Gå til innhold

Israel og Gazastripen


Sacramone

Anbefalte innlegg

Jabalia var en flyktningeleir i 1980, det er nå et tett bebygget område som Hamas har gravd masse tuneller under og driver utstrakt rakett-utskytning fra.

Jeg anser ikke 5-7 etasjers høyhus som flyktningeleirer, gjør du?

Det samme gjelder for øvrig Jenin og andre byer som Hamas og PIJ driver baser ut fra, det er snakk om hele byer som kun jobber med å skape terror og helvete, for både Palestinere og Israelere.

Endret av Anonio
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Atheena skrev (Akkurat nå):

Kan vi ikke bare innføre dødsstraff i samme slengen. Dreper du en person så skal hele familien din kuttes fra strøm, mat og vann og halvparten av de drepes i tillegg. Hvem av de er tilfeldig. 

Dreper du mange og så går inn i kjelleren til familien din ? I veldig mange situasjoner ender det aldri bra verken for familien din eller deg selv. Spesielt når du skyter på alt og alle som nærmer seg huset og holder resten av familien som gisler og skjold. I veldig mange land ender det med totalt utslettelse og døde for alle sammen.

Der har du svaret på den litt barnslige sammenligningen din.

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (1 minutt siden):

Det er ingenting som forsvarer det USA gjorde og ingenting som forsvarer det Israel gjør nå. 

Nei selvfølgelig ikke i dine øyne, som ikke forstår hva som skjer når du starter en krig. Du kan ikke starte en krig, så begynne å skrike om ofre når den utarter seg. Det er bare naive mennesker som ikke forstår hva krig er for noe som gjør slikt. 

Selv ikke Hitler var så naiv og dum at han ikke forstod hva han gjorde da han startet 2 verdenskrig. Han sa omtrent som følgende ! Det å starte en krig er som å åpne en dør inn til et mørkt rom! Du ser ikke hva som er der inne. I hans tilfelle var det undergangen for han selv og den tyske nasjon. Allikevel startet han krigen, og forbanna de allierte som fikk han ned fra tronen ?

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (3 minutter siden):

Du er åpenbart ut av stand til å svare,  når du endelig nærmer deg noe så endre du spørsmålet til en generell betraktning.

Åpenbart er jeg i stand til å svare når jeg faktisk svarer. Blir jo litt sånn logisk egentlig.

Problemet med "tanke"-eksperimentet ditt er at scenarioene du kommer med er totalt irrelevante og vitner om at du ikke helt forstår hva som er greia. Hverken på den ene eller andre måten.

Men for å komme deg i møte  og være litt behjelpelig lager jeg  et scenario som ivaretar symmetrien og prinsippet:

-om en toppleder i Hamas hadde stukket av og gjemt seg i en Israelsk barnehage, ville det vært berettiget og hensiktsmessig for  sivile på Gaza å sende en bombe på barnehagen om drapet på lederen i stor grad ville motivert Hamas til å kapitulere og dermed fått avsluttet bombingen på Gaza.

Svaret på det er:  Ja.              Enig?

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gugglo skrev (5 timer siden):

Strålende! Takk! Men... Du glemte de første par ordene der, like etter "or".

"MAY BE EXPECTED". Israel forventer at Hamas har lot de sivile få forlate området.

Uansett, bra @Gregarious!

Dette stemmer ikke!

For det første visste Israel at alle ikke kunne forlate nordlige områder, mange hadde ikke mulighet til å dra, og sikkert også andre som ikke fikk dra. Israel visste utmerket godt dette, da de heller ikke ville gi mer tid for å evakuere f.eks. sykehus, men holdt på sine frister selv om de fikk vite at det å evakurere pasientene var umulig, både pga. pasientenes tilstand, manglende utstyr, manglende transport m.m. Og ikke minst - ingen plass å evakuere dem til.

Og som om det ikke var nok så har Israel valgt å bombe veiene de palestinerne som forsøkte å flykte sørover måtte bruke.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Atheena
Antiviruset skrev (5 minutter siden):

Dreper du mange og så går inn i kjelleren til familien din ? I veldig mange situasjoner ender det aldri bra verken for familien din eller deg selv. Spesielt når du skyter på alt og alle som nærmer seg huset og holder resten av familien som gisler og skjold. I veldig mange land ender det med totalt utslettelse og døde for alle sammen.

