Gå til innhold

Fibromyalgi og uføretrygd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanskelig å bli uføretrygdet når man har fibromyalgi? Noen med erfaring? Hvordan ser nav på tilstanden?

Anonymkode: 869a0...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er restarbeidsevnen og ikke så mye diagnosen som spiller mest inn!

Anonymkode: 1db0c...7ed

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er restarbeidsevnen og ikke så mye diagnosen som spiller mest inn!

Anonymkode: 1db0c...7ed

Ja vet jo det. Men lurte sånn generelt. Hvordan ser nav på sykdommen? Alle vet jo at sykdommer er i et slags hierarki og jeg tenker at fibrom er langt nede....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja vet jo det. Men lurte sånn generelt. Hvordan ser nav på sykdommen? Alle vet jo at sykdommer er i et slags hierarki og jeg tenker at fibrom er langt nede....

Det er ikke den enkleste diagnosen å få ufør for nei.

Anonymkode: 9720d...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke den enkleste diagnosen å få ufør for nei.

Har du fibromyalgi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det ikke er den enkleste,spørs hvilke tilleggs diagnoser du har + evt hvor hardt rammet du er av fibro!

Er selv uføretrygdet,jeg har fibro,men fikk den diagnosen etterpå....

Min fibro er av psykiske belastninger og traumer siden 12års alder. Altså belastning som nå har gått utover min fysiske helse også.

Anonymkode: 19296...5f2

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du fibromyalgi?

Jeg har jobbet i NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det ikke er den enkleste,spørs hvilke tilleggs diagnoser du har + evt hvor hardt rammet du er av fibro!

Min fibro er av psykiske belastninger og traumer siden 12års alder. Altså belastning som nå har gått utover min fysiske helse også.

Sliter en del. Har gode og dårlige dager. Sliter på jobb på dårlige dager ( pleie og omsorg). Har vært en del sykemeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i NAV.

Ja, helt ærlig, hvordan ser de på fibromyalgi? På lik linje med ME?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dessverre. Men alder, utdanning  og yrke spiller inn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha andre diagnoser i tillegg til fibro og da helst litt alvorlige diagnoser. Jeg har fibro, en psykisk lidelse, hudlidelse, migrene, kraftig ibs... Fikk ikke bli vurdert for ufør før alle disse var på plass.

Anonymkode: 07269...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dessverre. Men alder, utdanning  og yrke spiller inn også.

Ja, tenkte jo egentlig det😟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På lik linje med ME? Har bare gode erfaringer fra Nav, har ME og uføretrygd. Nav har alltid vært på lin side, aldri vært vanskelig eller fått følelsen av at ME var noe de så ned på/ikke tok på alvor. Fokus var hele tiden restarveidsevne fra deres side, ikke diagnose.

Anonymkode: 44988...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sliter en del. Har gode og dårlige dager. Sliter på jobb på dårlige dager ( pleie og omsorg). Har vært en del sykemeldt.

Samme her. Men mye nerve smerter (sterke muskel smerter i nakke,skuldre) samt kramper i rompe/lår. Mer vonde dager enn gode,men varierer litt. Jeg tenker du må først prøve jobbe redusert? Teste arb.evnen.... De krever nok det🤷

Jeg fikk nærmest uføretrygd søknaden slengt etter meg til slutt,men jeg burde ha søkt før...hadde vært under NAV i 12 år🙈 Kun jobbet 50% i 2 av de 12 årene. Men uføre var det siste jeg ville bli🙈

Måtte allikevel til sånn psykolog NAV sender de til. Tok 8mnd før innvilget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lik linje med ME? Har bare gode erfaringer fra Nav, har ME og uføretrygd. Nav har alltid vært på lin side, aldri vært vanskelig eller fått følelsen av at ME var noe de så ned på/ikke tok på alvor. Fokus var hele tiden restarveidsevne fra deres side, ikke diagnose.

