Gå til innhold

Oppfordrer programmet "Foræderen" til utestenging og mobbing?


Tough cookie

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sett programmet men mine barn på 14 og 20 gir meg referat fra de forskjellige episodene+at jeg ser klipp fra media sin fremstilling av programmet.

Reagerer på at noen deltakere må sykmeldes etterpå, andre sier de er helt mentalt utkjørt, har fått angst i ettertid eller gått ned i vekt.

Så et klipp fra da Bjørg Thorallsdottir måtte delta i sin egen begravelse og klyve ned i en kiste!

Det er jo helt horribelt at dette skal være dagens underholdning, og så klager vi over mobbing og utestenging både blant tenåringer og voksne?🙊

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barna mine elsker programmet men jeg forstår ikke hvorfor flere av deltakerne blir helt satt ut psykisk, sliter i ettertid og jeg forstår ikke at dette kan være underholdende?

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke sett programmet men mine barn på 14 og 20 gir meg referat fra de forskjellige episodene+at jeg ser klipp fra media sin fremstilling av programmet.

Reagerer på at noen deltakere må sykmeldes etterpå, andre sier de er helt mentalt utkjørt, har fått angst i ettertid eller gått ned i vekt.

Så et klipp fra da Bjørg Thorallsdottir måtte delta i sin egen begravelse og klyve ned i en kiste!

Det er jo helt horribelt at dette skal være dagens underholdning, og så klager vi over mobbing og utestenging både blant tenåringer og voksne?🙊

Det er jo spill basert på tildelte roller og handler ikke om å stemne ut basert på personer, men hvem man tror har roller i spillet. Spør du meg er vanlig reality mye verre. Dette er jo et spill 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei programmet oppfordrer ikke til mobbing eller utestengning.

Det blir konstantert i hver eneste episode at dette er ett spill. Det er ikke ekte.

Det at deltakerne blir mentalt utkjørt i ettertid kan du si om andre programmer og. De er konstant PÅ-skrudd i spillet, derfor blir man sliten. Det er ingen pause.

Det at Bjørg måtte ned i kiste var helt innafor. Ingen satte lokk på, og greia var å få frem følelser. Pust folkens.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (17 timer siden):

Jeg har ikke sett programmet men mine barn på 14 og 20 gir meg referat fra de forskjellige episodene+at jeg ser klipp fra media sin fremstilling av programmet.

Reagerer på at noen deltakere må sykmeldes etterpå, andre sier de er helt mentalt utkjørt, har fått angst i ettertid eller gått ned i vekt.

Så et klipp fra da Bjørg Thorallsdottir måtte delta i sin egen begravelse og klyve ned i en kiste!

Det er jo helt horribelt at dette skal være dagens underholdning, og så klager vi over mobbing og utestenging både blant tenåringer og 

Det her blir et klassisk eksempel på hva som skjer om man bare baserer seg på hva man har lest og hørt. Hva med å heller se en episode eller to før du uttaler deg hvor horribelt det er? 

Forræder er et konstruert spill, alle som deltar vet dette. Det er ikke snakk om mobbing og utestenging av noen, selv om det er en deltaker jeg synes har en ganske uspiselig oppførsel. 

Begravelsesepisoden synes jeg var genial, men har man ikke morbid humor kan det kanskje virke brutalt. For meg er det helt uforståelig at mange har reagert sånn på scenen. Altså ikke at deltakerne hadde en reaksjon der og da, men seerne. 

Når det gjelder at noen har hatt behov for psykolog osv,  handler nok mye om at man ikke har vært helt forberedt på hvordan man kommer til å reagere på spillet og den boblen man er i under innspilling.  Settingen føles mer ekte for de som deltar og tenker det ikke er så rart at noen trenger litt profesjonell hjelp til å håndtere følelsene etter det, men tror ikke akkurat det er snakk om alvorlige traumer.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (20 timer siden):

Jeg har ikke sett programmet men mine barn på 14 og 20 gir meg referat fra de forskjellige episodene+at jeg ser klipp fra media sin fremstilling av programmet.

Reagerer på at noen deltakere må sykmeldes etterpå, andre sier de er helt mentalt utkjørt, har fått angst i ettertid eller gått ned i vekt.

Så et klipp fra da Bjørg Thorallsdottir måtte delta i sin egen begravelse og klyve ned i en kiste!

Det er jo helt horribelt at dette skal være dagens underholdning, og så klager vi over mobbing og utestenging både blant tenåringer og voksne?🙊

Ærlig talt, du får se før du kritiserer. 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tough cookie skrev (På 25.10.2023 den 3.49):

Barna mine elsker programmet men jeg forstår ikke hvorfor flere av deltakerne blir helt satt ut psykisk, sliter i ettertid

Fordi de blir mentalt utslitte av å konstant gå rundt og være paranoide og ikke ane hvem de kan stole på.

Tough cookie skrev (På 25.10.2023 den 3.49):

og jeg forstår ikke at dette kan være underholdende?

Hver sin smak. Jeg synes Forræder er et fantastisk konsept og kjempespennende, og det henger nok sammen med at jeg liker spill av typen Mafia og Secret Hitler. Man kan si mye om programmet, og like det eller ikke, men ingenting der har noe som helst med mobbing å gjøre.
Hva med å se noen episoder selv og deretter gjøre deg opp en mening om hva du synes?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo akkurat det samme som annen reality, som Farmen, paradise hotel o.l der en etter en ryker/stemmes ut. Det er bare et spill, og voksne folk bør kunne vurdere selv om de er tøffe nok til å bli med på noe sånt. Er man med på leken, må en tåle steken. 

Også må seere selv ta ansvar og slå av programmet hvis de synes det blir for voldsomt 😅 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besina skrev (8 timer siden):

Det er jo akkurat det samme som annen reality, som Farmen, paradise hotel o.l der en etter en ryker/stemmes ut. Det er bare et spill, og voksne folk bør kunne vurdere selv om de er tøffe nok til å bli med på noe sånt. Er man med på leken, må en tåle steken. 

Også må seere selv ta ansvar og slå av programmet hvis de synes det blir for voldsomt 😅 

Men de andre reality programmene baserer seg jo mer på deltagernes personlighet enn det forræder gjør..? I forræder har de jo tildelte roller som skal spilles og stemmes ut basert på det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forræder er en av de mest geniale programmene på tv om dagen. Har sett alle 3 sesongene og finner det underholdende.

Mange deltakere får psykolog hjelp ja i ettertid, for i spillet så blir man lyvd for og manipulert trill rundt av forræderne. De lojale vet ikke hvem de kan stole på, og har forsåvidt kun seg selv å stole på. Alle er mistenksomme ovenfor hverandre. Enn vet aldri når spillet er slutt som lojal, (blir drept eller må endre side til å bli forræder) Og overraskelser kommer underveis. Enn kan også risikere å bli stemt ut av de andre deltakerne.

Når det gjelder begravelses scenen, så syns jeg det var mer humoristisk. Deltakernen satt bare i kisten, og det var både sang og musikk innslag. Men når deltakerne lever i en boble der man blir utsatt for et psykologisk spill, så er det lettere å la seg påvirke av ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...