Der har du svaret på den litt barnslige sammenligningen din.

Ja jeg er så heldig at jeg kan få være litt barnslig, det er verre med barna på Gaza som ikke får lov å være barn, men må leve i elendighet med død, bombing, sult og lidelse.


Hadde 2 gærninger tatt en barnehage som gisler så er det greit å bombe de alle sammen? 
Hadde forventet mer av et sivilisert samfunn med stor støtte fra vesten. Akkurat som jeg hadde forventet at politiet løste situasjonen på en annen måte selv om gærningene var terrorister og nettopp hadde drept flere.
 

Det er noe alvorlig feil når man må drepe barn for å berge egen sikkerhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (18 minutter siden):

Den historieboken forteller meg at av dette landområdet vi snakker om nå fikk araberne over 70% av landområdet. Israel fikk under 30%. Og alle jøder i alle arabiske land har måtte flykte til Israel uten å få med seg nåla i veggen. Israel var villige til å gi enda mer til araberne for å få fred. Hva skjedde ? Araberne gikk til krig mot Israel timer etter at de proklamerte sin stat i 1948 !

Så hvem skapte denne konflikten ? Det sier seg selv når man leser historien. Det var ikke Israel for å si det slik. Og den pågående krigen kan avsluttes innen noen uker om Hamas gir seg, slipper fri gislene de har og overlater styret til en sivil administrasjon som ikke vil utslette Israel med leve i fredelig sameksistens. Selv en egen stat ville de da kunne fått over litt tid.

Så de som skaper dette problemet ? Det er Hamas og deres herrer Iran.

Hvilken historiebok er dette? Kan jeg laste den ned på miff sine sider? Partisjonsplanen var 55% til jøder og 45% til arabere, men nå har jo Israel okkupert/stjelt alt.

Kafr Qasim massacre - Wikipedia

Sitat

Issachar (Yissachar) "Yiska" Shadmi—the highest-ranking official prosecuted for the massacre—stated, shortly before his death, that he believed that his trial was staged to protect members of the Israeli political and military elite, including Prime Minister David Ben Gurion, from taking responsibility for the massacre. The purpose was to portray the perpetrators as a group of rogue soldiers, rather than people acting under higher orders.[7]

Israel har massakrert arabere siden de fikk komme dit. Dette skjedde i 1956 og ble forsøkt sensurert av Israelske myndigheter (som så mye annet, bombingen i Egypt som de skulle skylde på arabere for, senkingen av USS Liberty som de skulle skylde på andre for etc.)

Sitat

The military censor imposed a total ban on newspaper reportage on the massacre. Nonetheless, news of the incident leaked out after communist Knesset Members Tawfik Toubi and Meir Vilner managed to enter the village two weeks later and investigate the rumours.[24] However, it took two months of lobbying by them and the press before the government lifted the media blackout imposed by David Ben-Gurion. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig ikke, men alle sier at Hamas er lovlig valgt i Gaza. Noe som selvfølgelig ikke stemmer fordi det var i 2006 og siden har det aldri vært flere valg. Omtrent slik Hitler gjorde det i Tyskland. Så da Hamas massakrerte 1400 jøder, skar hodet av spedbarn, halshugde en ung tysk/israelsk jente etter å ha kidnappet henne inn i Gaza, ja så er det det som har bragt dette ned over Gaza ! Hamas er direkte årsak til at hun drypper blod og barnet er dødt.

Men tror du at mange palestinere tenker over dette ? Neppe. Trist, tragisk og en direkte årsak en konsekvens av krig. Krig er å åpne portene til helvete på vidt gap, uansett hvem som driver frem en krig eller hvem som deltar i den.

Kan vi først fokusere på de uskyldige som blir drept nå? Se nyhetene.

Bomber du nede barn, bomber du ned sykehus,bomber du ned flyktningsleir,så er det ikke selvforsvar. Det er terrorisme på høyt nivå!! Det må man tørre å si. Man kan kalle en spade for en spade. 

Endret av Urwa
  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (1 minutt siden):

Hadde 2 gærninger tatt en barnehage som gisler så er det greit å bombe de alle sammen? 

