig resultat for ditt prosjekt. Håper dette hjelper!

Anonymkode: 7b838...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...