Gå til innhold

Hvorfor er det stort sett bare kvinnfolk som tror og driver på med healing?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke enig i premisset, men leker med det læll.

Jeg tenker at kvinner ofte er mer sosiale vesener, og opplever flere dype relasjoner gjennom livet enn hva menn ofte gjør. Vi er mer åpne for å gi og motta omsorg, og opplever oftere å "bli tatt vare på" av omgivelsene og vet dermed i større grad hvor mye kjærlighet utenfor en parrelasjon kan utgjøre for mental og fysisk helse.

Kanskje gjør ikke den krystallen så mye i seg selv, men det at noen har hørt på deg, sett utfordringene dine og gitt deg tillatelse til å bruke noen minutter på den og deg selv ila dagen gjør godt. Kanskje utgjør ikke den håndspåleggelsen reell healing, mem det at noen velger å fokusere på deg, ta på deg og føle med deg gjør reelt godt for en sliten kropp og et tungt hodd. 🤷‍♀️

Anonymkode: bafa3...798

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymus Notarius skrev (6 timer siden):

Her var det ironisk nok mye synsing. For å komme med et forsøk på et faktabasert svar:

Undersøkelser viser at flere kvinner er religiøse enn menn. Det blir foreslått at årsaker til det kan være at kvinner er mer trygghetssøkende. Trolig er kvinner generelt mer åpne, mens menn oftere vil ta standpunkt (enten det er for eller mot noe). Det kan også ha noe med tilknytning til arbeidslivet å gjøre - hjemmeværende kvinner er i større grad religiøse enn kvinner som arbeider.

(se f.eks. https://fritanke.no/derfor-er-kvinner-mer-religiose-enn-menn/19.11029 eller https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/9mGgQ5/hvorfor-forlater-menn-den-norske-kirke-tore-witsoe-rafoss)

Det som gjelder for det religiøse, gjelder nok i stor grad også for det overnaturlige/alternative. I tillegg kommer det at kvinner i større grad enn menn har uforklarlige helseplager (som fibromyalgi o.l.), eller helseplager som helsevesenet i mindre grad klarer å behandle tilfredsstillende (f.eks. plager knytta til menstruasjon, overgangsalder, hormoner). Undersøkelser viser at 53 % av norske kvinner har brukt alternativ behandling og 36 % av menn (så absolutt flest kvinner, men en god del menn også!).

(se f.eks. https://www.aftenposten.no/norge/i/85bE/kvinner-har-nok-noe-mer-uforklarte-plager)

En annen måte å se det på er at det er interesse for alternative/overnaturlige ting blant både menn og kvinner, men de interesserer seg for ulike grener av alternativ-verdenen. F.eks. at kvinner er interessert i horoskoper og engler, mens menn er interesserte i konspirasjonsteorier og UFOer.

(se f.eks. https://www.aftenposten.no/viten/i/wP9AVd/det-er-flest-damer-som-tiltrekkes-av-det-nyaandelige-hvorfor-marit-simonsen)

Ingen av kjønnene er (på gruppenivå) mer rasjonelle enn det andre. Kvinner og menn er antakelig omtrent like irrasjonelle, men irrasjonaliteten kommer til uttrykk på forskjellige måter.

Jeg synes du har et veldig godt svar. det eneste jeg vil stille spørsmålstegn ved er å definere de som er medlem av statskirken som kristne eller religiøse, jeg tror det er unøyaktig da det krever en fysisk handling får å melde seg ut, men ingen fysisk handling for å være med. Jeg er ikke opptatt av de som tenner litt røkelse og ber for seg selv, men er opptatt av de som utnytter syke og eldre for å tjene penger enten på å selge medaljonger eller helbredelse. For meg er det helt uforståelig at vi som samfunn aksepterer det og ikke bare det – finansierer deler av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Helene1982 skrev (6 timer siden):

Jeg synes du har et veldig godt svar. det eneste jeg vil stille spørsmålstegn ved er å definere de som er medlem av statskirken som kristne eller religiøse, jeg tror det er unøyaktig da det krever en fysisk handling får å melde seg ut, men ingen fysisk handling for å være med. Jeg er ikke opptatt av de som tenner litt røkelse og ber for seg selv, men er opptatt av de som utnytter syke og eldre for å tjene penger enten på å selge medaljonger eller helbredelse. For meg er det helt uforståelig at vi som samfunn aksepterer det og ikke bare det – finansierer deler av det.

