AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #41 Del Skrevet 27. oktober 2023 Sånn overordnet så tenker jeg at det er helt vanlig at ting blir litt verre før det blir bedre. Og at ikke alle takler dette. Spesielt ikke dersom vedkommende ikke er klar for å ta ansvar for seg selv og kommer til terapi med forventning om at noen andre skal fikse alt Anonymkode: 0dc8a...5e4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #42 Del Skrevet 27. oktober 2023 Jeg har i alle fall opplevd en skadelig psykolog og en skadelig psykiater, men kom meg vekk i tide. Dette er mange år siden, og til den dag i dag vet jeg ikke om det psykologen sa var et forsøk på å "utfordre" tankesettet mitt, eller om han mente det han sa. Etter at jeg hadde lagt ut om hvordan jeg følte meg, hva som var min virkelighetsforståelse og generelt om min livskvalitet, sa han at "hvis det er sånn du har det og føler deg, kan ingen hjelpe deg". Han sendte meg riktignok videre til en psykiater som skrev ut noen antidepressiva den ene gangen jeg traff han, men han var ikke interessert i å følge opp. Jeg fikk ordentlige problemer da jeg fikk alvorlige bivirkninger, og ikke var i stand til å oppsøke lege på grunn av den psykiske tilstanden min. Etter den timen hos psykologen, vurderte jeg litt frem om tilbake og kom heldigvis frem til at jeg skulle ringe noen jeg var glad i. Jeg fikk deretter hjelp av en privatpraktiserende psykolog, som helt fra første stund var glassklar på at mitt tilfelle kunne behandles, og at det overhodet ikke var håpløst. I dag er jeg 100% frisk og i full jobb. Har ikke tatt langtidsskade av det, men jeg grøsser når jeg tenker på hva slags helsepersonell som slippes løs på alvorlig syke mennesker. Anonymkode: 558c7...152 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #43 Del Skrevet 27. oktober 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Barn som mobber er barn som har det vondt. Ingen unnskylding, men hva man gjør tidlig i tenårene betyr ikke at man kan bli varme medmennesker og gode terapeuter senere i livet. En av mine verste mobbere vokste opp med omsorgssvikt. Anonymkode: cf15d...731 Dette er en myte. Barn som mobber har det stort sett veldig bra. Dette fra utdanningsnytt: Anonymkode: 558c7...152 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #44 Del Skrevet 27. oktober 2023 Feildiagnose. Men gjorde research selv senere og forstod at fyren hadde rett og slett misforstått meg totalt. Og lagt mening til ting som overhodet ikke var hva jeg mente. + Dårlig kjemi. Snakket senere med en annen som var godt voksen og åpenbart mer erfaren som klarte å "ta meg" på en måte jeg opplevde som produktivt for meg videre. Anonymkode: 39899...eb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #45 Del Skrevet 27. oktober 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er en myte. Barn som mobber har det stort sett veldig bra. Dette fra utdanningsnytt: Anonymkode: 558c7...152 Ja, jeg tror det mye oftere er de som mobbes som også har det vondt hjemme. De er oftere mer tilbaketrukket og blir lettere ofre. Mange av de som mobbes kan også ha kognitive/psykose vansker i utgangspunktet som gjør dem til utpekte ofre. Anonymkode: 1165c...91a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #46 Del Skrevet 27. oktober 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er en myte. Barn som mobber har det stort sett veldig bra. Dette fra utdanningsnytt: Anonymkode: 558c7...152 Jeg sier ikke at det gjelder alle, men det gjelder for mange. Jeg ble mobbet av mange på skolen, og flere skulle vise seg å ha utfordringer enten i hjemmet eller udiagnoserte adhd etc. Man trenger ikke å lide a vverken angst eller depresjon for å "ikke ha det bra". Jeg påpeker det bare fordi at selv en som var en mobber i tenårene kan bli et bra menneske og god terapeut senere i livet. Anonymkode: cf15d...731 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #47 Del Skrevet 27. oktober 2023 28 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er en myte. Barn som mobber har det stort sett veldig bra. Dette fra utdanningsnytt: Anonymkode: 558c7...152 https://www.verywellfamily.com/reasons-why-teens-bully-others-460532 https://news.siu.edu/2018/09/090518-research-shows-bullies-often-victims-of-bullying.php https://www.betterhelp.com/advice/self-esteem/the-top-reasons-why-people-bully/ Anonymkode: cf15d...731 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #48 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Sånn overordnet så tenker jeg at det er helt vanlig at