AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #1 Skrevet 22. oktober 2023 Har en mage som ser ut som om jeg er fem måneder på vei. Gikk til legen med det problemet, da det er smertefullt og ser ut som tarmene ligger i bølger utenpå når jeg trekker inn magen. Den er helt sprengt og tung(!) og har begynt å bli plagsom ved søvn, spesielt når jeg ligger på siden. Gikk til legen før, han bare sa at jeg må slanke meg. Veide da 60kg. Har nå, på ett år, gått ned til 52 kg. Magen er enda verre. Den er øm, vond, sprengt, og stor selv om jeg kan gå en dag uten mat. Jeg har store plager med fordøyelsen, og mye smerter. Smertene er store, og har bare forverret seg. Jeg gikk ikke på stranda eller bada i sommer pga magen. Legen kan jeg ikke gå til, da han bare fnyser og tror jeg har helseangst. Kan man gå fast på avføringsmiddel, eller noe? Noe alternativ medisin jeg kan prøve, siden legen ikke hjelper? Anonymkode: f117f...492
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #2 Skrevet 22. oktober 2023 Legen må da ta prøver av deg for å utelukke tarmsykdom. Blodprøver, avføringsprøver, evnt koloskopi. Anonymkode: 16d1a...b7d 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #3 Skrevet 22. oktober 2023 Går du på noen andre medisiner. Tenker bivirkninger evt.. Anonymkode: fe8c7...7f0
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #4 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Legen må da ta prøver av deg for å utelukke tarmsykdom. Blodprøver, avføringsprøver, evnt koloskopi. Anonymkode: 16d1a...b7d Tok coloskopi for noen år tilbake. Ingen funn. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Går du på noen andre medisiner. Tenker bivirkninger evt.. Anonymkode: fe8c7...7f0 Nei, bruker ingen medisiner. Anonymkode: f117f...492
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #5 Skrevet 22. oktober 2023 Legen tok blodprøve for å sjekke vitaminmangel. De var fine. Ingen avf prøve tatt. Anonymkode: f117f...492
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #6 Skrevet 22. oktober 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Legen tok blodprøve for å sjekke vitaminmangel. De var fine. Ingen avf prøve tatt. Anonymkode: f117f...492 Legen må sjekke andre ting enn vitaminmangel vedr dette. Hvis koloskopi ble tatt for flere år siden og du ikke hadde symptomer da, så bør det taes på nytt nå som du har symptomer. Hvordan er allmenntilstanden? Feber, kvalme, utmattelse? Anonymkode: 16d1a...b7d 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #7 Skrevet 22. oktober 2023 Tar du kosttilskudd? Og spiser du sukker? Jeg ble som deg av å ta vitamintilskudd i form av brusetablett. Magen sto helt ut og var vond og hard. Jeg blir også forstoppet av sukker, og det blir enda verre når det nærmer seg mensen. Ellers støtter jeg at legen må undersøke dette nærmere. Dersom fastlegen din ikke tar grep, må du til annen lege. Anonymkode: 50373...530
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #8 Skrevet 22. oktober 2023 Kanskje du rett og slett bare må endre kostholdet ditt? Anonymkode: 73cc1...af4 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #9 Skrevet 22. oktober 2023 Mtp kosthold så er det første du bør gjøre å kutte ut ultraprossesert mat, samt brus, godis, etc. Kosthold påvirker tarmen veldig. Å koste på seg en tur til ernæringsfyisolog kan være lurt, hvis du trenger bistand. Anonymkode: 16d1a...b7d 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #10 Skrevet 22. oktober 2023 Uansett hva? Hva spiser du? Det er første bud ved fordøyelsesplager; - se på kostholdet. Anonymkode: 97d74...138 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #11 Skrevet 22. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Mtp kosthold så er det første du bør gjøre å kutte ut ultraprossesert mat, samt brus, godis, etc. Kosthold påvirker tarmen veldig. Å koste på seg en tur til ernæringsfyisolog kan være lurt, hvis du trenger bistand. Anonymkode: 16d1a...b7d Og det kan også være du har cøliaki eller melkeallergi, har legen sjekket dette? Elimineringsmetoden er nyttig. Hvis du slutter med alt som inneholder gluten (inkl posemat, du må lese på alle pakker), i f.eks 1 mnd, så ser du om det hjelper. Hvis det hjelper, så har du synderen. Hvis ikke, prøv med melkeprodukter. Begge disse er typiske ting å reagere på. Jeg reagerer på for mye fiber, så jeg kan ikke spise særlig knekkebrød. Anonymkode: 16d1a...b7d 3 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #12 Skrevet 22. oktober 2023 Legen din høres ikke særlig god ut… Det er jo på sin plass å utelukke allergier, intoleranser og div. Jeg plages også med forstoppelse, smerter og oppblåst mage, særlig siste halvdel av syklusen. Jeg tar DulcoSoft fast og det hjelper masse. Det er et middel som mykgjør avføringen (på lik linje med Movicol, men Movicol smaker ikke så godt). Bare pass på å drikk mye vann når du tar denne typen mykgjørende middel, ellers kan det virke mot sin hensikt. Movicol kan du få på blå resept hvis du liker det, men ikke DulcoSoft dessverre. Har funnet ut at det kjøpes billigst på Farmasiet.no. Anonymkode: 30a47...b6f 2