En veldig barnslig sammenligning egentlig ? Kunne to slike terrorister sende raketter fra leiligheten sin over store deler av Oslo eller massakrere  to kvartaler i Oslo ? Da hadde nok barnehagen vært utslettet ja.  Men igjen sammenligningen er jo bare absurd.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (6 minutter siden):

Dette stemmer ikke!

For det første visste Israel at alle ikke kunne forlate nordlige områder, mange hadde ikke mulighet til å dra, og sikkert også andre som ikke fikk dra. Israel visste utmerket godt dette, da de heller ikke ville gi mer tid for å evakuere f.eks. sykehus, men holdt på sine frister selv om de fikk vite at det å evakurere pasientene var umulig, både pga. pasientenes tilstand, manglende utstyr, manglende transport m.m. Og ikke minst - ingen plass å evakuere dem til.

Og som om det ikke var nok så har Israel valgt å bombe veiene de palestinerne som forsøkte å flykte sørover måtte bruke.

Og tidsaspektet var ikke realistisk heller, med tanke på at mange måte flykte til fots. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (44 minutter siden):

Det er absolutt ingenting som forsvarer det Israel driver med nå. Ingenting. 

 

 

MissHannigan skrev (28 minutter siden):

Det er fortsatt ingenting som kan forsvare det Israel driver med nå. Ingenting. 

 

MissHannigan skrev (24 minutter siden):

Det er ingenting av dette som forsvarer det Israel driver med nå.

 

MissHannigan skrev (19 minutter siden):

Det er ingenting som forsvarer det USA gjorde og ingenting som forsvarer det Israel gjør nå. 

Jeg hører du sier det igjen og igjen, men den stadig gjentatte påstanden din mangler helt begrunnelse. Har du ingen? 

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (3 minutter siden):

Det er noe alvorlig feil når man må drepe barn for å berge egen sikkerhet. 

Det har du helt rett i.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

caremore skrev (2 minutter siden):

Og tidsaspektet var ikke realistisk heller, med tanke på at mange måte flykte til fots. 

Hvem bruker 3 uker på å gå 10 km?

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (1 minutt siden):

Hvilken historiebok er dette? Kan jeg laste den ned på miff sine sider? Partisjonsplanen var 55% til jøder og 45% til arabere, men nå har jo Israel okkupert/stjelt alt.

Vi snakker om det gamle mandatområdet ! Som britene styrte. At du ikke kan historie får du nesten ta på din kappe. Du kan ikke starte historien når du ønsker den skal starte. Israel vant land da araberne startet krigen mot de i 1948, uten at Israel ønsket det, Israel vant land da araberne startet krigen i 1967 uten at Israel ønsket det. Noe gav de tilbake til Egypt som ville ha fred etter en tid, som kostet deres president Sadat livet. Men du kan ikke historien så hvorfor gidder jeg ? 

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (22 minutter siden):

Kan vi ikke bare innføre dødsstraff i samme slengen. Dreper du en person så skal hele familien din kuttes fra strøm, mat og vann og halvparten av de drepes i tillegg. Hvem av de er tilfeldig. 

Denne tankegangen er vel i tråd med religiøse skrifter? Øye for øye, tann for tann. Og noen mener at muslimske stater lever på steinalder nivå? Ignoranse på høyt nivå der altså. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hank Amarillo skrev (2 minutter siden):

Det har du helt rett i.

Ja de allierte gjorde en enorm feil da de bekjempet nazi Tyskland! For hadde ikke de barn da i alle byene sine ? Nei vi skulle bare latt Hitler holdt på. Joda mange hadde nok da også vært fornøyd.

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (1 minutt siden):

Vi snakker om det gamle mandatområdet ! Som britene styrte. At du ikke kan historie får du nesten ta på din kappe. Du kan ikke starte historien når du ønsker den skal starte. Israel vant land da araberne startet krigen mot de i 1948, uten at Israel ønsket det, Israel vant land da araberne startet krigen i 1967 uten at Israel ønsket det. Noe gav de tilbake til Egypt som ville ha fred etter en tid, som kostet deres president Sadat livet. Men du kan ikke historien så hvorfor gidder jeg ? 

Jeg forholder meg til FNs partisjonsplan, men om du har alternative historier står du fritt til å dele, fint med kilder...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (2 minutter siden):

Jeg forholder meg til FNs partisjonsplan, men om du har alternative historier står du fritt til å dele, fint med kilder...

Dårlig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...