Gå til innhold

Slutte på jobb pga depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare lyst til å slutte på jobb. Jeg får ingenting til og ingen liker meg. Hva skjer om jeg bare slutter?

Sykemelding er ikke et alternativ, orker ikke alt styret med nav og alle møtene og forklaringene og maset igjen. 

Anonymkode: 8a4ad...baa

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du bare slutter må man vente noen måneder før man kan få dagpenger. Har du råd til det? Og du får jo ingen god referanse om du bare slutter?

Ellers så er sykemelding det andre alternativet.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Sykemelding er jo ikke masse styr og mas med NAV og møter? Det er i første omgang bare en time hos legen.

Ta en uke om gangen...

Anonymkode: cb37a...92b

• Liker 4
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har bare lyst til å slutte på jobb. Jeg får ingenting til og ingen liker meg. Hva skjer om jeg bare slutter?

Sykemelding er ikke et alternativ, orker ikke alt styret med nav og alle møtene og forklaringene og maset igjen. 

Du har vel en oppsigelsestid som du må jobbe ut før du slutter. Men hvis du ikke orker å ha noe med nav å gjøre, bør du skaffe deg en ny jobb ellers så får du leve av oppsparte midler.

• Liker 3
Skrevet
Grüner skrev (8 timer siden):

Men hvis du ikke orker å ha noe med nav å gjøre, bør du skaffe deg en ny jobb ellers så får du leve av oppsparte midler.

Sant det. Så for å unngå nav må jeg bare fortsette der jeg er 😕 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sykemelding er jo ikke masse styr og mas med NAV og møter? Det er i første omgang bare en time hos legen.

Ta en uke om gangen...

Anonymkode: cb37a...92b

Men etter seks uker er det møte med sjefen og dialogmøte og referat og rapporter og mas overalt. 

Skrevet

Har du snakket med sjefen din? Hvor lenge har du jobbet der?

Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Velger du å slutte. Må du vente noen uker før du har rett på støtte fra nav. 

Selv om man ikke skulle ha rett på en krone om man velger å ikke jobbe. 

Skrevet

Om du velger å slutte og ikke har masse sparepenger, så må du søke som sosialstøtte. Det er mas fra Nav. Først etter 18 uker (etter du søkte) har du rett på dagpenger. Og dagpenger kan også være masse mas fra Nav.

Sykemelding er minst mas fra Nav. Snakk med legen din og lederen din.

Anonymkode: c0c8e...83d

• Liker 2
Skrevet

Hva har du selv forsøkt å gjort for å endre på livet ditt?

Anonymkode: 86ac3...6cc

• Liker 1
Skrevet
Sofakona skrev (1 time siden):

Har du snakket med sjefen din? Hvor lenge har du jobbet der?

Jeg har jobbet der i ti år. Ja, jeg har snakket med sjefen. Har tidligere vært langtidssykemeldt av samme årsak og vi har hatt utallige møter, bare vi, med legen min, med nav, osv. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sykemelding er minst mas fra Nav. Snakk med legen din og lederen din.

Anonymkode: c0c8e...83d

Jeg får tenke på det. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva har du selv forsøkt å gjort for å endre på livet ditt?

Anonymkode: 86ac3...6cc

Ganske masse. Faktisk vil jeg si det meste som er mulig å få til. Men jobben min er nå en av tingene som gjør depresjonen verre. Vi laget en oppfølgings- og tilretteleggingsplan sist jeg var sykemeldt, men arbeidsgiver har ikke fulgt opp noen av tiltakene, selv ikke de som er enkle å utføre, som å få heve/senkepult. Jeg har en fysisk sykdom som ligger bak depresjonen i utgangspunktet. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har lært å aldri ta forhastet beslutninger når man er deprimert. Da angrer du seinere.

Jeg ville begynt med en samtale med fastlegen og hvordan du har det.

Anonymkode: 050b9...f81

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har lært å aldri ta forhastet beslutninger når man er deprimert. Da angrer du seinere.

Jeg ville begynt med en samtale med fastlegen og hvordan du har det.

Anonymkode: 050b9...f81

Jeg har ingen fastlege :( 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ingen fastlege :( 

Hvorfor i all verden har du ikke fastlege?

Anonymkode: f9a41...e82

• Liker 1
Skrevet

Gjør ditt beste for å bytte jobb, det er bare du som taper på å slutte uten en plan. Jeg skjønner deg godt, jeg ble sykmeldt fra en jobb en gang og sluttet fordi jeg rett og slett ble sykere av tanken på å dra tilbake. Jeg begynte å studere og fikk meg en deltidsjobb mens jeg studerte, så jeg helt fikk byttet beite. Det hjalp masse ❤️ 

Men anbefaler å ordne deg en fastlege også. Hvordan ble du sykmeldt sist uten en? 

Anonymkode: 95b99...2ca

Skrevet

Dersom jobben er problemet: Søk på nye jobber, finn deg en annen jobb. 

Dersom depresjonen er problemet: sykemelding. Få behandling. 

Anonymkode: fbfef...b2c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men etter seks uker er det møte med sjefen og dialogmøte og referat og rapporter og mas overalt. 

Bare hvis du er 100% sykemeldt etter 6 uker. Om du er gradert sykemeldt etter feks 5 uker full sykemelding, faller kravet om dialogmøte bort og du kan jobbe gradert og slippe å veksle et eneste ord med både nav og arbeidsgiver. Er i samme situasjon selv og vet derfor dette.

Anonymkode: 19fa0...b49

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor i all verden har du ikke fastlege?

Anonymkode: f9a41...e82

Han slutta og det er ikke nok fastleger her jeg bor. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men anbefaler å ordne deg en fastlege også. Hvordan ble du sykmeldt sist uten en? 

Anonymkode: 95b99...2ca

Jeg står i kø. Sist hadde jeg vikar for fastlege. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bare hvis du er 100% sykemeldt etter 6 uker. Om du er gradert sykemeldt etter feks 5 uker full sykemelding, faller kravet om dialogmøte bort og du kan jobbe gradert og slippe å veksle et eneste ord med både nav og arbeidsgiver. Er i samme situasjon selv og vet derfor dette.

Anonymkode: 19fa0...b49

Oi, er det sant? Så om jeg er gradert sykemeldt slipper jeg hele problemet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har jobbet der i ti år. Ja, jeg har snakket med sjefen. Har tidligere vært langtidssykemeldt av samme årsak og vi har hatt utallige møter, bare vi, med legen min, med nav, osv. 

Jeg får tenke på det. 

Ganske masse. Faktisk vil jeg si det meste som er mulig å få til. Men jobben min er nå en av tingene som gjør depresjonen verre. Vi laget en oppfølgings- og tilretteleggingsplan sist jeg var sykemeldt, men arbeidsgiver har ikke fulgt opp noen av tiltakene, selv ikke de som er enkle å utføre, som å få heve/senkepult. Jeg har en fysisk sykdom som ligger bak depresjonen i utgangspunktet. 

Dette kan vel kanskje verneombud hjelpe med?

Skrevet
Sneips skrev (7 timer siden):

Dette kan vel kanskje verneombud hjelpe med?

Nei, han kunne ikke det. Alt blir bare tiet i hjel. Jeg har også snakket med HR avdelingen sentralt, hjelper heller ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...