Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Antiviruset skrev (3 minutter siden):

Ja de allierte gjorde en enorm feil da de bekjempet nazi Tyskland! For hadde ikke de barn da i alle byene sine ? Nei vi skulle bare latt Hitler holdt på. Joda mange hadde nok da også vært fornøyd.

Sammenligner du staten Israel og okkupasjonsmakt med allierte under krigen? Jøsses.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (1 minutt siden):

Sammenligner du staten Israel og okkupasjonsmakt med allierte under krigen? Jøsses.

Tror først og fremst han sammenlignet Hamas og nazistene. Urettferdig sammenligning?

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (2 minutter siden):

Sammenligner du staten Israel og okkupasjonsmakt med allierte under krigen? Jøsses.

Sett med Israels øyne så bekjemper de en brutal hensysløs fiende som nettopp har slaktet 1400 av dere sivile. Forbauser det deg ? Jøss!

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (4 minutter siden):

Sett med Israels øyne så bekjemper de en brutal hensysløs fiende som nettopp har slaktet 1400 av dere sivile. Forbauser det deg ? Jøss!

Standarden på de to du sammenligner et totalt ulikt. Samme gjelder bakteppet for «krigene».

Endret av caremore
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CAPS LOCK skrev (53 minutter siden):

Etterkommere av flyktninger er ikke flyktninger

De er ofre for deportasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

caremore skrev (1 minutt siden):

Standarden på de to du sammenligner et totalt ulikt. Samme gjelder bakteppet for krigen. 

Bakteppet ? Uansett hva bakteppet var så kan man aldri forsvare at Hamas gikk inn i Israel og slaktet ned 1400 barn, kvinner og ungdommer! Da har man startet en krig, og det er krig man har fått. Og krig er ren lidelse og ekstremt stygt. Nordmenn vet ikke hva krig er, og tror at det er noe som skal styres av lov og rett. Krig er bunnløs lidelse og utkjempes med alle midler til fienden er nedkjempet. Det finnes ikke unntak!  Slik har det vært i alle kriger til alle tider. Noen gang raser krigene til det ender uavgjort og status uendret, andre ganger går en av partene til grunne. Det er krig.

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sacramone skrev (På 26.10.2023 den 0.26):

Jeg har et spørsmål jeg gjerne vil høre forslag på.

Hvordan kan Israel bli kvitt Hamas på annen måte enn de forsøker nå?

 

nå er ikke jeg en person som nødvendigvis støtter jødene..de ville aldri støttet meg inoe...jeg tror den amerikanske utenriksministeren er inne på noe nå..en FN ledet overvåking av de okkuperte områdene, inntil noe bedre foreligger...men jeg har ingen tro på at palestinerne vil anse det som OK..de anser seg selv som okkupert i langet ider i historien..inkl protektoratet til britene , før staten Israel...så ...så her er mye galt, eller er det det...? en ting er sikkert ..Hamas ble valgt av sin befolkning til å lede gaza..Hamas førte dem ut i elendet, som nå er...så hva skal være veien til fred...? at befolkningen velger nye militante bevegelser til å bekjempe okkupasjonene ?? eller en falsk undertrykkelse som bare utsetter problemet?...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (5 minutter siden):

De er ofre for deportasjon.

I så fall er Israel fulle av flyktninger som måtte flykte fra arabiske land i et antall på opp mot en million. Det samme er store deler av Europa der grensene ble flyttet etter 2 verdenskrig. Tyskland er da fulle av flyktninger fra deler av Polen som ble tatt fra Tyskland etter 2 verdenskrig og gitt til akkurat Polen. Andre deler av Polen ble gitt til Sovjetunionen og millioner av mennesker måtte flytte på seg. Det var de som var heldige og ikke ble drept.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (2 minutter siden):

nå er ikke jeg en person som nødvendigvis støtter jødene..de ville aldri støttet meg inoe...jeg tror den amerikanske utenriksministeren er inne på noe nå..en FN ledet overvåking av de okkuperte områdene, inntil noe bedre foreligger...men jeg har ingen tro på at palestinerne vil anse det som OK..de anser seg selv som okkupert i langet ider i historien..inkl protektoratet til britene , før staten Israel...så ...så her er mye galt, eller er det det...? en ting er sikkert ..Hamas ble valgt av sin befolkning til å lede gaza..Hamas førte dem ut i elendet, som nå er...så hva skal være veien til fred...? at befolkningen velger nye militante bevegelser til å bekjempe okkupasjonene ?? eller en falsk undertrykkelse som bare utsetter problemet?...