Anonymkode: 44988...e13

Så bra👍Har en bekjent med ME som har slitt mye med nav og har oppfattelsen av at nav er vanskelig med utelukkelsediagnoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en i tidlig 30årene som nettopp har fått innvilget aktiv ufør. Eller kanskje det heter ung ufør? Det har vært en lang prosess. Man må nok ut i tiltak og NAV må sjekke restarbeidsevnen. I vedkommendes tilfelle kunne hun egentlig klart å jobbe et par dager i uken, men hun ville ikke. Og da mener jeg "ville ikke". Så hun klarte å gjøre det dårlig på tiltak, dukket ikke opp og sa hun var for dårlig osv. Jeg kjenner sjefen der hvor hun jobbet som kunne bekrefte at hun fungerte veldig bra i tiltak. Mye energi, stå på vilje. Og man kan gjerne si at noen tvinger seg gjennom tiltak uten å vise at de har problemer, er sliten, har smerter osv, men i den jobben ville det blitt for synlig hvis det var tilfelle. 

Dette gjelder jo kanskje ikke deg da. Sykdom opptrer ikke likt hos alle selv om det er samme diagnose. 

Et tips er å selv komme med forslag til arbeidsplasser hvor du kan tenke deg å prøve ut NAV-tiltak. Jeg kjenner et par som har fått tilbudt jobb i ettertid til tross for at de har hatt diagnoser som kan føre til hyppig sykefravær. Hvis arbeidsgiver er fornøyd, så strekker de seg gjerne litt ekstra selv om det ikke er en stabil arbeidstaker. I et tilfelle fikk faktisk han ene mulighet til å komme på jobb når det passet han til tross for at de var fulltallig på jobb. Da kunne han yte så lite eller mye som han klarte akkurat den dagen. 

Det er også mulig å bli en viss prosent ufør hvis man klarer å jobbe noe. 

Du må nesten ta kontakt med lege, evt arbeidsgiver og NAV. Så finner du ut av det. Men det kan nok ta en del tid siden NAV har retningslinjer for hva man må gjøre før uføretrygd innvilges. Problemet med f.eks fibromyalgi og ME, er at det finnes folk som klarer å lyge på seg diagnosene for å slippe å jobbe. Det ødelegger for de som faktisk er syk. Derfor er nok NAV noen ganger litt skeptisk og vanskelig, men det er det jo god grunn til når noen lyger. Men det finner de jo ut ved tiltak. 

Anonymkode: 68bd9...f8b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har ingen tileggs diagnoser. Har vært 50 prosent sykemeldt en stund. Og jeg sliter på dårlige dager så av og til føler jeg at jeg skulle vært 100 prosent sykemeldt. Men syns det er vanskelig å ta opp med legen.  Føler ikke jeg har en sykdom som er fullt akseptert rett og slett, ikke av legen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ingen tileggs diagnoser. Har vært 50 prosent sykemeldt en stund. Og jeg sliter på dårlige dager så av og til føler jeg at jeg skulle vært 100 prosent sykemeldt. Men syns det er vanskelig å ta opp med legen.  Føler ikke jeg har en sykdom som er fullt akseptert rett og slett, ikke av legen heller.

Når du kommer over påa aap blir det naturlig å lufte tanken om ufør for legen.

Anonymkode: 07269...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på AAP og har en ME-diagnose. Min veileder i NAV har fortalt meg at det er tre sykdommer som det er spesielt vanskelig å få uføretrygd for, det er ME, fibromyalgi og rusmisbruk. De har retningslinjer som sier at folk som har disse sykdommene skal gjennom en ekstra grundig vurdering.

Anonymkode: d2feb...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er på AAP og har en ME-diagnose. Min veileder i NAV har fortalt meg at det er tre sykdommer som det er spesielt vanskelig å få uføretrygd for, det er ME, fibromyalgi og rusmisbruk. De har retningslinjer som sier at folk som har disse sykdommene skal gjennom en ekstra grundig vurdering.

Anonymkode: d2feb...7a8

Jeg har ME og fikk gjennom uføretrygd problemfritt. Men jeg hadde også alvorlig grad av ME, og da jeg dukket opp hos Durapart for å måle restarbeidsevnen ble jeg sendt hjem etter 5 min samtale med veileder. 

Det er veldig bra at NAV har strenge retningslinjer rundt det, men det brukes nok skjønn også. 

Anonymkode: f2c7f...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...