Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er nå pr definisjon frisk etter en operasjon og rehabilitering. Jeg er nå under omskolering via nav og vil få Aap frem til neste år, og deretter ut i jobb. 

Jeg får ikke tegne uføreforsikring før det har gått 5 pr år siden jeg mottokk Aap. Skjønner at det ikke så gunstig for forsikringsselskapene hvis alle på Aap som visste de skulle bli uføre fikk tegne en god forsikring.. Men. Det skremmer meg veldig å ikke ha forsikring i dagens samfunn, og spesielt som boligeier. Jeg er livredd for å nå bli syk de neste fem årene og måtte leve på et minimum. Det har så vidt gått rundt i husholdningen med meg på Aap. 

Hvordan har andre løst dette? Er det selskaper som godtar mindre enn 5 år eller er det standard hos alle?

Anonymkode: 2a369...7bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor tegnet du ikke uføreforsikring før du be syk da? Måtte det sykdom til før det var aktuelt for deg? 

Anonymkode: a7bf9...ca5

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor tegnet du ikke uføreforsikring før du be syk da? Måtte det sykdom til før det var aktuelt for deg? 

Anonymkode: a7bf9...ca5

Fordi jeg var i en arbeidsulykke rett etter endt utdanning og fikk ikke tegne før dette før fordi jeg var student. 

• Liker 2
Skrevet

Det beste er om du klarer å få deg jobb et sted som har kollektiv uføreforsikring. Da ser de ikke på tidligere sykdomshistorikk. Jeg vet ikke om dette gjelder alle kollektive uføreforsikringer, men de stedene jeg har jobbet har det da kun vært krav om at du må ha vært innmeldt i forsikringsordningen (ansettelsesdato) to år før du blir syk igjen.

Anonymkode: 2319e...ca0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi jeg var i en arbeidsulykke rett etter endt utdanning og fikk ikke tegne før dette før fordi jeg var student. 

Uføreforsikring kan du jo tegne fra fylte 18år, uavhenging av jobb/student/arbeidsledig. 

Anonymkode: 064f0...263

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uføreforsikring kan du jo tegne fra fylte 18år, uavhenging av jobb/student/arbeidsledig. 

Anonymkode: 064f0...263

Jeg fikk ikke tegne som student. Ts

Skrevet

Når du har tegnet forsikringen så vil du uansett ikke kunne få utbetalt noe fra den om du har vært syk av den siste tiden, tror det må gå 1 eller 2 år fra du har tegnet forsikringen til du faktisk kan bruke den… 

Anonymkode: 7dffa...190

Skrevet

Forsikringen vil heller ikke gjelde for ting relatert til noe du har vært til lege/behandling for. 

Anonymkode: eb7ba...d01

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 19.28):

Det beste er om du klarer å få deg jobb et sted som har kollektiv uføreforsikring. Da ser de ikke på tidligere sykdomshistorikk. Jeg vet ikke om dette gjelder alle kollektive uføreforsikringer, men de stedene jeg har jobbet har det da kun vært krav om at du må ha vært innmeldt i forsikringsordningen (ansettelsesdato) to år før du blir syk igjen.

De ser ikke på tidligere sykdomshistorikk for å få tegne forsikringen men for å få utbetaling om man  blir ufør så vil det ikke gjelde for ting man tidligere har vært til behandling for. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De ser ikke på tidligere sykdomshistorikk for å få tegne forsikringen men for å få utbetaling om man  blir ufør så vil det ikke gjelde for ting man tidligere har vært til behandling for. 

Mulig det er forskjellig vilkår fra selskap til selskap. Har lest vilkårene for min forsikring (gjennom arbeidsgiver) nøye og eneste kravet er at jeg har vært i jobb i minst to år før jeg ble sykemeldt. Det står ingenting om at de kan sjekke tidligere helseopplysninger, eller at det er begrensninger for tidligere sykdom. Jeg ble sykemeldt etter noen år og de har aldri bedt om noen form for informasjon eller spurt om legeerklæring. Nå er jeg på AAP og får en god sum fra forsikringa inn på konto hver måned. Det hadde jeg ikke fått om det var som du sier, da jeg var syk allerede før jeg ble meldt inn i forsikringsordninga. Jeg har forstått det slik at dette er vanlig ved kollektive uføreforsikringer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har hatt kronisk sykdom siden jeg var barn, men får fortsatt betaling fra kollektiv uføreforsikring siden jeg sto i jobb i flere år før sykdommen utviklet seg. Så det du skriver stemmer ikke for alle forsikringsselskap.

Anonymkode: 3d7ae...1b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har hatt kronisk sykdom siden jeg var barn, men får fortsatt betaling fra kollektiv uføreforsikring siden jeg sto i jobb i flere år før sykdommen utviklet seg. Så det du skriver stemmer ikke for alle forsikringsselskap.

Anonymkode: 3d7ae...1b8

Jo det gjør det. Men dere roter litt med begrepene og produkter.

For en privat tegnet uføreforsikring gjelder det uansett selskap samt at de jeg kommer på nå også vil se på sykdomsbildet ved tegningstidspunkt altså derfor man leverer legeattest samt egenerklæring. 

En kollektiv uføreforsikring er nettopp det noe kollektivt, tegnet på veiene av en bedrift/lag - altså en større gruppe individer. Som da altså alle får samme standard avtale gjerne med noen valgmuligheter hva angår pris/dekning. 

Det er altså to forskjellige produkter ene retter seg mot privatmarkedet og andre mot bedriftsmarkedet som kan leveres av et å samme selskap med ulike vilkår.

Anonymkode: 6f14d...b56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...