 Vi så hva som skjedde da USA hadde fredsbevarende styrker i Libanon. En selvmordsbomber drepte 200 av de i en enorm selvmordsaksjon. Så det å tro at noen land kan bringe fred til området ved å gå inn med styrker og styre palestinerne vil få seg en sjokkartet opplevelse. Blodhundene til Iran vil da slå til gang på gang på gang. Slike styrker er bundet på hender og føtter og kan aldri opptre nøytralt ovenfor araberne. Da vil de ble ansett som fiender.

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (4 minutter siden):

nå er ikke jeg en person som nødvendigvis støtter jødene..de ville aldri støttet meg inoe...jeg tror den amerikanske utenriksministeren er inne på noe nå..en FN ledet overvåking av de okkuperte områdene, inntil noe bedre foreligger...men jeg har ingen tro på at palestinerne vil anse det som OK..de anser seg selv som okkupert i langet ider i historien..inkl protektoratet til britene , før staten Israel...så ...så her er mye galt, eller er det det...? en ting er sikkert ..Hamas ble valgt av sin befolkning til å lede gaza..Hamas førte dem ut i elendet, som nå er...så hva skal være veien til fred...? at befolkningen velger nye militante bevegelser til å bekjempe okkupasjonene ?? eller en falsk undertrykkelse som bare utsetter problemet?...

Støtter jødene? Hvem er jødene? Ville de ikke støttet deg i noe?

Snakk om karikering. Tror du jødene, eller muslimene, eller de kristne er en ensformet masse hvor alle er enige?

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når soldatene går inn gjør de det målrettet. De er bare ute etter å ta de som vil krige. Ingen andre. ❤️ 

Det er både trist og leit at norsk presse ikke skriver om suksessen bak Israels operasjon, men heller ensidig gjentar det Hamas uttaler.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antiviruset skrev (9 minutter siden):

Bakteppet ? Uansett hva bakteppet var så kan man aldri forsvare at Hamas gikk inn i Israel og slaktet ned 1400 barn, kvinner og ungdommer! Da har man startet en krig, og det er krig man har fått. Og krig er ren lidelse og ekstremt stygt. Nordmenn vet ikke hva krig er, og tror at det er noe som skal styres av lov og rett. Krig er bunnløs lidelse og utkjempes med alle midler til fienden er nedkjempet. Det finnes ikke unntak!  Slik har det vært i alle kriger til alle tider. Noen gang raser krigene til det ender uavgjort og status uendret, andre ganger går en av partene til grunne. Det er krig.

Newsflash, krig og har også regler og lover. Heldigvis lærer de som skal forsvare Norge og som er spesial soldater dette under opplæringen. Hvorfor tror du vi har noe som heter «krigsforbrytelser»??

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (På 29.10.2023 den 14.00):

Jeg forholder meg til at FN kaller det en okkupasjon. At du personlig mener noe annet er i grunn helt irrelevant og et behov for å pynte på virkeligheten. 
 

«Gazastripen er fortsatt under israelsk okkupasjon

I 2005 bestemte Israel å trekke ut alle sine styrker og bosettinger fra Gazastripen. Israel iverksatte deretter en blokade mot Gaza i 2007, som følge av at Hamas kom til makten. Blokaden begrenser inn- og utfart av både mennesker og varer i så stor grad at Gazastripen er nærmest ulevelig. FN anser Gazastripen for fortsatt å være under israelsk okkupasjon.»