ting blir litt verre før det blir bedre. Og at ikke alle takler dette. Spesielt ikke dersom vedkommende ikke er klar for å ta ansvar for seg selv og kommer til terapi med forventning om at noen andre skal fikse alt Anonymkode: 0dc8a...5e4 Det tenker du "sånn overordnet"? Har du samme tanker om skadelig behandling i det somatiske helsevesenet? At pasienter som opplever alvorlige medisinske feil, sykehusinfeksjoner, feilbehandling, forsømmelse, eller uaktsomhet fra helsepersonell egentlig er skyld i det selv fordi de kom med for store forventning til legen? Anonymkode: bac25...dfb 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #49 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Feildiagnose. Men gjorde research selv senere og forstod at fyren hadde rett og slett misforstått meg totalt. Og lagt mening til ting som overhodet ikke var hva jeg mente. + Dårlig kjemi. Snakket senere med en annen som var godt voksen og åpenbart mer erfaren som klarte å "ta meg" på en måte jeg opplevde som produktivt for meg videre. Anonymkode: 39899...eb0 Kom du deg raskt videre, eller ble du over tid hos denne terapeuten som ikke oppfattet deg og dine vansker? Anonymkode: bac25...dfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 27. oktober 2023 #50 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barn som mobber er barn som har det vondt. Ingen unnskylding, men hva man gjør tidlig i tenårene betyr ikke at man kan bli varme medmennesker og gode terapeuter senere i livet. En av mine verste mobbere vokste opp med omsorgssvikt. Anonymkode: cf15d...731 Tvertimot viser det seg at barn som mobber har mindre empati enn andre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #51 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg har i alle fall opplevd en skadelig psykolog og en skadelig psykiater, men kom meg vekk i tide. Dette er mange år siden, og til den dag i dag vet jeg ikke om det psykologen sa var et forsøk på å "utfordre" tankesettet mitt, eller om han mente det han sa. Etter at jeg hadde lagt ut om hvordan jeg følte meg, hva som var min virkelighetsforståelse og generelt om min livskvalitet, sa han at "hvis det er sånn du har det og føler deg, kan ingen hjelpe deg". Etter den timen hos psykologen, vurderte jeg litt frem om tilbake og kom heldigvis frem til at jeg skulle ringe noen jeg var glad i. Jeg fikk deretter hjelp av en privatpraktiserende psykolog, som helt fra første stund var glassklar på at mitt tilfelle kunne behandles, og at det overhodet ikke var håpløst. I dag er jeg 100% frisk og i full jobb. Har ikke tatt langtidsskade av det, men jeg grøsser når jeg tenker på hva slags helsepersonell som slippes løs på alvorlig syke mennesker. Anonymkode: 558c7...152 Så godt at du våget forsøke på ny. Skremmende at man kan bli møtt slik. For enkelte kunne det vært dråpen som fikk en til å gi opp livet. Anonymkode: bac25...dfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #52 Del Skrevet 27. oktober 2023 3 hours ago, JaVel said: Tvertimot viser det seg at barn som mobber har mindre empati enn andre. Ja det er jo ganske åpenbart. Men lite empati stammer gjerne fra et sted, og det er ikke uvanlig at barn som mobber gjør det pga det som nevnes i linkene. Anonymkode: cf15d...731 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #53 Del Skrevet 27. oktober 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Så godt at du våget forsøke på ny. Skremmende at man kan bli møtt slik. For enkelte kunne det vært dråpen som fikk en til å gi opp livet. Anonymkode: bac25...dfb Ja det kunne fort skjedd meg. Flaks for meg at jeg hadde noen å ringe til. Anonymkode: 558c7...152 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 27. oktober 2023 #54 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 12.18): Takk for svar! Vil presisere at her snakker jeg ikke om å ikke ha effekt av terapi. Men om å bli skikkelig skadet som følge av behandlingen. Jeg har forstått at det skjer flere, og står selv i en krevende situasjon pga. dette. Psykologer har enorm makt og som pasient er man uansett hva man forteller mindre troverdig enn psykologen. Opplevelser og erfaringer kan vris og vendes på, makten kan brukes til å sykeliggjøre pasienten og man står lett igjen veldig alene. Ønsker derfor veldig å komme i kontakt med andre med lignende erfaring. Anonymkode: bac25...dfb Man kan f.eks. skaded ved at.... skal man gå til psykolog, så bør man ha helseforsikringer på plass god tid i forveien, for ellers kan det lett skje at man ikke får noen etterpå. Samme med jobber, hvis psykologen skriver noe uriktig som gjør deg uegnet til en jobb på papiret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 27. oktober 2023 #55 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg sier ikke at det gjelder alle, men det gjelder for mange. Jeg ble mobbet av mange på skolen, og flere skulle vise seg å ha utfordringer enten i hjemmet eller udiagnoserte adhd etc. Man trenger ikke å lide a vverken angst eller depresjon for å "ikke ha det bra". Jeg påpeker det bare fordi at selv en som var en mobber i tenårene kan bli et bra menneske og god terapeut senere i livet. Anonymkode: cf15d...731 Jeh har sett flere som har vært mobbere og blitt terapeuter, men også flere som aldri har mobbet og blitt terapeuter. De sistnevnte er desidert en god del bedre. De førstnevnte kan være bra de óg, men har noen problemer med forhåndsstemming og andre antakelser som de må holde i sjakk i større grad for å ha nok empati. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #56 Del Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 12.00): Unnskyld at jeg kupper tråden din ts, men jeg har også lurt på dette gitt en del oppslag om at noen blir verre av behandling. Til dere som oppplevde det, er det mulig å peke ut hva årsaken er? Anonymkode: fe184...da7 For meg var det å sitte å snakke om depresjonen negativt, ble sittende å dyrke alt negativt og kom meg ikke ut av depresjonen før jeg sluttet hos psykolog (var hos flere forskjellige) og startet med egenbehandling… Anonymkode: bfb70...9e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #57 Del Skrevet 27. oktober 2023 6 minutter siden, katties said: Jeh har sett flere som har vært mobbere og blitt terapeuter, men også flere som aldri har mobbet og blitt terapeuter. De sistnevnte er desidert en god del bedre. De førstnevnte kan være bra de óg, men har noen problemer med forhåndsstemming og andre antakelser som de må holde i sjakk i større grad for å ha nok empati. Jeg kjenner ingen terapeuter, men jeg kjenner flere som var mobbere som barn som er fine og empatiske mennesker nå. Og motsatt. Man skal ikke se ting svart/hvitt. Anonymkode: cf15d...731 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 27. oktober 2023 #58 Del Skrevet 27. oktober 2023 For meg var gruppeterapi direkte skadelig, ikke tror jeg det var artig for andre å gå i gruppe med en alvorlig selvskading heller 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 27. oktober 2023 #59 Del Skrevet 27. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg kjenner ingen terapeuter, men jeg kjenner flere som var mobbere som barn som er fine og empatiske mennesker nå. Og motsatt. Man skal ikke se ting svart/hvitt. Anonymkode: cf15d...731 Jeg kjenner også folk som mobbet som barn, eller t.o.m. som voksne (massevis av slike, faktisk), og har en følelse av at de fleste er gode til å kontrollere det når de blir mer voksne, men at det også er en del av personligheten deres, så det henger noe igjen som kommer frem i visse situasjoner. Det betyr ikke at de ikke VIL være gode mennesker, og noen av dem prøver hardt, og har lært at mobbing er dårlig.... men det henger noe igjen. Får man flere eks-mobbere sammen kan slike ting utløses ganske lett. Det betyr ikke at jeg ikke gir folk en sjanse, men det kan hende jeg litt lettere gir slipp på dem om de ikke klarer å kontrollere seg veldig godt. Endret 27. oktober 2023 av katties Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #60 Del Skrevet 27. oktober 2023 1 hour ago, katties said: Jeg kjenner også folk som mobbet som barn, eller t.o.m. som voksne (massevis av slike, faktisk), og har en følelse av at de fleste er gode til å kontrollere det når de blir mer voksne, men at det også er en del av personligheten deres, så det henger noe igjen som kommer frem i visse situasjoner. Det betyr ikke at de ikke VIL være gode mennesker, og noen av dem prøver hardt, og har lært at mobbing er dårlig.... men det henger noe igjen. Får man flere eks-mobbere sammen kan slike ting utløses ganske lett. Det betyr ikke at jeg ikke gir folk en sjanse, men det kan hende jeg litt lettere gir slipp på dem om de ikke klarer å kontrollere seg veldig godt. Ja, men at man mobbet da man var 13-14 år betyr ikke at man fortsatt er en mobber når man er 20 eller 40 år. Det er også grader av mobbing. Å mene at en person som mobbet på ungdomsskolen automatisk betyr at en ikke kan være en god terapeut senere i livet, syns jeg blir helt feil. Anonymkode: cf15d...731 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå