Gå til innhold

Hvilken giftering?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelp .. det er så mye å velge mellom. Noen som kan anbefale type gifteringer? Gult gull? Hvitt gull? Rose gull? Legg gjerne ut bilder av egne ringer ❤️ og erfaringen med at de holder seg fine ☺️

Anonymkode: b3717...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svarer med bakgrunn i at jeg har jobbet for en gullsmed i mine yngre dager:

Platina er det beste metallet! Det er hardere enn gull og holder seg bedre ved daglig bruk. Passer alle hudtoner.

Hvitt gull er det minst holdbare og det som krever mest vedlikehold. Bare så man er forberedt på DET! En ring i hvitt gull må rhodineres med jevne mellomrom for å beholde farge og glans, den vil ellers se matt og grå ut etter en tid. 

Gult gull har brukbar holdbarhet, litt avhengig av karat. Høyere karat er mykere og får lettere riper. Vil generelt anbefale polert overflate på gullringen, da den er lettere å pusse opp for gullsmeden. Gjør man det av og til ser ringen så å si ny ut! Fargen passer dog best på dem med gyllen undertone i huden (betyr ikke nødvendigvis at du lett blir solbrun).

Best holdbarhet av gullvariantene er absolutt rosègull, grunnet ganske stor prosentandel kobber i legeringen. Passer til de fleste hudtoner også. Også er den mer sjelden, du vil skille deg litt mer ut med en gifering i den nyansen. Ganske vanlig i ulikekjønnede ekteskap at kvinnen har giftering i rosé, og mannen har identisk ring i platina eller hvit gull. Har faktisk aldri møtt en mann som har ønsket rosaskjær i gifteringen, men jeg har ikke møtt alle heller, så ;) 

Vil anbefale å prøve litt ulike typer! Glatt og polert overflate er alltid mest holdbart, og buet innside er mest behagelig å bære. Men bredde og tykkelse må man prøve seg frem, det kommer an på personlig preferanse og størrelse på fingrene blant annet. Hvilken metallfarge du kler er også lurt å teste ut :) 

Anonymkode: 26e18...e6b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde først smale ringer i platina, men byttet til bredere ringer i gult gull etter 10 år pga det er først da folk virkelug fotstår at det er en giftering.

Anonymkode: ffa05...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Svarer med bakgrunn i at jeg har jobbet for en gullsmed i mine yngre dager:

Platina er det beste metallet! Det er hardere enn gull og holder seg bedre ved daglig bruk. Passer alle hudtoner.

Hvitt gull er det minst holdbare og det som krever mest vedlikehold. Bare så man er forberedt på DET! En ring i hvitt gull må rhodineres med jevne mellomrom for å beholde farge og glans, den vil ellers se matt og grå ut etter en tid. 

Gult gull har brukbar holdbarhet, litt avhengig av karat. Høyere karat er mykere og får lettere riper. Vil generelt anbefale polert overflate på gullringen, da den er lettere å pusse opp for gullsmeden. Gjør man det av og til ser ringen så å si ny ut! Fargen passer dog best på dem med gyllen undertone i huden (betyr ikke nødvendigvis at du lett blir solbrun).

Best holdbarhet av gullvariantene er absolutt rosègull, grunnet ganske stor prosentandel kobber i legeringen. Passer til de fleste hudtoner også. Også er den mer sjelden, du vil skille deg litt mer ut med en gifering i den nyansen. Ganske vanlig i ulikekjønnede ekteskap at kvinnen har giftering i rosé, og mannen har identisk ring i platina eller hvit gull. Har faktisk aldri møtt en mann som har ønsket rosaskjær i gifteringen, men jeg har ikke møtt alle heller, så ;) 

Vil anbefale å prøve litt ulike typer! Glatt og polert overflate er alltid mest holdbart, og buet innside er mest behagelig å bære. Men bredde og tykkelse må man prøve seg frem, det kommer an på personlig preferanse og størrelse på fingrene blant annet. Hvilken metallfarge du kler er også lurt å teste ut :) 

Anonymkode: 26e18...e6b

Hvor ofte må hvitt gull rhodineres? Min ser ut som ny etter 11 års bruk 🤔 den er ikke matt og grå. 

Anonymkode: d6276...7d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forlovelsesring i hvitt gull. Den har holdt kjempegodt. Har aldri pusset eller slipt den, og har hatt den i 14 år. Det er denne:

 https://www.gullfunn.no/produkter/1785445/kjarlighetsring-i-585-hvitt-gull-med-diamant-0-34-ct-wsi?variant=1785446&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw-eKpBhAbEiwAqFL0miXiAkMRjN1ZApYhX1Y8YXWit9lRld-qqY-iGPsoSxeZAWSwRvD6pBoCs0kQAvD_BwE

Gifteringen er i gult gull. Har også holdt bra - i 13 år. Den ble laget av en gullsmed på Bjølsen i 2012.

Endret av kløverpiken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gult gull er best til dette formålet 👍

Anonymkode: f4b62...992

Aldri i livet, hvitt gull og diamanter er det beste 😍

Anonymkode: 1035d...94c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

1. Gult gull: Gult gull gir en klassisk og tidløs følelse til ringen. Det er veldig populært og holder seg vanligvis fint over tid.

2. Hvitt gull: Hvitt gull gir et moderne og elegant utseende. Det er flott for de som ønsker en mer moderne stil.

3. Rose gull: Rose gull har en varm og romantisk glød. Det er en unik og trendy valg som kan gi ringen et særegent utseende.

jeg har dessverre ikke muligheten til å legge ut bilder av egne ringer, men jeg er sikker på at du vil finne mange vakre inspirasjonsbilder på nettet! Når det gjelder holdbarhet, er det viktig å velge en ring av god kvalitet og ta godt vare på den med jevnlig vedlikehold.

Anonymkode: 63379...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte utifra hva jeg liker å bruke av smykker til vanlig. I mange år har jeg bare brukt sølv, men jeg har blitt mer og mer glad i full de siste årene. Forlovelsesringen min er i gull, og jeg synes det er absolutt finest at de matcher, selv om de er på ulike hender :)

Så jeg "gikk for gull", kjøper nå bare øredobber og smykker også i gull.

Anonymkode: 9801d...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ringer i en kombinasjon av gult og hvitt gull. De har holdt seg fint gjennom nesten 20 år, og har ikke hatt noe behov for ekstra vedlikehold. 

Det er nok gult gull til at de på avstand fremstår som klassiske gifteringer i gult gull, men har et mer unikt utseende når man kommer tettere på. 

Våre er kjøpt i utlandet, men jeg har sett tilsvarende typer ringer i Norge også. 

 

Husk at du skal bruke ringene i mange år, og at både huden din, stilen din og smaken din kan endre seg en del på disse årene. 
Sånn sett er gult gull en veldig klassisk løsning, som de fleste vil være fornøyde med over tid. 
Men samtidig så er det hyggelig å ha noe med et visst personlig særpreg.

Anonymkode: a014e...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...