Kilde: https://www.fn.no/konflikter/palestina

 

FN har mindre troverdighet enn Saudi Arabia.

Man kan ikke okkupere et land som aldri har hatt palestinsk/arabisk suverenitet. Dessuten var Gaza og vestbredden territoriet Israel vant etter de ble angrepet av nabolandene. Og territoriet vunnet i forsvarskrig er legitimt land å overta. Dette er almen krigsrett. Araberne har heller ALDRI hatt rett til området. Om ikke det var nok, trakk Israel seg helt og holdent ut av Gaza i 2005, om jeg ikke husker feil? Blokaden er der fordi Palestinerne ikke forstår at Israel bare vil være ifred. Så selv etter total uttrekning fra Gaza, fortsatte palestinerne å skyte raketter mot Israel. Antall perverse terroraksjoner direkte myntet mot sivile jøder eskalerte i lyntempo! Da fikk Israel nok og satt opp mur og blokade, nettopp som et forsøk på å kvele Hamas terror. Og det virket!

Dere maser om okkupasjon, folkemord og blokader, men har ikke den sneveste kunnskap om hvorfor det kom i utgangspunktet.

K O N T E K S T.

 

GrønnNellik68 skrev (På 29.10.2023 den 14.09):

Folkemord er tragisk uansett hvem som står bak det. 

Det har aldri vært et folkemord på Gaza.

 

Atheena skrev (På 29.10.2023 den 14.10):


1.Men angrepene mot Gaza er jeg imot og også måten Israel har håndtert hele denne konflikten siden 1948. 
 

2. Skulle gjerne sett en mer forenende leder enn BN på Israel sin side også slik at man kan få til en 2-stats løsning. 

1. Hvordan burde Israel håndtert konflikten tenker du? For her forventer jeg at du har en mulig løsning, siden du er så uenig i deres fremgangsmåte.

2. Hvordan skal denne 2.statsløsningen bli forhandlet frem? Jeg vet ikke helt om du har fått med deg dette, men jeg vet én av partene har vært ved forhandlingsbordet med dette som løsning en rekke ganger. Hvorfor har det ikke blitt noe av, tenker du?

 

Apis skrev (På 29.10.2023 den 14.19):

Ditt forhold til bruk av vold og trakassering, som problemløser, er det lite jeg kan få gjort med. 

Ja for ISIS, Hezbolla og Al-quaida er kjent for å gjøre varige diplomatiske fredsløsninger om bare vi ugudelige fra vesten ydmyker oss og piper om fredsløsninger?

Du har vokst opp i vesten og ikke i hulene til Hamas?

 

Apis skrev (På 29.10.2023 den 14.22):

Løsningen er at Israel og Palestina får hver sin stat, altså en to statsløsning

Da må først begge parter ha lyst på en tostatsløsning. Den ene parten i denne konflikten bryr seg døyten om tostatsløsning.

 

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (1 time siden):

Israel gjør dette for å bekjempe Hamas punktum. Det å stoppe en krigføring når den er startet og man står midt opp i det med begge beine er å gi initiativet videre til fienden i dette tilfellet Hamas. De får da omgruppere, hvile ut, skaffe seg forsyninger og bli forsynt av "nødhjelpen" som kommer inn i Gaza. For tror du et øyeblikk at denne hjelpen bare går til sivile er du naiv. 

Israels største problem nå er at hvis de skulle lykkes i å stoppe Hamas (da må de jo også ta lederne som ikke oppholder seg på Gaza) - så vil Israel ha drept så mange palestinere for å komme dit, uforholdsmessig mange mtp. hva Hamas gjorde mot israelere, uforholdsmessig mange uskyldige barn, at palestinere trolig vil ende med å hate Israel, og da har Israel bare sørget for at de får flere motstandere. En ting er å ha en terrororganisasjon som fiende. Men det å risikere å få et helt folk mot seg, samt land som sympatiserer med dem, som fiender - det kan ende med å bli et mareritt for Israel.

Det er lite som nå tyder på at Israel kun er ute etter å ta Hamas, med tanke på måten Israel går frem på, ber befolkningen evakuere fra nord til sør, mens de bomber både veiene folket må flykte langs, og de bomber også områdene Israel ba folket om å flykte til. Da er det ikke lenger bare Hamas Israel går etter. Eller, om de tror det selv, så er det som en annen skrev, de har valgt å dehumanisere selv palestinske småbarn. Det i seg selv vil skape store problemer for Israel i årene som kommer, uansett hva som skjer videre i denne krigen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Frisk Frosk skrev (1 minutt siden):

En ting er å ha en terrororganisasjon som fiende. Men det å risikere å få et helt folk mot seg, samt land som sympatiserer med dem, som fiender - det kan ende med å bli et mareritt for Israel.

Det er jo dette som allerede er realiteten. Og som er landskapet Israel manøvrerer i.

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hank Amarillo skrev (35 minutter siden):

Åpenbart er jeg i stand til å svare når jeg faktisk svarer. Blir jo litt sånn logisk egentlig.

Problemet med "tanke"-eksperimentet ditt er at scenarioene du kommer med er totalt irrelevante og vitner om at du ikke helt forstår hva som er greia. Hverken på den ene eller andre måten.

Men for å komme deg i møte  og være litt behjelpelig lager jeg  et scenario som ivaretar symmetrien og prinsippet:

-om en toppleder i Hamas hadde stukket av og gjemt seg i en Israelsk barnehage, ville det vært berettiget og hensiktsmessig for  sivile på Gaza å sende en bombe på barnehagen om drapet på lederen i stor grad ville motivert Hamas til å kapitulere og dermed fått avsluttet bombingen på Gaza.

Svaret på det er:  Ja.              Enig?

Du er ikke i stand til å svare på det jeg faktisk spør om, du endrer premissene konstant slik at det passer inn i din narrativ om en moralske handlinger.

Som kommer så til de grader fram i scenarioet ditt, der du igjen har endret det til Hamas og samtidig legger til grunne at et enkelt angrep stopper heler krigen. Alt for å (i teorien) vigle seg inn under proporsjonalitetsprinsippet i folkerett. 

Jeg skal svare selv. Drap på 50 barn uansett om de er Israelske eller palestinske kan aldri forsvares for å ta ut en offiser eller lignende.  Bare i en konstruert virkelighet der det å ta ut et individ stopper hele krigen ville dette kunne forsvares, noe som selvsagt er helt urealistisk.
Derfor er det ikke proporsjonalt og brudd på folkeretten. 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Menelaos

FN: Angrepene på flyktningleir i Gaza kan være krigsforbrytelse

Israels angrep på flyktningleiren Jabalia på Gazastripen kan være mulige krigsforbrytelser, mener FNs menneskerettskontor.

Tirsdag ble minst 50 mennesker drept i et israelsk bombeangrep mot Jabalia, deriblant flere sivile, ifølge palestinske helsemyndigheter. Onsdag ble flyktningleiren bombet på nytt. Så langt er det uklart hvor mange som er drept eller såret i dette angrepet.

Ifølge det israelske militæret (IDF) var tirsdagens angrep rettet mot en høytstående Hamas-kommandant.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/APyvnA/foelg-utviklingen-live-angrepene-i-israel-og-gaza?pinnedEntry=36443

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trubadur skrev (9 minutter siden):

Støtter jødene? Hvem er jødene? Ville de ikke støttet deg i noe?

Snakk om karikering. Tror du jødene, eller muslimene, eller de kristne er en ensformet masse hvor alle er enige?

ok....ingen i Israel er enige med myndighetene noensinne.... ikke sionistene , ikke sosialdemokratene ikke jødene....hvem er da Israel som er der ute? Hvem er det som ble angrepet og tatt til gissler, utsatt for den ee større krigsforbrytelsen etter den andre...? jeg må nesten spørre ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...