AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #1 Skrevet 27. oktober 2023 Jeg har et barn på ca halvannet år som begynte i barnehagen i august. Etter noen dager med tilvenning fant hun seg til rette, og nå er hun trygg med de ansatte og de andre barna. Virker som om hun trives og har det bra. Har et godt inntrykk av de ansatte, men det virker ikke å være en eksepsjonelt god barnehage. Helt vanlig liksom. Av ulike grunner valgte vi å stå på venteliste på et par andre barnehager etter at vi fikk tilbud om plass der barnet går nå. Nå har vi plutselig fått tilbud om å bytte barnehage. Det meste taler egentlig for å bytte (uten at jeg skal gå inn på grunnene for å bytte her), men det føles litt vanskelig å ta henne ut av en avdeling hvor hun trives, og over i en ny barnehage hvor vi tross alt ikke vet sikkert hvordan hun vil finne seg til rette. Derfor er vi litt usikre på hva vi skal gjøre. Alle barn er jo forskjellige, men jeg syns likevel det hadde vært nyttig å høre erfaringer fra andre som byttet barnehage da barnet var 1-2 år. Hvordan gikk det? Brukte dere like lang tid på tilvenning som ved første barnehagestart? Hvor lang tid tok det før barnet var like trygg i ny barnehage som i den første barnehagen? Anonymkode: f5e3e...ed0
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #2 Skrevet 27. oktober 2023 Vi byttet da eldste var 2. grunnen var en barnehage mye nærmere. Det gikk veldig fint og logistikken gikk opp på en mye bedre måte. Ikke angret en dag på det. Anonymkode: c6d0a...28d 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #3 Skrevet 27. oktober 2023 Hvis ungen nettopp har begynt i barnehage og begynt å trives der ville jeg ikke byttet om det ikke var nødvendig pga flytting eller lignende… Det kan gå fint, men det kan også gå dårlig og gjøre barnet utrygg. Du vet jo ikke om barnet kommer til å trives i ny barnehage. Det er et ganske lite barn. Hvorfor bytte når dere er fornøyd med barnehagen og barnet trives? Jeg hadde ikke gjort det. Vi har byttet en gang og det var krevende for barnet, hadde heller ikke byttet om vi ikke var nødt. Anonymkode: 00b3c...e24 4 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #4 Skrevet 27. oktober 2023 Begge mine byttet etter ett år i barnehage. Gikk veldig greit. Anonymkode: 29543...c1c 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #5 Skrevet 28. oktober 2023 Vi flytta, og måtte bytte når gutten var litt over 1,5 år. Eg trur det var verst for meg! Vi flytta i sommerferien, så han var uansett lenge borte frå barnehagen, som eg trur gjorde det lettare. Da vart overgangen ikkje så brå på en måte. Tilvenninga tok nok omtrent like lenge som i forrige barnehage, før han vart skikkelig trygg. Men eg følte det gjekk lettare sidan hadde erfaring med barnehage frå før. Og litt ulike måtar å gjere ting på, men det var nok mest eg som voksen som tenkte på det. No har han gått i den barnehagen sidan august, og han snakker så masse om dei voksne, barna, vil gjerne ikkje heim enda når vi henter, og trivast! Dersom det gjer livet enklare for dykk, så synes eg det er verdt det! Så klart, det blir litt tøft ein periode, men det går over. Og eg er så glad.vi flytta no,.og ikkje om 2-3 år. Han husker ikkje ein anna barnehage no, mens å bytte med eit eldre barn vil vere ei større omveltning. Anonymkode: 48dfd...be4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #6 Skrevet 28. oktober 2023 Takk for innspill. For å utdype litt da, så vil det bli endringer for henne i den barnehagen hun går i nå også. De to ansatte hun er mest knyttet til skal slutte til jul, og fire av barna skal enten slutte eller bytte opp til neste avdeling i løpet av de neste tre månedene. I tillegg skal hele barnehagen flytte midlertidig inn i andre lokaler et helt annet sted på grunn av rehabilitering. Disse endringene er selvfølgelig mindre omveltende for henne enn å bytte barnehage, men det er altså ikke sånn at alternativet til å bytte er fullstendig status quo. Den nye barnehagen vil gjøre hverdagen lettere for oss, særlig sammenlignet med å være i de midlertidige lokalene (som skal vare minst et år). Vi har i tillegg et bedre inntrykk av den nye barnehagen når det gjelder bl.a. pedagogisk opplegg og andel ansatte med barnehagelærerutdanning, størrelse på barnehagen og styring av den. Anonymkode: f5e3e...ed0
Anononyma Skrevet 28. oktober 2023 #7 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for innspill. For å utdype litt da, så vil det bli endringer for henne i den barnehagen hun går i nå også. De to ansatte hun er mest knyttet til skal slutte til jul, og fire av barna skal enten slutte eller bytte opp til neste avdeling i løpet av de neste tre månedene. I tillegg skal hele barnehagen flytte midlertidig inn i andre lokaler et helt annet sted på grunn av rehabilitering. Disse endringene er selvfølgelig mindre omveltende for henne enn å bytte barnehage, men det er altså ikke sånn at alternativet til å bytte er fullstendig status quo. Den nye barnehagen vil gjøre hverdagen lettere for oss, særlig sammenlignet med å være i de midlertidige lokalene (som skal vare minst et år). Vi har i tillegg et bedre inntrykk av den nye barnehagen når det gjelder bl.a. pedagogisk opplegg og andel ansatte med barnehagelærerutdanning, størrelse på barnehagen og styring av den. Anonymkode: f5e3e...ed0 Da hadde jeg nok byttet
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #8 Skrevet 28. oktober 2023 Vil tro det er enklere å bytte når barnet er så lite. Enklere å finne seg til rette i ny barnehage nå, enn om barnet hadde vært eldre.. Anonymkode: 2ea02...716
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #9 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for innspill. For å utdype litt da, så vil det bli endringer for henne i den barnehagen hun går i nå også. De to ansatte hun er mest knyttet til skal slutte til jul, og fire av barna skal enten slutte eller bytte opp til neste avdeling i løpet av de neste tre månedene. I tillegg skal hele barnehagen flytte midlertidig inn i andre lokaler et helt annet sted på grunn av rehabilitering. Disse endringene er selvfølgelig mindre omveltende for henne enn å bytte barnehage, men det er altså ikke sånn at alternativet til å bytte er fullstendig status quo. Den nye barnehagen vil gjøre hverdagen lettere for oss, særlig sammenlignet med å være i de midlertidige lokalene (som skal vare minst et år). Vi har i tillegg et bedre inntrykk av den nye barnehagen når det gjelder bl.a. pedagogisk opplegg og andel ansatte med barnehagelærerutdanning, størrelse på barnehagen og styring av den. Anonymkode: f5e3e...ed0 Da hadde jeg byttet Jeg jobber i en småbarnsavdeling selv, og det er barn som har flyttet over til oss fra en annen barnehage eller fra dagmamma. For noen er det tydelig tøft, for andre går det veldig fint. Men jeg mener i utgangspunktet at det beste er å unngå slike brudd i relasjoner for del aller minste barnehagebarna. Det at de to ansatte barnet er mest knyttet til uansett skal slutte, ville avgjort det for meg. Anonymkode: 59659...aeb
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #10 Skrevet 28. oktober 2023 Er i samme situasjon, jeg venter til barnet uansett må bytte over til storebarnsavdeling, da unngår barnet et unødvendig bytte. Dessuten er de 3 første årene viktigst i forhold til tilknyttning, så det er enda en grunn for å vente. Anonymkode: f3178...cdd
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #11 Skrevet 28. oktober 2023 Vi byttet, og har gått helt fint. Hadde selvfølgelig tilvenning i ny bhg. Anonymkode: b8ba9...8dd
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #12 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for innspill. For å utdype litt da, så vil det bli endringer for henne i den barnehagen hun går i nå også. De to ansatte hun er mest knyttet til skal slutte til jul, og fire av barna skal enten slutte eller bytte opp til neste avdeling i løpet av de neste tre månedene. I tillegg skal hele barnehagen flytte midlertidig inn i andre lokaler et helt annet sted på grunn av rehabilitering. Disse endringene er selvfølgelig mindre omveltende for henne enn å bytte barnehage, men det er altså ikke sånn at alternativet til å bytte er fullstendig status quo. Den nye barnehagen vil gjøre hverdagen lettere for oss, særlig sammenlignet med å være i de midlertidige lokalene (som skal vare minst et år). Vi har i tillegg et bedre inntrykk av den nye barnehagen når det gjelder bl.a. pedagogisk opplegg og andel ansatte med barnehagelærerutdanning, størrelse på barnehagen og styring av den. Anonymkode: f5e3e...ed0 Utifra det du skriver her ville jeg garantert bytta. Jeg synes de omveltningene der er større enn å bytte til en annen barnehage. Anonymkode: 75a1c...18f
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #13 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for innspill. For å utdype litt da, så vil det bli endringer for henne i den barnehagen hun går i nå også. De to ansatte hun er mest knyttet til skal slutte til jul, og fire av barna skal enten slutte eller bytte opp til neste avdeling i løpet av de neste tre månedene. I tillegg skal hele barnehagen flytte midlertidig inn i andre lokaler et helt annet sted på grunn av rehabilitering. Disse endringene er selvfølgelig mindre omveltende for henne enn å bytte barnehage, men det er altså ikke sånn at alternativet til å bytte er fullstendig status quo. Den nye barnehagen vil gjøre hverdagen lettere for oss, særlig sammenlignet med å være i de midlertidige lokalene (som skal vare minst et år). Vi har i tillegg et bedre inntrykk av den nye barnehagen når det gjelder bl.a. pedagogisk opplegg og andel ansatte med barnehagelærerutdanning, størrelse på barnehagen og styring av den. Anonymkode: f5e3e...ed0 Ut fra det du forteller her, så hadde jeg byttet. Det blir en stor omveltning for barnet ditt 1 gang, men så blir det stabilt. Der hun går nå blir det mange små omveltninger i lang tid. Lykke til 😊 Anonymkode: 7231e...049
Tjoheiii Skrevet 28. oktober 2023 #14 Skrevet 28. oktober 2023 Vi byttet barnehage etter den første sommeren, da var han akkurat fyllt to år og hadde gått i den gamle barnehagen i ett år. Han trivdes i både gammel og ny barnehage, og det var null problem å bytte hadde like lang tilvenning i ny som i gammel bhg (5 dager)🥰
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #15 Skrevet 28. oktober 2023 Tjoheiii skrev (5 minutter siden): Vi byttet barnehage etter den første sommeren, da var han akkurat fyllt to år og hadde gått i den gamle barnehagen i ett år. Han trivdes i både gammel og ny barnehage, og det var null problem å bytte hadde like lang tilvenning i ny som i gammel bhg (5 dager)🥰 Fikk tilvenningen lettere siden han var vant med konseptet barnehage ved bytte? Anonymkode: f3178...cdd
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #16 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for innspill. For å utdype litt da, så vil det bli endringer for henne i den barnehagen hun går i nå også. De to ansatte hun er mest knyttet til skal slutte til jul, og fire av barna skal enten slutte eller bytte opp til neste avdeling i løpet av de neste tre månedene. I tillegg skal hele barnehagen flytte midlertidig inn i andre lokaler et helt annet sted på grunn av rehabilitering. Disse endringene er selvfølgelig mindre omveltende for henne enn å bytte barnehage, men det er altså ikke sånn at alternativet til å bytte er fullstendig status quo. Den nye barnehagen vil gjøre hverdagen lettere for oss, særlig sammenlignet med å være i de midlertidige lokalene (som skal vare minst et år). Vi har i tillegg et bedre inntrykk av den nye barnehagen når det gjelder bl.a. pedagogisk opplegg og andel ansatte med barnehagelærerutdanning, størrelse på barnehagen og styring av den. Anonymkode: f5e3e...ed0 Med disse tingene hadde jeg byttet om jeg allerede vurderte det. Ellers skal det mye for at jeg bytter barnehagen, det skal være gode grunner. Anonymkode: 7e43e...895
Tjoheiii Skrevet 28. oktober 2023 #17 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fikk tilvenningen lettere siden han var vant med konseptet barnehage ved bytte? Anonymkode: f3178...cdd Ja, det vil jeg absolutt si da han begynte i bhg som ettåring kunne han såvidt gå, og ikke snakke😅 stor forskjell når han var to år og kjent med systemet! Den nye barnehagen vår er samme enhet som den gamle så de hadde i tillegg akkurat samme rutinene, så det gikk som en lek😍
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå