AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #1 Skrevet 22. oktober 2023 Min sønn har begynt i 8. klasse, og det er naturligvis en overgang med mer ansvar, flere lekser og mer disiplin. Mye bra, men stusser over en lærer, og vil høre deres mening. Det min sønn forteller oppleves mer som en sadist med enormt behov for å heve seg selv og trykke elevene ned. Det er daglig kommentarer som: «velkommen til helvete», «ungdomsskolen skal være vondt», «jeg bestemmer over deg så…» Straff hvis de klager i form av å holde hele klassen igjen så flere mister bussen etter skolen, ekstra lekser, å stå ute og vente i kulden lengre enn tiltenkt fordi noen ikke står snorrett på rekke, hele tiden påpeke at de nå går på ungdomsskolen og det skal være et helvete osv. min sønn er en ganske ordentlig gutt og han finner sjeldent på tull. Stoler derfor på det han forteller. Denne læreren er tilsynelatende ute etter å trykke elevene ned. Samtidig er det flere andre lærere som er strenge, men rettferdige og omsorgsfulle. Bør jeg ta opp problematikken ang denne læreren med skolen eller bare holde munn? Anonymkode: 7f4db...ee5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #2 Skrevet 22. oktober 2023 Kanskje det er lurt å først snakke med andre foreldre og høre hvilken opplevelse deres barn har hatt med denne læreren? Anonymkode: a35c5...0d6 8
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #3 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje det er lurt å først snakke med andre foreldre og høre hvilken opplevelse deres barn har hatt med denne læreren? Anonymkode: a35c5...0d6 Har ikke hørt med andre foreldre, men flere av mitt barns venner bekrefter det samme og er fortvilet over denne læreren. ts Anonymkode: 7f4db...ee5 1
Thomasine Skrevet 22. oktober 2023 #4 Skrevet 22. oktober 2023 Selvfølgelig tar du det videre til lærer eller ledelsen! Ville også snakket med andre foreldre i klassen - sammen er man sterkere og det er mer troverdig til ledelsen. 7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #5 Skrevet 22. oktober 2023 Thomasine skrev (26 minutter siden): Selvfølgelig tar du det videre til lærer eller ledelsen! Ville også snakket med andre foreldre i klassen - sammen er man sterkere og det er mer troverdig til ledelsen. Det vil si at du også tenker dette er uakseptabelt? Anonymkode: 7f4db...ee5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #6 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke hørt med andre foreldre, men flere av mitt barns venner bekrefter det samme og er fortvilet over denne læreren. ts Anonymkode: 7f4db...ee5 Er denne læreren kontaktlæreren? Anonymkode: 3948c...feb
Maskinfører Skrevet 22. oktober 2023 #7 Skrevet 22. oktober 2023 Synd ikke jeg går i denne klassen jeg har satt en lærer på plass før 😀 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #8 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er denne læreren kontaktlæreren? Anonymkode: 3948c...feb Nei. Bare faglærer. Men i både norsk, samfunnsfag og krle. så ganske mange timer hver uke. Anonymkode: 7f4db...ee5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #9 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Bare faglærer. Men i både norsk, samfunnsfag og krle. så ganske mange timer hver uke. Anonymkode: 7f4db...ee5 Da tar du kontakt med kontaktlærer i morgen. Han eller hun vet hvordan slike henvendelser skal håndteres. Anonymkode: 3948c...feb 5 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #10 Skrevet 22. oktober 2023 Endelig en fornuftig lærer med baller. Nå får vi i alle fall en liten flokk med ungdom som lærer å oppføre seg.. Læreren er vel inspirert av US army..😅 Anonymkode: 34d28...c1a 7
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #11 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Endelig en fornuftig lærer med baller. Nå får vi i alle fall en liten flokk med ungdom som lærer å oppføre seg.. Læreren er vel inspirert av US army..😅 Anonymkode: 34d28...c1a Jeg er veldig for disiplin, rammer og regler. men denne læreren er direkte ekkel og nyter åpenbart makten han har Da synes jeg ikke lenger det er greit ts Anonymkode: 7f4db...ee5 6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #12 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er veldig for disiplin, rammer og regler. men denne læreren er direkte ekkel og nyter åpenbart makten han har Da synes jeg ikke lenger det er greit ts Anonymkode: 7f4db...ee5 Han er vel ikke eneste lærer på skolen? Hvis andre lærere bevitner dette så går det vel ikke så bra for han eller..? Lærere er jo i dag bastet på hender og føtter under et rigid lovverk, og der fordres det full dotte-adferd fra de. Nei, denne typen risikerer jobben uten at du trenger å løfte en finger tipper jeg.. Hvis han nå er såpass ekstrem. Eller er kanskje sønnen din sadist? Han har lyst til å legge kjepper i hjulene for læreren med ondsinnet sladder, med ambisjonen om få han kasta læreren ut på gata og fattighuset. Anonymkode: 34d28...c1a 5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #13 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han er vel ikke eneste lærer på skolen? Hvis andre lærere bevitner dette så går det vel ikke så bra for han eller..? Lærere er jo i dag bastet på hender og føtter under et rigid lovverk, og der fordres det full dotte-adferd fra de. Nei, denne typen risikerer jobben uten at du trenger å løfte en finger tipper jeg.. Hvis han nå er såpass ekstrem. Eller er kanskje sønnen din sadist? Han har lyst til å legge kjepper i hjulene for læreren med ondsinnet sladder, med ambisjonen om få han kasta læreren ut på gata og fattighuset. Anonymkode: 34d28...c1a Jeg er klar over at lærere i dag har få virkemidler overfor håpløse unger. Og jeg er oppriktig tilhenger av disiplin. men det er altså forskjell på disiplin og å være ondsinnet. og slik flere elever beskriver ham er dette rett og slett en lærer som ser ut til å nyte å kunne være verbalt slem Vanskelig å ta ham på det! Anonymkode: 7f4db...ee5 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #14 Skrevet 22. oktober 2023 Jeg ville tatt det videre, gjerne på en ydmyk måte "nå har jo ikke jeg vært i klasserommet og vet ikke hvordan det faktisk formidles eller er ment, men min sønn og de andre ungdommene jeg har hørt dette fra har ikke vanligvis overdrevet sånt før, og hvis det er slik de formidler synes jeg det er bekymringsverdig. Er det virkelig greit med denne typen kollektiv avstraffelse?" Anonymkode: 64ecb...7dd 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #15 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg er klar over at lærere i dag har få virkemidler overfor håpløse unger. Og jeg er oppriktig tilhenger av disiplin. men det er altså forskjell på disiplin og å være ondsinnet. og slik flere elever beskriver ham er dette rett og slett en lærer som ser ut til å nyte å kunne være verbalt slem Vanskelig å ta ham på det! Anonymkode: 7f4db...ee5 Tvinge elevene til å sitte igjen slik at de ikke kommer seg hjem synes jeg går et godt stykke utenfor det verbale. Og igjen. Sånt vil vel kolleger av han før eller siden oppdage og sikkert bemerke.. Anonymkode: 34d28...c1a 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #16 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 17.10): Min sønn har begynt i 8. klasse, og det er naturligvis en overgang med mer ansvar, flere lekser og mer disiplin. Mye bra, men stusser over en lærer, og vil høre deres mening. Det min sønn forteller oppleves mer som en sadist med enormt behov for å heve seg selv og trykke elevene ned. Det er daglig kommentarer som: «velkommen til helvete», «ungdomsskolen skal være vondt», «jeg bestemmer over deg så…» Straff hvis de klager i form av å holde hele klassen igjen så flere mister bussen etter skolen, ekstra lekser, å stå ute og vente i kulden lengre enn tiltenkt fordi noen ikke står snorrett på rekke, hele tiden påpeke at de nå går på ungdomsskolen og det skal være et helvete osv. min sønn er en ganske ordentlig gutt og han finner sjeldent på tull. Stoler derfor på det han forteller. Denne læreren er tilsynelatende ute etter å trykke elevene ned. Samtidig er det flere andre lærere som er strenge, men rettferdige og omsorgsfulle. Bør jeg ta opp problematikken ang denne læreren med skolen eller bare holde munn? Anonymkode: 7f4db...ee5 Her ville jeg gått rett til rektor og bedt de følge med. Stemmer det så bør han rett ut. Anonymkode: 80fb9...588 1
Raven.Writingdesk Skrevet 23. oktober 2023 #17 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 18.41): Endelig en fornuftig lærer med baller. Nå får vi i alle fall en liten flokk med ungdom som lærer å oppføre seg.. Læreren er vel inspirert av US army..😅 Anonymkode: 34d28...c1a For noe tull. Hva om sjefen din tok imot deg og starter dagen med at «velkommen på jobb, her er det er hælvette fordi sånn er arbeidslivet»! - nei, ungdomsskolen skal ikke være det, uansett om han sier det «for spøk» så brukes det tydelig i en kontekst hvor ungdommene påføres/opplever ubehag. Han bør heller forklare hvorfor han grensesetter enn å omtale skolen som et helvette. 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #18 Skrevet 24. oktober 2023 Kan det tenkes at læreren forsøker seg på humor? At det er sagt med mer glimt i øyet enn alvor, dette med velkommen til helvete og sånn? Jeg er lærer og opplever ofte at elever misforstår litt med vilje på en måte. At det er gøy og spennende å lage litt drama ut av sånne episoder. Ta ting som er sagt ut av sammenheng. Litt sånn massehysteri der det er om å gjøre å bli mest krenket. Sier ikke at det nødvendigvis må være tilfellet her altså. Men ser ofte at lærere som er strenge og kanskje ikke så godt likt, kan bli utsatt for det. Jeg bruker mye humor selv, men (håper at jeg) ser an klassen godt nok først. At jeg kjenner dem litt før jeg gjør det. Og viser tydelig at det er humor med å smile for eksempel. Når det er sagt, så er det ikke lov å la elever sitte igjen. Så det kan du jo ta opp med skolen. Men kanskje sjekke om det faktisk er tilfelle først. Jeg får ganske ofte høre høylydt klaging på at de mister bussen hvis jeg holder de igjen til det ringer for å rydde klasserommet for eksempel. Selv om bussen selvsagt ikke går akkurat når det ringer. Anonymkode: 9bc9e...f47 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #19 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg synes det er en overdrivelse å kalle ham sadistisk. Streng, men urettferdig. Quote Holde folk igjen så de mister bussen Må man det, og i så fall hvor lenge? Og hvor lenge er det til neste buss? Hvis det ikke er lov, klager du til ledelsen og forteller barna at de kan gå når de har fri. Hvis det er lov men flere timer til neste buss, så gjør ledelse oppmerksom på at straffen er helt ute av proporsjoner med forseelsen. Quote La dem stå og vente i kulden Eh, hvis de har vært ute har de vel allerede klær på til det. Et minutt fra eller til bør ikke gjøre en forskjell. Quote «Velkommen til helvete», «ungdomsskolen skal være vondt», «jeg bestemmer over deg så…» Trenger man reagere på det? Anonymkode: 2fc38...d8c 1
drohatha Skrevet 24. oktober 2023 #20 Skrevet 24. oktober 2023 Er vel ganske grei sak det her? Hvis læreren faktisk har gjort dette som din sønn beskriver, så er det definitivt en sak som bør tas opp med skoleledelsen. Bra med rammer og regler, men er kanskje litt over the top? Kollektiv avstraffelse er ikke lov, så hvis lærer holder dem igjen etter skoletid pga det så hadde jeg bare bedt din sønn om å reise seg og gå. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå