Gå til innhold

inngrodd tånegl

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal ta min 4. operasjon i tåneglen i morgen. Har vært plaget med dette i over et år. Har fjernet en del av rota på begge sider av tåa, men dette hjelper ikke. :(

Alt dette er gjort på sykehuset.

Ringte senest i dag og snakket med legen for en akutt- time, men han sa han ville ikke fjerne hele negln. Jeg har jo bare en liten flekk igjen av negln jo! Hva er vitsen?

Hvorfor er det så farlig å fjerne hele tånegln med rot? Det gror aldri ut igjen, men når jeg har vært så plaget med dette, hvorfor nekter legen å gjøre inngrepet?

Noen her som har fjernet hele tånegln? Vil gjerne ha respons på hvordan det går nå. Er usikker på hvordan jeg skal gå frem for å få fjernet negln.

PS! Negln har vært fjernet før, uten rot. Har vokst ut igjen og dannet ny betennelse. Nå har jeg betennelse igjen, og ber legen om å fjerne hele negln med rot. Men nei! Man må plages med dette. :sur:

Det er jo ikke noe slikt at hele tåa går vekk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, har aldri fjernet hele neglen, men har slitt med inngrodde ja. Husker ikke helt hvordan det ga seg jeg, var vel at jeg sluttet å pille og lot de være i fred tenker jeg ;)

Skrevet

Samboeren min fikk time til en operasjon for å fikse en inngrodd negl, men to dager før operasjonen var han på besøk hos meg (da jeg bodde hjemme) og klagde så fælt. Mamma dro da frem et gammelt triks som fungerer supert! Hun klippet en "trekant" av neglen ved der det var inngrodd (ikke helt ut) og etter det vokste neglen som vanlig. Legetimen ble avbestilt, og problemet har ikke dukket opp igjen.

Har alltid lurt på hvorfor ikke legene prøver ut det først, før de opererer...

Skrevet

Ja, men jeg har aldri pirket på tåa. Dette er plagsomt.

Kvier meg litt for å fjerne hele negln, med tanke på hva andre sier når de ser dette. Har akkrat blitt sammen med en gutt, har ennå ikke fortalt ham hva jeg skal gjøre. Er redd for at han kommer til å synes jeg er rar med bare en tånegl.. :forvirret:

Skrevet

Stortåneglene mine bøyer seg innover i huden igjen. Leste at det var lurt å putte litt bomull under neglen der dette var et problem, det funker kjempebra!

Skrevet

Ettersom jeg har forstått ved en slik operasjon, skal neglroten være fjernet slik at den biten av neglen som har vært plagsom, ikke skal komme tilbake igjen. Mannen har tatt begge sine storetær, den ene er fin, den andre er noe rar, men ikke på langt nær så vond som den var. Mest sannsynlig har ikke legen fått vekk alt.

Hvis nå legen ikke vil fjerne hele neglen, og du fortsatt vil oppleve inngroing og betennelse, vil jeg anbefale jevnlig besøk hos fotpleier, for at neglene skal bli stelt på ¨riktig¨ måte, for å skape minst mulig ubehag for deg. Her får du også råd og tips om hva du kan gjøre av en som kan sitt fag.

Skrevet

Hvis nå legen ikke vil fjerne hele neglen, og du fortsatt vil oppleve inngroing og betennelse, vil jeg anbefale jevnlig besøk hos fotpleier, for at neglene skal bli stelt på ¨riktig¨ måte, for å skape minst mulig ubehag for deg.  Her får du også råd og tips om hva du kan gjøre av en som kan sitt fag.

Hmm.. En fotlege ja. Har vært hos en sånn en, og han gjorde vondt ennå verre. Han klipte først ned neglen, uten bedøvelse :grine: Deretter satte han en metallstreng under neglen for at neglen ikke skulle vokse nedover.

gjett hvem som var på gråten av smerte den dagen!

Nå sitter jeg her da, tok operasjonen i morges. Kjenner det gjør vondt nå, men skal i et selskap i morgen så da må jeg bli bra til da. :) Fjernet ikke noe av neglen, men hadde noen rester på siden av neglen som hadde grodd ut igjen. Skal til sjekk om noen måneder og evt fjerne alt av neglen hvis det ikke gir seg.

