Gå til innhold

Ibs - mye tarmgass. Annen diagnose??

Anbefalte innlegg

Skrevet

K32. Jeg har tidligere fått oppfølging for ibs. De tok blodprøver og konstaterte at det mest sannsynlig var ibs. Men jeg er usikker. De tok ikke noe kolonoskopi eller gastroskopi. Det er ulcerøs kolitt i familien. Jeg har aldri hatt særlige problemer med diaré, men har store problemer med luft i magen, såpass mye at det går hardt utover det sosiale. Har unngått dating i stor grad. Blitt opplært i oppveksten til å holde luft inne, men med tarmgass i så stor skala som jeg har så må det ut. Dette ender da med smerter og stort ubehag fordi jeg som oftest ikke klarer å slippe luft på kommando når jeg går på do. Det må liksom ut når jeg kjenner det og da ender jeg opp med å holde det inne hvis jeg ikke er alene. Et annet problem jeg har hatt er at jeg må veldig plutselig på do, og kan stå inne på en butikk og bli skikkelig trengt på sekundet. Det har aldri gått galt fordi jeg klarer å holde igjen og har lært meg midlertidige strategier, men tenker med skrekk på den dagen jeg ikke lenger har like god kontroll som feks etter jeg har født, når jeg blir eldre etc. Blir også utrolig sliten og utmattet, og merker jeg orker mindre enn andre. 

Jeg merker bedring med kosthold og høyere inntak av fiber. Men jeg kan ikke bare unngå spesifikke matvarer slik de med cøliaki kan. Det som hjelper å regulere er mest typiske matvarer som genererer gass slik som bønner, banan, druer, løk, hvitløk osv. Lav-FODMAP kosthold har hjulpet og jeg gikk på diett i ett år med veiledning fra ernæringsfysiolog, men føler ikke dette er kompatibelt med en sosial hverdag. Fysisk aktivitet og væskeinntak hjelper også på, men problemet kommer likevel frem i feks ferier. Jeg føler meg også ofte mindre attraktiv med en mage så oppblåst at jeg ofte ser gravid ut. 

Noen som har lignende erfaringer med i hovedsak mye tarmgass, og har endt opp med en annen diagnose enn ibs? Jeg er så utrolig lei av dette.

Understreker at jeg ikke ber noen om å stille diagnose på meg, men vil høre eventuelle erfaringer. Jeg har vært mye til lege med dette og det er klart jeg kan be om henvisning til koloskopi, gastro etc men vil gjerne høre erfaringer først. 

Anonymkode: edde3...9f4

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøvd Minifom? 

Anonymkode: 39eb0...731

• Liker 1
Skrevet

Kan være sibo.

Et stort flertall av de ned IBS har det.

Anonymkode: 04b26...7b1

Skrevet

Skrevet

Skrevet

Jeg er også mye oppblåst, så oppblåst at det gjør skikkelig vondt, og akutt do-trang slik du beskriver. Jeg har ulcerøs kolitt 😅

Har disse symptomene selv om sykdommen er under kontroll med medisiner. Har ikke så mye gode tips dessverre, minifom som nevnt over her hjelper litt. 

Skrevet

Fekal transplant

Anonymkode: 1d8a4...fba

Skrevet

Prøv probiotika over tid. Det kan også være lønnsomt å ta enzymer, dette hjelper kroppen bryte ned maten lettere. 

Anonymkode: 088ce...cb6

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Prøv probiotika over tid. Det kan også være lønnsomt å ta enzymer, dette hjelper kroppen bryte ned maten lettere. 

Hvilke probiotika og enzymer? - ts

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fekal transplant

Anonymkode: 1d8a4...fba

Hva er det? Og hvorfor tipser du om det, har du egne erfaringer med det? - ts

Skrevet
Dingdoria skrev (1 time siden):

Jeg er også mye oppblåst, så oppblåst at det gjør skikkelig vondt, og akutt do-trang slik du beskriver. Jeg har ulcerøs kolitt 😅

Har disse symptomene selv om sykdommen er under kontroll med medisiner. Har ikke så mye gode tips dessverre, minifom som nevnt over her hjelper litt. 

Takk for info, ikke utenkelig at jeg også har u.k. da med tanke på at flere i familien har det😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan være sibo.

Et stort flertall av de ned IBS har det.

Har du det selv? - ts

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilke probiotika og enzymer? - ts

Dette får du kjøpt på helsekosten. Du kan begynne med f.eks disse, men jeg ville hørt med de som jobber der hva de anbefaler.

https://sunkost.no/solaray-mycrobiome-kvinne

Enzymer tar du sammen med hovedmåltid, altså underveis i måltidet. Man får kjøpt enzymer man tar utenom måltid, men det får man ikke kjøpt i Norge.

https://sunkost.no/solaray-super-digestaway

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...