Jeg tror undersøkelsene om religiøsitet går på personlig religiøsitet, ikke medlemskap.

Veldig enig i det siste du skriver. Helt uforståelig at vi som samfunn kan akseptere og delvis finansiere alternative "behandlere" som tjener penger på andres ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (4 minutter siden):

Jeg tror undersøkelsene om religiøsitet går på personlig religiøsitet, ikke medlemskap.

Veldig enig i det siste du skriver. Helt uforståelig at vi som samfunn kan akseptere og delvis finansiere alternative "behandlere" som tjener penger på andres ulykke.

Jeg forstår ikke hvorfor det ikke settes krav til denne gruppen som for eksempel: Følge markedsføringsloven og ikke tillate at noen selger en vare som ikke har bevist effekt, Det er svindel.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
Helene1982 skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor det ikke settes krav til denne gruppen som for eksempel: Følge markedsføringsloven og ikke tillate at noen selger en vare som ikke har bevist effekt, Det er svindel.

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs vel litt hvor man ser, og hvem man kjenner. De fleste healere som jeg vet av er menn....

Anonymkode: e330f...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste mannlige healere har blitt doktorer gjennom tidene. Kvinnene ble brent på bålet. 

Tenk på den du! 

Anonymkode: badd3...dcd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at menn bruker podcaster og "guruer" innen det for å helbrede seg selv, kvinner har en tendens til å bli mer spirituelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.10.2023 den 22.03):

Hvorfor er det stort sett bare kvinnfolk som tror og driver på med healing?

Fordi menn er rasjonelle mens kvinner styres av følelser.

Anonymkode: 377f3...b1d

Er menn rasjonelle når det er de som kriger,voldtar,misbruker,er utagerende,er mye sinte og takler kriser dårlig? Den må du dra lenger ut på landet med. Menn liker å tro at de er rasjonelle. For en vrangforestilling.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (1 minutt siden):

Er menn rasjonelle når det er de som kriger,voldtar,misbruker,er utagerende,er mye sinte og takler kriser dårlig? Den må du dra lenger ut på landet med. Menn liker å tro at de er rasjonelle. For en vrangforestilling.

NYPICHPDPICT000062317536.jpg?quality=75&

image.thumb.png.28793bb6c515f1eb2ccd1526fc951d2d.png

https://www.smh.com.au/national/nsw/she-came-in-and-raped-him-boy-s-mother-cries-at-woman-s-child-sex-trial-20231019-p5edjc.html

https://www.blakors.no/kvinnelige-rusavhengige-skammer-seg-mer/

Påstandene dine baserer seg på følelser, ikke fakta. Du kom med påstander du ikke kan bevise. Fordi de baserer seg på følelser. Jeg bare lurer på, du er ikke tilfeldigvis ei kvinne?

Anonymkode: 377f3...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner har en sterkere intuisjon og blir kanskje lettere dradd mot det SV den grunn.

Kjenner forøvrig til menn som er healere også. Og healere kommer i mange former.

Anonymkode: af9ef...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.10.2023 den 21.17):

Det stemmer ikke, men antallet kvinner er endel høyere. 

Skal ærlig innrømme hadde en mann dratt frem krystaller eller tarotkort hadde jeg løpt. 

Anonymkode: 792e7...61f

De jeg kjenner som driver med det er menn. Begge over 50år. Han ene ungkar han andre godt gift. Han driver eget foretak der du kan leie han for kurs, privat healing, selger krystaller osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (På 28.10.2023 den 13.18):

Hvis ikke det hadde effekt så hadde det ikke vært healere som arbeidet med dette. Det finnes forøvrig forskning også.

Anonymkode: af9ef...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...