Gå til innhold

Legevakt eller avvente til i morgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutt 14 år. Hanglet i 3-4 uker. Startet med lett forkjølelse og tørrhoste. Lav feber av og på i 3 uker. Plagsom tørrhoste har nå gått over til slimhoste. Hoster opp grønt og brunt slim/klumper. Redusert allmenntilstand nå i helgen. Sover store deler av dagen. Ikke feber nå, men den kommer og går. Vondt I bryst/rygg og føler press over brystkassen. Respirasjon på ca 22. Surkler og piper fra brystet.

Mistenker jo lungebetennelse. Er det innafor å gå til fastlege i morgen, eller bør han undersøkes i kveld?

Anonymkode: adfe9...386

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres omtrent ut som jeg har hatt det, men nå har jeg gått på antibiotika siden tirsdag.

Vondter i ryggen er sannsynligvis fordi han puster litt anstrengt, da gjør det vondt etter hvert. 

Jeg er forøvrig feberfri nå, men hoster som besatt og almenntilstanden er ikke bra (men pusten er bittelitt bedre).

Avhengig av hvordan de er på legevakta hos dere, og hvor lang vei dere har, så kjenner jeg at jeg ville tatt en telefon og spurt om de har tid til å ta ham inn. Dersom han faktisk har en bakteriell infeksjon kan han få antibiotika et døgn tidligere nesten, og det har en del å si for tilfriskning. I tillegg kan han eventuelt få remedier til å puste lettere.

God bedring til sønnen din, det er pyton!!

Anonymkode: 50436...ced

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ville tenkt det kan vente til i morgen tidlig 

Anonymkode: a5e0a...e71

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville ringt legevakten i kveld. 

Anonymkode: 9550e...320

• Liker 5
Skrevet

Ville fått akuttime i morgen hos fastlegen.

Anonymkode: 1738f...032

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Ringe med én gang telefonen hos fastlegen åpner for akuttime i morgen.

Anonymkode: b462d...a26

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gutt 14 år. Hanglet i 3-4 uker. Startet med lett forkjølelse og tørrhoste. Lav feber av og på i 3 uker. Plagsom tørrhoste har nå gått over til slimhoste. Hoster opp grønt og brunt slim/klumper. Redusert allmenntilstand nå i helgen. Sover store deler av dagen. Ikke feber nå, men den kommer og går. Vondt I bryst/rygg og føler press over brystkassen. Respirasjon på ca 22. Surkler og piper fra brystet.

Mistenker jo lungebetennelse. Er det innafor å gå til fastlege i morgen, eller bør han undersøkes i kveld?

Skader ikke men en sjekk i kveld, jeg tenke og vente. Men dem lyttet på meg og jeg hadde lav oksygenmetning og lungebetennelsen. Det var så ille at jeg ble sendt til sykehuset den kvelden og ble liggende på sykehuset i 3 uker. Skjønte ikke at jeg var så tett i brystet og dårlig. Måtte få intravenøst pencelin. Så sjekk i det minste om oksygenmetningen er grei. Ring legevakta og hør hva dem tenker.

Anonymkode: 4dea4...6f9

• Liker 2
Skrevet

Lungebetennelse ja.

Kam vente til imorgen og ringe idet fastlegen åpner.

Anonymkode: fe22f...169

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skader ikke men en sjekk i kveld, jeg tenke og vente. Men dem lyttet på meg og jeg hadde lav oksygenmetning og lungebetennelsen. Det var så ille at jeg ble sendt til sykehuset den kvelden og ble liggende på sykehuset i 3 uker. Skjønte ikke at jeg var så tett i brystet og dårlig. Måtte få intravenøst pencelin. Så sjekk i det minste om oksygenmetningen er grei. Ring legevakta og hør hva dem tenker.

Da hadde jeg hanglet noen uker som din. Faren er offer i værstefall sespis om det ikke blir behandlet men man går og venter 

• Liker 2
Skrevet

Ikke dumt å få tatt en crp. Man kan alltids ringe legevakten og høre om de har tid. Vis ikke ringer du når fastlegen åpner i morgen tidlig. 

• Liker 1
Skrevet

Ring lege i morgen. Det er ikke akutt. 

Anonymkode: 7b7b8...9fd

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at du kjenner barnet ditt best, så det skader ikke å ringe legevakten og høre.
Men nå har dette stått på i 3+ uker så det er ikke akuratt så veldig akutt. Jeg tenker at dere fint klarer å vente til i morgen tidlig. Men igjen så burde du gjøre det du synes er riktig

Anonymkode: 385a0...f31

• Liker 3
Skrevet

Ring legevakten og si det du har skrevet her. De vil veilede deg i rollen som helsepersonell. Jeg har selv opplevd at sønnen min, riktignok var han bare to år gammel, hanglet i flere uker. Vi var til lege flere ganger, men de gav ikke antibiotika fordi det var virus. Så over en helg ble han ekstremt mye dårligere. Vi dro nok en gang til legen som sendte oss rett til akuttmottaket på sykehuset, hvor det ble tatt røntgenbilde med diagnose alvorlig lungebetennelse, og ble innlagt i en uke med antibiotika intravenøst. 

Anonymkode: 947dc...abb

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Takk for svar. Legevakten er 1 time unna, så vil helst slippe. Har snakket litt med samboer nå, og vi avventer og bestiller akuttime i morgen, men hvis feber blir høy i løpet av kvelden/natten ringer vi i kveld.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for svar. Legevakten er 1 time unna, så vil helst slippe. Har snakket litt med samboer nå, og vi avventer og bestiller akuttime i morgen, men hvis feber blir høy i løpet av kvelden/natten ringer vi i kveld.

Jeg ville ringt de nå uansett, og fortalt det som står her. Faktisk. 

Anonymkode: 97530...fe8

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville også ringt legevakta for å høre. Sist jeg hadde lungebetennelse var egentlig ikke formen min så verst, men når jeg så gikk til legen over helga (og legen kommenterte at jeg så frisk ut 😅) fikk jeg full pott på crp og ble hasteinnlagt på sykehuset for intravenøs behandling i flere dager. Pass på tegn til sepsis i løpet av natta hvis du venter, i alle fall.

Anonymkode: b175f...4aa

• Liker 5
Skrevet

Hvis dere venter ville jeg stått opp i natt og sjekket ham. Ting kan skje ekstremt fort dersom det snur. Sier ikke det for å skremme, men for å bevisstgjøre.

Anonymkode: 50436...ced

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du skriver at han har redusert allmenntilstand nå i helgen og sover store deler av dagen. Hvis dette er en ny og akutt forverring som har oppstått nå i helgen, ville jeg ringt legevakt. 

Anonymkode: 06233...b4a

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde ringt legevakten for å høre hva de mener er best.

Anonymkode: fbcae...6fd

• Liker 7
Skrevet

Søndag kveld er en av de travleste tidspunktene på legevakt. Dette har pågått i 3 uker og er absolutt ikke akutt, da hadde jeg ringt legekontoret i morgen tidlig og fått en akuttime. 

Anonymkode: b333e...602

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...