lillevill Skrevet 22. oktober 2023 #13 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og det kan også være du har cøliaki eller melkeallergi, har legen sjekket dette? Elimineringsmetoden er nyttig. Hvis du slutter med alt som inneholder gluten (inkl posemat, du må lese på alle pakker), i f.eks 1 mnd, så ser du om det hjelper. Hvis det hjelper, så har du synderen. Hvis ikke, prøv med melkeprodukter. Begge disse er typiske ting å reagere på. Jeg reagerer på for mye fiber, så jeg kan ikke spise særlig knekkebrød. Anonymkode: 16d1a...b7d Dette. Snakk med folk som kan ernæring.. 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #14 Skrevet 22. oktober 2023 For meg hjelper det også å la tarmen hvile i lengre perioder. Jeg prøver derfor å ha minst 12 timer nattfaste, helst 14-16 timer, og å unngå småspising. Unngår også sånne proteinprodukter (proteinbar, shake, pudding osv). Det er virkelig drepen for magen min 😰 For mye fiber er heller ikke optimalt - spiser havregrøt og grove knekkebrød, men ikke for mye. Virker som magen min trives best med naturlig protein og fett (egg, fisk, kylling, smør osv). Anonymkode: 30a47...b6f 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #15 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Legen må sjekke andre ting enn vitaminmangel vedr dette. Hvis koloskopi ble tatt for flere år siden og du ikke hadde symptomer da, så bør det taes på nytt nå som du har symptomer. Hvordan er allmenntilstanden? Feber, kvalme, utmattelse? Anonymkode: 16d1a...b7d Er konstant sliten. Tung i pusten om jeg gjør noe som helst, selv om jeg jevnlig går turer, gjør arbeid fysisk, og alt av husarbeid, etc. Mye smerter i magen, og smerter i enden. Anonymkode: f117f...492
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #16 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For meg hjelper det også å la tarmen hvile i lengre perioder. Jeg prøver derfor å ha minst 12 timer nattfaste, helst 14-16 timer, og å unngå småspising. Unngår også sånne proteinprodukter (proteinbar, shake, pudding osv). Det er virkelig drepen for magen min 😰 For mye fiber er heller ikke optimalt - spiser havregrøt og grove knekkebrød, men ikke for mye. Virker som magen min trives best med naturlig protein og fett (egg, fisk, kylling, smør osv). Anonymkode: 30a47...b6f Ja, spiser lunch, ikke frokost. Så er fasting. Kostholdet kan jeg sikkert gjøre noe med men er opptatt av p spise mye salat og rent kjøtt. Spiser lite brødvarer. Anonymkode: f117f...492
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #17 Skrevet 22. oktober 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Er konstant sliten. Tung i pusten om jeg gjør noe som helst, selv om jeg jevnlig går turer, gjør arbeid fysisk, og alt av husarbeid, etc. Mye smerter i magen, og smerter i enden. Anonymkode: f117f...492 Ring legekontor i morgen og spør om du har blitt utredet for cøliaki etter symptomene oppstod, de ser de i journalen din. Fordøyelsen din kontrollerer helsen, så når du er syk der, så påvirker det allmenntilstanden. Jeg satte meg på venteliste til ny lege og fikk ny fastlege etter 4 mnd, jeg fikk nok av dårlig fastlege. Du bør ta grep og kreve utredning, eller be om å få komme til en annen lege på kontoret (hvis det er fler). Men i mellomtiden, prøv elimineringsmetoden slik jeg foreslo. Snakk gjerne med en ernæringsfysiolog. Anonymkode: 16d1a...b7d 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #18 Skrevet 22. oktober 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, spiser lunch, ikke frokost. Så er fasting. Kostholdet kan jeg sikkert gjøre noe med men er opptatt av p spise mye salat og rent kjøtt. Spiser lite brødvarer. Anonymkode: f117f...492 Kutt ut ALT som er gluten, så eliminer brød og pasta, og evnt annet som har hvete/gluten i seg. Anonymkode: 16d1a...b7d 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #19 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ring legekontor i morgen og spør om du har blitt utredet for cøliaki etter symptomene oppstod, de ser de i journalen din. Fordøyelsen din kontrollerer helsen, så når du er syk der, så påvirker det allmenntilstanden. Jeg satte meg på venteliste til ny lege og fikk ny fastlege etter 4 mnd, jeg fikk nok av dårlig fastlege. Du bør ta grep og kreve utredning, eller be om å få komme til en annen lege på kontoret (hvis det er fler). Men i mellomtiden, prøv elimineringsmetoden slik jeg foreslo. Snakk gjerne med en ernæringsfysiolog. Anonymkode: 16d1a...b7d Ja, har også operert vekk en betennelseskul i området som jeg har forstått, er slike vanlige ved cøliaki eller chrons? F eks har jeg i skrivende stund såpass store smerter at har kun vært sofa i dag og toalett... Kan bruke opptil seks timer daglig på do og det er enormt smertefullt helt ut i tærne og fingertuppene. Må bruke bedøvende salve og smertestillende for å klare meg gjennom. Blir bare møtt med hån og fliring av legen og legesekretærer som himler med øynene så vil ikke til den legen mer, men heller finne ut hva jeg kan gjøre selv, og finne ut selv. Anonymkode: f117f...492 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #20 Skrevet 23. oktober 2023 Jeg får det sånn når jeg er forstoppa. Tar movicol i perioder, og hvis jeg kjenner det er for fullt en runde med tømming i samråd med legen. Anonymkode: 2991f...527
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå