Gå til innhold

Dampe strikketøy


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan damper man en genser?

Og hvorfor damper man?

 

🤔

Anonymkode: 1ab5a...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg damper aldri. Jeg vasker/skyller ferigstrikkede plagg og tørker flatt eller blokker det. 

Anonymkode: 4c0da...a84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på hvordan man gjør det (fordi jeg har en bestemor som veldig gjerne gjør det for meg :rodmer: ), men jeg kan se at plaggene ofte blir mindre nuppete/røytete og penere i fargen når de blir dampet. 

Anonymkode: 0cb7b...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakterpåidioter

Jeg damper strikkeplagg ved å legge et gjennomvåt kjøkkenhåndkle over plagget og stryke med strykejern.

Jeg damper hjemmestrikkede plagg for at de skal bli jevnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fukter et kjøkkenhåndkle (typ ganske vått, vrir bare litt om), legger strikkeplagget på strykebrettet og kjøkkenhåndkleet over. Tar strykejernet og trykker det jevnt ned til hele plagget er dampet, Skyller opp kjøkkenhåndkleet igjen når det ikke lengre er fuktig nok,

Både oldemor, farmor, mormor og mamma dampet (mamma lever, så blir feil å skrive i fortid om henne) strikkaklær pga maskene blir jevnere og tettere, setter seg bedre på en møte + plagget blir mykere og får en jevnere struktur, 

Blowgarn/pusete garn skal man være forsiktig med å dampe da det blir litt flatt,,Der holder det å vaske plagget etter anvisning, rulle plagget inn i ett håndkle og la det ligge i et par timer sånn at vannet blir trukket ut, deretter la plagget tørke flatt

Jeg vasker eller skyller opp det meste av det jeg strikker, ser veldig godt på vannet når jeg skyller opp for hånd at det kan være overskuddsfarge + jeg har som oftest med meg strikking overalt, og det er jo ikke 100% rent på feks et sykehus, buss, fly osv osv,, vi har også hund og katt så selv om de ikke ligger oppi strikkekurven så vil det alltid være litt pels mtp når jeg strikker i gave til andre, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (1 time siden):

Jeg fukter et kjøkkenhåndkle (typ ganske vått, vrir bare litt om), legger strikkeplagget på strykebrettet og kjøkkenhåndkleet over. Tar strykejernet og trykker det jevnt ned til hele plagget er dampet, Skyller opp kjøkkenhåndkleet igjen når det ikke lengre er fuktig nok,

Både oldemor, farmor, mormor og mamma dampet (mamma lever, så blir feil å skrive i fortid om henne) strikkaklær pga maskene blir jevnere og tettere, setter seg bedre på en møte + plagget blir mykere og får en jevnere struktur, 

Blowgarn/pusete garn skal man være forsiktig med å dampe da det blir litt flatt,,Der holder det å vaske plagget etter anvisning, rulle plagget inn i ett håndkle og la det ligge i et par timer sånn at vannet blir trukket ut, deretter la plagget tørke flatt

Jeg vasker eller skyller opp det meste av det jeg strikker, ser veldig godt på vannet når jeg skyller opp for hånd at det kan være overskuddsfarge + jeg har som oftest med meg strikking overalt, og det er jo ikke 100% rent på feks et sykehus, buss, fly osv osv,, vi har også hund og katt så selv om de ikke ligger oppi strikkekurven så vil det alltid være litt pels mtp når jeg strikker i gave til andre, 

Hva ville du gjort med Drops Air garn?

 

Tusen takk for alle svarene 😊

Ts

Anonymkode: 1ab5a...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva ville du gjort med Drops Air garn?

 

Tusen takk for alle svarene 😊

Ts

Anonymkode: 1ab5a...363

Tror jeg bare hadde skylt opp for hånd med ullvaskemiddel, evt vasket på ullprogram hvis garnet kan i maskin (har ikke brukt drops air, men vet det er i samme gruppe som Kos fra Sandnes, dvs et pusete, mykt garn), legg det flatt på en stor håndduk, rull den sammen og la den tørke litt, deretter legg den flatt oppå et tørkestativ og la den tørke :) maskene jevner seg ut da også

Men sjekk magebåndet på garnnøstet og se hva bildet med strykejernet viser. Er det ikke et kryss over så kan den dampes :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man damper en genser, bruker man vanligvis en dampstrykejern eller en dampmaskin for å tilføre fuktighet og varme til plagget. Dette hjelper med å jevne ut rynker, gi en jevnere overflate og få plagget til å se mer profesjonelt ut. Det kan også hjelpe med å forme strikketøyet og få det til å passe bedre. Håper det hjelper! 😊

Anonymkode: 002e6...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...