Skrevet
Hmm.. En fotlege ja. Har vært hos en sånn en, og han gjorde vondt ennå verre. Han klipte først ned neglen, uten bedøvelse  :grine: Deretter satte han en metallstreng under neglen for at neglen ikke skulle vokse nedover.

gjett hvem som var på gråten av smerte den dagen!

Nå sitter jeg her da, tok operasjonen i morges. Kjenner det gjør vondt nå, men skal i et selskap i morgen så da må jeg bli bra til da. :) Fjernet ikke noe av neglen, men hadde noen rester på siden av neglen som hadde grodd ut igjen. Skal til sjekk om noen måneder og evt fjerne alt av neglen hvis det ikke gir seg.

Nei, en fotPLEIER, en som pleier og steller ben, ikke kutter i de og sånn :ler:

Finner de i gulesider ;)

God bedring!!

Skrevet

Du kan ikke vente mye annet av leger, de er som regel tafatte.

• 7 år senere...
Skrevet

hei. hvorfor er det ikke en jævel som kan svare på det ho faktisk spørr om? har noen fjerna HELE neggelen spurte ho? så driver dere å svarer på alt mulig anna... vel, jeg har fjerna hele, for noen dager sia. vet at dette er gammal tråd, men svarer likevel, når ingen anna har gjort det.. ja det er jævlig vondt, og jeg har 1000 sprsmål som ingen ser ut te å svare på. som når den vokser utatt.. nå kan jeg ikke ha på sko, kan knapt gå på den foten. jeg overtala legen te å gjøre det.. han ville egentlig heller ikke. så jeg ville ha neggelen ut, men veit ikke om det var så lurt.. kanskje skulle hørt på legen og bare tatt litt??

Skrevet

føler meg hejælpesløs her jeg sitter. veit ikke om jeg kan rense i grønnsåpevatn eller hva? orker nesten ikk rense det hell, for det er så ekkelt!! så no sitt jeg her hjælpeløs med toa i veret.. så håper at noen kan svare meg.. hvordan dere gjorde etter å ha tatt neggelen? alle veit jo at legen setter bedøvelse, og venter litt, og bruker denne tanga te å rive neggelen opp og ut. jada, men kan noen sihva dere gjorde etterpå, med rensing og slikt? Takksam for svar..

Skrevet

ta hele beinet i grønnsåpe vann 20-30 min x 3. Det fikk jeg beskjed om av legen hvert fall. Hjalp etterhvert. Når det endelig har grodd ut, IKKE klipp ordentlig ned, la det være og slutt og pell.

Anonym poster: 5b0ab7c4b0a731e8db04e03a53a0be17

Skrevet

Takksam for svar! men gjeld det også når en har fjerna hele neggelen? for no er det jo ingen neggel der, bare en sånn hinne.. virker litt vemmeleg å sitta i grønnsåpevatn da..

Skrevet

Takksam for svar! men gjeld det også når en har fjerna hele neggelen? for no er det jo ingen neggel der, bare en sånn hinne.. virker litt vemmeleg å sitta i grønnsåpevatn da..

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

hei. hvorfor er det ikke en jævel som kan svare på det ho faktisk spørr om? har noen fjerna HELE neggelen spurte ho? så driver dere å svarer på alt mulig anna... vel, jeg har fjerna hele, for noen dager sia. vet at dette er gammal tråd, men svarer likevel, når ingen anna har gjort det.. ja det er jævlig vondt, og jeg har 1000 sprsmål som ingen ser ut te å svare på. som når den vokser utatt.. nå kan jeg ikke ha på sko, kan knapt gå på den foten. jeg overtala legen te å gjøre det.. han ville egentlig heller ikke. så jeg ville ha neggelen ut, men veit ikke om det var så lurt.. kanskje skulle hørt på legen og bare tatt litt??

Sorry meg. :skratte:

Har ingen svar til dette her, Reidun, men jeg lurer mer på hvordan man får inngrodd tåneggel? Er det på grunn av dårlig skobruk, eller bare vokser neggelen feil vei? :klo: Kan noen svare? Interessant fenomen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...